בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות



עופר הבר | (2)
נושאים בכתבה בואינג

מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית (FAA) הציע לקנוס את חברת בואינג בסכום כולל של 3,139,319 דולר בגין הפרות בטיחות בין ספטמבר 2023 לפברואר 2024. הרגולטור ציין כי הקנס קשור לתקרית מעוף דלת הפלאג במהלך טיסה של אלסקה איירליינס בינואר 2024, כמו גם ל"מאות הפרות מערכת איכות" במפעל 737 של בואינג ברנטון, וושינגטון, ובמפעל 737 של קבלן המשנה שלה, Spirit AeroSystems, בוויצ'יטה, קנזס.

 

ה-FAA הוסיף כי הוא גם הגיע למסקנה כי החברה "הציגה שני מטוסים שאינם כשירים לטיסה ל-FAA לצורך אישורי כשירות אווירית ולא עמדה במערכת האיכות שלה" וכי על עובד בואינג הופעל לחץ על ידי מנהליו לחתום על מטוס 737-MAX למרות ש"קבע שהמטוס אינו עומד בתקנים הרלוונטיים". כתוצאה מכל הבעיות הללו, הרגולטור בחר בקנס האזרחי המקסימלי, ונתן לבואינג 30 יום לאחר קבלת מכתבה להגיב.

 

במטוס 737, במיוחד בדגמים החדשים יותר מסוג 737 MAX 9, קיימת "דלת פלאג" לצרכי תחזוקה, אשר יכולה להישבר ולהינתק מהגוף במקרה של הרכבה לא נכונה, כפי שקרה בתקרית מפורסמת של אלסקה איירליינס בינואר 2024. תקלה זו, שהובילה לתחקור נרחב על ידי ה-  FAA והNTSB חשפה ליקויים בהרכבה וגרמה לקרקוע זמני של מטוסי הדגם, עם השלכות על בטיחות הטיסה והמוניטין של בואינג

 תקלת דלת הפלאג במטוס 737-9 מקס עלתה לבואינג 31 מיליארד דולר ונגרמו גם נזקים לחברות התעופה אלסקה ונוספות עקב קרקוע המטוסים לבדיקות וחקר התקלה ותיקונה.

 אמנם הפעם הוטל הקנס האזרחי המקסימלי האפשרי בשיעור 3.1  מיליון דולר, אך הקנס הינו מזערי לחברה בסדר גודל של בואינג ואינו משקף את העובדה כי אותן מאות הפרות הבטיחות והאיכות ותקלת דלת הפלאג יכלו לסכן את חיי הנוסעים.

 יש לציין שהקנס מתייחס לתקלות שקרו טרום החלפת המנכל של בואינג דיוויד קלהון בסוף 2024 במנכל החדש רוברט אוטברג.

רוברט אוטברג נוקט בצעדים לשינוי תרבות האיכות והבטיחות של בואינג ובתקופתו מניית בואינג שוב עלתה מהשפל של 156$ ל230$, עובדה המביאה לידי ביטוי את אמון המשקיעים כמו גם חוזים חדשים רבים שנחתמו בזכות מדיניות ה״עידוד״ של טראמפ במדינות רבות בעולם מול קיזוז מכסי התעריף בתמורה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 


מאת: עופר הבר,  מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר

 



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כתבה מעניינת (ל"ת)
    עדי 19/09/2025 21:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טרמפ 13/09/2025 12:02
    הגב לתגובה זו
    היחידה לכל הסאגה בבואינג.מעניין כמה שילמו לו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social