שוק הנדל"ן מספק סימן נוסף למצבו והמשקיעים מרוצים

מדד אמון חברות הבניה בארה"ב נמצא בשפל של 15 שנה ורושם 12 חודשים של ירידה רצופה. גידול במלאי הדירות לצד ביטולי הזמנות ווול סטריט רואה בכך איתות מעודד לכיוון הפד
יוסי פינק |

האיגוד הלאומי של סוכני המקרקעין בארה"ב פרסם היום את מדד אמון חברות הבניה בארה"ב. החברות השותפות בהתאחדות מתבקשות אחת לחודש לדרג את מצב הכלכלה בכלל ואת מצב שוק הנדל"ן בארה"ב בפרט. החברות מתבקשות להתייחס למכירות הבתים בהווה ולמכירות הצפויות בששת החודשים הבאים.

מדד אמון חברות הבניה לחודש אוגוסט ירד בשבע נקודות ונמצא כעת ברמה של 32 נקודות. בחודש יוני 2005 רשם הנתון רמה של 72 נקודות ומאז רשם 12 חודשים רצופים של ירידה, במהלכה איבד כ- 40 נקודות. הירידה שרשם הנתון, ב-12 החודשים האחרונים היא המהירה ביותר ב-21 שנות קיומו של מדד זה אשר ידוע כחוזה נכונה את מספר התחלות הבניה החדשות בארה"ב.

מהמדד עולה כי חברות הבניה בארה"ב כולה מביעות פסימיות לגביי צמיחתו של שוק הנדל"ן בארה"ב. מניתוח פרטי המדד עולה כי שני גורמים משפיעים בעיקר על מצב רוחן של חברות הבניה האמריקניות: עליה בשיעור הביטולים לרכישת דירות וגידול מהיר במלאי הדירות בקיימות כמו גם מלאי הדירות החדשות. לדברי David Seiders, אנליסט מתחום הנדל"ן בארה"ב, שני הגורמים הנ"ל הם תוצאה של מדיניות "נחכה ונראה" של הצרכנים האמריקנים, בשל חוסר הביטחון שלהם לגביי כוונו של שוק הנדל"ן האמריקני.

נתון התחלות הבניה רשם ירידה של 18% מאז רמת השיא שלו בתחילת השנה ונתון מכירות הבתים החדשים רשם ירידה של 17% מאז רמת השיא שלו בתחילת השנה. ביום רביעי צפוי משרד המסחר לפרסם את נתון התחלות הבניה לחודש יולי והצפי הוא לירידה של 2% למספר של 1.82 מיליון.

הפדרל ריזרב רואה את הנתונים הנ"ל ומבין כי למדיניות העלאת הריבית, בה נקט בשנים האחרונות, מתחילה להיות השפעה של ממש (האטת הכלכלה) ולכן המשקיעים רואים בנתון זה סימן מעודד המגביר את הסיכויים כי הפד יעצור את תהליך העלאת הריבית, לאחר שביצע "הפסקה" בכינוס האחרון שנערך בשבוע שעבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".