איך ייראה שוק התקשורת בשנים הקרובות?
כל השחקניות המעורבות בשוק התקשורת, פרט לבזק -1.01% השולטת בשוק ביד רמה – אבל סובלת מחוליים של מונופול – נמצאות בסוג של מלכוד. מצד אחד, הזיכרון הציבורי על חזירותן של חברות הסלולר עדיין מהדהד, מצד שני כולם מבינים שאין ברירה אלא להעלות מחירים. הוט איכשהו מצליחה להתנדנד ולמרות שהיא חברה פרטית ואין גישה לדוחותיה הכספיים, נראה שהניסיונות שלה להתחזק, כמו הניסיון שלא הצליח להתמזג עם פרטנר 0.72% , מראה שהיא צריכה חיזוק כדי להתמודד עם בזק.
בינתיים, השוק לא מוצא את האיזון שבין השקעה לבין מחיר. זה הגיוני. הרפורמה של כחלון יצרה סוג של מערב פרוע, כשהשולף המהיר הוא זה שמוריד מחיר. אבל מהצד של משרד התקשורת בכלל לא מעניין הרווחיות של החברות. ובצדק. ההיסטוריה מראה שהחלק הארי מהרווחים הולך לדיבידנדים – לא להשקעות. הם בוחנים אספקטים אחרים של הרפורמה, כמו השקיפות. פעם היה צריך דוקטורט כדי לדעת על מה אתה משלם. היום אתה יודע מראש והיכולת של הלקוח לעקוב אחר החשבונות שלו גדלה לאין שיעור. זו מבחינתם הצלחה.
הדבר היחיד שמעניין את הרגולטור באספקט הזה זו היכולת של החברות לשמר רמת רווחיות שתאפשר להן לשפר את רמת השירות ולהניח תשתיות. זה קו הזהב של המשרד. אם תשאלו אותם, הם יגידו לכם שאם אפשר להגיע לרמת שירות גבוהה לאזרח, מול תמחור סביר ורווחי לחברות. האיזון הזה לכשעצמו ייתר ויחסוך חלק ניכר מפעילויות המשרד בתחום.
התפישה של משרד התקשורת, לטווח הארוך, היא הוליסטית בהרבה מובנים, כשהרעיון הוא שכל צעד הוא נדבך בדרך לשוק תקשורת מאוזן. עם זאת, צריך גם להתחשב בשינויים המהותיים שעוברים על השוק. לדוגמה, העלייה בשימוש בפס הרחב, בשל העלייה הדרמטית בקישוריות מרחוק ובשיחות וידאו מקוונות בתקופת הקורונה. זה משפיע על השוק ועל הצרכים שהחברות צריכות לספק ללקוחותיהן.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז גם בזה, כחלק מהרוח החדשה שזורמת במשרד בשנה וחצי האחרונות, מנסים במשרד התקשורת להקל על החברות. היום לדוגמה, המנכ"לית החדשה, לירן אבישר בן-חורין, הוציאה הוראה חדשה שתמנע הנחת תשתית כפולה ואף קבעה סטנדרט לבנייה עתידית שתוכל לאכלס בתוכה את התשתיות. המטרה, למנוע בזבוז כספים מיותר על ידי החברות המניחות את התשתיות.
"השימוש המשותף של חברות התקשורת בתשתית הסיבים האופטיים יפחית עלויות וחסמי פרישה ובכך יגביר את קצב פרישת הסיבים, תוך כדי עידוד התחרות והגדלת סך התועלת המשקית", נכתב בהודעת המשרד.
איך בנויה התחרות בשוק התקשורת?
בישראל, התחרות מחולקת לשני רבדים – תשתית וקמעונאית. כיום יש 3 ספקי תשתית בישראל. בזק, הוט ואנלימיטד הקטנה – שנמצאת בתחום תכנון והנחת סיבים האופטיים. לפי האתר של החברה, היא כבר הגיעה ל-45 ישובים וכ-400 אלף בתי אב חשופים לתשתיות שלה. כלומר התחרות היא עדיין בעיקר בין בזק להוט, אבל יש מקום לשחקנית החדשה, שקרוב לוודאי תנגוס לאט לאט עוד מנתח השוק.
- מיכפל נכנסת לבורסה לפי שווי של 770 מיליון שקל; האם היא מעניינת?
- דניה תקים פרויקט דיור מוגן ב-550 מיליון שקל עבור מגדלי הים התיכון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את...
אבל כרגע, הצד השני של המשוואה והוא קשה מאוד לרגולטור, זה הרצון של החברות להניח תשתיות. הגדלת החבילה ללקוח לבדה ולכשעצמה, לא בהכרח מצדיקה את ההשקעה. כרגע, אין מודל עסקי שמצדיק את ההשקעה בדור 5 עבור החברות. כרגע משרד התקשורת עושה פיילוטים, באמצעות מוסדות הקשורים המדינה כמו הנמלים או קמפוסים סגורים, שם מחפשים ביזנס קייסס וניסיונות לעשות proof of concept, כדי להפוך את העניין לכלכלי.
בשוק הקמעונאי, החברות קצת יותר בבעיה. כשמנסים לספק שירותים ללקוחות, צריך להביא בחשבון שהתמודדות היא לא רק מול חברות ישראליות. כל שירות מקוון שהחברות ינסו לתת, גוגל (סימול: GOOG) תעשה יותר טוב. בתחום התוכן והמחיר, נטפליקס (סימול: NFLX), אמזון (סימול: AMZN) ודומותיהן ינצחו בהליכה. אבל את זה הן יצטרכו לפתור בעצמן.
"בבסט קייס שלנו כדי לראות שוק מושלם ב-2025, אנחנו זוכים להצלחה עם הנחת תשתיות לדור 5 וסיבים אופטיים. המטרה היא שכל אזרח בישראל יהיה מחובר באיכות טובה ובמחיר שווה לכל נפש. תהיה גישה לספקים ישראליים וזרים והבעיה תיפתר מעצמה", אמרו גורמים בכירים במשרד התקשורת לביזפורטל. "המודל העסקי של החברות ישתנה לכך שהן יהפכו לצינור, שיהיה איכותי ושווה – בלי פערים בחיבוריות בין האזורים בארץ, שיש לו משמעויות רבות".
אגב, השיטה בארץ היא מתוסבכת באיזון שבין התשתיות לשירותים. בארצות הברית ובאירופה אין את ההפרדה הזו בין ספקי תשתית לבין שירותי האינטרנט. ספק אחד עושה הכול. כמו הוט – היחידה שהחוק מאפשר לה לעשות כן. בקרוב גם בזק תעשה את זה עם הבאנדל שיאפשר לה להפוך ל-One Stop Shop. בלי קשר, המצב הזה מייצר למשרד התקשורת עודף עבודה, משמעה עודף רגולציה. הפקידים אולי מבסוטים, אבל כל היתר לא ממש.
כרגע, הגישה היא ללכת להפרדה פונקציונלית להפריד תשתיות משירותים. במשרד התקשורת גם מודים כי הם לא רוצים להתעסק בתחום השירותים. בכלל. זה זמן מבוזבז שיכול להיות מוקדש לצרכים אחרים.
השוק הסיטונאי כשינוי גישה במשק הישראלי
5 שנים לאחר שיצאה הרפורמה בשוק הסיטונאי לדרך, במונחים מסוימים היא הצלחה ובמונחים מסוימים היא כישלון. מצד אחד, בזק, זו שכוחה היה אמור להיחלש בעקבות הרפורמה דווקא התחזקה. כרגע, מצד שני, במשרד צפו כי השינוי יביא לשיתוף פעולה בין הסיטונאים לבין המפעילים. בינתיים אנחנו עוד לא שם.
מהצד השני, במשרד התקשורת אומרים כי במונחים בינ"ל מדובר בהצלחה די מסחררת. צריך להבין שהצלחה של כזו רפורמה, שכמוה אין כמעט בעולם, זה תהליך שלוקח שנים לעקוב ולנטר כדי להבין את ההשפעה על השוק. עכשיו מנהלים את תקופת הביניים.
אבל החשיבות של הרפורמה הזו היא בעיקר בגישה. ישראל לא פעלה על פי המודל הזה. אם בשנת 2001, כשנכנס האינטרנט המהיר לישראל היה כבר שוק שכזה, אולי לא היינו מגיעים למצב שבו אנחנו נמצאים היום. אבל זה לא קרה. בגלל זה פיצלו את זה לשניים. עכשיו, גם השחקנים בשוק וגם הרגולטורים מנסים להלך בין הטיפות ולשמר כדאיות – כלכלית מחד וציבורית מאידך.
השוק הסיטונאי היה ניסיון ראשון לעבור לתצורה חדשה, כשהעבודה הזו תסתיים במשרד התקשורת יחליטו אם לעשות את ההפרדה המבנית בבזק.
למה לא אישרו לבזק את ההפרדה המבנית?
עסקת סרצ'לייט בזק ומיזוג סלקום וגולן טלקום, הם שניים מהאירועים שבישרו על השינוי במשרד התקשורת ובשוק כולו. אבל בשבוע שעבר – בזמן שעתירה של בזק נגד משרד התקשורת תלויה בשל חוסר ההגעה להחלטה בדבר ההפרדה המבנית – בזק לא באמת קיבלה את מה שהיא רצתה. ועדה בין משרדית שכללה את משרד האוצר, רשות התחרות ומשרד התקשורת קבעה שבינתיים לא יהיה שינוי במבנה החברה, אולם החברה תוכל למכור באנדל של מוצרים.
"ההפרדה המבנית, בהרבה מאוד מובנים, מאוד נוחה לבזק. הם פשוט היו מעדיפים שההפרדה תהיה אחרת. לרוחב ולא לאורך. הוועדה הבין משרדית קבעה שמדובר בזמן ביניים ושכרגע, מבחנת ביטול ההפרדה המבנית, הסיכון עולה על הסיכוי", אמרו במשרד התקשורת.
בכל מקרה, מעמדה של בזק, החברה החזקה ביותר בשוק - שגם התחזקה בעקבות השוק הסיטונאי - יישאר יציב תחת סרצ'לייט, כשסביר להניח שכשתתחיל להציע את החבילות, היא תוכל למנף אותן לנתח שוק נוסף.
- 3.דודו 05/07/2022 14:58הגב לתגובה זוהדבר היחיד שמעניים את הרגולטור היא היכולת להראות רווחיות אין ספק שזה הסיבנ מספר אחת למה כל החברות שנמצאות בשוק התקשורת כולם כולל כולם גונבים אותך כי הם צריכים להראות רווחיות למדינה אני עייפתי מכל הגנבים ( משתמש בפלאפון כראוטר מזה כמה חודשים )
- 2.האזרח 28/07/2020 09:44הגב לתגובה זודי כבר עם הרגולציה העודפת, כל ההפרדה המבנית הזו רק עכבה את פריסת הסיבים והתעכבנו ברוחב פס ונפגענו בשירות שצריך לפנות למספר רב של גורמים, האחד לתשתית השני לאינטרנט השלישי לטלפון הרביעי לטלויזיה. די כבר עם הרגולציה אתם רוצים ליצור תחרות ? תתנו רישיונות כמעט בחינם.
- 1.משה 28/07/2020 09:00הגב לתגובה זוכאשר בזק מסוגלת לספק תשתית עם מהירות עד 40 היא אינה יכולה להתחרות בהוט ומונעת גם מספקי תקשורת מבוססי אינטרנט לשווק עצמם. (מדובר בישוב במרכז הארץ עם כ:28000 תושבים)

המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את השיא?
הבנקים מחקו 3.1%, חברות הביטוח 4.3%; נתניהו חשב שהוא יכול לתקן את הנזק אבל זה הולך להיות קשה. הבידוד מול אירופה מפחיד את המשקיעים
הבורסה סגרה בירידות. ירידות של עד 2.3% בהובלת ת"א 90. תחילת היום היתה חיובית אחרי "המלצת הקנייה" של נתניהו לבורסה, אבל ככל שהמשקיעים קראו בין השורות את ההמלצה, הם הפנימו שהסיכונים גדולים. אל על ירדה ב-5.5% מדד הביטוח נפל 4.3%, הבנקים ירדו ב-3.1%. בנוסף, הביטחוניות עצמן שהיו בעין סערת נאום ספרטה, ירדו בחדות ובראשן אלביט שהשילה 5.3% או 4.5 מיליארד שקל, ואחריה אימקו נקסט ויז'ן וסולרום, כולן צפויות להיכלל במדד הביטחוניות שיושק בנובמבר.
גם הנדל"ן ירד, כשהמדד עצמו ירד 2.2% והסקטור כולו ירד, בהובלת עזריאלי שירדה 3%. מצד שני: נייס עלו ב4.8% וארית בכ-2%.
ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר על בידוד גלובלי. זה הפחיד את הציבור ואת המשקיעים. השוק התחיל לרדת. נתניהו עשה סיבוב פרסה, אבל למה שמשקיעים עכשיו ייכנסו לשוק כאשר הם מבינים שיש סיכון מאוד גדול לבידוד עולמי. אנחנו חוזרים 40-50 שנה אחורה, אולי היצוא והיבוא עם אירופה ייפגעו. ראש ממשלה לא יכול להגיד משהו ולחזור בו. דמיינו שמנכ"ל של חברה יגיד - אנחנו מנמיכים ציפיות ובגלל שהמניה ירדה הוא חוזר לשוק ואומר - לא הבנתם אותי, התכוונתי שרק מול הודו המכירות יירדו, אנחנו בצמיחה, המניה מצוינת.
הינו "שוחטים" את המנכ"ל. אז המנכ"ל הפעם הוא נתניהו והוא לא מצליח להרגיע. ההיפך - הוא משדר חוסר אמון.
- ניו מד עולה ב-3% בעקבות הראיון בביזפורטל; השוק מחק את הירידות
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמות ירידות בשערי האגרות כשהתשואות מטפסות בהתאמה - אג"ח ממשלתית שקלית בריבית קבועה ל-11.1 שנים שעלתה בתחילת היום עד 0.3% עברה לירידות של כ-0.4% ונסחרת בריבית ברוטו של 4.46%

מיכפל נכנסת לבורסה לפי שווי של 770 מיליון שקל; האם היא מעניינת?
פורמולה של גיא ברנשטיין מצליחה להנפיק את מיכפל בשבוע יחסית קשה בבורסה; מי זאת מיכפל וכמה היא מרוויחה?
חברת פורמולה מערכות, בניהולו (ואפקטיבית גם שליטתו) של גיא ברנשטיין, השלימה אמש את הנפקת חברת מיכפל לציבור, במהלך שאפשר לה לגייס 300 מיליון שקל כמתוכנן, אך במחיר מסוים: חיתוך של כ-17% במחיר המניה לעומת התכנון המקורי. בהתאם, שווי השוק של מיכפל טרם ההנפקה ירד ל-770 מיליון שקל, במקום 900 מיליון שקל כפי שתוכנן תחילה.
לצורך השגת יעד הגיוס, פורמולה נאלצה להגדיל את מספר המניות שהונפקו מ-4.2 מיליון ל-4.9 מיליון, כאשר מחיר המניה נקבע על 61.1 שקל בלבד. כתוצאה מהמהלך, שיעור החזקתה של פורמולה ירד קלות, מ-72% ל-70% ממניות מיכפל.
ההתפשרות על המחיר משקפת אתגרים בשוק שבו משקיעים מוסדיים הפכו מעט זהירים יותר בעקבות תנודתיות בשווקים וחשש ליפול בפח עם הנפקות ולקבל תדמית שלילית מהתקשורת. מיכפל, נדגיש - היא חברה טובה.
מי זו מיכפל ומה היא עושה?
מיכפל, שהוקמה בשנת 1983 כחברת תוכנה ישראלית קטנה המתמחה בחישובי שכר ומנוהלת כיום על ידי תמי אוחנה-קול, מספקת פתרונות תוכנה לניהול מערכות משאבי אנוש, כולל שכר, נוכחות, גיוס וניהול תהליכים עסקיים. החברה, ששמה המלא הוא מיכפל טכנולוגיות בע"מ, התחילה כתוכנה פשוטה להפקת תלושי שכר, אך התפתחה עם השנים למערכת מקיפה המשרתת אלפי מעסיקים בישראל.
מאז שנרכשה בידי פורמולה בשנת 2019 תמורת כ-180 מיליון שקל, כרבע מהשווי הנוכחי, צמחה מיכפל באמצעות מיזוגים ורכישות, כולל רכישת יוניק תעשיות ב-2019, וביססה את עצמה כספקית משמעותית בשוק הישראלי, עם נתח שוק של כ-20% בתחום תוכנות השכר.