מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

גוגל ופייסבוק השתלטו על שוק הפרסום בעולם; כמה מפסידה ישראל?

כמעט חצי מכל דולר שמושקע בפרסום עובר לענקיות הטכנולוגיה מטא, אלפבית ואמזון. בישראל מתקשה המדינה למסות בצורה משמעותית את פייסבוק וגוגל, שמכניסות מיליארדי שקלים
אלכסנדר כץ |

השתלטות על שוק הפרסום, הימנעות מתשלום מסים מקומיים ופגיעה בתעשייה המקומית. לא מעט גורמים יחתמו בלב שלם על המשפט הפותח, בכל הנוגע לכוחם של תאגידי האינטרנט הענקיים מטא ( FACEBOOK ), אלפבית ( GOOGLE ), AMAZON ואחרים.

תאגידי המדיה הגלובליים כבשו את שוק הפרסום העולמי, וכמובן שגם את המקומי. מנתונים של חברת ייעוץ ומחקר המדיה Ebiquity הבריטית, שפורסמו באתר DIGIDAY, עולה כי 74 סנט מכל דולר שהלך לפרסום בשוק הדיגיטל בעולם, זרם ב-2021 לכיסיהם של שלושה תאגידי האינטרנט הענקיים מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל) ואמזון. לגבי כלל שוק הפרסום, עולה כי 47 סנט מכל דולר שהושקה בכל סוגי הפרסום בעולם, מגיע לאותם שלושה אתרים.

זינוק מרשים בהכנסות מפרסום בקורונה

שלוש הפלטפורמות רשמו גידול מרשים ביחס לשנה שלפני כן, השנה בה פרצה הקורונה לחיינו. באותה שנה, 67% מהוצאות הפרסום בדיגיטל הלכו אליהן, ו-39% מכלל הפרסום בעולם.

מנהל המוצר הראשי ב-Ebiquity, רובן שרורס, אומר כי שוק הפרסומות המקוונות צומח בכ-3% בשנה, קצב איטי יותר מקצב האינפלציה בעולם, כך שבפועל השוק עבור החברות שעוסקות בפרסום - ואינן פייסבוק, גוגל ואמזון - דווקא קטן באופן ריאלי.

ההכנסות המצטברות מפרסום בעולם ברבעון הרביעי של 2021, עמדו על 75.3 מיליארד דולר, לעומת 56.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ואולם, נתח גדול מאותם 75.3 מיליארד, הולך למודעות חיפוש. ובמספרים: מודעות החיפוש הכניסו 43.4 מיליארד דולר בשלושת החודשים האחרונים של השנה החולפת.

גוגל למשל הכניסה ברבעון הרביעי של 2021 כ-43.3 מיליארד דולר מ"חיפוש ואחרים", זינוק של 36% ביחס לרבעון האחרון של 2020. ההכנסות של יוטיוב, חברה בת של גוגל, עמדו על 8.6 מיליארד דולר ברבעון האחרון, זינוק של 25%. כעת גם מתברר כי הכנסותיה של אמזון מפרסום עמדו בשנה החולפת על 31 מיליארד דולר. עד כה ההכנסות מפרסום הוגדרו על ידי החברה כ"אחר", ולראשונה הדבר מיוחס לתחום הפרסום.

פייסבוק מרוויחה, אבל קצת פחות (בגלל אפל)

בשל שינוי מדיניות הפרטיות של חברת אפל, פייסבוק עשויה לספוג הפסד הכנסות של כ-10 מיליארד דולר בשנה. הרשת החברתית של מארק צוקרברג עושה את רווחיה בעזרת פילוח של משתמשי הרשתות והאפליקציות שברשותה והתאמתם למפרסמים. לשם כך עליה לצבור כמה שיותר מידע שיאפשר פילוח מדויק של המשתמשים, ומכירת הידע המותאם למפרסמים. ההחלטה של אפל מונעת מפייסבוק חלק גדול מהמידע אותו הייתה רגילה לקבל, והיה אחד הגורמים לדוחות הלא טובים שפרסמה החברה. ההחלטה של אפל גם הובילה לקריסה במניות פייסבוק בשבוע שעבר ביותר מ-22%.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ברבעון האחרון הרוויחה פייסבוק 33.7 מיליארד דולר, מעל לציפיות האנליסטים. הגידול בהכנסות מפרסומות עשוי לגדול בשיעורים דו-ספרתיים גבוהים למרות מדיניות הפרטיות של אפל. סמנכ"לית  התפעול של מטא, שריל סנדברג, אמרה בשיחה עם אנליסטים כי "בטווח הקצר נשיק כלי מדידה חדשים כדי לעזור לעסקים להמשיך למדוד קמפיינים באמצעות רשת המודעות SK של אפל, API ומדידת האירועים המצטברים של מטא ומודל ההמרה... בטווח הארוך יותר, נפתח טכנולוגיה משפרת פרטיות כדי לעזור למזער את כמות המידע האישי שאנו לומדים ממנו ומשתמשים בו. המשתמש יוכל לעשות שימוש ביותר מידע ונתונים אנונימיים, ואנחנו עדיין נוכל להציג מודעות רלוונטיות".

המיליארדים שפייסבוק וגוגל מכניסות בישראל

בישראל הנתונים אינם שונים בצורה דרסטית. גורמים בשוק העריכו כי הפרסום אצל הענקיות פייסבוק וגוגל עומד על כ-80% מסך הוצאות הפרסום בדיגיטל. השאר מתחלק בין ynet, וואלה, mako ושאר האתרים והשירותים האינטרנטיים. על פי נתוני יפעת בקרת פרסום על עוגת הפרסום ב-2020 (עוגת הפרסום ל-2021 טרם פורסמה, א"כ), עולה כי חלקו של הפרסום בדיגיטל עומד על 43.5% מכלל ההוצאות לפרסום בישראל, שעמדו על כ-4.1 מיליארד שקל באותה שנה.

כך יוצא שהפרסום בדיגיטל גרף באותה שנה כמעט 1.8 מיליארד שקל, מהם 1.4 מיליארד נכנסו לכיסים העמוקים של ענקיות האינטרנט הגלובליות. ב-2019 העריכו במשרד האוצר כי מיסוי שתי החברות יכניס לקופת המדינה כמיליארד שקל בשנה, כלומר שהנתונים של יפעת בקרת פרסום אפילו נמוכים יותר, וגוגל ופייסבוק מכניסות כאן סכומים גבוהים יותר.

חברות בינלאומיות הפועלות בישראל נדרשו עד כה לשלם מס רווחי הון על פעילות הפיתוח שלהן אך לא על הרווח האמיתי המדווח בחו"ל, כלומר רק על פעילות המחקר והפיתוח המתבצעת בישראל. מאחר והמרכז הישראלי איננו מניב על פניו רווח, מייצרות החברות ורשות המסים רווח מלאכותי כאחוז מסום מתוך כלל הוצאות החברה על מרכז הפיתוח המקומי, כ-10%. מה שאומר, שהן לא משלמות לפי ההכנסות על סך 1.4 מיליארד שקל בשנה (לפייסבוק וגוגל יחדיו, א"כ), אלא כמה עשרות מיליוני שקלים בודדים.

בעוד שגורם ברשות המסים אמר ל"ביז מדיה" כי המדינה גובה מאותם תאגידים מס כנדרש, הרי שעו"ד גיא אופיר, שמנהל מלחמה מול אותן ענקיות לתשלום מס בהתאם להכנסותיהן בישראל, מגחך. "ברגע שאתה מוכוון לשוק הישראלי, ברגע שאתה סולק כרטיסי אשראי ישראלים מקומיים,  מנהל מערכת PR, שיווק ופרסום, אתה בונה את כל הפאזל הזה בישראל, נמצא בישראל, לכן אתה צריך לשלם מס בישראל. כל שנה שעוברת אנחנו מאבדים שני מיליארד שקל כי רשות המסים לא יכולה לגבות מעבר לשבע שנים אחורה. כל שנה שעובדי רשות המסים מתמזמזים, אנחנו מאבדים מיליארדים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים. 

אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.