בואינג
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

גילויים חדשים: התרסקות הדרימליינר אייר אינדיה 171; מי האחראים?

חודש אחרי ההתרסקות דוח ראשוני של הרשויות ההודיות חושף פרטים מצמררים על הגורמים להתרסקות וגם את רגעי הדרמה האחרונים בתא הטייס  

עופר הבר | (8)

הרשות ההודית פרסמה דוח מקדמי המצביע על כך שמתגי חיתוך הדלק במטוס 787-8 של חברת אייר אינדיה הופעלו למצב חיתוך אספקת הדלק למנועים. הטייסים שאלו אחד את השני מי ביצע את ההפעלה להפסקת הדלק באמצע ההמראה והאחד ענה לשני ״שלא הוא ביצע״ האצבע הופנתה בחשד לטייסים, אך האם הופנתה לכיוון הנכון? עולם התעופה והטייסים המומים מהדוח וקביעותיו העמומות אפילו בהיותו דו״ח ראשוני: קישור לדוח.

ביזנס טודיי אינדיה מדווח כי המלצת רשויות התעופה בארה״ב ובואינג מ-2018, לבדיקת מנגנוני מתגי הפסקת הדלק בעקבות גילוי מתגים תקולים לא בוצעה מעולם ע״י איר אינדיה, ומצביע על אפשרות כי המתגים היו תקולים ומנגנוני הנעילה שלהם לא היו תקינים ובכך מצביעים לעבר חברת התעופה איר אינדיה ובואינג והאניוול שסיפקו מתגים אלה במספר דגמי מטוס כולל הדרימליינר.

בעולם התעופה יש הבדל בין המלצת הרשויות לבין הנחייה שהינה מחייבת. במקרה זה כנראה לא העריכו הרשויות את מידת החומרה והאסון שיכול לקרות כשמנגנון המתג תקול.

בדצמבר 2018 פרסמה רשות התעופה האמריקאית בולטין מס׳ SAIB: NM-18-33 בכותרת Engine Fuel and Controls - ובו נכתב שלאור המידע המוגבל באותו זמן, הרשות מתריעה אך אינה נוקטת בדירקטיבה של קוד 14 על פי הרשויות הפדרליות. מצויין כי הFAA ימשיך לבצע מעקב בנושא פוטנציאל התנתקות הנעילה של מתג חיתוך הדלק.

ממצאי רקע של חברת בואינג כמצוין בדוח ה-FAA

חברת בואינג (בואינג) קיבלה דיווחים ממפעילי מטוסים מדגם 737 לפיהם מתגי בקרת הדלק הותקנו כאשר תכונת הנעילה מנותקת. מתגי בקרת הדלק (או מתגי התנעת המנוע) מותקנים על עמדת הבקרה בסיפון הטיסה ומשמשים את הטייס לספק או לניתוק דלק למנועים. למתג בקרת הדלק יש תכונת נעילה כדי למנוע הפעלה לא מכוונת שעלולה לגרום לתנועה לא מכוונת של המתג בין מצב אספקת הדלק למצב ניתוק הדלק. על מנת להזיז את המתג ממצב אחד למשנהו במתג בו תכונת הנעילה מופעלת, יש צורך שהטייס ירים את המתג למעלה בזמן מעבר מיקום המתג. 

אם תכונת הנעילה מנותקת, ניתן להזיז את המתג בין שני המצבים מבלי להרים את המתג במהלך המעבר, והמתג יהיה חשוף לפוטנציאל של הפעלה לא מכוונת. הפעלה לא מכוונת של המתג עלולה לגרום לתוצאה לא מכוונת, כגון כיבוי מנוע במהלך הטיסה. בואינג הודיעה ל-FAA כי עיצוב מתג בקרת הדלק, כולל תכונת הנעילה, דומה בדגמי מטוסים שונים של בואינג. הטבלה שלהלן מזהה את דגמי המטוסים המושפעים ואת מספרי החלקים (P/Ns) הרלוונטיים של מתג בקרת הדלק, המיוצר על ידי Honeywell. יש לציין כי דגם המטוס 787-800 שהתרסק בטיסת איר אינדיה 171 מופיע בטבלת ה-FFA.

דגמי המטוס המומלצים לבדיקה על פי המלצת דו״ח הFAA

קיראו עוד ב"גלובל"


המלצות ה-FAA

ה-FAA ממליץ לכל הבעלים והמפעילים של המטוסים שמושפעים מהנחיית ה FAA לשלב את הפעולות הבאות בהקדם האפשרי:


  1. 1. לבדוק את תכונת הנעילה של מתג בקרת הדלק כדי לוודא שהוא תקין. בזמן שהמטוס על הקרקע, לבדוק האם ניתן להזיז את מתג בקרת הדלק בין שני המצבים מבלי להרים את המתג. אם ניתן להזיז את המתג מבלי להרים אותו,תכונת הנעילה נותקה ויש להחליף את המתג בהקדם האפשרי.
  2. 2. עבור מטוסי בואינג מדגם 737-700, 700C, 800, 900ER ודגמי 737-8 ו737-9 המסופקים עם מתג בקרת דלק בעל מספר P/N 766AT613-3D: החלף את מתג בקרת הדלק במתג בעל מספר P/N 766AT614-3D, הכולל תכונת נעילה משופרת.


״אנו מבקשים מהבעלים והמפעילים לדווח על כל תקלה במנגנון הנעילה של מתג בקרת הדלק לבואינג. על הדיווח לכלול את תאריך התרחשות התקלה, מספר החבילה של מתג בקרת הדלק, דגם המטוס, מספר הסידורי של המטוס ומספר הרישום של המטוס. על פי הוראות חוק הפחתת הניירת (44 U.S.C. 3501 ואילך), משרד הניהול והתקציב (OMB) אישר את איסוף המידע הכלול ב-SAIB זה, והקצה לו את מספר הבקרה של OMB 2120-0731".

לסיכום - הFAA נתן המלצה בלבד ולא הנחייה חד משמעית ועל כן, מידת ישום ההנחיה בחברות התעופה המחזיקות את צי דגמי המטוסים שבטבלה תלוי בהנחיות פנימיות ומידת ההקפדה וההחמרה הטכנית בכל חברת תעופה.

האם הנחיות אלו בוצעו באייר אינדיה? האם יש להן השלכות לגבי חברות תעופה אחרות? האם מאז 2018 ההנחיות עודכנו והפכו לדירקטיבה המחייבת את חברות התעופה ובואינג בפעולה?


הכותב הוא עופר הבר מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 15/07/2025 14:28
    הגב לתגובה זו
    תעביר לאל על ובקש תגובתם
  • 5.
    חחח... 14/07/2025 10:07
    הגב לתגובה זו
    בבואינג יושבים מנהלים שכבר לא יודעים מה לעשות עם הרווחים העצומים שהם מקבלים.
  • 4.
    כתבה מעניינת . תודה (ל"ת)
    אנונימי 13/07/2025 21:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כתבה מקצועית (ל"ת)
    טייס מיל 13/07/2025 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא ברור איזה מפסקים היו במטוס ההודי שהתרסק ניסוחים מעורפלים כדי להסתיר משהו (ל"ת)
    אנונימי 13/07/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
  • עופר הבר 14/07/2025 07:28
    הגב לתגובה זו
    לאור זה שהFAA נתן המלצה ולא הנחייה מחייבת לחברות התעופה! זה גם כתוב בSAIB שהFAA מעריך תקלה זו בסיכון בטיחותי נמוך ולכן לא מחייב אלא ממליץ בלבד לחברות התעופה
  • עופר הבר 13/07/2025 17:35
    הגב לתגובה זו
    על פי הטבלה של בואינג המופיעה בכתבה יש אפילו מספר פריט מול מטוס ה7878 בטבלה.ברור שדורש תיקוף מול איר אינדיה שיתכן כי כבר החליפו בחלק תחליפי מקביל
  • 1.
    רזואל 13/07/2025 15:22
    הגב לתגובה זו
    פשט מטורף שבקרת איכות שנולדה בתחום התעופה לא עברה לדור שלנו
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.