לא רק הרייטינג בעייתי: ירידה בשיח ברשתות סביב 'האח הגדול'

לא בכדי הרייטינג העונה - הראשונה של רשת 13 - נמוך. מבדיקה של חברת Vigo עולה כי השיח בסושייאל סביב 'האח' ירד ב-60% ביחס לתקופה המקבילה בעונה הקודמת
אלכסנדר כץ | (5)

הרייטינג הנמוך של האח הגדול מתבטא גם בגזרה חשובה מאד בימינו: השיח ברשתות החברתיות. חברת הניטור ברשתות Vigo בדקה עבור אייס מה הייתה רמת השיח סביב המותג 'האח הגדול', ואיך נאמר זאת בעדינות, המצב לא טוב.

 

ב-3 השבועות הראשונים של העונה הנוכחית שלראשונה משודרת ברשת 13, נרשמו 13 אלף אזכורים ברשת סביב האח הגדול, ירידה חדה סביב העונה האחרונה ששודרה בקשת, בעידן ערוץ 2. אז מספר האזכורים סביב התכנית עמד באותו פרק זמן על 30 אלף. העונה הקודמת החלה בדצמבר 2016, ובסיומה הוכתר אביחי אוחנה כמנצח. מדובר על ירידה של כמעט 60%. 

 

העונה השביעית של האח הגדול, ששידורה החל באמצע דצמבר 2015, הניבה שיח ער בהרבה: על פי נתוני Vigo, השיח באותם 3 שבועות ראשונים של העונה בה ניצחה בסיומה שי מיקה יפרח, עמד על 70 אלף. כזכור, מדובר על עונה בה כיכב גם שי חי, עם תופעת הסושייאל "צבא האמת של שי חי".

לצד הירידה בחשיפה, יש לציין כי בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם של 'האח הגדול' של רשת, ישנן 7-8 מיליון חשיפות מדי יום המעוררות שיח רב ברשת. החשיפה באינסטגרם עלתה בצורה משמעותית על פני פייסבוק, במסגרת מגמה עולמית של פייסבוק ושינוי האלגוריתם כך שהגולשים יחשפו יותר לחבריהם ופחות לעמודים מסחריים. גורמים בעולמות הדיגיטל מסבירים כי השיח ברשת באופן כללי קטן עם הזמן, ורוב השיח מתרחש בקבוצות – כך שחברות כמו Vigo ו-באזילה אינן מנטרות את השיח בקבוצות אלו.

 

הרייטינג הפושר עד נמוך של התכנית, הושפע מאד מהשיח החלש סביב התכנית. על פי הוועדה למדרוג בטלוויזיה, ב-7 הפרקים הראשונים של העונה הרייטינג עמד על 20.5% במגזר היהודי, כשמספר הצופים בכלל האוכלוסייה עמד על 574 אלף איש. הנתון הזה של 20.5% מתעתע – כי בפועל 2 פרקי ההשקה רשמו 29.2% ו-26.2%, ומאז הרייטינג ירד ל-16.5%-18%. ובסופו של דבר, ההכנסה המסחרית של התכנית היא נגזרת של הרייטינג - כאשר החשש הגדול ביותר ברשת 13 הוא לסיים את העונה עם גרעון גדול – שעשוי להגיע למיליונים רבים של שקלים, שיתווספו להפסדים שסופגים כל ערוצי הטלוויזיה המסחריים, בעיקר מאז הפיצול של ערוץ 2 והתווספותו של ערוץ מסחרי נוסף.

 

לפיצול בערוץ 2 יש השפעה על הרייטינג הנמוך יותר מהעונות הקודמות, וגם על השיח סביב התכנית, כשעל המסך ישנן אלטרנטיבות חזקות כמו ארץ נהדרת, שכבר הספיקה לנצח לפני כשבועיים את 'האח', ולהיות צמודה אליה בשבוע שעבר בפער של כנקודת רייטינג.

 

הפקת התכנית שנאלצת מספר פעמים בשבוע לקבל לסמארטפון את נתוני הרייטינג החלשים, ספגה זעזוע נוסף ברביעי שעבר עם עזיבתה של העורכת הראשית רווית ליאור-מנדל, מי שחתומה על העונה הנוכחית יותר מכולם, וזו שנכנסה לנעליים של יורם זק, שערך את התכנית כשזו שודרה בקשת. הסיבה המרכזית היא נתוני הרייטינג הבעייתיים שהניבו אכזבה ברשת 13, לצד בעיות בכוח האדם בעבודה על עריכת התכנית. ליאור-מנדל אף כתבה זאת בהודעת וואטסאפ ששלחה לגורמים: "הודעתי כבר פני יומיים (יום ב, א"כ) שלא אוכל להמשיך לבד בלי פתרונות ארגוניים ראויים. לצערי לא צלחו הניסיונות, לא ראיתי איך ניתן להמשיך מקצועית ופיזית. מה גם שהתוצאה לא תמיד הניבה את מה שטוב וראוי בעיניי מקצועית".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

מנכ"ל Vigo רביב טל אומר כי "היקף העניין ב'אח הגדול' ברשתות החברתיות יורד גם בלי קשר למהות הזכיינית. יחד עם זאת, נראה שהזכיינית החדשה משקיעה פחות בזירות שבעונות הקודמות היוו את מוקד השיח, ומשקיעה פחות בקידום המותג. לדוגמה - קבוצת הפייסבוק 'האח הגדול – הקבוצה הרשמית', פורום 4Girls, העמוד של חנוך דאום, עמוד Status4Me ועוד. הירידה בהתעסקות במתמודדים וברכילויות בערוצים הדיגיטליים מובילה לירידה בעניין הציבורי באופן משמעותי".

 

אולם טל מציין גם כי "צריך לראות את התמונה המלאה, לפיה התענית מאבדת עניין מעונה לעונה ואינה מייצרת את היקף השיח שייצרה בעבר".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קשת הטלוייזיה של ישראל (ל"ת)
    גולם בורחים מרשת 28/05/2018 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אפרת 28/05/2018 08:54
    הגב לתגובה זו
    מאד אוהבת לצפות ולעקוב..
  • 3.
    גל 28/05/2018 08:31
    הגב לתגובה זו
    יש יותר מידי הפסקות שידור . כל פעם שמתחיל להיות אקשן שמים לנו את תחתית הבריכה כך שממש אין טעם לשלם כסף על שעמום כזה.
  • 2.
    לוי דוד 27/05/2018 20:36
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאוד הכניסו דיירים ממש לא מענינים כדי להציל את העונה בזו צריך לעשות מידי הדחה של שלישיה ולהכניס 4 דיירים חדשים מענינים ואחד דחוף ימני קצוני
  • 1.
    רשת שיט 27/05/2018 16:45
    הגב לתגובה זו
    הציבור לא רואה כי משעמם לו.נקודה.
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.