מטוס אייר אינדיה (X)מטוס אייר אינדיה (X)

התרסקות הדרימליינר - ממצאי החקירה והסיבה המפתיעה לאיבוד השליטה

פין של 15 דולר הוא הסיבה שהחלה שרשרת אירועים קטסטרופלית - הפין, המושב של הטייס, ההחזקה בידית שכיבתה את המנועים ונקודת האל חזור - צלילה אל תאונה ידועה מראש  

עופר הבר | (66)

ב-12 ביוני 2025, טיסה 171 של אייר אינדיה, מטוס בואינג 787-8 דרימליינר, התרסקה בשכונת מגהאני נאגאר באחמדאבאד, 38 שניות בלבד לאחר ההמראה משדה התעופה הבינלאומי סרדאר ואלאבהבאי פאטל, והרגה 241 מתוך 242 אנשים שהיו על הסיפון ולפחות 34 על הקרקע. דו"ח ראשוני שלא נראה מעולם מלשכת חקירת תאונות מטוסים של הודו (AAIB), הנתמך בתמליל הקלטת קול בתא הטייס (CVR) שהודלף, מגלה כי תגובתו האינסטינקטיבית של הקפטן לתקלה במושב - סיכה כושלת של 15 דולר - שחררה שרשרת אירועים קטסטרופלית. מומחי תעופה כינו את הרגע הזה "נקודת האל חזור", חלון כאוס בן 38 שניות המדגיש פגיעות קריטית בבטיחות התעופה. הדוח הזה פורסם במספר אתרים אך רשות התעופה ההודית התכחשה אליו.  


 38 שניות של כאוס

טיסה 171, בדרכה ללונדון גטוויק, המריאה בשעה 13:39 IST עם 230 נוסעים, 12 אנשי צוות וכמעט 100 טון דלק. הקפטן סומיט סבהארוואל, עם 8,200 שעות טיסה, והקצין הראשון קלייב קונדר, עם 1,100 שעות טיסה, הטיסו את המטוס, הרשום כ-VT-ANP. מקליט נתוני הטיסה (FDR) מראה שהבואינג 787 הגיע לגובה של 650 רגל (191 מטר) תוך 18 שניות. לאחר מכן, תקלה קטסטרופלית שינתה הכל.

T-18 שניות (13:39:12 IST): ה-CVR לוכד נקישה מתכתית כאשר מושב הקפטן נוטה לאחור. פין בסך 15 דולר, המאבטח את מסילת ההדרכה של המושב, נשבר עקב תיקון שלא נבדק מחדש מ-1 ביוני 2025. קפטן סבהארוואל, המבוהל, תופס באופן אינסטינקטיבי את ידיות המצערת, ומושך אותן מכוח המראה מרבי לסרק. זה מפסיק את הדחף לשני מנועי GE Aerospace GEnx-1B. קולו של הקצין הראשון קונדר נשבר: "אנחנו מאבדים דחף!"

T-20 שניות (13:39:14 IST): סבהארוואל צועק, "המושב שלי!" - תגובה שמומחי תעופה מכנים חסרת תקדים בחקירות התרסקות. ה-FDR מאשר שהמצערות במצב סרק, ועוצרות את כוח המנוע. רגע זה, שכונה על ידי החוקרים "נקודת האל חזור", מסמן את אובדן השליטה ההפיך.

T-22 שניות (13:39:16 IST): אזהרות הזדקרות והתראות כשל מנוע מציפות את תא הטייס, מוקלטות על ידי המיקרופון הסביבתי של ה-CVR. הטיפוס של המטוס מזדקר כאשר העילוי נעלם.

T-26 שניות (13:39:20 IST): שני המנועים כבו לחלוטין, לפי ה-FDR. טורבינת האוויר (RAT), מערכת גיבוי לחשמל, נפתחת, אך אינה יכולה להחזיר את הדחף. ניסיונות הצוות לאתר את הבעיה מוצפים באזעקות.

T-30 שניות (13:39:24 IST): סבהארוואל משמיע קריאת "דחף לא הושג... נופל... "ממש! "ממש!" בקרת התנועה האווירית מגיבה, אך הגובה הנמוך אינו מאפשר זמן להתאוששות.

קיראו עוד ב"גלובל"

T-38 שניות (13:39:32 IST): המטוס מתרסק לתוך בניין האכסניות של המכללה הרפואית B.J., במרחק של 2.4 ק"מ מהמסלול, ומצית כדור אש. ה-CVR וה-FDR נעצרים. הניצול היחיד, וישוואשקומאר ראמש, אזרח בריטי בן 40 במושב  11A נמלט דרך פרץ בגוף המטוס ליד יציאת חירום, וסובל מכוויות קשות.

הדו"ח מדגיש את "נקודת האל-חזור" ב-T-20 שניות, כאשר המצערות הגיעו למצב סרק. בגובה 650 רגל, למטוס חסרו הגובה והזמן להפעיל מחדש את המנועים או להחזיר את העילוי. פריסת ה-RAT אישרה את הכשל הדו-מנועי, אך ההתאוששות הייתה בלתי אפשרית ב-18 השניות שנותרו. החקירה, שנתמכה על ידי ה-NTSB, סניף חקירת תאונות אוויריות בבריטניה, בואינג ו-GE Aerospace, לא מצאה ראיות לחבלה, בעיות דלק או פגמי ייצור. 

מומחי תעופה נדהמים מממצאי הדו"ח. "נקודת האל-חזור הייתה סיכה של 15 דולר", אמר קפטן קישור צ'ינטה, חוקר לשעבר ב-AAIB, ל"אינדיפנדנט". "זה חושף פער מסוכן בפיקוח התחזוקה". צ'ינטה קראה למעקב דיגיטלי חובה אחר בדיקות לאחר תיקון, במיוחד עבור רכיבי תא הטייס החיוניים לשליטה בטייס.

קפטן עיישה פאטל, מדריכת בואינג 787, הדגישה את הגורם האנושי: "התגובה של סבהארוואל הייתה אינסטינקטיבית, אך בגובה נמוך, אין מקום לטעויות. אנחנו צריכים הכשרה לתרחישים מוזרים אלה". פאטל קרא לעיצובי תא הטייס המונעים טעויות רפלקסיביות, כגון מנגנוני נעילה לאבטחת מצערות בשלבים קריטיים.

יועץ הבטיחות רג'ש מנון אמר ל"גרדיאן": "התאונה הזו משקפת אסונות קודמים שבהם מחדלים קטנים הובילו לאסונות הרי גורל״.  חקירה של אסון זה צריכה להוביל את בואינג למורשת הנדסית ובטיחותית המונעת אסונות מסוג זה לקרות בעתיד.



עדכון מ-2/7 13:30:  התקלה שמתחילה בפין ונמשכת לתקלה בתוכנה שלא מזהה אם המטוס באוויר או על הקרקע -  תקלה המתחילה בתזוזה פתאומית של מושב קברניט כבר קרתה בעבר, בטיסת LATAM - והובילה לדירקטיבה של ה-FAA מול חברות התעופה ובואינג למניעת התקלה. במידה והכסא שזז בפתאומיות גורם לטייס להפעיל מצב IDLE מוטעה בו הדחף יורד למינימום, תוכנת ההגנה TCMA (Thrust Control Malfunction Accommodation) אמורה להיכנס לפעולה ולזהות שהמטוס באוויר ולא על הקרקע ולכוןן אוטומטית את מצב המנועים. אלא שבעבר נמצא פגם בתוכנת ההגנה שגרם לתגובה הפוכה ולסגירת הדלק לשני המנועים, ה-NTSB חקר בעבר מקרים כאלו בהם המערכת הפסיקה את הדלק למנועים באופן שגוי. תיתכן תקלה משולבת כיסא/ תגובת טייס/ תקלת תוכנה. אזהרה בנושא פורסמה ביום 29/6/25 על ידי רי שיאבו, לשעבר המפקחת הכללית של משרד התחבורה האמריקאי ועורכת דין בולטת בתחום התעופה. היא הביעה חשש כי תקלה בתוכנה הקשורה להפחתת דחף המנוע במטוס בואינג 787 עשויה הייתה לתרום להתרסקות האחרונה של טיסה AI-171 של אייר אינדיה. בראיון בלעדי ל-The Sunday Guardian, שיאבו הדגישה בעיה מוכרת שנחקרה בעבר על ידי מועצת הבטיחות הלאומית לתחבורה של ארה"ב (NTSB), שבה מערכות המחשב של המטוס עלולות להפחית בטעות את דחף המנוע במהלך הטיסה.

בהסתמך על ניסיונה הרב בפיקוח על חקירות בטיחות אוויריות גדולות וייצוג משפחות שנפגעו מאסונות תעופה, שיאבו הדגישה את הסיכונים הכרוכים במעורבותה של בואינג בחקירות התרסקות שבהן היא עצמה מעורבת. היא קראה לרשות התעופה האזרחית של הודו (DGCA) לבצע חקירה מקיפה ועצמאית, במיוחד לאור המורכבות של מערכות התוכנה במטוס בואינג 787.

מערכת ה-Thrust Control Malfunction Accommodation (TCMA), נדרשת על ידי מנהל התעופה הפדרלי (FAA) עבור מטוסי בואינג 787 ופועלת בשילוב עם מערכת ה-Full Authority Digital Engine Control (FADEC), תוך הסתמכות על קלטים ממוחשבים כדי לקבוע האם המטוס באוויר או על הקרקע. אם מערכות אלו מסווגות בטעות את מצב המטוס, הן עשויות להתאים אוטומטית את הגדרות המנוע, מה שעלול להפחית את הדחף ללא כל התערבות של הטייס.

שיאבו התייחסה לתקרית משנת 2019 שבה הייתה מעורבת חברת All Nippon Airways (ANA) של יפן, שבה התרחשה הפחתת דחף כפולה של המנועים. החקירה של ה-NTSB באירוע זה זיהתה את הבעיה כפגם בתכנון התוכנה והובילה לצעדי תיקון ברחבי צי מטוסי 787. לדברי שיאבו, הפחתות דחף שמופעלות על ידי מחשב ישאירו חתימות ברורות ברשמקול נתוני הטיסה, שעל החוקרים לנתח בקפידה במקרה של טיסה AI-171.

האפשרות שהתוכנה של בואינג 787 תרמה להתרסקות של אייר אינדיה צפויה להגביר את הפיקוח מצד רגולטורים בתחום התעופה ברחבי העולם. אם יתברר כי קיימות תקלות בתוכנה, הן בואינג והן אייר אינדיה עלולות להתמודד עם השלכות משפטיות משמעותיות.



עופר הבר מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר - לטורים קודמים של עופר הבר

תגובות לכתבה(66):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 45.
    אנונימי 07/07/2025 22:17
    הגב לתגובה זו
    משלמים לך על להביא HOAX
  • 44.
    אנונימי 05/07/2025 15:55
    הגב לתגובה זו
    אתם מודעים לזה שהכתבה הזו יצאה לפני שהקופסאות השחורות נבדקו ואף אחד לא באמת יודע מה הסיבהלפרסם כתבה בלי שום ביסוס לא ממש מוסיף לכם כבוד...
  • 43.
    מאמר מצוין (ל"ת)
    מנחם 02/07/2025 22:45
    הגב לתגובה זו
  • 42.
    אנונימיטייס אחר 02/07/2025 21:19
    הגב לתגובה זו
    עופר אתה אמיתי
  • 41.
    מדוע המידע הנל לא מופיע בשום מקום מקור רציני והכתבה הוסרה מכל הכותרות באתר זה (ל"ת)
    סתוםעין 02/07/2025 18:35
    הגב לתגובה זו
  • עופר 02/07/2025 18:52
    הגב לתגובה זו
    הכתבה עודכנה במידע חשוב נוסף בסוף הכתבה
  • לא משכנע אין ציטוט מקורות כאילו גילוי בלעדי של ביזפורטל. (ל"ת)
    סתוםעין 03/07/2025 00:04
  • 40.
    עומר 02/07/2025 17:16
    הגב לתגובה זו
    עופר מבהיר בצורה ברורה בעדכון בתחתית הכתבה את הקשר בין התקלה במושב להיתכנות כשל בתוכנה.
  • 39.
    אני 02/07/2025 16:01
    הגב לתגובה זו
    חחחח.......הזיה של דוח.
  • 38.
    אנונימי 02/07/2025 15:59
    הגב לתגובה זו
    איך אומרים כל הפין
  • 37.
    אנונימי 02/07/2025 14:41
    הגב לתגובה זו
    ראו הרחבה
  • 36.
    מעניין מאוד! (ל"ת)
    סאלי 02/07/2025 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    אני 02/07/2025 13:31
    הגב לתגובה זו
    תודה על המידע החשוב
  • 34.
    זוכרים את השיר הכל בגלל מסמר קטן (ל"ת)
    אנונשניימי 02/07/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 33.
    רפול 02/07/2025 00:42
    הגב לתגובה זו
    במצב סרק של המנועים הram air turbine לא אמור ליפול למצב deploy . זה פייק. איבוד מוחלט של המנועים או מתחים או הידראוליקה אלו התנאים לפעולה אוטומטית של הrat .
  • עופר 02/07/2025 18:58
    הגב לתגובה זו
    מוסבר בעדכון בסוף הכתבה
  • 32.
    טייס ותיק 01/07/2025 23:35
    הגב לתגובה זו
    זה עיבוד ותרגום של הודעת פייק שיצאה ימים ספורים לאחר התאונה. כל כך פייק שאפילו התאריך היה עתידי ומונחי המטוס היו בחלקם של איירבאס בכלל ולא של בואינג.ישנם אתרי בדיקת אמינות שבדקו.לוועדת החקירה יקחו כמה חודשים טובים עד לפירסום מסקנות ביניים ודוח סופי יהיה רק אחרי כמה שנים.
  • אנונימי 02/07/2025 13:45
    הגב לתגובה זו
    אמא שלך פייק
  • 31.
    כתבה מעניינת מאוד! (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2025 22:19
    הגב לתגובה זו
  • עופר הבר נפל בפח 02/07/2025 03:19
    הגב לתגובה זו
    httpswww.aviacionline.comfactcheckviralairindiacrashpreliminaryreportahoax
  • 30.
    זה יכול לקרות לנהג אטובוס לא לטייסים אמתיים (ל"ת)
    משה 01/07/2025 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    אנאליונימי 01/07/2025 21:52
    הגב לתגובה זו
    אירוע כזה בשום מקרה לא היה צריך לגרום להתרסקות. פשוט רמה נמוכה מאד.
  • 28.
    מני טרופר 01/07/2025 20:47
    הגב לתגובה זו
    אלוהים...הכול טמון בפרטים הקטניםתוך כדי המראהה כאשר המנועים צריכים את שיא הדחף.הכסא השחרר מהמסילה...לא יאמן....הטייס נשען על המצערת...איך זה קורה...טסתי באייר אינדאיה על עסטר של חברה. הדיילות עם הסארי...מושיבות את הנוסעים.. ברדק שלם...מהסגנון ההודי קיים ברדק
  • 27.
    טייס אנונימי 01/07/2025 20:07
    הגב לתגובה זו
    מוטב היה להמתין לפרסום רשמי
  • זה לא פייק הפייק הוא בואינג והודו (ל"ת)
    מיקי 02/07/2025 22:46
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    ערן 01/07/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    הפייק הזה התפרסם ב1516.6 כשהוא מצטט לכאורה דוח שהתפרסם 9 ימים לאחר מכן ב25.6 כשהחוקרים התכנסו בפעם הראשונה רק ב16.6.
  • 25.
    אנונימי 01/07/2025 18:38
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתה ואתם מפיצים פייק זול מהרשת בלי לבדוק שאין פה שום אמת
  • 24.
    הכל בגלל מסמר קטן בפרסתו הימנית של סוס דוהר (ל"ת)
    יוסי 01/07/2025 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    Fake Fake Fake דוח הביניים טרם פורסם Aviation Hearald הודיע רישמית שהפרסום הזה הוא Fake (ל"ת)
    קברניט 01/07/2025 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    בן א. 01/07/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
    זאת סיכה של חייטים....הצחקתם אותי.כשל של פין מאבטח בעלות 15 דולר המשפט הנכון תרגום מבלבל של אדם לא טכני.
  • 21.
    מפחיד נורא (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2025 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    לטייסים נדרשים אינסטיקטים מהירים אבל לא כאלה שמשתמשים במצערת כידית אחיזה (ל"ת)
    מעשה אהבלות או דיווח שיקרי 01/07/2025 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    דורון 01/07/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
    אז קפטן steev בפורום שלו צדק בכך טורבינת ה RAT אכן נפתחה אוטומטית כאשר המנועים כבו!
  • 18.
    אנונימי 01/07/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    המניה שלהם נפלה והם הפסידו הרבה כסף. בגלל טעות אנוש.
  • של באוינג (ל"ת)
    אנונימי 02/07/2025 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    פייק מוחלט. אולי תעשו תחקיר מינימלי לפני שאתם מעלים כתבה (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2025 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    רשלנות 01/07/2025 13:49
    הגב לתגובה זו
    מי שגואג רק לרוחים של המשקעים בחברה על חשבון בקרה של אנשי מקצוע העובדים פשוטים מרשלים בעבדותם כי מחפשים עובדים זולים.
  • 15.
    נראה קצת הזוי ודמיוני (ל"ת)
    רוני 01/07/2025 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אלון פרג 01/07/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
    עדיין לא פיענחו את הקלטות תא הטייס הכתבה מלאה בסתירות. מי בדק את התוכן לפני שפורסם
  • 13.
    ונקראש 01/07/2025 12:23
    הגב לתגובה זו
    העבירו את הפיתוח להודו מאז בואינג זה רולטה רוסית אני בודק בכרטיסי טיסה לפני הזמנה שהטיסה לא עם בואינג
  • 12.
    אסי הטייס 01/07/2025 11:59
    הגב לתגובה זו
    איזו חובבנות! להזיז את הכיסא כשאתה בהמראה של 30 מעלות והגלגלים עדיין למטה.
  • gיא 01/07/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
    ב787 הכסאות של הטייסים זזים אחורה ומסתובבים חצי סיבוב כדי לאפשר לטייסים גישה נוחה למושב.חופשית אחורה בלי שהוא התכוון להזיז את הכסא. לשלוח יד ולתפוס במה שאפשר זה אינסטינקט שקשה מאוד להימנע ממנו.
  • אסי הטייס 01/07/2025 14:56
    בשבריר שניה. על אותו משקל זה לדעת לא לקבל את ההחלטה הלא נכונה בשבריר שניה. בטח לא כשאתה במטוס עמוס נוסעים. אינסטינקט זה כשאתה מלחיק באמבטיה לא כשאתה מטיס מטוס נוסעים בזמן קריטי כמו ההמראה.
  • 11.
    מוטי 01/07/2025 11:56
    הגב לתגובה זו
    אם ככה צריך למנוע אפשרות לגרום לכיבוי המנועים בשוגג מהמצערת לפחות בהמראה ואף בנחיתה.
  • עופר 03/07/2025 00:34
    הגב לתגובה זו
    כדי להפסיק את המנועים נדרשת הפסקת הזרמת הדלק באמצעות כפתור קטן לפני המצערת. אבל תקלה בשלב שלאחר מצב סרק במערכת הבטיחותית האוטומטית שאמורה לזהות שהמטוס באויר או על הקרקע גרמה כבר בעבר לכיבוי מנועים שגוי
  • אלון פרג 01/07/2025 13:27
    הגב לתגובה זו
    משיכת המצערות לאחור לא מכבה את המנועים. זו כתבת זבל
  • אבל הייתה טענה שגנרטור חירום הופעל וזה קורה בכיבוי מנועים (ל"ת)
    הסבר בבקשה 01/07/2025 16:40
  • 10.
    אנונימי 01/07/2025 11:39
    הגב לתגובה זו
    במקרה כזה שהקפטן נופל עם הכסא אחורה היה צריך להרים ידיים למעלה ולצעוק לקצין הראשון לקחת פיקוד על ההמראה לא מצד שני אינסטינקטים עובדים מהר יותר וחייבים לוודא שבמצב כזה המצערות לא עוברות מיד לסרק אלא אם הקצין הראשון עושה אותה פעולה גם.
  • 9.
    אנונימי 01/07/2025 11:13
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הזאת מפיצה מידע שהומצא מהאוויר והופץ באופן רחב מאוד. הדוח הכוזב הופץ לראשונה כ3 ימים אחרי ההתרסקות ועדיין מסתובב בכל מיני עיתונים לדוגמת india now Nigeria times ועוד מקורות מידע לא מהימנות.
  • 8.
    שוקי 01/07/2025 10:37
    הגב לתגובה זו
    2שניות אחרי T18 זה T16 ולא T20 ההתרסקות היא ב T ולא בT38
  • 7.
    פין במטוס אלעל הביא על מדינת ישראל צרה רצינית (ל"ת)
    שפש 01/07/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
  • פין תקול שייצרה בואינג והחזיק את כל המנוע.נשבר והמנוע נפל. קצת שונה מפין של כיסא (ל"ת)
    יצא בזמן 01/07/2025 19:43
    הגב לתגובה זו
  • לא הבנת חח (ל"ת)
    אנונימי 02/07/2025 19:35
  • 6.
    רשע 01/07/2025 10:30
    הגב לתגובה זו
    צריך ללמד את כולם את השיר הכל בגלל מסמר קטן שנפל מפרסת הסוס הפסידו את הקרב. כאן בגלל פין קטן בעלות 15 דולר קרה אסון גדול אלהים נמצא בפרטים הקטנים
  • 5.
    אנונימי 01/07/2025 10:25
    הגב לתגובה זו
    איזה בולשיטגם אם הטייס לקח את המצערות למצב idel המנועים ממשיכים לעבוד במצב סרק ולא נכבים אלא אם הורידו ברז דלק
  • 4.
    כתבה מעניינת מאוד תודה ! (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2025 09:47
    הגב לתגובה זו
  • מעניינת אבל לא נכונה פייק מוחלט (ל"ת)
    רונן 01/07/2025 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חוה 01/07/2025 09:29
    הגב לתגובה זו
    מעניין מאודוקשה להאמיןבואינג הגדולה
  • יואב 01/07/2025 11:22
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שבהמראה שני הטייסים חייבים להיות עם יד על המצערת
  • ככל שזכור לי רק במטוסי ים ל.ת. (ל"ת)
    גדעון 05/07/2025 16:33
  • 2.
    דודו 01/07/2025 09:22
    הגב לתגובה זו
    להוריד כח מנוע בהמראה למצב סרק מתאים לחניך בחודש הראשון של קורס טייס לא לקברניט ותיק.תיקון שלא נבדק בעיתוי הנדרש מעיד על איכות התחזוקה של אייר אינדיה. בטח נשמע על עוד מופעים כתוצאה מתחזוקה ירודה.
  • 8200 גם אצלנו לא עשו מה שנרדש (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 01/07/2025 11:15
    הגב לתגובה זו
    נראה לי תגובה אינסטינקטיבית כשאתה נופל בפתאומיות אחורה זה לתפוס משהו בשביל להחזיק אותך מיוצב. לרוע מזלו הוא אחז במצערת
  • כבר היו בשבוע שעבר בהונג קונג (ל"ת)
    אחד שמבין 01/07/2025 11:14
    הגב לתגובה זו
  • תכלס 01/07/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    מה עוזרות אלפי שעות את רובן העביר בנמנום בכל מקרה אם לא התמודד עם הסיטואציה
  • 1.
    וואו על איזה שטות נהרגו כל כך הרבה אנשים (ל"ת)
    יוסי 01/07/2025 09:07
    הגב לתגובה זו
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

תחזיות אתר polymarketתחזיות אתר polymarket

מהמרים על כל דבר - 53% צופים שיהיה הסכם הפסקת אש עד סוף החודש

שוק הימורים חדש מחסל את חברות ההימורים הדיגיטליות - מהמרים על הפסקת אש, מהמרים על משחקי ספורט, מהמרים על תוצאות הבחירות - מה שהתחיל כמוצר פיננסי נישתי הופך לאיום קיומי על ענקיות ההימורים, המשקיעים נוטשים, הרגולטורים מתלבטים, והכסף זורם לכיוון חדש

עמית בר |
נושאים בכתבה הימורים תחזית

תעשיית ההימורים הספורטיביים, שנוצרה מאפס למעל 10 מיליארד דולר בפחות מעשור, נתונה עכשיו לזעזוע גדול. חברות כמו DraftKings, Flutter (מפעילת FanDuel), Penn Entertainment ו-Caesars צונחות בבורסה, בעוד שוק התחזיות הפיננסיות, פלטפורמות המאפשרות למשתמשים להמר על תוצאות אירועים דרך מכשירים פיננסיים, צובר תאוצה שמפתיעה אפילו את המומחים.

כיצד השוק השתנה תוך חודשים

DraftKings איבדה 25% מערכה בחודש האחרון, Flutter צנחה 12%, ו-Penn Entertainment, שהשקיעה מיליארדים ברכישת חברת Barstool Sports ובמיתוג מחדש של הפלטפורמה שלה, איבדה יותר מ-30% מתחילת השנה. בסך הכל, מדד המניות של תעשיית ההימורים איבד למעלה מ-40 מיליארד דולר בשווי שוק מאז אוגוסט.

הטריגר לצניחה: נתוני הפעילות המדהימים של פלטפורמות התחזיות. Kalshi ו-Polymarket, בשיתוף עם רובינהוד, דיווחו על למעלה מ-2.5 מיליארד חוזי תחזית ברבעון השלישי, גידול של 400% לעומת אותה תקופה אשתקד. חשוב יותר: מחצית מהפעילות התרחשה רק בשלושת החודשים האחרונים, מה שמעיד על תאוצה מסחררת.

Interactive Brokers, אחת מחברות הברוקראז' הגדולות בעולם, הודיעה השבוע שהיא שוקלת להוסיף חוזי תחזית לפלטפורמה שלה. גם Charles Schwab ו-TD Ameritrade בוחנות מהלכים דומים, סימן שהשוק מבין שהפלטפורמות הנישתיות ייכנסו לזירת המיינסטרים.

מהם שוקי התחזיות ומדוע הם מאיימים על המודל הקיים

שוק תחזיות הוא פלטפורמה שבה משתתפים קונים ומוכרים חוזים על תוצאות אירועים עתידיים, בחירות, תוצאות ספורט, מדדים כלכליים, ואפילו מזג אוויר. בניגוד להימורים מסורתיים, כאן המשתתפים סוחרים אחד מול השני במקום מול הבית, מה שמפחית עמלות ומשפר סיכויים.