כלל פיננסים בעדכון על מניית קבוצת דלק: "במהלך 2010 סביר שנראה 2-3 עסקאות משמעותיות"
רגע לפני ששנת 2009 חולפת, ועם פנים קדימה לשנת 2010, בכלל פיננסים ברוקראז' מוציאים עדכון למניית קבוצת דלק, ומעלים את המלצתם לנייר חזרה ל'תשואת יתר' שעל הדרך רשם היום עליות שערים חדות.
שנת 2009: עמידה באתגר המרכזי - גיוס ומחזור חוב
בכלל פיננסים מזכירים כי בדיוק לפני שנה עמדה קבוצת דלק בעין הסערה, כאשר החשש המרכזי של המשקיעים נבע מאיתנותה הפיננסית של החברה. היעד המרכזי לשנת 2009 התמקד ביכולת שירות החוב.
"מאז ועד היום", מדגישים יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר והאנליסטית גל רייטר , "הגז הטבעי זרם ממעמקי הים, ויחד עם מספר אירועים מרכזיים נוספים, סיכון החוב של הקבוצה ירד בצורה משמעותית: גילוי מאגרי הגז הטבעי של "תמר" ו"דלית" והצפת הערך המשמעותית שנבעה בדלק אנרגיה, אבנר ודלק קידוחים. התאוששות השווקים ועליית ערך ההחזקות הסחירות. תזרים שוטף ויציב מדלק רכב, שחילקה לקבוצה דיבידנד בהיקף של 285 מיליון שקלים בארבעת הרבעונים האחרונים והפרדת דלק נדל"ן".
בנוסף, הירידה המשמעותית בסיכון החוב תרמה להערכתם רבות ליכולות הגיוס המרשימות של הקבוצה מתחילת 2009, "אם נסכם, קבוצת דלק יצאה מחוזקת מהמשבר הגדול שפקד אותה. קופת המזומנים מסתכמת בכ-1.3 מיליארד שקלים, ללא רודשף וללא הגיוס אחרון של 800 מיליון שקלים המיועד למיחזור, וזאת לפני התזרים ממכירת הוט".
מיקוד תיק ההחזקות בעסקי הליבה של הקבוצה
האנליסטים של כלל פיננסים מדגישים את מכירת הוט, החזקה שאינה בליבת האסטרטגיה, במחיר של 44 שקלים למניה. "המימוש הוא בהחלט מוצלח ויביא לתזרים של 400 מיליון שקלים שיאפשר ניצול טוב יותר של מקורות ההון של הקבוצה".
בנוסף, הצעת הרכש של דלק אנרגיה, במידה ותתקבל, תביא להערכתם להגדלת החזקות הציבור, לכניסה למדדי ת"א 100 ולחיזוק ההון העצמי של חברת הבת. כל זאת, מבלי לפגוע בשווי ההחזקה של הקבוצה. בסוגיה זו בכלל פיננסים מזכירים גם את הרה-ארגון בהפניקס והשלמת עסקת אקסלנס.
כיום כ- 65% מהחזקות הקבוצה ממוקדות במגזרי האנרגיה והתשתיות, כאשר תחום הגז הטבעי מהווה כ- 35% משווי ההחזקות הסחירות של הקבוצה. בכלל פיננסים ברוקראז' מעריכים כי פעילות הקבוצה תמשיך ותתמקד בתחומים אלה.
בתוך כך, מניית דלק קבוצה נסקה היום ב-4.29% על רקע עדכון ההמלצה וגם על רקע הנסיקה בימים האחרונים בחברות הבנות. בין היתר נציין את מניות דלק קידוחים אבנר שנהנו ממשב רוח חיובי במיוחד בימי המסחר האחרונים.
שנת 2010 - חזרה לשגרה: צפי לרכישות חדשות.
עם יתרות מזומנים של כ-1.7 מיליארד שקלים, אחרי מימוש הוט, נקודת הפתיחה לשנת 2010 היא בהחלט טובה עבור קבוצת דלק ותאפשר לטענתם לחזור ולבחון עסקאות פוטנציאליות, שיביאו לידי ביטוי את היכולות היזמיות של הקבוצה, תוך הפקת לקחים משנים קודמות.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
