אין אמת אחת ואין צודק וטועה - יש קמפיין מדויק וחכם של מעריב סופשבוע
בשורה התחתונה: תפקידה של העיתונות להציג זוייות שונות לאמת אחת. הקמפיין של מעריב סופשבוע מעביר את זה באופן נקי וחכם.
תפקידה של עיתונאות נושא בחובו סתירה פנימית. מצד אחד היא השליח שמבשר לנו על העובדות ועובדה חייבת להיות נייטרלית, יבשה וחסרת דעה. מאידך, תפקידה לאפשר לנו לבחור נקודת מבט על העובדות, ולהבין שאין אמת אחת. בדיוק בגלל זה העיתונאות מעניינת ומאתגרת - ועל הסוגיה מה היא עובדה ומה היא זווית צילום העובדה - קם ונופל עיתון.
בקמפיין פשוט ומדוייק, מעריב סופהשבוע מדגים לנו מה זה עיתון טוב. נתן זהבי, בן כספית וליאור דיין מחקים את ביבי, ליברמן ורני רהב במטרה להשוות עיתון לא אמיתי לעיתון אמיתי. העיתון הלא אמיתי המקופל בתוך החיקויים הוא 'ישראל היום', עיתון הנחשב לפיו של נתניהו ומקורביו.
ומה רע בעיתון מטעם הממשלה? לנו בישראל הדמוקרטית והפטפטנית מוקצה הדבר מחמת מיאוס. רק אל תגידו לנו מה לחשוב. אנחנו עם שיותר מכל אוהב להשמיע דעות ואסור לסתום לו את הפה. המציאות חייבת להגיע אלינו דרך פיהם של עיתונאים ולא של מדינאים. תוכן המגיע מהמדינאי כמוהו כשידורי הדיכוי של צפון קוריאה או של הגוש המזרחי.
העיתונאים המובילים את הקמפיין מציעים לנו לבחור באמת מקורנפת או באמת חופשית. השאלה שהם מפנים אלינו רטורית לחלוטין כי ברור שאיש בישראל לא יהיה מוכן שמישהו יגיד לו מה לחשוב. במובן הזה נחרט היתרון התחרותי האסטרטגי של מעריב סופהשבוע, שנרכש לאחרונה בידי הג'רוזלם פוסט, על ישראל היום ועל כל עיתון הנחשד בחנופה למובילי האומה, לרבות מובילי האומה עצמם ומלחכי הפנכה.
קמפיין מעריב מעלה זכרונות על קמפיין ישן של הגארדיאן שגם הוא דגל בקונספצית ה'תמונה המלאה' הלא היא האמת המורכבת מכמה זוויות מבט ולא רק מאחת. לעיתים זו סותרת את זו, וכדי ללמוד מה קרה באמת יש להתבונן על המציאות מכולן. הגארדיאן מביא סיפור שהוא לכאורה ברור. אולם צילום מהזווית האחרת מנפץ את מה שחשבנו לפני שניה. אדם רודף אחר אדם נראה כמו איש רע עד שמסתבר, כשהסצנה מצולמת מזווית אחרת, שהרודף למעשה מציל את הנרדף מעצם כבד המאיים ליפול ולפגוע בו.
The Guardian
קמפיין מעריב סופהשבוע מגיע בשעה חשוכה לישראל בעיתונות העולמית. מי שעוקב רואה כי עיתוני העולם אוהבים לבקר את ישראל ולהזדהות עם הצד של עזה ("גזה") בלבד. הנושא של הסכסוך הישראלי פלסטיני כולו הוא שאלה של נקודת מבט. המלחמה בתקשורת שונה בתכלית מהמלחמה בחזית. או כפי שאמר ה-
המערכה, על פי האקונומיסט, היא להוכיח שמגיע לנו לחסל את המנהרות בלי להיחשב לפושעי מלחמה. המערכה שהאקנומיסט לא מדבר עליה היא, למשל, שמה שחמאס עושים לישראל יום יום במשך שנים, לוקח בסיבוב את מה שאל קעידה עשו לארה"ב בבוקר בהיר אחד, ורק בבוקר ההוא.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
הקמפיין שהכי מתאים לנו, למציאות העכשוית שלנו, הוא דווקא אחד האחרונים ביותר של The Guardian שגם הוא מדבר על "התמנה המלאה" אך לוקח אותה צעד נוסף קדימה. הסרטון נשען על אגדת ילדים עתיקה אודות החזרזירים והזאב. באגדה מאיים הזאב הרע על שלשה חזרזירים שבסופו של דבר, אחרי שהוא מנסה לטרוף אותם בכל מיני צורות, מצליחים ללכוד אותו בסיר מים רותחים, מבשלים אותו ואוכלים אותו. האגדה שבמשך מאות שנים יצרה הזדהות חד ערכית עם החזרזרירים המסכנים, יוצאת מהארון בקמפיין הגארדיאן שמוכיח לנו שלאמת יש כל כך הרבה צדדים ששום הנחת יסוד איננה קבועה. וכי אפשר לטלטל כל דעה ואמונה, אם רק יודעים להסתכל על המציאות מזוויות שונות. הלוואי על ישראל והעולם.
The Guardian
הקמפיין של מעריב (והגארדיאן) מדבר על היופי כמו גם היגון הנעוצים בעובדה כי אין אמת אחת. אין צודק וטועה. יש חופש הביטוי ויש חופש המחשבה.
אחת הזויות המעניינות ביותר של תובנה זו אומרת כי ככל שנמהר לצאת מעמדת הצודקים שהיא חד ערכית, צרה ונוקשה, ונעבור לזירה של אמת בעלת זויות רבות - נמקסם, אולי, את האפשרות לנצח במערכה הגדולה.
הכותבת היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
- 7.יונתן 06/08/2014 21:17הגב לתגובה זוכל הקריאטיב מבוסס על תובנה שגויה
- 6.משה דה גרציה 05/08/2014 12:49הגב לתגובה זואהבתי את ההשוואה לקליפ הגאוני של מרדף משתי זויות מבט שונות.יש לראות את כל התמונה ולא חלקים ממנה.וזה תמיד נכון.שאפו לעטרה
- 5.נתנאל 05/08/2014 01:48הגב לתגובה זואחת הקמפיינים המוצלחים לעיתונות בשנים האחרונות,העיתון עוד יעלה שוב על דרך המלך!
- 4.אוחנה 05/08/2014 00:33הגב לתגובה זואיך בדיוק קמפיין שרוצה למכור עיתון מנסה לשכנע אנשים שמחקבלים את העיתון בחינם??? האם קהל היעד כאן זה באמת קוראי ישראל היום? או שאולי קהל היעד היה צריך להיות אנשים שמחפשים עיתונות אמיתית ולא מגויסת אג'נדה (ישראל היום, הארץ וידיעות- לכל אחד אג'נדה לא סמויה משלו).
- 3.מי מוכן לשלם כדי לקרוא מה כספית וזהבי חושבים (ל"ת)מעט מאוד אנשים 04/08/2014 20:22הגב לתגובה זו
- 2.הצופה 04/08/2014 18:31הגב לתגובה זוומעבר לזה , בשורה התחתונה: מישהו מהקוראים פה מכיר מישהו שהצטרף כמנוי למעריב בעקבות הקמפיין הזה? אם לא - הכל קשקוש מקושקש ושריפה מיותרת של כסף
- 1.ללא ספק (ל"ת)קמפיין השנה 04/08/2014 11:21הגב לתגובה זו
הכוכב הבא. קרדיט: אתר מאקוהכוכב הבא בראש הפריים טיים
בערב עם ריאליטי חזק, הוא כמעט תמיד בראש, וכך גם עם שידור "הכוכב הבא" לקראת אירוויזיון 2026, שהשתלט על רצועת הפריים טיים
פריים טיים
תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, אבל כשיש ריאליטי, כמעט תמיד הוא בראש הטבלה, וכך גם היה אתמול עם "הכוכב הבא", שהיה עם רייטינג של 16.9% רייטינג ו-432 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "ווארט" של ערוץ 13, עם 7.9% רייטינג ו-182 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי, עם 7.1% ו-189 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.1% רייטינג ו-150 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-66 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג אבל במקום הראשון מבחינת כמות צופים, 67 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 2% רייטינג ו-59 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-52 אלף צופים, ואילו אחריו היה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.9% רייטינג, ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגר המשדר המיוחד לזכרו של הדר גולדין ז"ל ששודר ברשת, עם 1.7% רייטינג ו-38 אלף צופים.
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.5% ו-78 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 3.3% רייטינג ו-69 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.2% רייטינג ו-30 אלף צופים בלבד.

הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו; במהדורות המרכזיות נרשמה יציבות, כשרשת משפרת קצת את הנתונים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-352 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבימים האחרונים, עם או בלי קשר לגל הפיטורין הצפוי, מצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.9% רייטינג ו-146 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, ששוב חזרה להיות בפער עצום מהמתחרים, עם 75 אלף צופים ו-3.5% רייטינג.
פריים טיים
גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו, עם רייטינג של 17.5% רייטינג ו-415 אלף צופים והיה התכנית
הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.3% רייטינג ו-225 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי מבחינת רייטינג עם 8.2%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. למרות
שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.6% רייטינג ו-39 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-73 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-45 אלף צופים, ואילו אחריו היהי שוויון עם "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.5% רייטינג, ו-32 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים.
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- הכוכב הבא בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.7% ו-95 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 2.4% רייטינג ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.5% רייטינג ו-32 אלף צופים בלבד.
