לשוק יש נטייה להגזים, אבל הפעם למשקיעים יש על מה להישען

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, על ההשפעה של נתוני התעסוקה האמריקניים, ולאן מועדות פניהם של שוקי ההון בעולם
יניב חברון | (2)

דווקא אחרי דו"ח תעסוקה מאכזב בשוק האמריקני, שאושש בדיוק את החששות של המשקיעים כי ההאטה הגלובלית נמצאת ואפילו משפיעה לרעה על הכלכלה האמריקנית. דווקא אחרי שכולם הפנימו שהכלכלה אכן מאכזבת והחששות של יו"ר הפד ג'נט ילן אולי מוצדקות, דווקא אז - שוקי המניות בעולם הצליחו להתייצב.

זה לא בגלל שהדו"ח המאכזב מבטיח המשך הרחבות כמותיות כפי שרבים נוטים לחשוב, ופשוט לחפש הסבר קליל, שהרי את זה יכולנו להגיד גם אחרי דחיית העלאת הריבית בחודש ספטמבר. אבל אז השווקים הגיבו בירידות חדות, את זה יכולנו להגיד אחרי הנתונים החלשים מסין ואירופה, אבל גם במקרים האלה השווקים הגיבו בירידות שערים ולא בעליות כפי שעשו בשנים האחרונות. גם לאחר פרסום דו"ח התעסוקה האמריקני לחודש ספטמבר, השווקים ירדו כתגובה ראשונית (מה שמלמד כי החששות של המשקיעים מפני האטה פוגעים במדדים ולא להיפך), אבל המדדים הצליחו להתאושש לקראת סוף המסחר.

מה הסיבה האמיתית? ובכן אין באמת אחת כזו. שינוי סנטימנט של משקיעים קשה מאוד לחזות מפני שהוא נעשה פעמים רבות בצורה פחות מוסדרת. החשש הגדול של המשקיעים הוא מקריסות של חברות בשווקים מתעוררים בעקבות פיחות חד של המטבעות. גם לקריסת מחירי הסחורות בעולם תהיה השפעה על יציבות של חברות ענק בעולם. רעשים כמו פולקסווגן, או גלנקור, בהחלט עשויים להוביל לגל של פשיטות רגל, ובכל זאת חייבים לזכור: המדיניות המוניטארית בעולם מאוד מרחיבה וצפויה להישאר כזו.

הבנקים המרכזיים מוכנים להזרים טריליונים לשווקים כדי לשמור על יציבות של הבנקים. תמיד יהיו ביקורות על תפקוד קובעי המדיניות, אבל האמת היא שהם דרוכים להגיב. השוק נוטה להגזים, אבל הפעם אולי בכל זאת יש כאן משהו. שהשווקים החלו את הצלילה האחרונה על רקע החשש מהאטה בסין ופגיעה בשווקים מתעוררים, מיד, כמו פטריות אחרי הגשם, החלו לצוץ אפוקליפטיות הקשורות לסיום השוק השורי של השנים האחרונות. כך היה גם כשהנפט החל לצלול - מהר מאוד הגיעו תחזיות שהסבירו מדוע מחירו יעמוד על 20 דולר לחבית ופחות.

הנטייה להגזים היא בדיוק מה שאנחנו מתארים פעמים רבות כשהשוק זול יותר, כהזדמנות קנייה וכו'. עם זאת, חייבים להודות, אנחנו אף פעם לא יודעים מתי אותה הגזמה, תתמתן או במילים אחרות האם המחיר יהיה עוד יותר זול מהמחיר כיום. רמת הסיכון בשווקים עלתה, ובכל זאת נראה שהמשקיעים יחזרו לשוק בטווח הקרוב - החולשה בסין, הקריסה בשווקים המתעוררים, במחירי הסחורות והתמתנות ביקושים, בהחלט עשויות להוביל לגל של פשיטות רגל - אחד כזה שיוביל למחנק אשראי, ואף יאיים על יציבות המערכת הבנקאית. אומנם אנחנו מתקשים לראות פגיעה אמיתית במערכת הבנקאות במערב בשלב זה, בטח לא כאשר הבנקים מוכנים להזרים טריליונים לשווקים. אך  בכל זאת חייבים להבין שלחששות של המשקיעים יש על מה להישען הפעם.   עוד מוקדם להגיד שהסערה מאחורינו, עם זאת צריך לזכור שקריסה בשווקים לא קורית ללא קריסה פיננסית, וזאת תתקשה מאוד להתרחש אם בכלל, כאשר המדיניות המוניטארית בעולם כל כך מרחיבה ותומכת עבור מערכת האשראי. איש לא באמת יכול לדעת האם העליות מהימים האחרונים יישמרו. עם זאת, נראה הרבה יותר בטוח כי השוק יחזור לעלות בטווח הקרוב שכן הצמיחה תימשך והתוכניות הממשלתיות בעיקר בסין ובשווקים מתעוררים נוספים יהיו מרחיבות - מה שיוביל לשיפור בנתוני המאקרו גם במערב.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כותבי תרחישים 12/10/2015 15:19
    הגב לתגובה זו
    האם כשהשווקים יגיעו למסקנה על הסיכון בשוק- האם יזוזו לזהב ?!! ומה יהיה בשווקים ? והמבין יבין
  • 1.
    כותבי תרחישים 12/10/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    האם ירידה בנפט בסחורות שמקטין חוב ציבורי ואישי שמשאיר יותר כסף לציבור ! זה פגיעה בכלכלה ??? למי החשיבה הנל עוזר ? ובמי פוגע מחיר סחורות ונפט יורדים זה משאת נפש לכל אדם - במצב זה מחירי דירות יוקטנו- עז מה ? אבל מחיר כל שאר הסחורות ירדו רכבים טיסות-הובלה מטענים אוניות- מכאן אפשר להסיק למי כל הנל דואגים - האם יום יבוא והם יכו על חת ,ח
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.