המחירים בחלל: SPCE המריאה והמניה מתרסקת - הנה הסיבות
למרות הטיסה המוצלחת שהביאה את הבעלים ריצ'רד ברנסון לחלל, מאז ה-25 ביוני, מניית VIRGIN GALACTIC HOLDINGS איבדה לא פחות מ-46.5%, ביתר שאת אחרי שהחברה הודיעה על גיוס של 500 מיליון דולר נוספים. השאלה האם זה קורה בצדק?
נתחיל מזה שמדובר בבילוי לעשירים בלבד. מה זה עשירים, אולטרה עשירים. זה נכון שככל שהטכנולוגיה תבשיל ושיהיו יותר מתחרים, כך המחירים ירדו. אבל כרגע המחירים לא בשמיים, הם בחלל. UBS העריכו כי מחירי כרטיסי הטיסות לחלל צפויים לנוע בין 250 אלף דולר ועד ל-400 אלף דולר לכרטיס.
על פי וירג'ין גלקטיק, פחות מ-600 אנשים היו אי פעם בחלל, ולכן זו חוויה שמספר מוגבל של אנשים חווה אי פעם. החברה יכולה בסופו של דבר להכניס יותר מ-600 איש לחלל מדי שנה. על פניו, שיחוק עסקי.
לא כל מיליונר נכנס למועדון של SPCE
אם מסתכלים על קהלי יעד פוטנציאליים הם קיימים, אבל מצומצמים. בארה"ב כרגע יש כ-614 מיליארדרים - מתוך 2,755 מיליארדרים בעולם - וכ-20,600 איש עם שווי נקי של מעל 100 מיליון דולר בשנה, כך על פי מגזין פורבס.
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- טבע מזנקת 11%, סולאראדג׳ נופלת 10% AMD ב-3% ומה קורה בחוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעולם יש נכון להיום כמעט 52 מיליון איש שמוגדרים כמיליונרים, כלומר אנשים שההון האישי שלהם, אחרי התחייבויות וחובות, גדול ממיליון דולר - אז גם אם אתם מוגדרים כמיליונרים, לא בהכרח שאתם בקטגוריה של וירג'ין.
על פי חברת סטטיסטה, ישנם 13,392 מטוסים פרטיים שבבעלות אנשים בצפון אמריקה. כרטיס טיסה במטוס בינוני יכולה לעלות בקלות מעל ל-20 אלף דולר, והעלות לשעת טיסה למטוס גדול יכולה להגיע לסכום של כ-78 אלף דולר.
במילים אחרות, טיסה חוצה-ארצות יכולה לעלות בערך כמו כרטיס לחלל עם וירג'ין גלקטיק. כידוע, אנשים עשירים מוציאים הרבה כסף בכל שנה על טיסות, אז כרטיס טיסה לחלל שעולה 300 אלף דולר לא יגרום לחשבון הבנק שלהם לקרוס.
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אבל מה ההבדל האמיתי? שבעוד השימוש במטוסים פרטיים הוא צורך בשינוע, גם עם אקסטרווגנטי, טיסה לחלל תיירותית היא לא. כלומר, אנשים משתמשים וישתמשו במטוסים באופן יומיומי. אבל הם לא יטוסו כל שני וחמישי כדי לראות את הסטרטוספרה ולהרגיש קצת חוסר בכוח כבידה. זו חוויה של פעם, גג פעמיים, בחיים. יהיה הייפ, אבל מה יקרה כשהוא ייגמר?
התיירות היא רק פן אחד בתחרות
בכל מקרה, המרוץ לחלל הוא אמיתי והוא מתרחש מול עינינו - אבל הוא גדול הרבה יותר רק מהתחום התיירותי, שבו ברנסון מתחרה בג'ף בזוס, שצפוי לטוס עם החברה שלו בלו אוריג'ין ביום שלישי הקרוב.
ראינו את זה עם פרויקט בראשית הישראלי, שהסתיים במסע כושל לנחיתה על הירח, אבל ההישג האמיתי של אותו שיגור הוא זה הכלכלי ועודנו עומד, כשהעלות הכוללת נאמדת בפחות בכ-95 מיליון דולר. זהו. אבל וירג'ין היא לא בראשית.
יתר על כן, ההשקעות הפרטיות בחברות החלל הגיעו ברבעון השני לשיא של 4.5 מיליארד דולר, כך עולה מדו"ח שמפרסמת חברת Space Capital הניו יורקית. "זה היה הרבעון הגדול ביותר שנרשם בהשקעות בחלל, חרף העובדה ששתי חברות SPAC של חלל נסגרו ברבעון השני", כתב מנהל החברה, צ'אד אנדרסון.
- 9.יעל 19/07/2021 19:28הגב לתגובה זוחבל להשקיע בחברות בתחום הזה.
- 8.המניה תחזור לעלות 18/07/2021 21:10הגב לתגובה זוהכיוון של ורגיין ברור תחזור לעלות
- 7.משקיע ישראלי 18/07/2021 20:43הגב לתגובה זומי שלא קנה שלשום שיקנה מחר… עוד מעט בסיום הגיוס( יום/ יומיים) המחיר יטוס לכיוון 80 דולר.
- 6.Dididn 18/07/2021 20:43הגב לתגובה זוההייפ שם בדרך לסוף אמממ 12 דולר לא יעד מהדמיון זה פאמפ אנד דאמפ קלאסי אווץץץ זה יכאב עוד הרבה יותר תהיו הגיונים ואל תתנו את הכסף שלכם למוכרי חלומות אין כסף חינם ובטח שלא בחלל ליבי על מי שנפל שם ואני יודע שיש הרבה כואב לי ששוב נופלים להייפ כל פעם זה משהו אחר הרשימה היא אין סופית של הייפ שנגמר במחיקת חשבונות
- 5.המניה שווה סדר גודל של 10$. נטולת אופק פיננסי. (ל"ת)עידן 18/07/2021 20:21הגב לתגובה זו
- 4.עמנואל מ 18/07/2021 19:31הגב לתגובה זוזו פשוט תצפית מגובה רב פי כמה וכמה מהרגיל במטוסי נוסעים כדהא נראה קטן יותר . גם אפקט החוסר משקל- לא משהו- ניתן להשגה אפילו במטוסים מאוד ישנים שנכנסים למסלול היפרבולי בצלילה קלה
- 3.הסוחר שלא גומר 18/07/2021 18:05הגב לתגובה זוקנו בציפייה לטיסה ומיהרו למכור כזה הפך למציאות. וחוץ מזה בחודשיים האחרונים היו שורט סקוויזים מטורפים במניה שהרימו אותה לגובה שקשה להחזיק בו. זה הכל. אל תחפשו הגיון אצל סוחרי בורסה
- וגם הודיעו על דילול עצבני במניה (ל"ת)דגג 18/07/2021 20:42הגב לתגובה זו
- 2.שישקו 18/07/2021 17:57הגב לתגובה זומצד ג'ף בזוס ואמזון על אותו פלח שוק....אלון מאסק זה כבר בליגה אחרת.
- 1.Moshe Shomer 18/07/2021 17:37הגב לתגובה זוחברה שמפרסמת מיד בתום השיגור על גיוס של 500 מליון דולר מה היא מצפה לנסוק ? בעלים שאינו מאמין בחברתו שאני אאמין בה ?
ירידות שווקים (דאל אי)אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך
שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא. על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר. אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%.
הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.
מהו אינדיקטור באפט?
אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.
התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- באפט ממשיך לממש מניות; מחזיק מזומנים בסך 380 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
איך זה ש-75% מבעלי המניות הסכימו לחבילת הטריליון של מאסק, מה היעדים שמאסק צריך להגיע אליהם, ומהם מנועי הצמיחה העיקריים?
בעלי המניות של טסלה אישרו חבילת תגמול יוצאת דופן לאילון מאסק. חבילה, ששוויה הפוטנציאלי נע בין מאות מיליארדים לטריליון דולר, מבוססת על מערכת אופציות מותנית שתלויה בהשגת יעדים פיננסיים ותפעוליים. זה לא תגמול שוטף רגיל, אלא מנגנון תמריץ מתוחכם שנועד לקשור את עתידו של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, להצלחה ארוכת טווח של החברה.
ההחלטה התקבלה בהצבעה דרמטית, שבה יותר מ-75% מהמשקיעים תמכו בה, למרות התנגדות חריפה מצד גופים מוסדיים מרכזיים. מאסק, שכבר מחזיק בשליטה משמעותית בחברה, עשוי להגיע דרך חבילה זו לשווי נכסים אישי נוסף של טריליון דולר. הוא האיש העשיר בעולם וזה יכול להוביל אותו לאיש העשיר בפער גדול על האחרים.
הרקע להצעת השכר הנוכחית מחזיר אותנו ל-2018, אז אושרה חבילה ראשונה שכללה 20.3 מיליון אופציות על מניות טסלה. חבילה זו נועדה לתמרץ את מאסק להגיע לשווי שוק של כ-650 מיליארד דולר, יעד שהושג במהירות מפתיעה ב-2021. עם זאת, בית משפט בדלאוור פסל את החבילה ב-2024 בטענה שהדירקטוריון לא פעל באופן עצמאי.
כתגובה, טסלה העבירה את התאגדותה לטקסס, מדינה בעלת רגולציה תאגידית גמישה יותר, והגישה הצעה מחודשת. ההצבעה הנוכחית, מבטאת ניסיון לתקן את הפגמים הקודמים תוך שמירה על עקרונות התמריץ, אם כי הוא נדיב מדי. היא כוללת 12 אבני דרך נפרדים, כל אחד מהם מותנה בשני תנאים מקבילים: עלייה בשווי השוק של טסלה וביצועים תפעוליים ספציפיים. אם יושגו כל היעדים, חלקו של מאסק בחברה יגיע לכ-25%, מה שיבטיח לו שליטה מוחלטת והון של מעל 2 טריליון - כלומר הוא גם מרוויח 1 טריליון במניות וגם משביח את החזקתו במאות מיליארדים.
- טריליון דולר על השולחן: האם בעלי המניות יפרגנו למאסק?
- קרן העושר של נורבגיה נגד שכר מאסק: "היקף מופרז ותלות באדם אחד"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"רוצים את מאסק"
ההחלטה מגיעה ברגע קריטי עבור טסלה, שמתמודדת עם האטה במכירות רכבים חשמליים גלובלית, תחרות מוגברת מסין ומעבר אסטרטגי לעבר טכנולוגיות מתקדמות כמו נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית. בעלי המניות רואים בחבילה זו לא רק תגמול, אלא כלי להבטחת מחויבותו של מאסק, שמבטא חזון רחב יותר: הפיכת טסלה למעצמה טכנולוגית גלובלית, מעבר לתחום הרכב בלבד. בעלי המניות צועקים "אנחנו רוצים את מאסק", ומדובר ברוב בעלי המניות. יש זהות אינטרסים בין מאסק לבין טסלה. טסלה בלי מאסק היא לא אותה טסלה. מעניין מה היה קורה אם מאסק היה מחליט לעזוב. המניה היתה מתרסקת - השאלה אם ב-305 או ב-50%. אגב, זה סיכון שצריך להילקח בחשבון.
