רדיט
צילום: טוויטר

רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"

רדיט מאשימה את פרפלקסיטי ושלוש חברות נוספות באיסוף ומכירת מידע מהפלטפורמה ללא אישור. החברה, שחתמה על הסכמי רישוי עם OpenAI וגוגל, מנסה להציב גבולות חדשים לשימוש בתוכן אנושי בעידן הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רדיט פרפלקסיטי

רדיט Reddit -4.21%  הגישה תביעה נגד פרפלקסיטי ושלוש חברות נוספות בטענה לגניבת נתונים ללא רשות. תוכן אנושי איכותי הפך לנדיר יותר מנפט, וחברות הבינה המלאכותית מוכנות לכל דבר כדי להשיג אותו. רדיט מגישה את התביעה בזמן שהיא כבר חתמה על עסקאות מניבות עם OpenAI וגוגל, אבל נחושה לעצור את מי שלוקח בלי לשלם.


המתווה פשוט. שלוש חברות: Oxylabs UAB, AWMProxy ו-SerpApi, אוספות מידע מרדיט דרך תוצאות חיפוש בגוגל ואז מוכרות אותו הלאה. פרפלקסיטי קונה את הנתונים האלה לפחות מאחת מהחברות. זה מה שנקרא "כיבוס נתונים" - לקחת מידע ללא רשות, לנקות אותו, ולמכור אותו בחזרה כמוצר חוקי. חברות AI צריכות כמויות אדירות של טקסט איכותי כדי לאמן את המודלים שלהן, ורדיט יושבת על אחד המאגרים הגדולים של שיחות אנושיות אמיתיות באינטרנט. כל דיון, כל תגובה, כל ויכוח, זה חומר גלם יקר לבינה מלאכותית.


בן לי, סמנכ״ל המשפט של רדיט, מסביר את המצב בפשטות. חברות הבינה המלאכותית נמצאות במירוץ חימוש אחרי תוכן אנושי איכותי, והלחץ הזה יצר כלכלה של כביסת נתונים בקנה מידה תעשייתי. רדיט הפכה למטרה עיקרית כי היא אחד המקורות הגדולים והדינמיים ביותר של שיחות אנושיות שנוצרו אי פעם. רדיט כבר הבינה את הפוטנציאל הכלכלי וחתמה על עסקאות רשמיות עם OpenAI ועם גוגל למתן רישיון לנתונים שלה למטרות אימון. זה מהווה מקור הכנסה חדש ומשמעותי לחברה. אבל החוזים האלה יהיו חסרי ערך אם כולם יוכלו לקחת את המידע בחינם דרך דרכים עקיפות.


זו לא הפעם הראשונה שרדיט נלחמת על הנתונים שלה. החברה תבעה השנה גם את אנת'רופיק בסן פרנסיסקו על האשמות דומות של גרידת נתונים (Data Scraping). זה מראה שהתופעה נרחבת והחברה מתכוונת לפעול נגד כל מי שמשתמש בנתונים שלה ללא הסכמה רשמית. פרפלקסיטי, שמתמחה בחיפוש מבוסס בינה מלאכותית, תצטרך להחליט אם להמשיך להסתמך על נתונים שמקורם מפוקפק או לחפש דרכים חוקיות יותר.


המחלוקת חושפת את אחת השאלות המרכזיות של עידן הבינה המלאכותית: למי שייך המידע באינטרנט? האם תוכן שמפורסם בחינם הופך לנחלת הכלל, או שעדיין יש לבעלי הפלטפורמות זכויות עליו? רדיט טוענת שיש לה זכויות על התוכן שנוצר באתר שלה, גם אם הוא נוצר על ידי המשתמשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.