איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: יחצ
ראיון

איציק וויץ, מנכ"ל קרסו מפתח מנועי צמיחה ומשדר אופטימיות

שינוי אסטרטגיה, קטיפת פירות של תהליכים ארוכי טווח ודוח רבעוני אמביוולנטי. מנכ"ל  קרסו איציק וייץ, מסביר על השיפט העסקי שביצעה החברה ומשרטט איך הוא מתכונן למחצית השנייה של 2019 ולשנה הבאה
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה יבוא קרסו

הדוח הרבעוני שהציגה קרסו , יבואנית ניסן, רנו, אינפיניטי ודאצ'יה היה מעט מבלבל. מצד אחד החברה הציגה קיטון בנתח השוק מ-10.6% ל-8.9%, מצד שני היא שמרה על רמת הכנסות דומה לרבעון המקביל ב-2018, כשהרווח הנקי זינק ביותר מפי 3 ל-46.4 מיליון שקלים - דבר שהקפיץ את המניה ב-12.5%.

 

מאחורי המספרים ובתוך השוק התנודתי, מנכ"ל החברה, איציק וייץ, מסביר איך שמר על רווחיות, מה הביא לקיטון ואיך הוא מתכונן להחזיר את נתח השוק שאבד ואיך העלאת המס על רכבים היברידים ב-2020 צפויה להיטיב עם היבואן המתבסס על מנועי בערה פנימית.

 

איך אתה מתייחס לדוחות האמביוולנטים שלכם?

"הדוח משקף התנהלות שונה בהתאם לנסיבות שהחברה נמצאת בה, יש התנהלות שונה שלנו ושל היצרנים. היצע הדגמים שהיצרנים מייצרים ומאפשרים לנו למכור היה קטן יותר ופחות מתאים לשוק הישראלי – בעיקר השוק ההיברידי".

 

זה מה שהוביל להקטנת נתח השוק?

"כן. זה הוביל לירידה בכמות המכירות ובהתאם ירד חלקנו בשוק".

 

אבל איך הרווחיות עלתה?

"בגלל הנסיבות האלה שינינו את האסטרטגיה שלנו בצורה מודעת. האסטרטגיה דיברה על הגדלת הרווחיות והכוונה לשוק הפרטי. עשינו את זה בצורה די מוצלחת ושם גם נתקד בהמשך, כי השוק הפרטי הוא רווחי יותר.

"בנוסף, הפעילויות האחרות של קרסו שכוללות ביטוח וליסינג הניבו פירות של ההשקעות ארוכות טווח, כשמדי שנה אנחנו רואים שיפור ברווחיות בתחומים האלה. כמו כן, אנחנו רואים שיפור במכירה של רכבים משומשים.

"לאחרונה הרחבנו את מערכי הטרייד-אין והליסינג. בנוסף לזה, היה שיפור במטבע שאנחנו מייבאים, ברבע הראשון זה לא הורגש, היו לנו הוצאות מימון מאוד משמעותיות.

 

"במקביל, תנאי הסחר שלנו השתפרו בעקבות הפיחות במטבע. הדבר המשמעותי היא כתוצאה משיפור תנאי הסחר עם היצרנים שלנו והמעבר להתמקדות בשוק הפרטי על פני השוק הממסדי".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

מהם מנופי הצמיחה שלכם לחציון השני ולשנה הבאה?

"אנחנו הולכים להשיק מספר רב של דגמים, גם של ניסאן וגם של רנו. זה יקרה במהלך החודשים הקרובים. זה מנוף צמיחה מרכזי, יחד עם המשך השיפור בתנאי הסחר מול היצרנים. אנחנו מקווים שהצעדים הללו יסייעו לנו להמשיך ולשפר את התוצאות. לא נביא מותגים חדשים".

מלחמת הסחר משפיעה עליכם?

"ההשפעה קיימת. אבל מה שיותר משפיע הן רמות התקינה האירופאיות שמתקדמות כל הזמן, ומכוונות לרמת פליטות יותר נמוכה - בעיקר בתעשיית הרכב האירופאית, משם אנחנו מייבאים את מרבית הדגמים שלנו. מדובר בהשקעות מאוד משמעותיות, מאחר והמכוניות שלנו הן בעיקר בתקינה אירופאית."

ומה בנוגע למכוניות היברידיות?

"אנחנו צופים שדווקא עליית המסים למכוניות ההיברידיות, שמתוכננת להיכנס לתוקף ב-2020, יעניק יתרון למכוניות עם בעירה פנימית שהן עיקר המכוניות שאנחנו מייבאים". 

ממה אתם חוששים?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנהל 21/08/2019 17:28
    הגב לתגובה זו
    ניהול מאוד שמרני, אפילו איטי, אבל טוב בתקופה של סיכונים
  • 1.
    בן 21/08/2019 15:59
    הגב לתגובה זו
    שער המניה אינו משקף את שווי החברה צםו לעליות מרשימות במניה
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?