לאחר שהקפיאה השקעות בישראל: כיל נערכת לסגירת מפעל המגנזיום

אמוץ מלא של מסקנות וועדת 'ששינסקי 2' עלול לשלוח מאות עובדים הביתה. במקביל, כיל נערכת להתייעלות במפעל תרכובות הברום
תומר קורנפלד | (7)

חברת כיל מאותתת למדינה כי העלאת שיעור המס עלול לעלות למדינה ביוקר - בכל הקשור לפעילותה בנגב. לאחר שבתחילת החודש הקפיאה החברה השקעות בהיקף של 750 מיליון דולר חברת הדשנים הישראלית עדכנה היום את המשקיעים כי הדירקטוריון הינחה את הנהלת החברה לגבש תוכנית התייעלות במפעל הברום של החברה. כמו כן, הדירקטוריון הנחה את ההנהלה להיערך לסגירת מפעל המגנזיום בים המלח החל משנת 2017.

סוגיית התמלוגים והמס של כיל לשלם למדינה נמצאים כיום בדיונים במסגרת וועדת 'ששינסקי 2'. מסקנות הוועדת צפויות לפגוע ברווחיות של כיל, ובחברה מאותתים כי לא יסכימו למצב המוצע של העלאת התמלוגים וייאלצו לפעול לשיפור הרווחיות בחברה.

מסיבה זו, בכיל רוצים לגבש תוכנית הייעלות למפעל תרכובות הברום אשר ישפר את הרווחיות באופן משמעותי. הסיבה לכך נובעת מהשחיקה המתמשכת ברווחיות כתוצאה מירידה בביקוש למעכבי בעירה, צמיחה מבנית איטית בשוק העולמי, ירידת מחירים והתחזקות השקל. בכיל מן הסתם מדגישים כי לעניין תשלום התמלוגים על תרכובות הברום ולאימוץ מסקנות הביניים של וועדת ששינסקי יש משקל בהחלטה.

התוכנית של החברה כוללת צמצום של כוח האדם בחברה - אשר לא משתמעת לשני פנים - פיטורי עובדים. המפעל מעסיק כיום כ-1,200 עובדים והוא רווחי. בכיל מזהירים כי יישום התוכנית עלול לגרור סכסוכי עבודה והשבתה של מתקנים מסוימים בחברה.

הנחיה נוספת של הדירקטוריון הוא להיערך לסגירת מפעל המגנזיום של החברה - המעסיק 400 עובדים. מדובר במפעל אשר רשם בשנת 2013 מכירות של 115 מיליון דולר ורווח גולמי זניח של מיליון דולר. כיל ממשיכה להפעיל את המפעל בעיקר בשל הסינרגיות מול מתקנים אחרים של החברה אשר מקבלים חומרי גלם שהם תוצרי לוואי של מפעל הברום.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רווה 28/08/2014 21:35
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם לא מבין בגרוש בכלכלה ומתנהג כפיל בחנות חרסינה ולא אכפת לו להרוס את כל המדינה הכל בשביל הרייטינג שלו...
  • 5.
    לבדוק את מחירי העברה בין מפעל המגנזיום לשאר מפעלי החברה (ל"ת)
    אזרח 28/08/2014 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אזרח 28/08/2014 12:21
    הגב לתגובה זו
    לא יכול להיות שהדם של משקיעי כיל סמוק יותר מדמם של משקיעי ישראמקו, אולי צבע העור שלהם שונה... בג"ץ לטיפולך
  • 3.
    תודה 28/08/2014 11:08
    הגב לתגובה זו
    הפנסיות של הציבור ויגרמו לפיטורי עובדים ולא השיגו כלום גם ההכנסות של המדינה יפגעו. והעם ישב ומחא כפיים . מגיע לכם!
  • 2.
    ברוך 28/08/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    את האבטלה לא הוא משלם רק המדינה על הטימטום שלו הוא עוד מקבל בונוס שמן רק חבל לי על המשפחות שנהרסות אם יש להם שכל לעובדים שילכו להפגין על יד ביתו לא ניראה לי שמפריע לו אם יהיו עוד אלפי מובטלים בדרום
  • העובדים 28/08/2014 11:06
    הגב לתגובה זו
    ןהמשכורת מעניינים.
  • 1.
    ישראל 28/08/2014 10:43
    הגב לתגובה זו
    אבל הם סתם מפעילים לחץ על המדינה ולא כל כך מהר יוותרו על הזיכיון
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.