הפרסום בסושיאל ממשיך לזנק בעולם; ואיך משפיע 'צוק איתן' על השוק המקומי?
ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיות התומכות בשוק הפרסום הדיגיטלי תוביל לעלייה של 5.3% בהוצאה העולמית לפרסום ב-2014. זאת לעומת 3.9% ב-2013. הצמיחה תשאר יציבה וזהה ב-2015 ותגדל ל-5.9% ב-2016 כך על פי התחזית של חברת המדיה הבינלאומית זניט אופטימדיה.
בזניט מעריכים כי השוק האמריקאי יסכם את שנת 2014 בהוצאה לפרסום שתעמוד על כ-523 מיליארד דולר. הנתונים מלמדים כי שוק הדיגיטל-אינטרנט הוא ללא שום תנאי השוק הצומח ביותר כשהוא צפוי לחתום את השנה בזינוק של 17.1% בהוצאה. ההסבר לצמיחה המרשימה - על פי זניט - הוא השיפור המשמעותי בטכנולוגיה הנגישה למפרסמים ומשרדי הפרסום הפועלים בתחום, אשר הובילה להוזלה במחירי הפרסום הדיגיטלי מחד ושיפור האפקטיביות מאידך.
בחלוקה לסקטורים בשוק הדיגיטל, בזניט מעריכים כי פרסום דיספליי (באנרים) צפוי לסכם עלייה של 15.8% בממוצע בין השנים 2013 ל-2016, זאת לעומת 12.3% בין 2010 ל-2013. תחום הסושיאל הוא ללא ספק חוד החנית עם זינוק ממוצע של 29.9% לשנה בין 2013 ל-2016 תודות לעובדה שהמפרסמים אימצו את "הבום הגדול" של תחום הסושיאל במובייל והיכולת לפלח את קהל היעד לפי דסקטופ ומובייל.
בגזרת הווידאו אונליין המתפרשת לסמארטפונים, טאבלטים, קונסולות משחקים וטלווזיות חכמות, המפרסמים מקבלים שדה חדש של אפשרויות לפגוש את הצרכנים. על פי זניט ההערכה כי תחום זה יסכם עלייה ממוצעת של 24.2% לשנה בין 2013 ל-2016.
- פייסבוק וטוויטר יתפסו ב-2015 שליש מהפרסום העולמי במובייל
- זניט מצילה את המולדת בקאן: 2 שורטליסטים לקמפיין "שמרי על הכוס שלך" ב-PR
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחום הפרסום במנועי חיפוש נשאר יציב כשהיה בשנים האחרונות ולמרות הטכנולוגיות החדשות לא מאבד את כוחו. לצד הכלים שהוכיחו עצמם בתחום פרסום הדיספליי והפכו אותו נגיש יותר, מפולח יותר ונשלט יותר על ידי המפרסמים (יודעים בדיוק איפה, מתי ומי רואה את הפרסומות ואיך לחזור ולפרסם לאותו הצרכן) - בזניט מעריכים כי תחום זה ישמור על קצב גידול של 14% ב-3 השנים הקרובות.
הדיגיטל מזנק: לראשונה יעקוף את העיתונות והמגזינים יחד
בניתוח מאקרו, זניט מעריכה כי שוק הדיגיטל עתיד להוות 23.6% מסך כל ההוצאה לפרסום בעולם, בעוגה המלאה. לראשונה, נתח זה צפוי לעבור את נתח השוק של העיתונים והמגזינים יחד (22.7%). עד 2016 הצפי הוא כי שוק האינטרנט יהווה 28.3% משוק הפרסום העולמי כשוא מצמצם את הפער בינו לבין השוק הדומיננטי ביותר טלויזיה לכדי 9.9% בלבד לעומת 15.9% כיום.
העתיד נמצא במובייל: סגמנט הפרסום הצומח ביותר הוא שוק המובייל (פרסום דיגיטלי שמוגש למכשירים סלולריים וטאבלטים על כל שלל הקטגוריות שבו). הצמיחה המואצת הזו היא תהליך טבעי שנובע מאימוץ גובר של טכנולוגיית מובייל חדשה מסביב לעולם כולל שווקים מתפתחים ומפותחים וכן כתוצאה מדרכים חדשות ויצירתיות בהן המפרסמים עושים שימוש כדי להגיע לקהל היעד מבלי לפגוע בחווית הגלישה שלו. הגידול חסר התקדים כפי שזניט מעריכה אותו צפוי לעמוד על 67% לשנה זו, פי 7 מפרסום לדסקטופ. גידול שיעניק למובייל נתח שוק של 20% מתוך הפרסום הדיגיטלי ובשנים הקרובות אף יצמח לכדי 25%.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
המתיחות בין רוסיה לאוקראינה משנה את התחזיות: תחזיות זניט לצמיחה של 5.3% בהוצאה הכוללת לפרסום הונמכו בכ-5%לעומת התחזית המקורית מיוני. הסיבה היא המתיחות בגבול רוסיה אוקראינה שהובילה ליחסים צוננים בין רוסיה למערב. הגבלות הסחר עם ארה"ב מצד ארה"ב הובילו לסנקציות דומות מצד הרוסים וההשפעה על שוק הפרסום היא ישירה. תחזית הצמיחה בהוצה לפרסום ברוסיה צנחה ל-1.7% בלבד לעומת 9% - היעד שנקבע במארס 2014. לעומת זאת, התחזית לגבי אוקראינה מדברת על קיטון של 32.5% בעקבות המצב.
צוק איתן מצנן את התחזיות לישראל
הנציגות המקומית של זניט אופטימדיה בישראל תרמה אף היא את תחזיותיה לשנה הקרובה כאשר מחלקת המחקר בחברה מציינת כי "בישראל, המצב שונה לחלוטין בעולם". על פי זניט ישראל - עם פרוס שנת 2014, התחזית לעוגת הפרסום המקומית עמדה על 3.82 מיליארד שקלים, או גידול של 4.2% וזאת בהמשך לצמיחה של 4.5% בשנת 2013. ביולי 2014 נטרפו כל הקלפים ושוק הפרסום עבר טלטלה משמעותית בחודשי הקיץ בכך ששיעורי הפרסום צנחו בעשרות אחוזים.
נקודות האור היו סיום הלחימה בסמיכות לתחילת שנת הלימודים וחגי תשרי. וכך כמובן נשאלה השאלה האם התקציבים האבודים יוחזרו לשוק עד סוף השנה? להערכת זניט ישראל, עקב ירידה במכירות של מרבית החברות, ומפני שתקציבי הפרסום נגזרים ברובם ממכירות, הרי שהצפי הוא שנפחי הפרסום עד סוף השנה יעמדו ברמה של 70% עד 80% מהנפחים המתוכננים.
על כן, בניגוד לתחזיות המקודמות, בחברה מציינים: "אנו צופים כי שוק הפרסום ירשום גידול מזערי של 0.8% בהשוואה לשנת 2013 כאשר מנוע הצמיחה המרכזי יהיה עדיין הדיגיטל, וביתר פירוט הפרסום במובייל, פרפורמנס, ופייסבוק".
חן גרנות, סמנכ"ל מחקר ותכנון מדיה בזניט-אופטימדיה ישראל מציין "שהגידול המשמעותי בפרסום באינטרנט נובע בעיקרו מטכנולוגיות פילוח ושיבוץ מתקדמות, כדוגמת ה- AOD (Audience On demand) המסייעות להגיע לקהלים הנכונים ביותר בזמן הנכון ביותר וכל זאת בעלות הכלכלית הטובה ביותר".
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
