וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיות
וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיות

וואימו תשיק מוניות אוטונומיות בבריטניה במהלך 2026

אחרי טוקיו, החברה מרחיבה את פעילותה לשוק האירופי עם שותפות מקומית, אישור רגולטורי צפוי ומערך טכנולוגי מתקדם

רן קידר |
נושאים בכתבה רכב אוטונומי

וואימו, חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל Alphabet -1.77%   , הודיעה כי בכוונתה להשיק שירות רובוטקסי מסחרי בלונדון במהלך שנת 2026, צעד שמסמן את כניסתה הראשונה לשוק האירופי. מדובר במהלך אסטרטגי בעל משמעות רחבה, המגיע אחרי פעילות ניסיונית בטוקיו ובא במקביל להתרחבות מואצת של החברה בארה"ב.

המהלך הוכרז רשמית השבוע לאחר שמועות שהתפשטו בעקבות משרות שפורסמו על ידי החברה בלונדון. אך למעשה, הקשר של ויימו לבריטניה אינו חדש: ב-2019 רכשה החברה את Latent Logic, סטארט-אפ שנולד באוניברסיטת אוקספורד ומתמחה בלמידת חיקוי (Imitation Learning), תחום חשוב ליצירת סימולציות לרכב אוטונומי. בעקבות הרכישה הוקם מרכז פיתוח בעיר אוקספורד, שבו החברה משמרת פעילות טכנולוגית בתחום.

בשלב הראשון של הפרויקט, וואימו תפעיל צי קטן של רכבים חשמליים מדגם Jaguar I-Pace בכבישי לונדון, עם נהגי בטיחות אנושיים, במטרה לבחון את המערכות בתנאי דרך אמיתיים. בהמשך, החברה צפויה לעבור למבחני נהיגה ללא נהג מאחורי ההגה, ולהרחיב את השירות לקהל הרחב דרך אפליקציה ייעודית. זהו מודל עבודה שמשחזר את מתווה ההשקה של החברה בפניקס, סן פרנסיסקו ואוסטין.

החברה טרם מסרה נתונים על היקף הצי או לוחות זמנים מדויקים להסרת הנהגים, אך דובר החברה אישר שהכוונה היא להשיק שירות מלא ב־2026, בכפוף להחלטות רגולטוריות. בריטניה צפויה לאשר רישוי מסחרי לכלי רכב אוטונומיים בתחילת 2026, ולפי ויימו, היא פועלת בתיאום מול הגופים הרגולטוריים כדי לעמוד בדרישות ולהוביל את התחום.

לצורך תפעול הצי בלונדון, החברה תשתף פעולה עם חברת Moove, שמנהלת גם את צי הרכב של ויימו בפיניקס, באוסטין ובקרוב גם במיאמי. ויימו בחרה בשנים האחרונות במודל מבוזר לניהול צי: כך למשל, באוסטין ובאטלנטה Uber אחראית להיבטים התפעוליים, טעינה, ניקוי ותחזוקה, בעוד ויימו שומרת לעצמה את האחריות על הטכנולוגיה, האוטונומיה והסיוע בשטח.

הכניסה ללונדון אינה מקרית: מדובר באחד משווקי התחבורה העירונית הצפופים בעולם, עם רשת תחבורה ציבורית מורכבת, תשתיות מגוונות ואתגרים רגולטוריים לא פשוטים. הצלחה בתנאים כאלו תהווה מבחן בגרות משמעותי עבור טכנולוגיית הרכב האוטונומי של וואיימו. החברה תצטרך לא רק להתמודד עם תנאי הכביש, אלא גם להציע חוויית שירות אמינה, נגישה ובטוחה, תכונות הכרחיות כדי לייצר אימון צרכני ולקבל גישה לשוק רחב יותר.

המהלך האירופי של וואיימומגיע במקביל להתקדמות הרחבה בשווקים האמריקאיים. החברה כבר פעילה בפיניקס, לוס אנג'לס, אטלנטה וסן פרנסיסקו, ומבצעת מאות אלפי נסיעות שבועיות. בין היתר, החברה מתכננת להיכנס גם לשווקים נוספים כמו מיאמי, נשוויל ו-וושינגטון DC.

קיראו עוד ב"גלובל"

המהלך של וואיימוצפוי להציב אותה בתחרות ישירה מול אובר, שכבר החלה לבחון פעילות דומה בלונדון באמצעות שותפות עם חברת Wayve הבריטית. בניגוד לאסטרטגיה האמריקאית שלה, שבה לעיתים שיתפה פעולה עם אובר וליפט כדי להבטיח תפוסה גבוהה, בלונדון וואיימוצפויה לפעול באופן עצמאי, עם אפליקציה משלה.

מעבר להיבטים המסחריים, וואיימומדגימה מהלך מערכתי: שימוש בטכנולוגיה מבוססת AI, תפעול דינמי של צי רכבים, התממשקות עם תשתיות עירוניות, כל אלה מחייבים רמת תיאום גבוהה ויכולת גמישות גבוהה גם ברמה הארגונית. אם תצליח לייצר חוויית משתמש עקבית גם בסביבה האירופית, היא תחזק את מעמדה כשחקנית עולמית ולא רק אמריקאית.

לפני כחודש, קיבלה וואימו אישור רשמי להתחיל בניסוי כלי הרכב האוטונומיים שלה בנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו, אחד מיעדי הדגל של החברה בשנים האחרונות. ההסכם שנחתם מול הנהלת שדה התעופה, לאחר שנים של משא ומתן, הגיע כשבועיים בלבד לאחר שוויימו קיבלה אישור לפעילות ניסיונית גם בשדה התעופה של סן חוזה, בעוד טסלה, למשל, מנסה להכניס את הרובוטקסי שלה לשדות התעופה, ללא הצלחה. 

הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו

במונחי רגולציה, אירופה צפויה להפוך בשנים הקרובות לשוק חשוב במיוחד למפעילי תחבורה אוטונומית. מדינות רבות באיחוד האירופי החלו בגיבוש מסגרות רגולציה מקדימות, ובריטניה מובילה כעת כקובעת מדיניות בתחום. וואיימו, עם נכסיה המקומיים ועם מוניטין מבוסס, מעוניינת להיות בחזית ולא להיגרר מאחור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios

אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?

החברה שחתמה על עסקת ענק עם OpenAI ונחשבת לאחת המובילות של מרוץ הבינה המלאכותית מגלה שהמשקיעים פחות סלחניים: אחרי התחזיות האופטימיות וההשקעות במיליארדים, המניה חזרה לנקודת ההתחלה

אדיר בן עמי |

מניית אורקל Oracle Corp -3.59%  מאבדת היום עוד כ־3% ונסחרת סביב 234 דולר, רמה שמחזירה אותה למחיר שלפני השיא אליו הגיעה בעקבות הזינוק הגדול לפני מספר חודשים, לאחר שהחברה חשפה תחזית שאפתנית לשנים הקרובות, חתמה על עסקה של מאות מיליארדים עם OpenAI והבטיחה להיות כוח מוביל בעידן הבינה המלאכותית. משהו לא מסתדר. הדוחות היו טובים, התחזיות היו חזקות, ובכל זאת המניה איבדה את המומנטום והחזירה את כל העליות.


בספטמבר דיווחה אורקל על רווח של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 14.9 מיליארד דולר, צמיחה של 12% בשנה. לא דרמה, אבל אז הגיעה ההפתעה: החברה חשפה צבר חוזים של 455 מיליארד דולר, פי שלושה מהנתון ברבעון הקודם. זה מספר שהדהים את וול סטריט. המניה טסה 36% ביום אחד, וסיימה בשיא של 328 דולר, על רקע ההתרגשות מהעסקה הענקית עם OpenAI - עסקה של 300 מיליארד דולר להשכרת כוח מחשוב בענן לחמש שנים. אבל מהר מאוד התברר שהעסקה הזאת היא גם החוזקה וגם החולשה של הסיפור.


חוזקה כי מדובר בכמות עבודה חסרת תקדים שיכולה להציב את אורקל בשורה אחת עם אמזון ומיקרוסופט בתחום הענן. החולשה: כמעט שני שלישים מהחוזים האלה תלויים בלקוח אחד בלבד, OpenAI, חברה שעדיין מחפשת מימון כדי לעמוד בקצב ההתחייבויות שלה.


במקביל, נחשף שהרווחיות בעסק החדש הזה נמוכה משמעותית מהצפוי. לפי הדיווחים, שיעור הרווח הגולמי בעסקי השכרת השרתים ל־AI עומד על כ־14% בלבד. ההנהלה ניסתה להרגיע, וטענה במצגת למשקיעים שהרווחיות המלאה לאורך חיי החוזים תגיע ל־35%. זה הרגיע ליום אחד, ואז שוב התחיל המימוש. מאז השיא בספטמבר איבדה המניה כמעט שליש מערכה, מתחת למחיר שבו הייתה ערב הזינוק.


ממכונת מזומנים לחברה עתירת הון עם גירעון תזרימי

כדי לספק את החוזים עם OpenAI ויתר השותפות, אורקל נמצאת במהלך בנייה של דאטה סנטרים בהיקף היסטורי. ההשקעות האלה שוחקות את תזרים המזומנים: אחרי שנים שבהן החברה נחשבה ל"מכונת מזומנים" עם רווחיות גבוהה ופעילות רזה, היא הפכה בשנים האחרונות לחברה עתירת הון, עם גירעון תזרימי ברבעונים האחרונים.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פריון מזנקת ב-10%, גילת עם 7%, טאואר קופצת ב-6%; הנאסד״ק יורד ב-0.4%

צוות גלובל |


השווקים האמריקאיים מציגים תמונה מעורבת, עם עליות במניות וירידות בתשואות האג"ח, לקראת סיום פתרון משבר השבתת הממשל. החקיקה שתסיים את השבתת הממשל האמריקאי צפויה לאפשר גישה מחדש לנתונים כלכליים חשובים, שיהיו משמעותיים עבור הפדרל ריזרב. המדדים המרכזיים כמו ה-S&P 500 והדאו ג'ונס נהנים מעליות שערים, כאשר הדאו רושם שיאים חדשים, בעוד שה-S&P 500 שומר על יציבות יחסית עם עליות קלות, כאשר כ-320 מניות מתוך המדד עולות. עם זאת, ירידה במניות הטכנולוגיה הגדולות מורידה את הנאסד״ק ב-0.4%.

תשואות האג"ח עולות על רקע הציפיות שהפדרל ריזרב יקבל יותר גמישות להוריד את הריבית בחודש הבא במטרה לתמוך בשוק העבודה. עם זאת, למרות שהשווקים מצפים להשבת נתונים חשובים שיכולים להנחות את הפד, היעדרם עדיין יוצר חוסר וודאות שיכולה להקשות על המשקיעים והפד בהערכת המגמות הכלכליות.

בשוק המט"ח, הדולר מתייצב אך לא מציג שינוי משמעותי, כאשר השוק מתמקד בציפיות לעתיד. המניות הסייקליות והטכנולוגיות צפויות להיות במרכז, אם וכאשר יימשך המצב של הורדות ריבית.


מאחורי הזינוק של 22% במניה: חברת הספרים וההדרכה שמפתיעה את האנליסטים - החברה דיווחה על גידול בהכנסות חוזרות ודיגיטליות, אך ירידה ברווח הנקי. למרות זאת, McGraw Hill העלתה את תחזית ההכנסות לשנה הנוכחית והרחיבה את נתח השוק שלה בשווקים בינלאומיים.


אורקל Oracle Corp -3.58%   נופלת ב-4% - אבל האנליסטים צופים אפסייד של 70% - האנליסטים שומרים על תחזית אופטימית לאורקל, עם הערכות חיוביות לגבי יכולת החברה לנצל את הביקוש הגובר לבינה מלאכותית ולהמיר אותו לצמיחה ורווחים בעתיד הקרוב.