צעדי הממשלה האחרונים עלולים להביא לקטסטרופה בשוק ההון
ניסיונות הממשלה להורדת מחירי הדיור עבור אזרחי ישראל הינו צעד נדרש ומבורך. אולם הצעדים האחרונים עלולים להביא לקטסטרופה בשוק ההון. יש לנצל את עודפי הנזילות במשק ולעודד את המשקיעים ליזום פרויקטים אשר יובילו להגדלת היצע הדירות. אולם האוצר מתנהג כבעל עניין השומר על החגיגה של תקבולי השיא ממיסים, ויוזם מהלכים אשר ישמרו על חלקו בבועת הנדל"ן. מדובר בצעדים פופוליסטיים שלכאורה מיועדים לזוגות הצעירים, במקום צעדים פיסקליים ארוכי טווח יעילים יותר, שעלולים להקטין את חלקו של האוצר בחגיגה.
בניסיון לצנן את הביקוש הגואה לדירות, מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את העלאת מס הרכישה בקניית דירה להשקעה. משרד האוצר אף הגדיל והפתיע בישיבת ועדת הכספים בדרישתו להקדים את מועד כניסת השינוי לתוקף כבר לחצות הלילה, במקום המועד המקורי אשר תוכנן לראשון ביולי.
אירוע מהותי נוסף שהתרחש אתמול, הינו הצהרתה של נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, שבנק ישראל לא מתכנן להוריד את הריבית הנוכחית המסמנת לשיטתה את הקו התחתון ממנו אפשר רק לעלות. במקביל, על פי הערכות בנק ישראל, הריבית תעלה בהדרגה עד סוף 2016 וצפויה להגיע לשיעור של 1.25%.
סביבת הריבית הנמוכה דחפה את הציבור לשוק ההון בחיפוש אחר תשואה - מה שהקפיץ לאורך השנים האחרונות את מחירי המניות והאג"ח. בשנים האחרונות הציבור חוזה במדדי המניות שוברים שיאים, וההיסטוריה מלמדת שהציבור נכנס לשוק ההון במחירי שיא, מעט לפני שהשוק מתהפך. בימים אלו, רמת המכפילים בשוקי ההון גבוהה עד כדי בועתית. כלומר לדוגמא, בהנחה שרווחיות חברות מדד ת"א 100 תישמר ברמתה הנוכחית ויחולק כלל הרווחים, מי שרוכש כיום את המדד צפוי להחזיר את השקעתו בתשלומי דיבידנד תוך כ-31 שנים. אם לתרגם זאת למונחי ריבית או תשואה שנתית - מדובר בתשואה של כ-2.4% לשנה, אולם הסיכון הוא עצום.
- "בשנה הקרובה נראה התאוששות משמעותית בשוק הדירות"
- מצלאוי: ״מחירי הדירות יעלו שוב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשילוב לשינוי המגמה בסביבת הריבית יעלו שיעורי ההיוון של החברות ועלויות המימון שלהן - אלטרנטיבות ההשקעה הסולידיות יהפכו אטרקטיביות יותר, הכסף יתחיל לזרום החוצה משוק ההון ומחירי המניות והאג"ח יתחילו לאבד גובה. במקביל, תחושת העושר המדומה של הציבור תרכין את ראשה וההוצאה הפרטית תקטן, יחד עם רווחי החברות. בנוסף לכל הצרות הללו, יגדלו גם ההחזרים החודשיים של תשלומי המשכנתא ושל כלל ההלוואות במשק באופן שיגדיל את סיכוני חדלות הפירעון.
בשורה התחתונה, קיימת בישראל מצוקת דיור, כאשר מנגד קיימת כמות עצומה של כסף מוסדי ופרטי המחפש השקעה. במקום לדחוף את המשקיעים משוק הנדל"ן לשוק ההון, אל פי תהום, יש צורך לנקוט בצעדים פיסקליים ולדחוף את המוסדיים לבניית דירות ולעבר פרויקטים ארוכי טווח של שדרוג התשתיות עם דגש על הגדלת ההיצע. מחירי הדירות ירדו, מחירי השכירות ירדו והציבור ייהנה מתשואה סולידית על השקעתו.
- 4.אמיר 27/06/2015 23:49הגב לתגובה זובושה לאתר - זוכי פרס נובל עדין אינם יודעים בוודאות מה יהיה אב הכותב שם עצמו כנביא ? כמייעץ לממשלה ? ממש סתמי ומשפיל
- 3.זאב פלדמן 25/06/2015 14:16הגב לתגובה זוהפולטיקאים נוטים לנקוט בצעדים שייטיבו עם הציבור לטווח הקצר וייפגעו בו בטווח הארוך. הכל רק כדי לקבל קצת יח"צ שייקדם אותם. דרושה הנהגה כלכלית נחושה וחזקה שתבצע צעדים כמו אלה המתוארים בכתבה (ראה ערך ביבי בממשלת שרון)
- 2.אנליסט 25/06/2015 11:24הגב לתגובה זורועי, לא ברור למה נטפלת למשפט בודד שמנסה להסביר בעברית פשוטה מה זה מכפיל רווח? יש לך משהו אישי נגד הכותב? אם לא, אז אולי כדאי שתקרא שוב, מהתחלה עד הסוף.
- 1.רועי 24/06/2015 12:34הגב לתגובה זואוי ואבוי או שהכותב אינו יודע מה שהוא מדבר או שיש לו אינטרס ברור להתל באלו שאינם מבינים מספיק
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
