האח הגדול, עונה 1, רשת 13
צילום: מסך רשת 13

לא רק הרייטינג בעייתי: ירידה בשיח ברשתות סביב 'האח הגדול'

לא בכדי הרייטינג העונה - הראשונה של רשת 13 - נמוך. מבדיקה של חברת Vigo עולה כי השיח בסושייאל סביב 'האח' ירד ב-60% ביחס לתקופה המקבילה בעונה הקודמת
אלכסנדר כץ | (5)

הרייטינג הנמוך של האח הגדול מתבטא גם בגזרה חשובה מאד בימינו: השיח ברשתות החברתיות. חברת הניטור ברשתות Vigo בדקה עבור אייס מה הייתה רמת השיח סביב המותג 'האח הגדול', ואיך נאמר זאת בעדינות, המצב לא טוב.

 

ב-3 השבועות הראשונים של העונה הנוכחית שלראשונה משודרת ברשת 13, נרשמו 13 אלף אזכורים ברשת סביב האח הגדול, ירידה חדה סביב העונה האחרונה ששודרה בקשת, בעידן ערוץ 2. אז מספר האזכורים סביב התכנית עמד באותו פרק זמן על 30 אלף. העונה הקודמת החלה בדצמבר 2016, ובסיומה הוכתר אביחי אוחנה כמנצח. מדובר על ירידה של כמעט 60%. 

 

העונה השביעית של האח הגדול, ששידורה החל באמצע דצמבר 2015, הניבה שיח ער בהרבה: על פי נתוני Vigo, השיח באותם 3 שבועות ראשונים של העונה בה ניצחה בסיומה שי מיקה יפרח, עמד על 70 אלף. כזכור, מדובר על עונה בה כיכב גם שי חי, עם תופעת הסושייאל "צבא האמת של שי חי".

לצד הירידה בחשיפה, יש לציין כי בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם של 'האח הגדול' של רשת, ישנן 7-8 מיליון חשיפות מדי יום המעוררות שיח רב ברשת. החשיפה באינסטגרם עלתה בצורה משמעותית על פני פייסבוק, במסגרת מגמה עולמית של פייסבוק ושינוי האלגוריתם כך שהגולשים יחשפו יותר לחבריהם ופחות לעמודים מסחריים. גורמים בעולמות הדיגיטל מסבירים כי השיח ברשת באופן כללי קטן עם הזמן, ורוב השיח מתרחש בקבוצות – כך שחברות כמו Vigo ו-באזילה אינן מנטרות את השיח בקבוצות אלו.

 

הרייטינג הפושר עד נמוך של התכנית, הושפע מאד מהשיח החלש סביב התכנית. על פי הוועדה למדרוג בטלוויזיה, ב-7 הפרקים הראשונים של העונה הרייטינג עמד על 20.5% במגזר היהודי, כשמספר הצופים בכלל האוכלוסייה עמד על 574 אלף איש. הנתון הזה של 20.5% מתעתע – כי בפועל 2 פרקי ההשקה רשמו 29.2% ו-26.2%, ומאז הרייטינג ירד ל-16.5%-18%. ובסופו של דבר, ההכנסה המסחרית של התכנית היא נגזרת של הרייטינג - כאשר החשש הגדול ביותר ברשת 13 הוא לסיים את העונה עם גרעון גדול – שעשוי להגיע למיליונים רבים של שקלים, שיתווספו להפסדים שסופגים כל ערוצי הטלוויזיה המסחריים, בעיקר מאז הפיצול של ערוץ 2 והתווספותו של ערוץ מסחרי נוסף.

 

לפיצול בערוץ 2 יש השפעה על הרייטינג הנמוך יותר מהעונות הקודמות, וגם על השיח סביב התכנית, כשעל המסך ישנן אלטרנטיבות חזקות כמו ארץ נהדרת, שכבר הספיקה לנצח לפני כשבועיים את 'האח', ולהיות צמודה אליה בשבוע שעבר בפער של כנקודת רייטינג.

 

הפקת התכנית שנאלצת מספר פעמים בשבוע לקבל לסמארטפון את נתוני הרייטינג החלשים, ספגה זעזוע נוסף ברביעי שעבר עם עזיבתה של העורכת הראשית רווית ליאור-מנדל, מי שחתומה על העונה הנוכחית יותר מכולם, וזו שנכנסה לנעליים של יורם זק, שערך את התכנית כשזו שודרה בקשת. הסיבה המרכזית היא נתוני הרייטינג הבעייתיים שהניבו אכזבה ברשת 13, לצד בעיות בכוח האדם בעבודה על עריכת התכנית. ליאור-מנדל אף כתבה זאת בהודעת וואטסאפ ששלחה לגורמים: "הודעתי כבר פני יומיים (יום ב, א"כ) שלא אוכל להמשיך לבד בלי פתרונות ארגוניים ראויים. לצערי לא צלחו הניסיונות, לא ראיתי איך ניתן להמשיך מקצועית ופיזית. מה גם שהתוצאה לא תמיד הניבה את מה שטוב וראוי בעיניי מקצועית".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

מנכ"ל Vigo רביב טל אומר כי "היקף העניין ב'אח הגדול' ברשתות החברתיות יורד גם בלי קשר למהות הזכיינית. יחד עם זאת, נראה שהזכיינית החדשה משקיעה פחות בזירות שבעונות הקודמות היוו את מוקד השיח, ומשקיעה פחות בקידום המותג. לדוגמה - קבוצת הפייסבוק 'האח הגדול – הקבוצה הרשמית', פורום 4Girls, העמוד של חנוך דאום, עמוד Status4Me ועוד. הירידה בהתעסקות במתמודדים וברכילויות בערוצים הדיגיטליים מובילה לירידה בעניין הציבורי באופן משמעותי".

 

אולם טל מציין גם כי "צריך לראות את התמונה המלאה, לפיה התענית מאבדת עניין מעונה לעונה ואינה מייצרת את היקף השיח שייצרה בעבר".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קשת הטלוייזיה של ישראל (ל"ת)
    גולם בורחים מרשת 28/05/2018 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אפרת 28/05/2018 08:54
    הגב לתגובה זו
    מאד אוהבת לצפות ולעקוב..
  • 3.
    גל 28/05/2018 08:31
    הגב לתגובה זו
    יש יותר מידי הפסקות שידור . כל פעם שמתחיל להיות אקשן שמים לנו את תחתית הבריכה כך שממש אין טעם לשלם כסף על שעמום כזה.
  • 2.
    לוי דוד 27/05/2018 20:36
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאוד הכניסו דיירים ממש לא מענינים כדי להציל את העונה בזו צריך לעשות מידי הדחה של שלישיה ולהכניס 4 דיירים חדשים מענינים ואחד דחוף ימני קצוני
  • 1.
    רשת שיט 27/05/2018 16:45
    הגב לתגובה זו
    הציבור לא רואה כי משעמם לו.נקודה.
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.