
גילויים חדשים: התרסקות הדרימליינר אייר אינדיה 171; מי האחראים?
חודש אחרי ההתרסקות דוח ראשוני של הרשויות ההודיות חושף פרטים מצמררים על הגורמים להתרסקות וגם את רגעי הדרמה האחרונים בתא הטייס
הרשות ההודית פרסמה דוח מקדמי המצביע על כך שמתגי חיתוך הדלק במטוס 787-8 של חברת אייר אינדיה הופעלו למצב חיתוך אספקת הדלק למנועים. הטייסים שאלו אחד את השני מי ביצע את ההפעלה להפסקת הדלק באמצע ההמראה והאחד ענה לשני ״שלא הוא ביצע״ האצבע הופנתה בחשד לטייסים,
אך האם הופנתה לכיוון הנכון? עולם התעופה והטייסים המומים מהדוח וקביעותיו העמומות אפילו בהיותו דו״ח ראשוני: קישור לדוח.
ביזנס טודיי אינדיה מדווח כי המלצת רשויות התעופה בארה״ב ובואינג מ-2018, לבדיקת מנגנוני מתגי הפסקת הדלק בעקבות גילוי מתגים תקולים לא בוצעה מעולם ע״י איר אינדיה, ומצביע על אפשרות כי המתגים היו תקולים ומנגנוני הנעילה שלהם לא היו תקינים ובכך מצביעים לעבר
חברת התעופה איר אינדיה ובואינג והאניוול שסיפקו מתגים אלה במספר דגמי מטוס כולל הדרימליינר.
בעולם התעופה יש הבדל בין המלצת הרשויות לבין הנחייה שהינה מחייבת. במקרה זה כנראה לא העריכו הרשויות את מידת החומרה והאסון שיכול לקרות כשמנגנון המתג תקול.
בדצמבר 2018 פרסמה רשות התעופה האמריקאית בולטין מס׳ SAIB: NM-18-33 בכותרת Engine Fuel and Controls - ובו נכתב שלאור המידע המוגבל באותו זמן, הרשות מתריעה אך אינה נוקטת בדירקטיבה של קוד 14 על פי הרשויות הפדרליות. מצויין כי הFAA ימשיך לבצע מעקב בנושא פוטנציאל התנתקות הנעילה של מתג חיתוך הדלק.
- הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?
- הפיצוי על תמונות ההתרסקות של קובי בראיינט - 29 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממצאי רקע של חברת בואינג כמצוין בדוח ה-FAA
חברת בואינג (בואינג) קיבלה דיווחים ממפעילי מטוסים מדגם 737 לפיהם מתגי בקרת הדלק הותקנו כאשר תכונת הנעילה מנותקת. מתגי בקרת הדלק (או מתגי התנעת המנוע) מותקנים על עמדת הבקרה בסיפון הטיסה ומשמשים את הטייס לספק או לניתוק דלק למנועים. למתג בקרת הדלק יש תכונת נעילה כדי למנוע הפעלה לא מכוונת שעלולה לגרום לתנועה לא מכוונת של המתג בין מצב אספקת הדלק למצב ניתוק הדלק. על מנת להזיז את המתג ממצב אחד למשנהו במתג בו תכונת הנעילה מופעלת, יש צורך שהטייס ירים את המתג למעלה בזמן מעבר מיקום המתג.
אם תכונת הנעילה מנותקת, ניתן להזיז את המתג בין שני המצבים מבלי להרים את המתג במהלך המעבר, והמתג יהיה חשוף לפוטנציאל של הפעלה לא מכוונת.
הפעלה לא מכוונת של המתג עלולה לגרום לתוצאה לא מכוונת, כגון כיבוי מנוע במהלך הטיסה. בואינג הודיעה ל-FAA כי עיצוב מתג בקרת הדלק, כולל תכונת הנעילה, דומה בדגמי מטוסים שונים של בואינג. הטבלה שלהלן מזהה את דגמי המטוסים המושפעים ואת מספרי החלקים (P/Ns) הרלוונטיים
של מתג בקרת הדלק, המיוצר על ידי Honeywell. יש לציין כי דגם המטוס 787-800 שהתרסק בטיסת איר אינדיה 171 מופיע בטבלת ה-FFA.
דגמי המטוס המומלצים לבדיקה על פי המלצת דו״ח הFAA
- מיקרוסופט הורידה יעדי מכירות ל-AI - המניה מאבדת 2%
- המניה הזאת מזנקת 440% היום - זו הסיבה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
המלצות ה-FAA
ה-FAA ממליץ לכל הבעלים והמפעילים של המטוסים שמושפעים מהנחיית ה FAA לשלב את הפעולות הבאות בהקדם האפשרי:
- 1. לבדוק את תכונת הנעילה של מתג בקרת הדלק כדי לוודא שהוא תקין. בזמן שהמטוס על הקרקע,
לבדוק האם ניתן להזיז את מתג בקרת הדלק בין שני המצבים מבלי להרים את המתג. אם ניתן להזיז את המתג מבלי להרים אותו,תכונת הנעילה נותקה ויש להחליף את המתג בהקדם האפשרי.
- 2. עבור מטוסי בואינג מדגם 737-700, 700C, 800, 900ER ודגמי 737-8 ו737-9 המסופקים
עם מתג בקרת דלק בעל מספר P/N 766AT613-3D: החלף את מתג בקרת הדלק במתג בעל מספר P/N 766AT614-3D, הכולל תכונת נעילה משופרת.
״אנו מבקשים מהבעלים והמפעילים לדווח על כל תקלה במנגנון הנעילה של מתג בקרת הדלק לבואינג. על הדיווח לכלול את תאריך התרחשות התקלה, מספר החבילה של מתג בקרת הדלק, דגם המטוס, מספר הסידורי של המטוס ומספר הרישום של המטוס. על פי הוראות חוק הפחתת הניירת (44 U.S.C. 3501 ואילך), משרד הניהול והתקציב (OMB) אישר את איסוף המידע הכלול ב-SAIB זה, והקצה לו את מספר הבקרה של OMB 2120-0731".
לסיכום - הFAA נתן המלצה בלבד ולא הנחייה חד משמעית ועל כן, מידת ישום ההנחיה בחברות התעופה המחזיקות את צי דגמי המטוסים שבטבלה תלוי בהנחיות פנימיות ומידת ההקפדה וההחמרה הטכנית בכל חברת תעופה.
האם הנחיות אלו בוצעו באייר אינדיה?
האם יש להן השלכות לגבי חברות תעופה אחרות? האם מאז 2018 ההנחיות עודכנו והפכו לדירקטיבה המחייבת את חברות התעופה ובואינג בפעולה?
הכותב הוא עופר הבר מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 6.אנונימי 15/07/2025 14:28הגב לתגובה זותעביר לאל על ובקש תגובתם
- 5.חחח... 14/07/2025 10:07הגב לתגובה זובבואינג יושבים מנהלים שכבר לא יודעים מה לעשות עם הרווחים העצומים שהם מקבלים.
- 4.כתבה מעניינת . תודה (ל"ת)אנונימי 13/07/2025 21:18הגב לתגובה זו
- 3.כתבה מקצועית (ל"ת)טייס מיל 13/07/2025 20:37הגב לתגובה זו
- 2.לא ברור איזה מפסקים היו במטוס ההודי שהתרסק ניסוחים מעורפלים כדי להסתיר משהו (ל"ת)אנונימי 13/07/2025 16:22הגב לתגובה זו
- עופר הבר 14/07/2025 07:28הגב לתגובה זולאור זה שהFAA נתן המלצה ולא הנחייה מחייבת לחברות התעופה! זה גם כתוב בSAIB שהFAA מעריך תקלה זו בסיכון בטיחותי נמוך ולכן לא מחייב אלא ממליץ בלבד לחברות התעופה
- עופר הבר 13/07/2025 17:35הגב לתגובה זועל פי הטבלה של בואינג המופיעה בכתבה יש אפילו מספר פריט מול מטוס ה7878 בטבלה.ברור שדורש תיקוף מול איר אינדיה שיתכן כי כבר החליפו בחלק תחליפי מקביל
- 1.רזואל 13/07/2025 15:22הגב לתגובה זופשט מטורף שבקרת איכות שנולדה בתחום התעופה לא עברה לדור שלנו
אנבידיה"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית
מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.4% נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.
הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.
בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.
הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות
בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- אנבידיה תשקיע 2 מיליארד דולר בסינופסיס - עוד עסקה סיבובית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.
וול סטריט השוק האמריקאינטפליקס נופלת ב-5%, איירובוט טסה ב-59%; הנאסד״ק עולה ב-0.2%
במסחר המוקדם התמונה הייתה חיובית, זה היה נראה שהשוק מנסה לעצור את המגמה השלילית איתה פתחנו את דצמבר. היה אפשר לראות חזרה איטית לנכסים "מסוכנים" כמו קריפטו וגם ענפי הטכנולוגיה בשוק המניות אחרי כמה ימים תנודתיים. אבל אז הגיע ה-ADP והעכיר את האווירה, למרות שהוא הראה שוק עבודה חלש במיוחד מה שיתמוך בהורדת ריבית - זה גם מלחיץ את המשקיעים כי גם להורדת ריבית, אפילו אגרסיבית לוקח זמן לתמוך בשוק. בינתיים הפתיחה שלילית ה-S&P 500 יורד 0.1% הדאו עולה 0.1% והנאסד"ק מאבד 0.3%.
אנבידיה (NVIDIA Corp. -0.4% ) בירידה קלה אחרי שאתמול טיפסה ב-0.8%בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".
המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות - סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"
המשקיעים שואלים את עצמם האם המסורת של "ראלי סוף שנה" תחזור על עצמה החודש. דצמבר נחשב היסטורית לחודש חזק, והעובדה שנובמבר היה חלש יחסית עם נעילה שטוחה במדדים מחזקת את הציפייה שנראה איזושהי המשכיות למעלה.
- בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%
- אינטל מתחזקת, אנבידיה עולה ומה קורה בחוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל הפוקוס היום נמצא בנתוני המאקרו, ובראשם דו"ח התעסוקה של ADP לחודש נובמבר. דו"ח התעסוקה של ADP מראה ששוק העבודה האמריקאי מאט בצורה דרמטית. לפי הנתונים, המגזר הפרטי בארה"ב איבד 32 אלף משרות בנובמבר, בניגוד מוחלט להערכות המוקדמות שעל פיהן המעסיקים צפויים היו להוסיף כ-40 אלף משרות לפי סקר FactSet, או כ-5,000 בלבד לפי הקונצנזוס של האנליסטים של בלומברג. זה גם היפוך מהנתון של אוקטובר האחרון, שתוקן לעלייה של 47 אלף משרות. כלומר, בתוך חודש אחד שוק העבודה עבר מתוספת משרות קטנה למצב שבו מעסיקים מתחילים לצמצם כוח אדם. החולשה לא ממוקדת בסקטור אחד, אלא משקפת סביבה מאקרו כלכלית מהוססת וצרכנים שמפגינים זהירות. נלה ריצ'רדסון, הכלכלנית הראשית של החברה, אמרה שהחודש התאפיין ב"חולשה רחבה", כשאת הירידה הובילו בעיקר עסקים קטנים. לצד זה, התמונה בענפי המשק הייתה מעורבת: החינוך והבריאות הוסיפו 33 אלף משרות, בעוד הייצור, השירותים המקצועיים, המידע והבנייה רשמו ירידה - צניחה במספר המשרות במגזר הפרטי בארה"ב: הפסד של 32 אלף משרות בנובמבר
