וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיותוואימו תשיק מוניות אוטונומיות בבריטניה במהלך 2026
אחרי טוקיו, החברה מרחיבה את פעילותה לשוק האירופי עם שותפות מקומית, אישור רגולטורי צפוי ומערך טכנולוגי מתקדם
וואימו, חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל Alphabet 0.53% , הודיעה כי בכוונתה להשיק שירות רובוטקסי מסחרי בלונדון במהלך שנת 2026, צעד שמסמן את כניסתה הראשונה לשוק האירופי. מדובר במהלך אסטרטגי בעל משמעות רחבה, המגיע אחרי
פעילות ניסיונית בטוקיו ובא במקביל להתרחבות מואצת של החברה בארה"ב.
המהלך הוכרז רשמית השבוע לאחר שמועות שהתפשטו בעקבות משרות שפורסמו על ידי החברה בלונדון. אך למעשה, הקשר של ויימו לבריטניה אינו חדש: ב-2019 רכשה החברה את Latent Logic, סטארט-אפ שנולד
באוניברסיטת אוקספורד ומתמחה בלמידת חיקוי (Imitation Learning), תחום חשוב ליצירת סימולציות לרכב אוטונומי. בעקבות הרכישה הוקם מרכז פיתוח בעיר אוקספורד, שבו החברה משמרת פעילות טכנולוגית בתחום.
בשלב הראשון של הפרויקט, וואימו תפעיל צי קטן של רכבים
חשמליים מדגם Jaguar I-Pace בכבישי לונדון, עם נהגי בטיחות אנושיים, במטרה לבחון את המערכות בתנאי דרך אמיתיים. בהמשך, החברה צפויה לעבור למבחני נהיגה ללא נהג מאחורי ההגה, ולהרחיב את השירות לקהל הרחב דרך אפליקציה ייעודית. זהו מודל עבודה שמשחזר את מתווה ההשקה של
החברה בפניקס, סן פרנסיסקו ואוסטין.
החברה טרם מסרה נתונים על היקף הצי או לוחות זמנים מדויקים להסרת הנהגים, אך דובר החברה אישר שהכוונה היא להשיק שירות מלא ב־2026, בכפוף להחלטות רגולטוריות. בריטניה צפויה לאשר רישוי מסחרי לכלי רכב אוטונומיים בתחילת
2026, ולפי ויימו, היא פועלת בתיאום מול הגופים הרגולטוריים כדי לעמוד בדרישות ולהוביל את התחום.
- מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?
- היתרון הגדול של רכבים אוטונומיים; וגם החיסרון הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצורך תפעול הצי בלונדון, החברה תשתף פעולה עם חברת Moove, שמנהלת גם את צי הרכב של ויימו בפיניקס, באוסטין ובקרוב גם במיאמי. ויימו בחרה בשנים האחרונות במודל
מבוזר לניהול צי: כך למשל, באוסטין ובאטלנטה Uber אחראית להיבטים התפעוליים, טעינה, ניקוי ותחזוקה, בעוד ויימו שומרת לעצמה את האחריות על הטכנולוגיה, האוטונומיה והסיוע בשטח.
הכניסה ללונדון אינה מקרית: מדובר באחד משווקי התחבורה העירונית הצפופים בעולם,
עם רשת תחבורה ציבורית מורכבת, תשתיות מגוונות ואתגרים רגולטוריים לא פשוטים. הצלחה בתנאים כאלו תהווה מבחן בגרות משמעותי עבור טכנולוגיית הרכב האוטונומי של וואיימו. החברה תצטרך לא רק להתמודד עם תנאי הכביש, אלא גם להציע חוויית שירות אמינה, נגישה ובטוחה, תכונות
הכרחיות כדי לייצר אימון צרכני ולקבל גישה לשוק רחב יותר.
המהלך האירופי של וואיימומגיע במקביל להתקדמות הרחבה בשווקים האמריקאיים. החברה כבר פעילה בפיניקס, לוס אנג'לס, אטלנטה וסן פרנסיסקו, ומבצעת מאות אלפי נסיעות שבועיות. בין היתר, החברה מתכננת להיכנס
גם לשווקים נוספים כמו מיאמי, נשוויל ו-וושינגטון DC.
- גוצ'י תשלם מעל ל-100 מיליון אירו לאיחוד האירופי - קנס על תיאום מחירים
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- 5,900% בשנה מ-80 סנט ל-46 דולר, שווי של 15 מיליארד, מי אמר...
המהלך של וואיימוצפוי להציב אותה בתחרות ישירה מול אובר, שכבר החלה לבחון פעילות דומה בלונדון באמצעות שותפות עם חברת Wayve הבריטית. בניגוד לאסטרטגיה האמריקאית שלה, שבה לעיתים שיתפה פעולה עם אובר
וליפט כדי להבטיח תפוסה גבוהה, בלונדון וואיימוצפויה לפעול באופן עצמאי, עם אפליקציה משלה.
מעבר להיבטים המסחריים, וואיימומדגימה מהלך מערכתי: שימוש בטכנולוגיה מבוססת AI, תפעול דינמי של צי רכבים, התממשקות עם תשתיות עירוניות, כל אלה מחייבים רמת תיאום גבוהה ויכולת גמישות גבוהה גם ברמה הארגונית. אם תצליח לייצר חוויית משתמש עקבית גם בסביבה האירופית, היא תחזק את מעמדה כשחקנית עולמית ולא רק אמריקאית.
לפני כחודש, קיבלה וואימו אישור רשמי להתחיל בניסוי כלי הרכב האוטונומיים שלה בנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו, אחד מיעדי הדגל של החברה בשנים האחרונות. ההסכם שנחתם מול הנהלת שדה התעופה, לאחר שנים של משא ומתן, הגיע כשבועיים בלבד לאחר שוויימו קיבלה אישור לפעילות ניסיונית גם בשדה התעופה של סן חוזה, בעוד טסלה, למשל, מנסה להכניס את הרובוטקסי שלה לשדות התעופה, ללא הצלחה.
הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו
במונחי רגולציה, אירופה צפויה להפוך בשנים הקרובות לשוק חשוב במיוחד למפעילי תחבורה אוטונומית.
מדינות רבות באיחוד האירופי החלו בגיבוש מסגרות רגולציה מקדימות, ובריטניה מובילה כעת כקובעת מדיניות בתחום. וואיימו, עם נכסיה המקומיים ועם מוניטין מבוסס, מעוניינת להיות בחזית ולא להיגרר מאחור.

שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
במסחר דליל במיוחד מזנק שער הדולר ב-1.1% ל-3.32 שקלים לדולר. דולר שקל רציף -0.04%
נזכיר שיש מתאם הפוך בין הכיוון בוול סטריט לבין הכיוון בשער הדולר. כאשר יש ירידות בוול סטריט הערך הדולרי של החשיפה יורד והגופים המוסדיים קונים דולרים וההיפך. היום הם בצד הקונים ובאין מוכרים - שער הדולר מזנק. כמו כן, יש חשש מסוים שהעיכובים בהחזרת גופות החללים יובילו להמשך המערכה בעזה, וזה מגדיל את אי הוודאות והרצון להחזיק נכסים שנתפסים כבטוחים כמו הדולר והזהב.
מניית קמטק קמטק 11.51% מזנקת בוול סטריט ב-3%, והיא בפער ארביטראז' חיובי מרשים של 12%
סקירת וול סטריט - הירידות במדדים מתמתנות; צים קופצת ב-4%, קאמטק עם 3%
- בורסות אסיה בירידות, וול סטריט צפויה לרדת; הזהב ממשיך לזנק
- וול סטריט עלתה - הקוואנטים שוברים שיאים, הנאסד"ק פלוס 2.2%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוקדם יותר היום:
החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט בירידה. החשש מהחמרה במשבר בין טראמפ לשי בין ארה"ב לסין עולים מדרגה כשסין של שי הגבילה חברות ספנות של ארה"ב מלפעול מול חברה בקוראיה הדרומית - שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים. הירידות החלו כבר בבוקר בשווקי אסיה, התרחבו לאירופה ומגיעות לשוק האמריקאי כשהנאסד"ק מוביל את הירידה עם מינוס 1.3%.
נשיא ינדונזיה, פראבוו סוביאנטו (יוטיוב)נורמליזציה עם אינדונזיה: הפוטנציאל הכלכלי ענק, אבל יש משוכות לעבור
נשיא אינדונזיה פראבוו סוביאנטו צפוי לנחות מחר בישראל; האם 285 מיליון צרכנים פוטנציאליים יפתחו למשק הישראלי?
נשיא אינדונזיה צפוי לנחות בישראל: 285 מיליון צרכנים פוטנציאליים יפתחו למשק הישראלי? פראבוו סוביאנטו הגיע הבוקר לשארם א-שייח' לפסגת השלום בהובלת דונלד טראמפ. דיווחים מירושלים מדברים על הכנות לביקור היסטורי ראשון בישראל מחר. צריך להדגיש שזה לא סופי וייתכנו שינויים של הרגע האחרון.
המשמעות הכלכלית אם תהיה נורמליזציה עם אינדונזיה עצומה: גישה פוטנציאלית לשוק של 285 מיליון תושבים, הגדלת הסחר הדו-צדדי מכ-300 מיליון דולר בשנה למיליארדים, וחיבור ישיר לכלכלה השמינית בגודלה בעולם. אלא שיש משוכות בדרך. אינדונזיה שואפת בדומה לסעודיה למדינה פלסטינאית.
המטוס הנשיאותי גארודה אינדונזיה-1 נחת הבוקר בשארם א-שייח' בשעה 07:00 לאחר טיסת לילה מג'קרטה. על הכבש ירד פראבוו סוביאנטו, נשיא אינדונזיה בן ה-73, לצד שר החוץ סוג'ינו ומזכיר הקבינט טדי אינדרה ויג'איה. בקבלת הפנים המתינה נציגות מצרית מכובדת. הביקור במצרים הוא רק תחנה ראשונה במה שעשוי להפוך לפריצת דרך היסטורית ביחסי ישראל עם מדינות ערב.
זה התחיל בידיעה שלמרות שזה לא היה בתכנון, או לפחות לא פורסם, ראש הממשלה, בנימין נתניהו יטוס לפסגה וזה אחרי שיחה שהיתה לו עם נשיא מצרים א-סיסי. מדובר בהתקרבות ביחסים, כשעל כל זה מנצח טראמפ. אולי יהיו בשורות נוספות מהפסגה, בינתיים התברר כי נשיא אינדונזיה סוביאנטו צפוי לבקר מחר בישראל, מיד לאחר פסגת השלום. אם אכן יתממש, זה יהיה הביקור הראשון מעולם של ראש מדינה אינדונזי בישראל מאז הקמת המדינה, ונקודת מפנה דרמטית ביחסים בין שתי המדינות שמעולם לא קיימו יחסים דיפלומטיים רשמיים. בינתיים נודע כי נתניהו ביטל את הביקור בפסגה בשל הסמיכות לחג. לא ברור אם זה ישפיע על ביקורו של נשיא אינדונזיה אצלנו.
- שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי הדרמטי בעמדה האינדונזית
העיתוי אינו מקרי. סוביאנטו, גנרל לשעבר שנכנס לתפקיד באוקטובר אשתקד, לאחר ניצחון מוחץ בבחירות עם 58.6% מהקולות, הוא הנשיא האינדונזי הפרו-ישראלי ביותר שהמדינה ידעה. בנאומו באו"ם בספטמבר האחרון הוא הפתיע את העולם כשאמר "עלינו להכיר, לכבד ולהבטיח את הביטחון של ישראל. רק אז נוכל להשיג שלום אמיתי", וסיים את נאומו במילה "שלום" בעברית.
