ווימו
צילום: ווימו

הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו

לאחר שנים של משא ומתן, חתמה חטיבת הרובוטקסי של גוגל, וואימו,  על הסכם מול הנהלת שדה התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו וקיבלה אישור רשמי להתחיל בניסוי כלי הרכב האוטונומיים שלה בנמל; , האישור מגיע כשבועיים בלבד לאחר שוויימו קיבלה אישור לפעילות ניסיונית גם בשדה התעופה של סן חוזה

רן קידר |
נושאים בכתבה GOOGLE

חטיבת הרובוטקסי של גוגל Alphabet -0.18%  , וואימו, קיבלה אישור רשמי להתחיל בניסוי כלי הרכב האוטונומיים שלה בנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו, אחד מיעדי הדגל של החברה בשנים האחרונות. ההסכם שנחתם מול הנהלת שדה התעופה, לאחר שנים של משא ומתן, מגיע כשבועיים בלבד לאחר שוויימו קיבלה אישור לפעילות ניסיונית גם בשדה התעופה של סן חוזה, בעוד טסלה, למשל, מנסה להכניס את הרובוטקסי שלה לשדות התעופה, ללא הצלחה. 

האישור החדש מחולק לשלושה שלבים: בשלב הראשון ייערכו נסיעות במצב אוטונומי מלא אך עם מומחה נהיגה מאומן מאחורי ההגה. בשלב השני, כלי הרכב ישמשו להסעת עובדים וצוותי שדה התעופה, ורק לאחר מכן, בשלב השלישי, יושק השירות המסחרי לציבור הרחב, בתשלום. בשלב זה איסוף והורדת נוסעים יתבצעו באזור “Kiss & Fly”, המרוחק מהטרמינלים ודורש שימוש ב-AirTrain, אך החברה מתכננת להרחיב את הנגישות לנקודות נוספות בעתיד.

הדרך לאישור הנוכחי לא הייתה חלקה: כבר ב-2023 דחו רשויות SFO את בקשות וויימו לפעול בשדה, אך השנה נרשמה תפנית חיובית כאשר הותר לה למפות את אזורי השדה, וזו היתה נקודת השינוי בגישה. כעת, עם ההסכם החדש, וויימו רואה בכך הישג משמעותי המקרב אותה להשקת שירות מלא בחצר האחורית של עמק הסיליקון. "נמשיך לעבוד עם הנהלת השדה כדי לקדם רישיון מסחרי מתמשך," אמר דובר החברה כריס בונלי, אך סירב להתחייב על לוחות זמנים מדויקים.

המהלך בסן פרנסיסקו מצטרף להצלחות נוספות של וויימו, שכבר פועלת בנמל התעופה Sky Harbor בפניקס מאז 2023, ובקרוב צפויה להשיק שירות גם בשדה התעופה של סן חוזה. בכך היא מחזקת את נוכחותה בשוק הרובוטקסי המתפתח, שבו היא משתפת פעולה גם עם שותפים כמו Uber, וממשיכה להרחיב את אזורי השירות בעמק הסיליקון. ראש העיר סן פרנסיסקו, דניאל לורי, בירך על המהלך והדגיש כי "המטרה היא לאפשר לנוסעים לנחות בעיר ולהשתמש ברכב אוטונומי כבר מהדקה הראשונה".

שחקניות הרובוטקסי והרכב האוטונומי 

וואימו נחשבת לשחקנית המובילה בשוק הרובוטקסי עם ניסיון של למעלה מעשור בתחום. נכון לספטמבר 2025, החברה מפעילה כאלפיים רכבים אוטונומיים בחמש ערים מרכזיות בארצות הברית, ביניהן פיניקס, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין ואטלנטה, והשלימה יותר מעשרה מיליון נסיעות נטולות נהג אנושי.

למרות ההצלחות, גם לוואימו יש חסרונות משמעותיים. העלויות הגבוהות מתבטאות בהפסד רבעוני של כ-1.2 מיליארד דולר ביחידת Other Bets של אלפבית, והפריסה עדיין מוגבלת לערים ספציפיות מה שמאט את ההתרחבות הגלובלית. בניגוד לטסלה, וואימו מסתמכת על חיישנים יקרים שמעלים את מחיר הרכב, אם כי זה מאפשר ביצועים טובים יותר בתנאי מזג אוויר קשים. החברה משקיעה גם בבטיחות חברתית כמו נגישות לנכים, מה שהופך אותה למודל לחיקוי בשוק, ומתכננת הרחבה ל-250 מיילים רבועים נוספים בסן פרנסיסקו ולוס אנג'לס.

לעומתה, זוקס של אמזון Amazon.com Inc. 1.13%  השיקה שירות נסיעות ציבוריות חינמיות ברובוטקסי שלה בלאס וגאס. זהו צעד משמעותי ראשון שלה בשוק האמריקאי לרכב אוטונומי ייעודי ללא הגה או דוושות. ההשקה כללה נסיעות חינם בין חמש נקודות מרכזיות על הסטריפ, בהן מלונות ומקומות בילוי דוגמת הקזינו MGM Grand ו-Resorts World, ומסמנת את המעבר משלבי בדיקות פנימיות להפעלה ציבורית ראשונית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

זוקס מתכננת להתרחב בקרוב לסן פרנסיסקו, שם היא כבר מציעה נסיעות לעובדים בלבד, ומקווה לקבל אישורים רגולטוריים לשירות מסחרי בתשלום עד סוף השנה. התוכניות כוללות הרחבה לכל העיר לאס וגאס במהלך השנה הקרובה. המיזם נוסד ב-2014 ונרכש על ידי אמזון ב-2020 תמורת 1.3 מיליארד דולר, ולמרות שהוא מציע כעת ניסיון ראשון לציבור, הדרך לשוק רחב ומסחרי עודנה ארוכה בשל אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים ותחרותיים עזים.

לעומתן, טסלהTesla 2.82%   של אילון מאסק מציעה גישה שונה לחלוטין לבעיית הרכב האוטונומי. החברה מסתמכת על מצלמות בלבד ועיבוד AI מתקדם ללא ליידר, מה שמוזיל משמעותית את הייצור ומאפשר פריסה מהירה יותר. הרובוטקסי שלה מבוסס על דגמי Model Y קיימים, והדגם החדש Cybercab, רכב דו-מושבי קומפקטי, צפוי להיכנס לייצור בסוף 2025 או בתחילת 2026 במפעל גיגה טקסס במחיר של פחות משלושים אלף דולר. 

טסלה השיקה שירות רובוטקסי באוסטין ביוני והתרחבה לאזור מפרץ סן פרנסיסקו ביולי, עם תוכניות לערים נוספות כמו לוס אנג'לס עד סוף השנה. נכון ל-2025 יש לה אלפי רכבים בפעולה, אם כי עדיין עם נהגי בטיחות ברוב המקרים. המערכת FSD גרסה 14 מבטיחה שדרוג גדול שיהפוך את הנהיגה לחוויה שמאסק מתאר כ"כמו ישות חיה". החברה הציגה שיירה של עשרה עד עשרים Model Y אוטונומיים ב-2025 כהדגמה מרשימה לציבור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כלמוביל ליסינג לעסקים. צילום כלמובילכלמוביל ליסינג לעסקים. צילום כלמוביל

קבוצת כלמוביל משיקה פעילות ליסינג משמעותית

קבוצת כלמוביל השיקה את פעילות 'כלמוביל ליסינג לעסקים' תחת 'כלמוביל מימון'. החברה תתמקד בפעילות ליסינג תפעולי מלא ללחברות מובילות במשק, תוך שהיא מציעה כלי רכב של כל יבואני רכב, ולא מתמקדת רק במותגי הבית. 

יואב פולס |

בינואר האחרון ניתחנו את מה שאנחנו בביזפורטל רואים כהתארגנות מחדש של הקבוצות הגדולות בענף הרכב המקומי. שמנו דגש על כמה יבואנים כמו דלק מוטורס, ובנוסף ציינו שלושה יבואנים שעדיין טרם נקטו בצעדים פומביים בתחום – כלמוביל, טלקאר וסמלת.

כבר אז היה לנו מידע שלא יכולנו לאמת (ולכן לא פרסמנו) כי גם קבוצת כלמוביל ראתה בדיוק את מה שאנחנו רואים על הענף, ומתארגנת להרחבה משמעותית של פעילות הליסינג של החברה.

אתמול, 15.9.25 השיקה החברה את פעילות הליסינג של הקבוצה תחת המיתוג 'כלמוביל ליסינג לעסקים'. במבנה הארגוני של חברת ענק כמו כלמוביל, פעילות הליסינג נמצאת תחת חברת 'כלמוביל מימון' (חברה בע"מ ) בניהולה של גב' דנה יגרמן, בכירה לשעבר בבנק הפועלים.

לניהול פעילות 'כלמוביל ליסינג לעסקים', גייסה החברה את גב' יעל מינץ ששמה אינו מוכר לציבור הרחב.  עם זאת, כל מי שעוסק בתחום הליסינג בחברות הגדולות בישראל מכיר את גב' מינץ היטב והיא נחשבת לאחד הטאלנטים הגדולים בתחום, עם נסיון עשיר בחברת דומיקאר (זכיינת מותג באדג'ט בישראל) ובחברת MAX EV זרוע עמדות הטעינה של קבוצת MAX שנמכרה לאחרונה לחברת וימור. בנוסף לידע המקצועי שהיא מביאה עימה לחברה, הגיוס של מינץ נועד לייצר לכלמוביל את הגישה הישירה למנהלי הרכש והתחבורה בכל החברות הגדולות בזכות ההיכרות העמוקה בענף.


ג'אקו 7 פלאג אין. הרכב הנמכר בישראל יקבל בוסט נוסף? צילום יואב פולס