
התרסקות הדרימליינר - ממצאי החקירה והסיבה המפתיעה לאיבוד השליטה
פין של 15 דולר הוא הסיבה שהחלה שרשרת אירועים קטסטרופלית - הפין, המושב של הטייס, ההחזקה בידית שכיבתה את המנועים ונקודת האל חזור - צלילה אל תאונה ידועה מראש
ב-12 ביוני 2025, טיסה 171 של אייר אינדיה, מטוס בואינג 787-8 דרימליינר, התרסקה בשכונת מגהאני נאגאר באחמדאבאד, 38 שניות בלבד לאחר ההמראה משדה התעופה הבינלאומי סרדאר ואלאבהבאי פאטל, והרגה 241 מתוך 242 אנשים שהיו על הסיפון ולפחות 34 על הקרקע. דו"ח ראשוני שלא נראה מעולם מלשכת חקירת תאונות מטוסים של הודו (AAIB), הנתמך בתמליל הקלטת קול בתא הטייס (CVR) שהודלף, מגלה כי תגובתו האינסטינקטיבית של הקפטן לתקלה במושב - סיכה כושלת של 15 דולר - שחררה שרשרת אירועים קטסטרופלית. מומחי תעופה כינו את הרגע הזה "נקודת האל חזור", חלון כאוס בן 38 שניות המדגיש פגיעות קריטית בבטיחות התעופה. הדוח הזה פורסם במספר אתרים אך רשות התעופה ההודית התכחשה אליו.
38 שניות של כאוס
טיסה 171, בדרכה ללונדון גטוויק, המריאה בשעה 13:39 IST עם 230 נוסעים, 12 אנשי צוות וכמעט 100 טון דלק. הקפטן סומיט סבהארוואל, עם 8,200 שעות טיסה, והקצין הראשון קלייב קונדר, עם 1,100 שעות טיסה, הטיסו את המטוס, הרשום כ-VT-ANP. מקליט נתוני הטיסה (FDR) מראה שהבואינג 787 הגיע לגובה של 650 רגל (191 מטר) תוך 18 שניות. לאחר מכן, תקלה קטסטרופלית שינתה הכל.
T-18 שניות (13:39:12 IST): ה-CVR לוכד נקישה מתכתית כאשר מושב הקפטן נוטה לאחור. פין בסך 15 דולר, המאבטח את מסילת ההדרכה של המושב, נשבר עקב תיקון שלא נבדק מחדש מ-1 ביוני 2025. קפטן סבהארוואל, המבוהל, תופס באופן אינסטינקטיבי את ידיות המצערת, ומושך אותן מכוח המראה מרבי לסרק. זה מפסיק את הדחף לשני מנועי GE Aerospace GEnx-1B. קולו של הקצין הראשון קונדר נשבר: "אנחנו מאבדים דחף!"
T-20 שניות (13:39:14 IST): סבהארוואל צועק, "המושב שלי!" - תגובה שמומחי תעופה מכנים חסרת תקדים בחקירות התרסקות. ה-FDR מאשר שהמצערות במצב סרק, ועוצרות את כוח המנוע. רגע זה, שכונה על ידי החוקרים "נקודת האל חזור", מסמן את אובדן השליטה ההפיך.
T-22 שניות (13:39:16 IST): אזהרות הזדקרות והתראות כשל מנוע מציפות את תא הטייס, מוקלטות על ידי המיקרופון הסביבתי של ה-CVR. הטיפוס של המטוס מזדקר כאשר העילוי נעלם.
T-26 שניות (13:39:20 IST): שני המנועים כבו לחלוטין, לפי ה-FDR. טורבינת האוויר (RAT), מערכת גיבוי לחשמל, נפתחת, אך אינה יכולה להחזיר את הדחף. ניסיונות הצוות לאתר את הבעיה מוצפים באזעקות.
T-30 שניות (13:39:24 IST): סבהארוואל משמיע קריאת "דחף לא הושג... נופל... "ממש! "ממש!" בקרת התנועה האווירית מגיבה, אך הגובה הנמוך אינו מאפשר זמן להתאוששות.
- טסלה נופלת, רובינהוד עולה ומי מזנקת ב-88%? - על המניות הבולטות בוול סטריט
- האינפלציה בגוש האירו חוזרת ליעד: האם הריבית תרד שוב בספטמבר?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
T-38 שניות (13:39:32 IST): המטוס מתרסק לתוך בניין האכסניות של המכללה הרפואית B.J., במרחק של 2.4 ק"מ מהמסלול, ומצית כדור אש. ה-CVR וה-FDR נעצרים. הניצול היחיד, וישוואשקומאר ראמש, אזרח בריטי בן 40 במושב 11A נמלט דרך פרץ בגוף המטוס ליד יציאת חירום, וסובל מכוויות קשות.
הדו"ח מדגיש את "נקודת האל-חזור" ב-T-20 שניות, כאשר המצערות הגיעו למצב סרק. בגובה 650 רגל, למטוס חסרו הגובה והזמן להפעיל מחדש את המנועים או להחזיר את העילוי. פריסת ה-RAT אישרה את הכשל הדו-מנועי, אך ההתאוששות הייתה בלתי אפשרית ב-18 השניות שנותרו. החקירה, שנתמכה על ידי ה-NTSB, סניף חקירת תאונות אוויריות בבריטניה, בואינג ו-GE Aerospace, לא מצאה ראיות לחבלה, בעיות דלק או פגמי ייצור.
מומחי תעופה נדהמים מממצאי הדו"ח. "נקודת האל-חזור הייתה סיכה של 15 דולר", אמר קפטן קישור צ'ינטה, חוקר לשעבר ב-AAIB, ל"אינדיפנדנט". "זה חושף פער מסוכן בפיקוח התחזוקה". צ'ינטה קראה למעקב דיגיטלי חובה אחר בדיקות לאחר תיקון, במיוחד עבור רכיבי תא הטייס החיוניים לשליטה בטייס.
קפטן עיישה פאטל, מדריכת בואינג 787, הדגישה את הגורם האנושי: "התגובה של סבהארוואל הייתה אינסטינקטיבית, אך בגובה נמוך, אין מקום לטעויות. אנחנו צריכים הכשרה לתרחישים מוזרים אלה". פאטל קרא לעיצובי תא הטייס המונעים טעויות רפלקסיביות, כגון מנגנוני נעילה לאבטחת מצערות בשלבים קריטיים.
יועץ הבטיחות רג'ש מנון אמר ל"גרדיאן": "התאונה הזו משקפת אסונות קודמים שבהם מחדלים קטנים הובילו לאסונות הרי גורל״. חקירה של אסון זה צריכה להוביל את בואינג למורשת הנדסית ובטיחותית המונעת אסונות מסוג זה לקרות בעתיד.
עופר הבר מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר - לטורים קודמים של עופר הבר
- 18.אנונימי 01/07/2025 14:25הגב לתגובה זוהמניה שלהם נפלה והם הפסידו הרבה כסף. בגלל טעות אנוש.
- 17.פייק מוחלט. אולי תעשו תחקיר מינימלי לפני שאתם מעלים כתבה (ל"ת)אנונימי 01/07/2025 14:11הגב לתגובה זו
- 16.רשלנות 01/07/2025 13:49הגב לתגובה זומי שגואג רק לרוחים של המשקעים בחברה על חשבון בקרה של אנשי מקצוע העובדים פשוטים מרשלים בעבדותם כי מחפשים עובדים זולים.
- 15.נראה קצת הזוי ודמיוני (ל"ת)רוני 01/07/2025 13:30הגב לתגובה זו
- 14.אלון פרג 01/07/2025 13:26הגב לתגובה זועדיין לא פיענחו את הקלטות תא הטייס הכתבה מלאה בסתירות. מי בדק את התוכן לפני שפורסם
- 13.ונקראש 01/07/2025 12:23הגב לתגובה זוהעבירו את הפיתוח להודו מאז בואינג זה רולטה רוסית אני בודק בכרטיסי טיסה לפני הזמנה שהטיסה לא עם בואינג
- 12.אסי הטייס 01/07/2025 11:59הגב לתגובה זואיזו חובבנות! להזיז את הכיסא כשאתה בהמראה של 30 מעלות והגלגלים עדיין למטה.
- gיא 01/07/2025 12:51הגב לתגובה זוב787 הכסאות של הטייסים זזים אחורה ומסתובבים חצי סיבוב כדי לאפשר לטייסים גישה נוחה למושב.חופשית אחורה בלי שהוא התכוון להזיז את הכסא. לשלוח יד ולתפוס במה שאפשר זה אינסטינקט שקשה מאוד להימנע ממנו.
- אסי הטייס 01/07/2025 14:56בשבריר שניה. על אותו משקל זה לדעת לא לקבל את ההחלטה הלא נכונה בשבריר שניה. בטח לא כשאתה במטוס עמוס נוסעים. אינסטינקט זה כשאתה מלחיק באמבטיה לא כשאתה מטיס מטוס נוסעים בזמן קריטי כמו ההמראה.
- 11.מוטי 01/07/2025 11:56הגב לתגובה זואם ככה צריך למנוע אפשרות לגרום לכיבוי המנועים בשוגג מהמצערת לפחות בהמראה ואף בנחיתה.
- אלון פרג 01/07/2025 13:27הגב לתגובה זומשיכת המצערות לאחור לא מכבה את המנועים. זו כתבת זבל
- 10.אנונימי 01/07/2025 11:39הגב לתגובה זובמקרה כזה שהקפטן נופל עם הכסא אחורה היה צריך להרים ידיים למעלה ולצעוק לקצין הראשון לקחת פיקוד על ההמראה לא מצד שני אינסטינקטים עובדים מהר יותר וחייבים לוודא שבמצב כזה המצערות לא עוברות מיד לסרק אלא אם הקצין הראשון עושה אותה פעולה גם.
- 9.אנונימי 01/07/2025 11:13הגב לתגובה זוהכתבה הזאת מפיצה מידע שהומצא מהאוויר והופץ באופן רחב מאוד. הדוח הכוזב הופץ לראשונה כ3 ימים אחרי ההתרסקות ועדיין מסתובב בכל מיני עיתונים לדוגמת india now Nigeria times ועוד מקורות מידע לא מהימנות.
- 8.שוקי 01/07/2025 10:37הגב לתגובה זו2שניות אחרי T18 זה T16 ולא T20 ההתרסקות היא ב T ולא בT38
- 7.פין במטוס אלעל הביא על מדינת ישראל צרה רצינית (ל"ת)שפש 01/07/2025 10:31הגב לתגובה זו
- 6.רשע 01/07/2025 10:30הגב לתגובה זוצריך ללמד את כולם את השיר הכל בגלל מסמר קטן שנפל מפרסת הסוס הפסידו את הקרב. כאן בגלל פין קטן בעלות 15 דולר קרה אסון גדול אלהים נמצא בפרטים הקטנים
- 5.אנונימי 01/07/2025 10:25הגב לתגובה זואיזה בולשיטגם אם הטייס לקח את המצערות למצב idel המנועים ממשיכים לעבוד במצב סרק ולא נכבים אלא אם הורידו ברז דלק
- 4.כתבה מעניינת מאוד תודה ! (ל"ת)אנונימי 01/07/2025 09:47הגב לתגובה זו
- 3.חוה 01/07/2025 09:29הגב לתגובה זומעניין מאודוקשה להאמיןבואינג הגדולה
- יואב 01/07/2025 11:22הגב לתגובה זוחשבתי שבהמראה שני הטייסים חייבים להיות עם יד על המצערת
- 2.דודו 01/07/2025 09:22הגב לתגובה זולהוריד כח מנוע בהמראה למצב סרק מתאים לחניך בחודש הראשון של קורס טייס לא לקברניט ותיק.תיקון שלא נבדק בעיתוי הנדרש מעיד על איכות התחזוקה של אייר אינדיה. בטח נשמע על עוד מופעים כתוצאה מתחזוקה ירודה.
- 8200 גם אצלנו לא עשו מה שנרדש (ל"ת)אנונימי 01/07/2025 11:35הגב לתגובה זו
- אנונימי 01/07/2025 11:15הגב לתגובה זונראה לי תגובה אינסטינקטיבית כשאתה נופל בפתאומיות אחורה זה לתפוס משהו בשביל להחזיק אותך מיוצב. לרוע מזלו הוא אחז במצערת
- כבר היו בשבוע שעבר בהונג קונג (ל"ת)אחד שמבין 01/07/2025 11:14הגב לתגובה זו
- אתה לא העפרון הכי חד בקלמר. האא! קרא שוב. רפלקס מצניחת המושב אחורה. (ל"ת)עמית 01/07/2025 10:39הגב לתגובה זו
- תכלס 01/07/2025 09:50הגב לתגובה זומה עוזרות אלפי שעות את רובן העביר בנמנום בכל מקרה אם לא התמודד עם הסיטואציה
- 1.וואו על איזה שטות נהרגו כל כך הרבה אנשים (ל"ת)יוסי 01/07/2025 09:07הגב לתגובה זו