ספוטיפיי
צילום: צילום Freepik
דוחות

ספוטיפיי נפלה במסחר המאוחר 10% בצל התחזית המאכזבת

בחברת הסטרימינג למוזיקה ופודקאסטים צפו שמספרם הממוצע של המשתמשים הפעילים מדי חודש יעמוד ברבעון הנוכחי על 418 מ' בעוד בשוק העריכו שהתחזית תעמוד על 422 מ'. בדוחות לרבעון הקודם עקפה את הצפי עם הפסד של 0.23 ד' למניה והכנסות של 3 מיליארד ד'
איתי פת-יה |

בהמשך לירידה של כ-5% בניגוד לשוק במהלך שעות המסחר, חברת הסטרימינג למוזיקה ופודקאסטים  SPOTIFY TECHNOLOGY (SPOT) נפלה אמש במסחר המאוחר בוול סטריט בכ-10% אחרי שפרסמה תחזית מאכזבת, למרות שבדוחות הרבעון הרביעי של 2021 עקפה את צפי האנליסטים.

ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-0.23 דולר וההכנסות ב-3.025 מיליארד דולר, בעוד שבשוק העריכו כי ההפסד יהיה עמוק יותר, 0.44 דולר למניה, וההכנסות תעמודנה על 2.98 מיליארד דולר. ההכנסות מדמי מנוי צמחו ב-22% ל-2.58 מיליארד דולר, וההכנסות מפרסומות (שמוצגות למנויים לא משלמים) היו בהיקף של 443 מיליון דולר.

מספרם הממוצע של המשתמשים הפעילים מדי חודש הגיע ל-406 מיליון דולר, קרוב לקצה הטווח שסיפקה החברה (400-407 מיליון). מספר המנויים המשלמים עלה ב-16% מהתקופה המקבילה ב-2021, וב-5% מאז הרבעון השלישי של 2021 - ועמד אחרי התוספת גם קרוב לקצה העליון של טווח התחזיות של החברה עצמה - 177-181 מיליון מנויים. מספרם הממוצע של המשתמשים הפעילים מדי חודש שאינם מנויים, ושמוצגות להם פרסומות, עלה ב-19% בשנה, וב-7% בין רבעונים עוקבים, ל-236 מיליון איש.

ואולם, מה שהביא לנפילת המניה במסחר המאוחר היה התחזית באשר לצמיחה במספר המשתמשים הפעילים מדי חודש: 418 מיליון איש ברבעון הנוכחי, הראשון של 2022, כך לפי הערכת החברה. בשוק ציפו שתספק תחזית לנתון של 422 מיליון איש.

אחרי שהמוזיקאים גראהם נאש, דייויד קרוסבי וסטפן סטילס הצטרפו לניל יאנג, חברם להרכב הנודע לשעבר בכוונתם להסיר את שיריהם מהקטלוג בשל הבמה שניתנת לפודקאסט של ג'ו רוגן, בו נשמעו מסרים של הכחשת קורונה, הגנו בכירי החברה בשיחת המשקיעים על חופש הביטוי בפלטפורמה. בצד זאת הם ניסו להדגיש את הצעדים שנקטו נגד דיסאינפורמציה (אזהרות לגבי אמיתות המידע - כמו שעשו בפייסבוק ובטוויטר כבר לפני שנה-שנתיים, ולא רק בהקשר הקורונה). בבנק ההשקעות  MORGAN STANLEY (MS) ציינו שכל הסערה הזו לא חיובית עבור המניה והמחזיקים בה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.