נייקי ספורט הנעלה קמעונאות ריצה
צילום: Istock

סין מעודדת חרם על ניייקי ואדידס והמניות נופלות בוול סטריט

מי שמתעסק עם סין צריך לזכור שמדובר במדינה טוטליטרית. כשמתבטאים נגדה- יש תוצאות
לימור זילבר | (6)

הערב בוול סטריט רצות למרכז שתי מניות של תאגידי הספורט הגדולים והמוכרים בעולם: נייקי (סימול: NKE) ואדידס (סימול: ADDYY) שיורדות ב-3% ו6% בהתאמה. הסיבה? סין. שתי החברות שכידוע מייצרות בסין לא מעט סחורות, נמצאות כעת בסכנת חרם בסין ביחד עם עוד כמה חברות ביגוד מערביות, ביניהן ענקית הביגוד H&M, זאת עקב נקיטת עמדה של החברות באופן פומבי נגד סין כי הן מתנגדות לשימוש לכאורה בעובדי כפייה להפקת כותנה במחוז הסיני המערבי של שינג'יאנג, בו נמצא המיעוט האויגורי המוסלמי המדוכא, כך לפי אתרי החדשות הזרים.

התאגידים המערביים מודעים ומביעים התנגדות לעובדי הכפייה בסין מזו תקופה, אולם כעת מתרחש משבר תקשורתי שמרכזו במדיה החברתית הסינית ובעידוד מלא של ממשלת סין להחרים את החברות המערביות, זאת לאחר הודעה של בכירי ממשל ממדינות מערביות חזקות, דוגמת ארה"ב, קנדה, בריטניה והאיחוד האירופי כי הם מגנים את ההפרות לכאורה של סין בתחום זכויות האזרח ומחנות העבודה שקמו במחוז שינג'יאנג. בנוסף, במדינות שנקטו עמדה הוטלו סנקציות על נציגי הממשל הסיני הנמצאים בשטחן.

לפי אתר מוטלי פול, המשקיעים נלחצים ובצדק. כידוע למילים יש כוח ולאינטרנט יש הרבה יותר כוח והדיון הציבורי על החרם הסיני בתמיכת הממשלה שיכנע את עליבאבא להסיר את כל המוצרים של H&M שנמכרו באתר הקניות Tmall shopping platform. אי אפשר להתעלם מהסיכון שנייקי תהיה הבאה בתור. כשמכניסים למשוואה את העובדה כי 18% מהמכירות השנתיות של נייקי מגיעות מסין (לפי S&P Global Market Intelligence), המצב יהיה גרוע הרבה יותר לפני שישתפר.

כעת, המדיה הסינית והרשת החברתית בפרט מעודדות את קהל הלקוחות הסיני להחרים את נייקי וכן חברות זרות נוספות אשר גינו בעבר את עבודות הכפייה. זו לא הפעם הראשונה שנייקי, אדידס ו-H&M מסתבכות עם סין. שלושתן הודיעו בעבר באופן רשמי שאינן רוכשות בשום צורה ואין למוצריהן קשר לתעשיות מחוז שינג'יאנג והינן חלק מיוזמת המסחר "Better Cotton" אשר תוארה ע"י רויטרס כ"ייצור כותנה ברת-קיימא" ונמנעו מרכישת כותנה ממחוז הזה עקב חששות על הפרת זכויות אדם. צרכנים ברחבי סין פירסמו פוסטים בסגנון "אם תחרימו את הכותנה ממחוז שינג'יאנג, אנחנו נחרים אתכם". הליגה הקומוניסטית הצעירה האשימה את נייקי וחברות מערבות נוספות בכך ש"הן מרוויחות כסף בסין בו בזמן שהן מפיצות שמועות שקריות ומחרימות את תעשיית הכותנה" ומשרד החוץ הסיני האשים את החברות בכך שהן "מפיצות שקרים בכוונת זדון לפגיעה בכלכלה הסינית"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שקשוקה 30/03/2021 21:49
    הגב לתגובה זו
    נייקי גורמת לחיסול החניות הספורט הפרטיות בכל העולם ..שזה פי 100 מכמה אלפי סינים במחוז המוסלמי הם פשוט מפסיקים למכור לך בטענות שווא...כדי להעביר את כולם אליהם ישירות! חזירות או לתת רק לתאגידי ענק שיה להם עוד סטק בערב...
  • 5.
    מתן 28/03/2021 09:05
    הגב לתגובה זו
    מי הולכות להרוויח מהמהלך הזה? מי החברות שיתפסו את המדפים ? UA? ריבוק ? חבל שהכתבה נעצרה באמצע. בכל משבר יש מרוויחות. תראו מה קרה לצים בעקבות המכולה בתעלת סואץ תמיד צריך לחשוב קדימה. אם אחד מפסיד, השני מרוויח
  • 4.
    סין מעודדת העתקה של מוצרים, בעצימת עיניים , בעידוד 27/03/2021 17:49
    הגב לתגובה זו
    סין מעודדת העתקה של מוצרים, בעצימת עיניים , בעידוד תעסוקה וגם באיומים על חברות זרות.תתארו לכם שהחברות יפנו את הייצור להודו או ויאטנם או מלזיה?.
  • 3.
    איציק 26/03/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    העסק של ניירי זה מכירת נעלים ולא חרטוט בנושא זכויות אדם והנפת דגלים חברתיים מזויפים, ואם לנייקי זה לא היה ברור עד עכשיו, אז ממשלת סין דרך הכיס שלחה לה מסר שפעם הבאה נייקי תחשוב טוב לפני שהיא מתעסקת בנושא
  • 2.
    זה אחלה! (ל"ת)
    כן יירבו 26/03/2021 08:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אברהם 26/03/2021 00:27
    הגב לתגובה זו
    אן העולם היה נחשף לשיטת העבודה של נייקי מול לקוחות פרטיים כל העולם היה מחרים אותם!! הם דרסניים ללא מעצור הם מונופול שמנצל לרעה את המצב
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.