אין אמת אחת ואין צודק וטועה - יש קמפיין מדויק וחכם של מעריב סופשבוע
בשורה התחתונה: תפקידה של העיתונות להציג זוייות שונות לאמת אחת. הקמפיין של מעריב סופשבוע מעביר את זה באופן נקי וחכם.
תפקידה של עיתונאות נושא בחובו סתירה פנימית. מצד אחד היא השליח שמבשר לנו על העובדות ועובדה חייבת להיות נייטרלית, יבשה וחסרת דעה. מאידך, תפקידה לאפשר לנו לבחור נקודת מבט על העובדות, ולהבין שאין אמת אחת. בדיוק בגלל זה העיתונאות מעניינת ומאתגרת - ועל הסוגיה מה היא עובדה ומה היא זווית צילום העובדה - קם ונופל עיתון.
בקמפיין פשוט ומדוייק, מעריב סופהשבוע מדגים לנו מה זה עיתון טוב. נתן זהבי, בן כספית וליאור דיין מחקים את ביבי, ליברמן ורני רהב במטרה להשוות עיתון לא אמיתי לעיתון אמיתי. העיתון הלא אמיתי המקופל בתוך החיקויים הוא 'ישראל היום', עיתון הנחשב לפיו של נתניהו ומקורביו.
ומה רע בעיתון מטעם הממשלה? לנו בישראל הדמוקרטית והפטפטנית מוקצה הדבר מחמת מיאוס. רק אל תגידו לנו מה לחשוב. אנחנו עם שיותר מכל אוהב להשמיע דעות ואסור לסתום לו את הפה. המציאות חייבת להגיע אלינו דרך פיהם של עיתונאים ולא של מדינאים. תוכן המגיע מהמדינאי כמוהו כשידורי הדיכוי של צפון קוריאה או של הגוש המזרחי.
העיתונאים המובילים את הקמפיין מציעים לנו לבחור באמת מקורנפת או באמת חופשית. השאלה שהם מפנים אלינו רטורית לחלוטין כי ברור שאיש בישראל לא יהיה מוכן שמישהו יגיד לו מה לחשוב. במובן הזה נחרט היתרון התחרותי האסטרטגי של מעריב סופהשבוע, שנרכש לאחרונה בידי הג'רוזלם פוסט, על ישראל היום ועל כל עיתון הנחשד בחנופה למובילי האומה, לרבות מובילי האומה עצמם ומלחכי הפנכה.
קמפיין מעריב מעלה זכרונות על קמפיין ישן של הגארדיאן שגם הוא דגל בקונספצית ה'תמונה המלאה' הלא היא האמת המורכבת מכמה זוויות מבט ולא רק מאחת. לעיתים זו סותרת את זו, וכדי ללמוד מה קרה באמת יש להתבונן על המציאות מכולן. הגארדיאן מביא סיפור שהוא לכאורה ברור. אולם צילום מהזווית האחרת מנפץ את מה שחשבנו לפני שניה. אדם רודף אחר אדם נראה כמו איש רע עד שמסתבר, כשהסצנה מצולמת מזווית אחרת, שהרודף למעשה מציל את הנרדף מעצם כבד המאיים ליפול ולפגוע בו.
The Guardian
קמפיין מעריב סופהשבוע מגיע בשעה חשוכה לישראל בעיתונות העולמית. מי שעוקב רואה כי עיתוני העולם אוהבים לבקר את ישראל ולהזדהות עם הצד של עזה ("גזה") בלבד. הנושא של הסכסוך הישראלי פלסטיני כולו הוא שאלה של נקודת מבט. המלחמה בתקשורת שונה בתכלית מהמלחמה בחזית. או כפי שאמר ה-
המערכה, על פי האקונומיסט, היא להוכיח שמגיע לנו לחסל את המנהרות בלי להיחשב לפושעי מלחמה. המערכה שהאקנומיסט לא מדבר עליה היא, למשל, שמה שחמאס עושים לישראל יום יום במשך שנים, לוקח בסיבוב את מה שאל קעידה עשו לארה"ב בבוקר בהיר אחד, ורק בבוקר ההוא.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- דני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
הקמפיין שהכי מתאים לנו, למציאות העכשוית שלנו, הוא דווקא אחד האחרונים ביותר של The Guardian שגם הוא מדבר על "התמנה המלאה" אך לוקח אותה צעד נוסף קדימה. הסרטון נשען על אגדת ילדים עתיקה אודות החזרזירים והזאב. באגדה מאיים הזאב הרע על שלשה חזרזירים שבסופו של דבר, אחרי שהוא מנסה לטרוף אותם בכל מיני צורות, מצליחים ללכוד אותו בסיר מים רותחים, מבשלים אותו ואוכלים אותו. האגדה שבמשך מאות שנים יצרה הזדהות חד ערכית עם החזרזרירים המסכנים, יוצאת מהארון בקמפיין הגארדיאן שמוכיח לנו שלאמת יש כל כך הרבה צדדים ששום הנחת יסוד איננה קבועה. וכי אפשר לטלטל כל דעה ואמונה, אם רק יודעים להסתכל על המציאות מזוויות שונות. הלוואי על ישראל והעולם.
The Guardian
הקמפיין של מעריב (והגארדיאן) מדבר על היופי כמו גם היגון הנעוצים בעובדה כי אין אמת אחת. אין צודק וטועה. יש חופש הביטוי ויש חופש המחשבה.
אחת הזויות המעניינות ביותר של תובנה זו אומרת כי ככל שנמהר לצאת מעמדת הצודקים שהיא חד ערכית, צרה ונוקשה, ונעבור לזירה של אמת בעלת זויות רבות - נמקסם, אולי, את האפשרות לנצח במערכה הגדולה.
הכותבת היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
- 7.יונתן 06/08/2014 21:17הגב לתגובה זוכל הקריאטיב מבוסס על תובנה שגויה
- 6.משה דה גרציה 05/08/2014 12:49הגב לתגובה זואהבתי את ההשוואה לקליפ הגאוני של מרדף משתי זויות מבט שונות.יש לראות את כל התמונה ולא חלקים ממנה.וזה תמיד נכון.שאפו לעטרה
- 5.נתנאל 05/08/2014 01:48הגב לתגובה זואחת הקמפיינים המוצלחים לעיתונות בשנים האחרונות,העיתון עוד יעלה שוב על דרך המלך!
- 4.אוחנה 05/08/2014 00:33הגב לתגובה זואיך בדיוק קמפיין שרוצה למכור עיתון מנסה לשכנע אנשים שמחקבלים את העיתון בחינם??? האם קהל היעד כאן זה באמת קוראי ישראל היום? או שאולי קהל היעד היה צריך להיות אנשים שמחפשים עיתונות אמיתית ולא מגויסת אג'נדה (ישראל היום, הארץ וידיעות- לכל אחד אג'נדה לא סמויה משלו).
- 3.מי מוכן לשלם כדי לקרוא מה כספית וזהבי חושבים (ל"ת)מעט מאוד אנשים 04/08/2014 20:22הגב לתגובה זו
- 2.הצופה 04/08/2014 18:31הגב לתגובה זוומעבר לזה , בשורה התחתונה: מישהו מהקוראים פה מכיר מישהו שהצטרף כמנוי למעריב בעקבות הקמפיין הזה? אם לא - הכל קשקוש מקושקש ושריפה מיותרת של כסף
- 1.ללא ספק (ל"ת)קמפיין השנה 04/08/2014 11:21הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
