וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיות
וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיות

וואימו תשיק מוניות אוטונומיות בבריטניה במהלך 2026

אחרי טוקיו, החברה מרחיבה את פעילותה לשוק האירופי עם שותפות מקומית, אישור רגולטורי צפוי ומערך טכנולוגי מתקדם

רן קידר |
נושאים בכתבה רכב אוטונומי

וואימו, חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל Alphabet 1.15%   , הודיעה כי בכוונתה להשיק שירות רובוטקסי מסחרי בלונדון במהלך שנת 2026, צעד שמסמן את כניסתה הראשונה לשוק האירופי. מדובר במהלך אסטרטגי בעל משמעות רחבה, המגיע אחרי פעילות ניסיונית בטוקיו ובא במקביל להתרחבות מואצת של החברה בארה"ב.

המהלך הוכרז רשמית השבוע לאחר שמועות שהתפשטו בעקבות משרות שפורסמו על ידי החברה בלונדון. אך למעשה, הקשר של ויימו לבריטניה אינו חדש: ב-2019 רכשה החברה את Latent Logic, סטארט-אפ שנולד באוניברסיטת אוקספורד ומתמחה בלמידת חיקוי (Imitation Learning), תחום חשוב ליצירת סימולציות לרכב אוטונומי. בעקבות הרכישה הוקם מרכז פיתוח בעיר אוקספורד, שבו החברה משמרת פעילות טכנולוגית בתחום.

בשלב הראשון של הפרויקט, וואימו תפעיל צי קטן של רכבים חשמליים מדגם Jaguar I-Pace בכבישי לונדון, עם נהגי בטיחות אנושיים, במטרה לבחון את המערכות בתנאי דרך אמיתיים. בהמשך, החברה צפויה לעבור למבחני נהיגה ללא נהג מאחורי ההגה, ולהרחיב את השירות לקהל הרחב דרך אפליקציה ייעודית. זהו מודל עבודה שמשחזר את מתווה ההשקה של החברה בפניקס, סן פרנסיסקו ואוסטין.

החברה טרם מסרה נתונים על היקף הצי או לוחות זמנים מדויקים להסרת הנהגים, אך דובר החברה אישר שהכוונה היא להשיק שירות מלא ב־2026, בכפוף להחלטות רגולטוריות. בריטניה צפויה לאשר רישוי מסחרי לכלי רכב אוטונומיים בתחילת 2026, ולפי ויימו, היא פועלת בתיאום מול הגופים הרגולטוריים כדי לעמוד בדרישות ולהוביל את התחום.

לצורך תפעול הצי בלונדון, החברה תשתף פעולה עם חברת Moove, שמנהלת גם את צי הרכב של ויימו בפיניקס, באוסטין ובקרוב גם במיאמי. ויימו בחרה בשנים האחרונות במודל מבוזר לניהול צי: כך למשל, באוסטין ובאטלנטה Uber אחראית להיבטים התפעוליים, טעינה, ניקוי ותחזוקה, בעוד ויימו שומרת לעצמה את האחריות על הטכנולוגיה, האוטונומיה והסיוע בשטח.

הכניסה ללונדון אינה מקרית: מדובר באחד משווקי התחבורה העירונית הצפופים בעולם, עם רשת תחבורה ציבורית מורכבת, תשתיות מגוונות ואתגרים רגולטוריים לא פשוטים. הצלחה בתנאים כאלו תהווה מבחן בגרות משמעותי עבור טכנולוגיית הרכב האוטונומי של וואיימו. החברה תצטרך לא רק להתמודד עם תנאי הכביש, אלא גם להציע חוויית שירות אמינה, נגישה ובטוחה, תכונות הכרחיות כדי לייצר אימון צרכני ולקבל גישה לשוק רחב יותר.

המהלך האירופי של וואיימומגיע במקביל להתקדמות הרחבה בשווקים האמריקאיים. החברה כבר פעילה בפיניקס, לוס אנג'לס, אטלנטה וסן פרנסיסקו, ומבצעת מאות אלפי נסיעות שבועיות. בין היתר, החברה מתכננת להיכנס גם לשווקים נוספים כמו מיאמי, נשוויל ו-וושינגטון DC.

קיראו עוד ב"גלובל"

המהלך של וואיימוצפוי להציב אותה בתחרות ישירה מול אובר, שכבר החלה לבחון פעילות דומה בלונדון באמצעות שותפות עם חברת Wayve הבריטית. בניגוד לאסטרטגיה האמריקאית שלה, שבה לעיתים שיתפה פעולה עם אובר וליפט כדי להבטיח תפוסה גבוהה, בלונדון וואיימוצפויה לפעול באופן עצמאי, עם אפליקציה משלה.

מעבר להיבטים המסחריים, וואיימומדגימה מהלך מערכתי: שימוש בטכנולוגיה מבוססת AI, תפעול דינמי של צי רכבים, התממשקות עם תשתיות עירוניות, כל אלה מחייבים רמת תיאום גבוהה ויכולת גמישות גבוהה גם ברמה הארגונית. אם תצליח לייצר חוויית משתמש עקבית גם בסביבה האירופית, היא תחזק את מעמדה כשחקנית עולמית ולא רק אמריקאית.

לפני כחודש, קיבלה וואימו אישור רשמי להתחיל בניסוי כלי הרכב האוטונומיים שלה בנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו, אחד מיעדי הדגל של החברה בשנים האחרונות. ההסכם שנחתם מול הנהלת שדה התעופה, לאחר שנים של משא ומתן, הגיע כשבועיים בלבד לאחר שוויימו קיבלה אישור לפעילות ניסיונית גם בשדה התעופה של סן חוזה, בעוד טסלה, למשל, מנסה להכניס את הרובוטקסי שלה לשדות התעופה, ללא הצלחה. 

הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו

במונחי רגולציה, אירופה צפויה להפוך בשנים הקרובות לשוק חשוב במיוחד למפעילי תחבורה אוטונומית. מדינות רבות באיחוד האירופי החלו בגיבוש מסגרות רגולציה מקדימות, ובריטניה מובילה כעת כקובעת מדיניות בתחום. וואיימו, עם נכסיה המקומיים ועם מוניטין מבוסס, מעוניינת להיות בחזית ולא להיגרר מאחור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הפד הבנק המרכזי של ארהב
צילום: טוויטר

הפד חותך, טראמפ בוחר - השוק כבר מתמחר את יו"ר הפד הבא

בעוד וול סטריט מתכוננת לעוד הורדה בריבית הפד כבר השבוע, מנהלי אג"ח בוושינגטון מזהירים שהמועמד המוביל של טראמפ, קווין האסט, עלול לדחוף למסלול הפחתות חד ומהיר יותר למרות שהאינפלציה עדיין מעל היעד



ליאור דנקנר |

השבוע הפדרל ריזרב מתכנס לעוד החלטת ריבית, כשהשוק מתמחר כמעט ודאות לעוד הפחתה של רבע נקודת אחוז. החוזים העתידיים על הריבית מצביעים על הסתברות גבוהה מאוד לצעד נוסף כלפי מטה, אחרי קיץ שבו נרשמה התדרדרות בשוק העבודה האמריקאי. במקביל, לא כל חברי הוועדה שותפים להמשך ההקלות, וחלקם מזהירים שהאינפלציה עדיין לא חזרה בצורה ברורה ליעד 2%.

הסגירה של הממשל באוקטובר ונובמבר הקשתה על איסוף נתוני מאקרו עדכניים והשאירה את חברי הפד עם פחות מידע מהרגיל. למרות זה, הצהרות של בכירים שנחשבים קרובים לקו של ג'רום פאוול אותתו שהפחתה "בטווח הקרוב" עדיין על הפרק, והחזירו את השוק לתרחיש של עוד הורדה כבר השבוע.

אבל בזמן שהכותרות מתמקדות בהודעה הקרובה ובהצהרה של פאוול, חלק הולך וגדל מהשיח בשוק האג"ח כבר זז לדבר הבא: מי ינהל את המדיניות המוניטרית אחרי שפאוול יסיים את הכהונה במאי הקרוב, ומה זה יעשה למסלול הריבית בשנתיים הקרובות.


מה צפוי אחרי פאוול: האסט עולה לפני השטח

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע שיכריז בתחילת השנה על המועמד שלו ליו"ר הפד הבא. לפי דיווחים, קווין האסט (Kevin Hassett), לשעבר יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ, נחשב כיום למועמד מוביל.

האסט מזוהה היטב עם הקו הכלכלי של טראמפ. הוא תמך במדיניות המכסים ובקריאות לריבית נמוכה יותר, וממשיך לשמש כיועץ בכיר עם משרד באגף המערבי של הבית הלבן. עבור חלק מהשחקנים בשוק החוב, זו אינדיקציה ליו"ר פד שעשוי לתת משקל גדול יותר לצמיחה, לשוקי ההון ולסדר היום של הבית הלבן, ופחות לקו זהיר של שמירה על אינפלציה קרובה ליעד.