חיים טולדנו יועץ כלכלי: "מו"מ -מלחמה פסיכולוגית"

תוכן בחסות |

ניהול משא מתן, צירוף מילים הנשמע ונעשה על ידנו במהלך היום אין ספור פעמים. בכלי התקשורת חלק גדול מהדיווחים מתייחסים להתקדמות מו"מ כזה או אחר המתנהל בתחום הפוליטי, מדיני, עסקי. בעוד אנחנו אחראים בעצמנו בכל יום למספר רב של מו"מ במקום העבודה ואף בבית מול הילדים ובן הזוג.

ביקשנו מחיים טולדנו יועץ כלכלי ואיש עסקים בינלאומי לתת לנו מספר עצות זהב שיעזרו לנו לצלוח כל משא ומתן בהצלחה.

ראשית מבהיר חיים טולדנו: "משא ומתן זה הדבר הכי רחוק מנוסחאות מדע מדויקות. מדובר בשילוב של מספר מרכיבים רובם מהתחום הפסיכולוגי והיכולת הרגשית. על מנת להתנהל נכון חשוב להגדיר מטרה ולהכיר את צרכיו של הצד השני לעסקה".

 

משא ומתן מוגדר לא אחת כאמצעי לפשרה וגישור בין שתי עמדות. התהליך עשוי להיות ארוך ומייגע עד שתמצא אותה פרצה.

חיים טולדנו: "בכל תחום בו מתנהל מו"מ חשוב לחתור לכך שיעשה באופן חברי ככל האפשר, הדבר יעיל הרבה יותר מהסגנון האגרסיבי הדוגל בכול או כלום. בעולם העסקים המודרני הסכם טוב הוא כזה שעונה במידה כזו או אחרת על האינטרסים של 2 הצדדים".

מציאת נתיב המאפשר הרגשת ניצחון גם לצד שני,נתפס כפתרון המיטבי.

אבל איך מגיעים לזה וכיצד נכון להתנהל? חיים טולדנו ריכז עבורנו מספר כללים שימושים מעולם העסקים היכולים להוות בסיס נכון לכל משא ומתן.

 

שיעורי בית-הגיעו מוכנים. הכירו ככל שניתן את התחום עליו מתנהל הדיון. ככל שתדעו יותר כך תצליחו להגיע לתוצאות טובות יותר. חלק מהמטרה היא לדעת מהם קווי המקסימום מינימום של הצד השני. כך תוכלו לכוון טוב יותר את הצעתכם.

 

פאסיביות- הימנעו מלהציע ראשונים. ככל שתצליחו להעביר את הכדור לצד השני כך יגבר היתרון היחסי שלכם. באופן כללי, לתגובה הראשונית שלכם תהיה השפעה מכרעת על כל המשך המשא ומתן.

 

קלפים מנצחים-כמו שחקן פוקר טוב, שמרו את הקלפים קרוב לחזה ודעו מתי להשתמש בהם. במידה ואתם מחזיקים בהצעות טובות יותר, הזמן הנכון לחשוף אותם יהיה ברגעים המכריעים של המשא ומתן ולא ישר בפתיחתו.

 

קבלת החלטות- ברגע שאתם מרגישים שהדברים חוזרים על עצמם ואינם מחדשים דבר זה כנראה הזמן לקבל החלטה. בניגוד למקובל אין מדובר רק ב 2 אפשרויות קבלת הצעה או סירובה. חיים טולדנו "על אף החשיבות בקבלת החלטות מהירה, כדאי לזכור היטב כי קיימת אופציה שלישית והיא לעצור ולחשוב. הדבר מעניק אפשרות לנשום רגע ולקבל החלטה מושכלת מנותקת ככל האפשר מאמוציות ורגשות".

 

הקשבה פעילה- כל מילה הנאמרת יכולה לעיתיים להתפרש אחרת אצל הצד השני. תשומת לב לתקשורת, לניואנסים הקטנים בשפת הגוף וטון הדיבור יכולים למנוע אי הבנות רבות. הבנת הצד השני, יצירת הזדהות ושיקוף כי אנו מבינים גם את עמדת הצד שמנגד הוא כלי חשוב המאפשר פעמיים רבות יצירת גשר הבונה אמון ומסלול לפתרון. שימוש מתון ברגשות ואמפתיה יעזור בריכוך הצד שמנגד. ניתן להשתמש גם בטכניקה החוזרת על משפט שנאמר על ידי הצד שמנגד על מנת להראות כי אנו קשובים ומתייחסים לדבריו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביטל אופק. צילום: מיכה לובטוןאביטל אופק. צילום: מיכה לובטון

רכש מרשים לקבוצת דלקל: אביטל אופק מנהל פעילות דוראל ישראל עובר לנהל את חטיבת האנרגיה המתחדשת

בעוד הביקוש לחשמל ירוק מזנק וגם המדינה מציבה יעדים שאפתניים לשנים הקרובות, קבוצת דלקל מגייסת את אביטל אופק, זוכה פרס איש השנה בכלכלה הירוקה. עם ניסיון מוכח בפרויקטים פורצי דרך, הוא צפוי להוביל את הקבוצה קדימה באחד התחומים הצומחים בשוק המקומי והעולמי



נושאים בכתבה חשמל ירוק

בשנים האחרונות עולם הגגות הסולאריים צובר תאוצה משמעותית, בעיקר בזכות השיפור המתמשך באיכות החומרים ובטכנולוגיות ההתקנה, שמאפשרים לייצר על כל גג כמות גדולה בהרבה של מגהוואטים לעומת העבר. 

כדי לסבר את האוזן, בין שנת 2023 לשנת 2024 בלבד נרשמה קפיצה של יותר מ-25% בתפוקה. הנתון הזה הוא חלק מהמגמה הגלובלית, כאשר גם משרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שאפתני, להוסיף עד שנת 2030 עוד כ-100 אלף גגות סולאריים בישראל. 

המהלך המדובר של דלקל

על רקע זה, קבוצת דלקל ביצעה מהלך שנחשב לדרמטי בשוק האנרגיה, כאשר גייסה לשורותיה את אביטל אופק, מי שזכה בשנה שעברה בתואר איש השנה בכלכלה הירוקה. אופק, מהשמות הבולטים בתחום האנרגיה המתחדשת, נחשב לדמות שהובילה פרויקטים חדשניים לשילוב אנרגיה סולארית בשדות חקלאיים וכל זה מבלי לפגוע בגידולים ואף לתרום לשיפור שלהם.

עבור דלקל, שמזה למעלה מ-25 שנה פועלת בענף האנרגיה הישראלי, מדובר בחיזוק משמעותי. הקבוצה שנמצאת בבעלות של יניב כהן ויונתן חי, עוסקת במגוון תחומים ובהם מימון חוץ בנקאי, גז, נדל"ן מניב, אנרגיה ירוקה ודלקים, וכיום היא מספקת שירות לכ-50 אלף לקוחות עסקיים ופרטיים ברחבי הארץ.

חטיבת המימון של החברה באה לידי ביטוי בדמות הענקת מימון חוץ-בנקאי ללקוחות החברה, דבר שמאפשר לה להקים פרויקטים רבים ומורכבים מבלי להיות תלויה בגורמים  מימון חיצוניים.