אין אמת אחת ואין צודק וטועה - יש קמפיין מדויק וחכם של מעריב סופשבוע
בשורה התחתונה: תפקידה של העיתונות להציג זוייות שונות לאמת אחת. הקמפיין של מעריב סופשבוע מעביר את זה באופן נקי וחכם.
תפקידה של עיתונאות נושא בחובו סתירה פנימית. מצד אחד היא השליח שמבשר לנו על העובדות ועובדה חייבת להיות נייטרלית, יבשה וחסרת דעה. מאידך, תפקידה לאפשר לנו לבחור נקודת מבט על העובדות, ולהבין שאין אמת אחת. בדיוק בגלל זה העיתונאות מעניינת ומאתגרת - ועל הסוגיה מה היא עובדה ומה היא זווית צילום העובדה - קם ונופל עיתון.
בקמפיין פשוט ומדוייק, מעריב סופהשבוע מדגים לנו מה זה עיתון טוב. נתן זהבי, בן כספית וליאור דיין מחקים את ביבי, ליברמן ורני רהב במטרה להשוות עיתון לא אמיתי לעיתון אמיתי. העיתון הלא אמיתי המקופל בתוך החיקויים הוא 'ישראל היום', עיתון הנחשב לפיו של נתניהו ומקורביו.
ומה רע בעיתון מטעם הממשלה? לנו בישראל הדמוקרטית והפטפטנית מוקצה הדבר מחמת מיאוס. רק אל תגידו לנו מה לחשוב. אנחנו עם שיותר מכל אוהב להשמיע דעות ואסור לסתום לו את הפה. המציאות חייבת להגיע אלינו דרך פיהם של עיתונאים ולא של מדינאים. תוכן המגיע מהמדינאי כמוהו כשידורי הדיכוי של צפון קוריאה או של הגוש המזרחי.
העיתונאים המובילים את הקמפיין מציעים לנו לבחור באמת מקורנפת או באמת חופשית. השאלה שהם מפנים אלינו רטורית לחלוטין כי ברור שאיש בישראל לא יהיה מוכן שמישהו יגיד לו מה לחשוב. במובן הזה נחרט היתרון התחרותי האסטרטגי של מעריב סופהשבוע, שנרכש לאחרונה בידי הג'רוזלם פוסט, על ישראל היום ועל כל עיתון הנחשד בחנופה למובילי האומה, לרבות מובילי האומה עצמם ומלחכי הפנכה.
קמפיין מעריב מעלה זכרונות על קמפיין ישן של הגארדיאן שגם הוא דגל בקונספצית ה'תמונה המלאה' הלא היא האמת המורכבת מכמה זוויות מבט ולא רק מאחת. לעיתים זו סותרת את זו, וכדי ללמוד מה קרה באמת יש להתבונן על המציאות מכולן. הגארדיאן מביא סיפור שהוא לכאורה ברור. אולם צילום מהזווית האחרת מנפץ את מה שחשבנו לפני שניה. אדם רודף אחר אדם נראה כמו איש רע עד שמסתבר, כשהסצנה מצולמת מזווית אחרת, שהרודף למעשה מציל את הנרדף מעצם כבד המאיים ליפול ולפגוע בו.
The Guardian
קמפיין מעריב סופהשבוע מגיע בשעה חשוכה לישראל בעיתונות העולמית. מי שעוקב רואה כי עיתוני העולם אוהבים לבקר את ישראל ולהזדהות עם הצד של עזה ("גזה") בלבד. הנושא של הסכסוך הישראלי פלסטיני כולו הוא שאלה של נקודת מבט. המלחמה בתקשורת שונה בתכלית מהמלחמה בחזית. או כפי שאמר ה-
המערכה, על פי האקונומיסט, היא להוכיח שמגיע לנו לחסל את המנהרות בלי להיחשב לפושעי מלחמה. המערכה שהאקנומיסט לא מדבר עליה היא, למשל, שמה שחמאס עושים לישראל יום יום במשך שנים, לוקח בסיבוב את מה שאל קעידה עשו לארה"ב בבוקר בהיר אחד, ורק בבוקר ההוא.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
הקמפיין שהכי מתאים לנו, למציאות העכשוית שלנו, הוא דווקא אחד האחרונים ביותר של The Guardian שגם הוא מדבר על "התמנה המלאה" אך לוקח אותה צעד נוסף קדימה. הסרטון נשען על אגדת ילדים עתיקה אודות החזרזירים והזאב. באגדה מאיים הזאב הרע על שלשה חזרזירים שבסופו של דבר, אחרי שהוא מנסה לטרוף אותם בכל מיני צורות, מצליחים ללכוד אותו בסיר מים רותחים, מבשלים אותו ואוכלים אותו. האגדה שבמשך מאות שנים יצרה הזדהות חד ערכית עם החזרזרירים המסכנים, יוצאת מהארון בקמפיין הגארדיאן שמוכיח לנו שלאמת יש כל כך הרבה צדדים ששום הנחת יסוד איננה קבועה. וכי אפשר לטלטל כל דעה ואמונה, אם רק יודעים להסתכל על המציאות מזוויות שונות. הלוואי על ישראל והעולם.
The Guardian
הקמפיין של מעריב (והגארדיאן) מדבר על היופי כמו גם היגון הנעוצים בעובדה כי אין אמת אחת. אין צודק וטועה. יש חופש הביטוי ויש חופש המחשבה.
אחת הזויות המעניינות ביותר של תובנה זו אומרת כי ככל שנמהר לצאת מעמדת הצודקים שהיא חד ערכית, צרה ונוקשה, ונעבור לזירה של אמת בעלת זויות רבות - נמקסם, אולי, את האפשרות לנצח במערכה הגדולה.
הכותבת היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
- 7.יונתן 06/08/2014 21:17הגב לתגובה זוכל הקריאטיב מבוסס על תובנה שגויה
- 6.משה דה גרציה 05/08/2014 12:49הגב לתגובה זואהבתי את ההשוואה לקליפ הגאוני של מרדף משתי זויות מבט שונות.יש לראות את כל התמונה ולא חלקים ממנה.וזה תמיד נכון.שאפו לעטרה
- 5.נתנאל 05/08/2014 01:48הגב לתגובה זואחת הקמפיינים המוצלחים לעיתונות בשנים האחרונות,העיתון עוד יעלה שוב על דרך המלך!
- 4.אוחנה 05/08/2014 00:33הגב לתגובה זואיך בדיוק קמפיין שרוצה למכור עיתון מנסה לשכנע אנשים שמחקבלים את העיתון בחינם??? האם קהל היעד כאן זה באמת קוראי ישראל היום? או שאולי קהל היעד היה צריך להיות אנשים שמחפשים עיתונות אמיתית ולא מגויסת אג'נדה (ישראל היום, הארץ וידיעות- לכל אחד אג'נדה לא סמויה משלו).
- 3.מי מוכן לשלם כדי לקרוא מה כספית וזהבי חושבים (ל"ת)מעט מאוד אנשים 04/08/2014 20:22הגב לתגובה זו
- 2.הצופה 04/08/2014 18:31הגב לתגובה זוומעבר לזה , בשורה התחתונה: מישהו מהקוראים פה מכיר מישהו שהצטרף כמנוי למעריב בעקבות הקמפיין הזה? אם לא - הכל קשקוש מקושקש ושריפה מיותרת של כסף
- 1.ללא ספק (ל"ת)קמפיין השנה 04/08/2014 11:21הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
