עודד רוזנברג אפולו פאוור
צילום: רמי זרנגר

אפולו פאוור קיבלה תו תקן ליריעות הסולאריות הגמישות; מזנקת ב-11%

החברה דיווחה כי קיבלה את אישור מעבדת Solar PTL, המהווה תו תקן למערכות סולאריות התקף בארה"ב ובאירופה. בנוסף דיווחה כי חתמה עם חברה טורקית על הסכם בלעדיות, להפצה של מוצר ה- Apollo Charger, המיועד למשאיות ואוטובוסים, בטורקיה. כאשר העסקה מוערכת  בסכום של  3.7 מיליון עד 5.7 מיליון שקל
נחמן שפירא |
נושאים בכתבה אפולו פאוור

חברת אפולו פאוור אפולו פאוור 3.65% העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לתחום האנרגיה הסולארית, דיווחה היום על קבלת תו תקן ליריעות הסולאריות הגמישות שלה בארה"ב ובאירופה. בנוסף מדווחת החברה על הסכם הפצה בלעדי בהיקף של מיליוני שקלים, לשילוב היריעות הסולאריות בציי משאיות מסחריות בטורקיה.

החברה דיווחה כי קיבלה את אישור מעבדת Solar PTL, המהווה תו תקן למערכות סולאריות התקף בארה"ב ובאירופה. בחברה מסבירים כי מדובר בתו תקן למוצרים פרי פיתוחה של אפולו פאוור המבוססים על טכנולוגיה של יריעה סולארית קלה וגמישה, יעילה ועמידה הניתנת ליישום במגוון שימושים, וייעודה להפוך כל משטח תחת פני השמש למשטח מייצר חשמל.

המוצרים פותחו במפעל "אפולו כרמל" שחנכה החברה בחודש ינואר האחרון, והם מהווים דגם משודרג בעל יעילות סולארית גבוהה יותר אשר מיוצר במפעל חדשני ואוטומטי שצפוי להיות בעל כושר ייצור שנתי מקסימלי של כ- 190 מגה וואט. משמעות הדבר כי ליריעות הסולאריות קלות המשקל והגמישות, פרי פיתוחה של החברה,  התקבל תקן המאפשר חיבור לרשת החשמל ובכך להפיק חשמל מאנרגיה ירוקה.

הסכם בטורקיה

בנוסף, חשפה אפולו פאוור כי חתמה עם חברה טורקית על הסכם בלעדיות, להפצה של מוצר ה- Apollo Charger, המיועד למשאיות ואוטובוסים, בטורקיה, בהיקף מינימלי שנע בין 3.7 מיליון עד 5.7 מיליון שקל. החברה הטורקית מתמחה בשילוב ידע וטכנולוגיה בתחום התחבורה והרכב, והינה חלק מקבוצה העוסקת בין היתר בתחומי התחבורה, התיירות, וההשקעות, בישראל  ו/או בחו"ל.

מניית אפולו פאוור צנחה ב-69% מתחילת השנה למחיר של 11 שקל ושווי שוק של 519.7 מיליון שקל.

מניית אפולו פאוור בשנה האחרונה

צניחה של 69%. מניית אפולו פאוור בשנה האחרונה

מנית אפולו פאוור בחמש השנים האחרונות

מנית אפולו פאוור בחמש השנים האחרונות

לדברי החברה, שילובן של היריעות  הסולאריות הגמישות של אפולו פאוור תופס תאוצה ועניין רב בקרב חברות ישראליות וחברות מהעולם, והן משמשות לצורך הפחתת פליטת פחמן דו-חמצני וחיסכון בצריכת דלק תוך חיסכון כספי. את היריעות הגמישות ניתן להתקין על כל כלי תחבורה כבד, וכך לנצל את שטח הגג הגדול שיש בכל משאית ואוטובוס.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בחברה ציינו כי בפיילוטים שערכו בתחום נרשם חסכון של 5-8% מצריכת הדלק של הרכב. התקנת יריעה סולארית על משאית בודדת יכולה להפחית את פליטת ה-CO2 בכארבעה טון בשנה ולהפחית באופן משמעותי את צמצום הרעש במרכזי הערים. היריעות הגמישות של אפולו  עברו בדיקות מחמירות במעבדות מובילות באירופה, ובזכות טכנולוגיה מיוחדת וגמישות, הן עמידות בפני תזוזות, טלטלות ופגעי מזג אוויר, והן כמעט ואינן נזקקות לתחזוקה או טיפול.

בנוסף הסבירו היום בחברה כי אלפי מוצרי after market של החברה כבר הותקנו במגוון כלי רכב (לרבות אוטובוסים, משאיות, כלי רכב צבאיים ורכבים פרטיים) כולל ע"י חברות מובילות, ועשרות פיילוטים על גבי כלי רכב שונים בגיאוגרפיות שונות הסתיימו בהצלחה, תוך הוכחת חסכון בדלק וצמצום פליטות. על כן החברה פועלת לקידום הפצת הפתרון שפיתחה בעולם, במקביל לפיתוח פתרון למשאיות קירור ופיתוח ייעודי למשאיות מסוג סמי-טריילר (גורר-תומך). לאור זאת, רואה החברה בשוק ציי המשאיות והאוטובוסים מנוע צמיחה משמעותי בשנים הקרובות.

עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור אמר כי "תו התקן שקיבלנו היום למוצר שלנו ולמפעל שהקמנו בישראל ושנחנך בתחילת השנה הינו הישג משמעותי המעיד על אמינותו הגדולה של המוצר ויאפשר לנו למכור ולהתחבר לרשת החשמל במדינות רבות בעולם – בדגש על השוק האירופאי והאמריקאי. תקן זה בא בתזמון מוצלח עם ההסכם להפצת המוצרים שלנו בטורקיה ונראה כי זהו שלב נוסף וחשוב בדרך להפיכת אפולו פאוור למובילת שוק בתחום שימוש באנרגיה סולארית בציי רכב מסחריים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).