מונדיאל 2018 – הזווית הכלכלית

תוכן בחסות |

מונדיאל 2018, מנת הסם המרוכזת עבור מיליארדי אוהדי כדורגל מסביב לעולם, כזו שמגיעה אחת ל-4 שנים, יפתח בחודש הבא ברוסיה. רגע לפני בעיטת הפתיחה, יחסי ההימורים, נהרות הבירה וערימות הגרעינים, הבה נתבונן במספרים שמאחורי אירוע הספורט הגדול בעולם.

תיירות פנים -

כ-300 עד 500 אלף משוגעים למשחק צפויים להיכנס בשעריה של רוסיה לטובת הצפייה במשחקים. מדובר בגידול של עד כ-10% בהשוואה לכמות התיירים הנכנסים הממוצעת בחודשים יוני-יולי (כ-4.3 מיליון איש). על אומדן זה אחראית חברת כרטיסי האשראי ויזה, אשר לה חוזה שותפות בן 15 שנה עם פיפ"א, אשר נחתם אי שם ב-2007. על פי ויזה, אשר ביססה את הערכותיה על נתוני ארבעת הטורנירים הקודמים, עיקר הגידול המתואר (כ-69%) מקורו באירופה.

בנוסף, במהלך טורניר גביע העולם אשר נערך ב-2014 בברזיל ההוצאה בכרטיס אשראי הייתה גבוהה ב-31% מההוצאה הממוצעת של תיירים זרים במדינה. גידול שכזה, ואולי אף גבוה ממנו, צפוי גם במונדיאל הקרוב במדינה הגדולה בעולם. לשם כך, תאפשר חברת האשראי הבינלאומית אזורים נטולי מזומן לאוהדים ותספק שירותי גביה וסליקה מתקדמים, דוגמת חיובים דיגיטליים באמצעות טלפונים ושעונים חכמים.

 

השקעה -

כידוע, אירוח של טורניר ספורט גדול דורש השקעה לא מבוטלת מצד המדינה המארחת. קל וחומר כאשר מדובר במונדיאל, אירוע אשר עתיד להתרחש על פני חודש ב-11 ערים שונות במקביל ברחבי מדינת הענק. לפיכך עמלו המארגנים הרוסים ב-7 השנים האחרונות על 12 אצטדיונים, מספר כמעט כפול של מתקני אימון מאובזרים, וכן אזורי תקשורת וסחר וכמובן מתחמי האוהדים (ה-Fan zones הצבעוניים והמוכרים).

פרט לדרישות הספורטיביות של הטורניר, ביצעה רוסיה השקעה נרחבת בתשתיות אזרחיות, שגם הן חלק בלתי נפרד מאירוח המונדיאל – כבישים, גשרים, שדות תעופה, מערכי הסעת המונים, אלפי מלונות, מלוניות ובתי הארחה אשר שופצו או הוקמו מן היסוד לטובת קליטת נחיל האוהדים, העיתונאים ואנשי המקצוע אשר צפוי להציף את רוסיה בקיץ הקרוב.

מונדיאל 2018 צפוי גם כן להיות המונדיאל הטכנולוגי בהיסטוריה, לפחות עד כה. לטובת העניין השקיעו המארגנים סכומי כסף בלתי מבוטלים בהקמת תשתיות אינטרנט חדשות, חיזוק אלו הישנות, וכן שירותי גביה מתקדמים אשר יפרסו, כאמור, בסביבות האצטדיונים והאזורים המיועדים. כמו כן, לראשונה בתולדות המונדיאל תושק מערכת זיהוי חכמה לאוהדים (ה-Fan ID), אשר תפטור את המחזיקים בה מויזת כניסה למדינה, תאפשר גישה לאזורים הרשמיים ותזכה את האוהדים בנסיעות חופשיות בתחבורה ציבורית אל ומהמגרשים.

כל אלו הביאו את ההשקעה הרוסית בגביע העולמי הקרוב לסך של כ-11.8 מיליארד דולר, שהם כ-678 מיליארד רובל. הסכום האסטרונומי (אם כי לא הגבוה בכל הזמנים - ברזיל השקיעה לפני 4 שנים כ-14 מיליארד דולר), יגיע ברובו מכספי משלם המסים הרוסי, על פי החלוקה הבאה: מממשלת הפדרציה הרוסית (57.6%) וממשלות המחוזות הרוסיים השונים (12.7%). יתרת הסכום תמומן על ידי גופים פרטיים ומסחריים.

 

האם זה משתלם?

תלוי את מי שואלים.

בטווח הקצר, המדינה המארחת מצליחה להגדיל את הכנסותיה. כך, למשל, ברזיל ספרה בתום שנת 2014 13.6 מיליארד דולר נוספים בכלכלתה. ראוי לציין כי מספר זה מתייחס להכנסות המדינה על פני השנה כולה, ולא רק בתקופת המונדיאל עצמו. מאידך, חלק נכבד מההשקעה לקראת הגביע העולמי מבוצעת אד הוק לטורניר עצמו, ולכן הופך להפסד.

פעילות ההשקעה שמבצעת המדינה המארחת באה בהכרח על חשבון השקעות אלטרנטיביות בשירותים לאזרחים, אשר עשויים להניב רווח כלכלי גבוה יותר בטווח הבינוני והארוך, דוגמת מוסדות חינוך, בריאות, רווחה וכדומה. כמו כן, מטבע הדברים, למדינה המארחת אין צורך בעתות שגרה בתשתיות המשרתות את אופרציית המונדיאל, וכך למעשה מתפזרים ברחביה "פילים לבנים", אשר תפקידם ההיסטורי מסתכם בכ- 500 דקות של כדורגל.

אך בל נשכח גם את הרווח הבלתי ספיר, הלא זהו הרווח הפוליטי. המונדיאל מאפשר למדינה המארחת להציג לראווה את חוזקותיה, את תרבותה ואת ייחודה הגלובלי. הטורניר, באם "עושים" בו את השימוש הנכון, עשוי לקדם את מעמדה של המדינה בקרב שכנותיה והן בחוגים הפוליטיים בהם היא פעילה. רוסיה בחרה לארח את אוליפיאדת החורף ב-2014 דווקא בעיר סוצ'י, אשר נחשבת לאחת החמות שבערי המדינה, תוך שהדבר הקפיץ משמעותית את עלויות האירוח, אשר ניתן היה להימנע מהן לו הייתה מתקיימת התחרות בעיר קרה יותר. ייתכן שבבחירה זו, השיגה רוסיה רווח אשר לא ניתן לכמת בדו"חות הלאומיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הורייזן. צילום: עמית צורהורייזן. צילום: עמית צור

השקעות נדל''ן בדובאי: החברה ששכרה אנליסטים כדי למצוא לכם את ההשקעה עם התשואה הטובה ביותר

רבים לוטשים עיניים אל עסקאות נדל"ן בדובאי. אבל מאחורי המידע שנראה לעין, מסתתרים נתונים שמבדילים בין עסקה מוצלחת לנפילה כלכלית. זו בדיוק המומחיות של חברת הורייזן, שמובילה תכנון פיננסי מותאם אישית למטרה


נושאים בכתבה דובאי

עושה רושם שבשנים האחרונות כל שיחה על השקעות נדל״ן איכשהו מובילה לדובאי. פתאום זה הזוג מהמרכז שעשה עסקה יפה, או ההייטקיסט שקנה כמה דירות כי שמע שאין שם מס על שכירות, וכולם מספרים על ההצלחות. 

מאחר וזה נשמע טוב, העניין מעלה לא מעט שאלות. האם זה ריאלי לקנות דירה בדובאי? האם ההזדמנויות שם באמת כל כך משתלמות?

ובכן, לא סתם דובאי הפכה להיות לאחת מזירות הנדל״ן הפעילות ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה נרשם שיא חדש של 18.72 מיליון מבקרים בעיר, ומדובר היה בעלייה של 9% לעומת השנה שקדמה לה. וכבר ברבעון הראשון של 2025 המספרים שוב שברו שיא, עם 5.31 מיליון תיירים תוך שלושה חודשים בלבד.

המגמה ברורה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים מצד איחוד האמירויות בהתאם. מדובר בהשקעות עתק בתשתיות, תחבורה, טכנולוגיה, ופתיחת דלתות לעוד ועוד השקעות בינלאומיות מכל עבר.

כמו בכל שוק דינמי גם כאן המשוואה פשוטה. יותר תיירים פירושו יותר ביקוש להשכרת יחידות דיור ודירות נופש.
אבל לא רק תיירים מגיעים לנפוש בדובאי. מדובר במדינה עם כ-4 מיליון תושבים שאליה מצטרפים מדי שנה יותר מ-170 אלף מהגרים, בין היתר בזכות מדיניות של אפס מס. לכן יש קצב מטורף של ביקוש לדירות להשכרה לטווח ארוך. הנקודה החשובה  היא שכמות הדירות החדשות שנבנות בשנה עומדת על כ-60 אלף בלבד, כמות שלא מתקרבת לעמוד בביקוש הגדול. וככל שהביקוש גדל גם מחירי הנדל"ן מטפסים בהתאם.

עלייה בהכנסות. צילום: Pexelsעלייה בהכנסות. צילום: Pexels

שירותי משרד שמגדילים הכנסות בעסק

שירותי משרד מקצועיים מרכזים את כל הפעולות התפעוליות במקום אחד ומאפשרים לבעלי עסקים להתמקד במה שחשוב באמת: פיתוח העסק, שיווק ומכירות

נושאים בכתבה משרד

בעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם נשחקים בעומס משימות יומיומי. ניהול יומנים, טיפול בגבייה, תיאום פגישות, הוצאת חשבוניות ותקשורת עם לקוחות וספקים הם פעולות חיוניות, אך גוזלות זמן יקר. כל אלו מונעים רצף עבודה ממוקד. התוצאה היא ירידה בפרודוקטיביות, פגיעה ביכולת לשווק ולמכור, ולרוב גם תחושת תסכול וחוסר שליטה. גם עסק מצליח עלול להיתקע במקום אם הניהול התפעולי שלו לא מסודר.
כאן נכנסים לתמונה שירותי משרד, שמאפשרים לעסק לעבוד בצורה מסודרת, להפחית עומס ולפנות את בעל העסק להתמקד בליבה העסקית.

שירותי משרד - הפתרון ליעילות, לייצוב ולצמיחה

שירותי משרד מקצועיים מרכזים את כל הפעולות התפעוליות במקום אחד ומאפשרים לבעלי עסקים להתמקד במה שחשוב באמת: פיתוח העסק, שיווק ומכירות.
במקביל, ניהול יומנים, מענה לפניות, תיאום פגישות, טיפול בגבייה ותקשורת עם ספקים ולקוחות, מתבצעים על ידי גורם מקצועי ומסודר. כך העסק מפסיק לפספס פניות חשובות, השירות ללקוחות הופך עקבי והניהול היומיומי פשוט יותר. מעבר לכך, האדמיניסטרציה עצמה מתבצעת ברמה גבוהה יותר, מתוך מומחיות וניסיון, ולא כעוד משימה שמבצעים בין לבין.

הערך המוסף: יותר זמן, יותר כסף, מקצועיות, צמיחה

אחד הערכים הגדולים ביותר של שירותי משרד הוא החזרת הזמן לידיים של בעל העסק. במקום לבלות שעות במשימות תפעוליות, אפשר להשקיע את האנרגיה במה שבאמת מניע הכנסות.
חיסכון בזמן הוא רק חלק מהתמונה. שירותי משרד חיצוניים מוסיפים שכבת מקצועיות שבדרך כלל קיימת רק בארגונים גדולים. במקום התנהלות מאולתרת, העסק מקבל תפעול שמבוסס על שיטות עבודה קבועות, תיעוד מלא, שליטה במידע וסטנדרט שירות אחיד. כל פנייה מתועדת, המשימות מנוהלות לפי סדרי עדיפויות ברורים, והתקשורת מול לקוחות וספקים מתבצעת ברמה גבוהה. עבור עסקים רבים זו קפיצת מדרגה המאפשרת להם להתנהל כמו ארגון גדול בלי לשאת בעלויות של מחלקה פנימית.

תדמית מקצועית שמייצרת צמיחה

ההשפעה של תפעול מקצועי אינה נשארת בתוך המשרד. לקוחות שמקבלים מענה מהיר ותיאום מסודר רואים עסק אמין, ממוקד ויציב. ספקים שמקבלים תשלומים בזמן מרגישים ביטחון בקשר העסקי. התדמית הזו מייצרת יותר מהמלצות ותחושת אמון, היא יוצרת קרקע שמביאה עוד לקוחות ומאפשרת לעסק לצמוח. תדמית מקצועית לא נוצרת רק מעיצוב או שפה שיווקית, אלא מהדרך שבה העסק מתנהל בפועל.

השקעה שמניבה תוצאות ממשיות

שירותי משרד נתפסים לעיתים כהוצאה, אך בפועל הם השקעה עם השפעה ישירה על ההכנסות. שעתיים ביום שמוקדשות למשימות תפעוליות מצטברות ליותר מארבעים שעות בחודש. זמן זה יכול להיות מושקע במכירות, בפיתוח עסקי ובבניית אסטרטגיה. כל שיפור קטן בהתנהלות מייצר יתרון תחרותי ומגדיל את הסיכוי לצמיחה יציבה.