כחלון מקדם את חברת תשתיות האינטרנט של המדינה: מכריז על שני פיילוטים ראשוניים

חברת חשמל הודיעה כי היא נכונה לספק שירות תוך 12 חודש מעת קבלת הרישיון וקבלת אישור שר התשתיות הלאומיות
מאיה זיסר |

שר התקשורת משה כחלון העלה לאחרונה את הרעיון, של שימוש במשאבים שכבר קיימים ברשות המדינה וניצולם לטובת כלל האזרחים לשם הקמת חברה לתשתית אינטרנט מהיר בהתבססות על המשאבים של חברת חשמל. עם הודעת השר על כוונותיו (בשבוע שעבר) רבים לא האמינו שאכן מדובר במהלך שהולך להתקיים ויש אף גורמים בשוק התקשורת אשר טענו כי מדובר בספין תקשורתי ומדובר במהלך פופוליסטי לשם כותרות בעיתונים בלבד. היום (ג'), כחלון ממשיך בקידום המהלך ונפגש עם הנהלת חברת חשמל לשם כך.

לכתבה נוספת בנושא: שר התקשורת מנסה לזעזע את שוק התקשורת: הרבה לא מאמינים וחושבים כי מדובר בעוד כותרת פופוליסטית

מדובר במהלך שאושר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, ועל פיו חברת החשמל תגיש בקשה לרישיון בכדי לשמש כספק תשתית אינטרנט, בדומה לתשתיות שמציעות חברת בזק וחברת הוט, כל זאת תוך כדי הבטחה להוזיל את העלויות לצרכן ןלהגביר את התחרות בשוק.

לדברי השר כחלון, "כבר היום יש בארץ מאות אלפי ק"מ של סיבים אופטיים שפרוסים, בחברת החשמל יש כ-2,500 ק"מ של סיבים אופטיים, במע"צ וברכבת ישראל יש כמה מאות ק"מ של סיבים וכבר שוחחתי בנושא עם ראש הממשלה. עד שלא יכנסו חברות תשתית נוספות התחרות תהיה מינימאלית".

לכתבה נוספת בנושא: שר התקשורת מנסה לזעזע את שוק התקשורת: בקרוב - אינטרנט בפס רחב לכולם? המדינה נכנסת לעסקי האינטרנט

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר היום במהלך הפגישה, "מאז כניסתי לתפקיד אני מאמין שלטובת המשק בישראל, חברת החשמל צריכה להרחיב את תחומי פעילותה ובעיקר בתחום התקשורת". עוד לדברי לסקר, "לחברת החשמל יש פריסה רחבה של סיבים אופטיים שניתן לנצלם לטובת כלל המשק, לפיתוח ולהרחבה של תחום התקשורת, על-מנת לתת הזדמנות לחברות פרטיות נוספות להיכנס לתחום".

במהלך הסיור בחברת החשמל, החליט שר התקשורת משה כחלון לאשר לחברה שני פיילוטים. הראשון מביניהם, חיבור סיבים אופטיים בקרית שמונה שיספקו ללקוח 100 מגה סימטרי (FTTH). השני, הקמת תשתית סלולרית לחברה סלולרית כולל חיבור תמסורת למתג המפעיל. הפיילוטים ייערכו במסגרת אישורים לניסויים טכנולוגיים שיאפשר משרד התקשורת לחברה.

לכתבה נוספת בנושא: מנכ"ל הוט: "חברות הסלולר מתנהלות כסטודנט חופשי"

כחלק מהתהליך הראשוני, חברת החשמל התחייבה לספק שירותים ללא אפליה לכל המפעילים וגישה חופשית, תוך אבטחת ניטרליות הרשת. חברת החשמל מתכוונת להגיש למשרד התקשורת בקשה לרישיון שיאפשר לנצל את תשתית החברה לשם הגברת התחרות והמודרניזציה של תשתיות ענף התקשורת, בדרך של מתן שירותים לבעלי רישיונות אחרים. חברת חשמל הודיעה כי היא נכונה לספק שירות תוך 12 חודש מעת קבלת הרישיון וקבלת אישור שר התשתיות הלאומיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.