האטה ומלחמה: ירידה של 1.9% ביצוא השירותים באוגוסט

ענף ההייטק נותר הרכיב המרכזי ביצוא השירותים מישראל, עם 78% מהשירותים העסקיים, והגיע להיקף של 4.7 מיליארד דולר, אך גם הוא רשם ירידה - של 0.9%, לעומת החודש הקודם. מגזר התיירות ממשיך לדשדש, בעיקר על רקע מלחמת חרבות ברזל
עוזי גרסטמן |

ירידה של 1.9% ביצוא השירותים של ישראל באוגוסט האחרון, שהסתכם בכ-6.8 מיליארד דולר (לא כולל חברות הזנק), לעומת החודש שקדם לו, כך דיווחה היום הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). הירידה חלה על רקע ההאטה הכלכלית הגלובלית וההשפעות של מלחמת חרבות ברזל, שהחלה באוקטובר 2023 והשפיעה בעיקר על מגזר התיירות.

ענף ההייטק נותר הרכיב המרכזי ביצוא השירותים של ישראל, עם יצוא כולל בהיקף של כ-4.7 מיליארד דולר באוגוסט 2024, שהם כ-78% מסך יצוא השירותים העסקיים (ללא סטארט-אפים). בענף זה נרשמה ירידה מתונה יחסית של 0.9% לעומת יולי, שבו נרשמה עלייה של 2.2% ביצוא השירותים בהייטק. נתון זה מדגיש את תפקידה המרכזי של תעשיית ההייטק ביצוא הישראלי, למרות השינויים הקלים שחלו בו בעקבות השינויים הכלכליים הבינלאומיים.

יצוא השירותים העסקיים ירד ב-2% צילום: sigmund, unsplash

יצוא השירותים העסקיים, הכולל שירותי תוכנה ומחשוב, מחקר ופיתוח, שירותי תקשורת, הנדסה, טכנאים, פרסום ועוד, ירד באוגוסט ב-2% לעומת יולי. מגזר זה מהווה כ-87% מסך יצוא השירותים, ולכן כל שינוי בו משקף מגמה רחבה יותר במשק הישראלי. יולי 2024 הציג דווקא עלייה של 3.1% ביצוא השירותים העסקיים, כך שהירידה באוגוסט מציגה שינוי במגמה החיובית שנצפתה בחודש הקודם.

ההכנסות מתיירות זרה הסתכמו ב-216 מיליון דולר בלבד, כשמגזר התיירות ממשיך להראות סימני התאוששות אטית מאוד, בעיקר בשל השפעות מלחמת חרבות ברזל. מאז פרוץ המלחמה, נרשמה צניחה בכניסת התיירים לישראל, וההכנסות ממגזר זה מתקשות לשוב לרמות שבהן היו לפני המשבר. הקיפאון בתיירות משליך על יתר ענפי השירותים הקשורים, ומגביל את התרחבות היקף השירותים הבינלאומיים שמספקת ישראל.

קיראו עוד ב"בארץ"

יצוא שירותי התחבורה, הכוללים את דמי הנסיעה (הובלת נוסעים) ושירותי תחבורה אחרים, רשמו ירידה מתונה יותר. דמי הנסיעה הסתכמו ב-22 מיליון דולר בלבד באוגוסט, ואילו יצוא שירותי התחבורה האחרים ירד ב-0.3% לעומת החודש הקודם, שבו חלה עלייה של 2%. נתונים אלה משקפים את הקשיים של ענף התחבורה, שגם הוא מושפע ממגבלות בינלאומיות ומהפחתת תנועת הנוסעים לארץ וממנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.