ראיון סופ"ש

ישראל "מעצמה" של פורמטים? "הייתי נזהר במילה הזאת - זה מגלומני קצת"

מעט גופי שידור, הרבה תוכן, ורצון לכבוש את העולם. לקראת מיפ, עמוס נוימן, סמנכ"ל חברת 'ארמוזה פורמטס' ואחד שמבין בפורמטים, מסביר לאייס על השווקים במזרח ודרום אמריקה, וגם על היעדים הבאים - אפריקה ומזה"ת
נעמה תורן | (2)

פסטיבל מיפ שיערך בשבוע הבא בקאן, יעמוד בסימן "פוקוס על ישראל". אחרי שהוכרנו כאחת מספקיות הפורמטים המובילות בעולם, לא קשה לשער את העניין שיעוררו הישראלים בשוק החצי-שנתי אליו יגיעו למעלה מ-1,200 חברות הפקה מ-100 מדינות, בחיפוש אחרי פורמטים של סדרות טלוויזיה, מדיה דיגיטלית, אינטרנט וטלוויזיה אינטראקטיבית.

העניין בפורמטים ישראלים לא חדש, אבל די טרי, מאז הצלחת בטיפול (In Therapy) הוותיקה, חטופים (Homeland ) החדש היותר, הכוכב הבא (Rising Star ) ובני ערובה (Hostages).

בארמוזה פורמטס לא מסתפקים במכירת פורמטים. החברה מנסה לפתוח את השווקים הבינ"ל לשוק הטלוויזיה הישראלי האנומאלי ומפיצה פורמטים מקוריים שטרם שודרו, באמצעות שיתופי פעולה אטסרטגיים עם גופי שידור בחו"ל. כך למשל נחתם הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי ארוך טווח בין 'ארמוזה' וחברת התוכן הקנדית QMI (Quebecor Media s). במסגרת ההסכם יפתחו 2 החברות יחדיו תכנים, כאשר 'ארמוזה' תהיה המפיצה הבלעדית של פורמטים של רשת הטלויזיה הגדולה ביותר בקנדה TVA, אחת מחברות הבת של QMI .

ואם זה לא מספיק, ב'ארמוזה' מעמיקים את הקשרים עם השוק הסיני, אחרי שלפני כחצי שנה הייתה החברה הישראלית הראשונה שחתמה הסכם על הסכם שיתוף פעולה עם ערוץ השידור הסיני ג'יאנגסו - הערוץ הארצי השני בגודלו בסין. 2 החברות ישקיעו במשותף בפורמט הפריים טיים I CAN DO THAT, ובמקביל 'ארמוזה פורמטס' תהיה המפיצה של הפורמט ושל 'סלבריטי באטל'.

בשבוע הקרוב תהיה לעמוס נוימן, סמנכ"ל חברת 'ארמוזה פורמטס', הרבה מאד עבודה, כשהוא וצוות החברה יגיעו לקאן עם מרכולתם, ויציגו אותו ב'מיפ' שיהיה הפעם עם פוקוס על ישראל. "'פוקוס' זה כמו דבש לדבורים - מעמידים את הדבש בכיכר העיר, ואז הן באות", מסביר נוימן בראיון לאייס. "אם מגדירים את ישראל במרכז הפוקוס, אז לחברות שבאות מישראל יהיה יותר תשומת לב משהיה בשווקים קודמים. כל זה מלווה בשילוטים ופרסומים ודגלים ו-4 פאנלים של ישראלים בלבד, מסיבה גדולה והרבה תשומת לב".

-אנחנו באמת מעצמה של פורמטים?

אני הייתי נזהר במילה 'מעצמה' זה מגלומני קצת. יש הסתכלות על הקריאטיביות שנובעת מתוך המדינה. היו כמה דברים שהצליחו יפה.

-אבל זה כבר עניין ישן, לא? ארז טל מכר את הכספת כבר מזמן

ארז טל מכר אבל לא הצליח. מה שעורר את העניין זה ההצלחה של Homeland, וזאת לא ההצלחה היחידה. ב'ארמוזה' אנחנו מדברים על 2,000-3,000 פרקים של פורמטים ששודרו בעולם - 1,600 של לעוף על המיליון למשל, 500 פרקים של אפגרייד שערוץ 10 עשה לו פיילוט ולא לקח, ואנחנו לקחנו ומכרנו בעולם. בפינלנד משודרת עכשיו עונה השלישית של מחוברים, עונת גברים אחרי שתיים של נשים. הפורמט הזה שודר ב-10 מדינות, כולל בהודו, והגרסה ההודית שודרה ב-ZEE TV במקביל לעונת 'מחוברים פלוס' האחרונה בארץ.

-אז איך זה עושה פחות רעש מ-Homeland?

זה עושה פחות רעש, אבל אנשים באים אלינו בשווקים ורוצים לדעת מה חדש אצלנו. מבחינת השוק אנחנו קצת מייצגים את ישראל, כי אבי ארמוזה היה הראשון שהביא פורמטים ל'מיפ' כבר ב-2005. החדשנות הזאת מייצרת עניין בישראל, ואני מאמין שכשיורד גשם, כולם נרטבים. עוד מכירות מישראל יביאו עוד מכירות לישראל. אם 'קשת' מביאה פורמט פריים-טיים כמו הכוכב הבא, אז העולם יודע שישראל יודעת לייצר גם תכניות פריים-טיים גדולות ותשומת הלב עוברת לישראל. ככה למשל ב'מיפקום' שבו נמכרה 'הכוכב הבא' ל-22 מדינות כמו ש'קשת' מצהירה, אנחנו מכרנו את הפורמט Ican do that ל-15 מדינות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-אז במיפ הישראלים יריבים או יש גאווה לוקאלית?

אין קרבות במיפ. אנחנו ב'ארמוזה' עושים מאמץ לייצר שיתופי פעולה אסטרטגים עם ערוצי שידור בעולם מהסיבה הפשוטה שפה זה נסגר. 'קשת' ו'רשת' מייצרות לעצמן תכניות ריאליטי, הכבלים והלוויין יוצרים דוקומנטרי ודרמה. יוצר ישראלי שרוצה לצאת לעולם, צריך או ללכת ל'קשת' ו'רשת' או לבוא אלינו או לדורי מדיה, וכך גם אם הוא רוצה ליצור בישראל. אבל הם לוקחים אחוזים יותר גדולים מהזכויות מאיתנו.

-כמה יותר?

בואי נגיד ככה: אנחנו מאפשרים ליוצרים להחזיק יותר אחוזים ביצירה מאשר גורמים אחרים בישראל.

-בהודעה שהוצאתם לעיתונות לקראת מיפ, יש פסקה שבעצם מאשימה את 'קשת' בלי לנקוב בשמה - בסגירת השוק בפני מפיקים ויוצרים ישראלים: "בעוד שוק התוכן הישראלי זוכה להכרה והערכה בינ"ל, מאחורי הקלעים בישראל המציאות מורכבת. הענף מאופיין בריכוזיות גבוהה והרגולציה בשוק התקשורת בישראל גורמת לעיוותים למצוקה אמיתית בקרב היוצרים, המפיקים וגופי השידור כאחד. לכן מתנהל קרב בין גופי שידור וחברות הפקה על הכנסות עתידיות ממכירת הפורמטים. חברות ההפקה והיוצרים טוענים שגופי שידור מאלצים אותם לוותר על הבעלות על התוכן ואלו הזכייניות בדעה כי הזכויות שלהן היות והן נוטלות את הסיכון. הרווחיות לשידור והפקת פורמט לקהל הישראלי בלבד, נמוכה מאוד. ניתן להגדיר את שוק התקשורת המקומי כשוק מדמם פיננסית, כשהפוטנציאל המסחרי נמצא מעבר לים". מה בעצם הסיכוי של מפיקים עצמאיים להצליח בארץ?

השוק פה הוא אנומלי - יש יותר יצירה מאשר איפה לשדר אותה. שיתופי הפעולה שלנו מאפשרים שידור ראשון בעולם ליצירה ישראלית, וככה את יכולה לראות טלוויזיה ישראלית שמשודרת בקנדה ולא בתל אביב. למה? כי יש מעט פלטפורמות שידור בארץ. אין שוק. לא לחינם חיים שריר מכר את בני ערובה ל-CBS בארה"ב והיא שודרה שם לפני 'חטופים'. לאט לאט מתחילה מגמה של חיפוש אחרי האפיק הבינ"ל.

-אז מה שאתה אומר זה שליוצרים ישראלים אין מה לחפש בשוק המקומי?

כמה סדרות משדר ערוץ 2 בשנה? בין 6 ל-8... אז יופי, סידרת עבודה ל-6 כותבים בשנה, ובכבלים - ברגע שעשית את הבורר, יש אנשים שלא יקבלו את הסדרה שלהם. יוצרים אומרים לנו 'אין לנו בשביל מי לכתוב'. המדינה אומרת 'לא' לגופים כמו אורנג', שרוצים להקים מן ערוץ שיתחרה ב-HOT וב-yes - הרי זה יפתח את השוק. מצד שני, המגבלות בדמות השקעה ביצירה מקומית הן חסם כניסה לשוק. ערוץ מסחרי נוסף? הרי אין כסף לערוצים כיום, אז כשהמדינה תפריד בין 'רשת' ו'קשת' - יהיו 3 ערוצים על אותו כסף ש-2 ערוצים מפסידים עליו. התקציב הרי לא ישתנה. אז מה שיקרה זה או שיקטינו דרמטית את הכסף שיושקע ביצירה, או שטייקונים ישימו כסף והם אלה שישפיעו על התוכן.

-אולי ייפתח פה באמת ערוץ 1 מחדש, והתמונה תשתנה?

אם ערוץ 1 היה עושה את העבודה, מצב בשוק היה שונה. מתוך 400 מיליון שקל בשנה - ערוץ 2 השקיע 200 מיליון בסוגה עלית. ערוץ 1 היה יכול להשקיע 100 מיליון בשנה אם הרפורמה הייתה מתקבלת. אבל מה הוא השקיע? 10 מיליון שקל, לפני שנתיים.

-אז מה אתם מציעים?

אנחנו פונים ליוצרים ואומרים להם - אתם לא צריכים להפיק סדרה פה כתנאי מקדים לזה שניקח אתכם לחו"ל. תביאו סינפוסיס טוב, או מקסימום פרק אחד כתוב, ואנחנו ניקח את זה לחו"ל.

-בשביל למכור בעולם צריך בעיקר קשרים, כמו שיש נגיד לגידי רף?

צריך להיות גם מחובר - אבל זה לא מספיק, זה גם עניין של טרנד. היום אתה מחובר ומחר - לא. החוק בהוליווד הוא שאתה מצליח כל עוד הצלחת.

-אתם מוכרים פורמטים של שעשועונים. איפה רואים היום שעשועונים בעולם, בערוצי נישה?

איפה רואים זה תלוי בטריטוריה. למשל Runaway in my closet - שלושה מעצבים שמקבלים 3 ארונות וצריכים לנחש מי בעל הארון, ולעצב להם 3 אאוטפיטים. בסוף הפרק האחרון, בעל הארון מציג לראווה את האאוטפיטס על המסלול, ובסוף השבוע נבחר מעצב השבוע. בארה"ב זה שודר בערוץ נישה לנשים, ובהונגריה זאת הייתה תכנית פרה-פריים מרכזית. מה שיפה בעולם הזה, הוא שיש כל כך הרבה תרבויות שונות שבעצם כמעט שכל מה שתביא, מישהו ירצה.

-בסך הכל השעשועונים מבוססים על אותו רעיון כמעט כולם, אז מה כבר אפשר לחדש?

יש הטוענים שהטלוויזיה לא משתנה מאז המהפכה של הריאלטי ב-99', ומאז הכל זה רק וריאציה על אותו נושא. 'הכוכב הבא' זה ואריאציה על אמריקן איידול וגם The voice, ו-X פקטור. ככה זה גם בתכניות הבישול - אחרי מאסטר שף יש משחקי השף שמציגים טעימה על-עיוור, ואז גם ב'מאסטר-שף' החליטו לעשות טעימה עיוורת.

השיא היה לפני שנתיים. 2 חברות פורמטים שונות יצאו עם פורמט שבבסיסו הייתה קפיצה ספורטיבית למים של סלבריטיז - I splash ו-Celebrity splash. הן נכנסו לתביעה משפטית ודווקא הפורמט המקורי הפסיד. כי לא באמת אפשר להגן על זכויות - אם אתה עושה שינויים ומוכיח שהם משנים מהותית את המקור, זה עובר.

הפורמט של יגאל שילון Who's Asking עם אקי אבני

-מה לגבי צפייה נדחית - כמה היא פוגעת בנתוני הצפייה?

הנתונים של הצפייה הנדחית הולכים וגדלים. הברודקאסטים פוחדים מהבריחה למסך השני ולכן המגמה הברורה היא לחבר את הציבור לתוכן בלייב. כמו ב'הכוכב הבא' - זאת התכנית הראשונה שיש בה השפעה מוחלטת של הצופים על התוכן, וזה טרנד שהולך ומתרחב.

-המסך השני לא יהרוג את המסך הראשון בסופו של דבר?

כמה פעמים הרגו את הטלוויזיה? בארה"ב הרייטינג הולך ויורד, אבל מחיר הפרסום הולך ועולה כי זאת עדיין הפלטפורמה הכי חזקה. עובדה - מעטים המקרים שברודקאסטים מפרסמים את עצמם מחוץ לטלוויזיה - כי הם לא צריכים. מתי הם יעשו שילוט חוצות? כשיש להם תחרות גדולה.

-מה לגבי השוק הסיני - איך חודרים אליו?

אנחנו החלטנו כיעד שאנחנו הולכים למזרח הרחוק - כי זה שוק ענק. התחלנו לייצר קשרים אישיים, כי זה המפתח. הם צריכים להאמין בך. אתה צריך להוכיח להם שיש לך אינטגריטי ולבנות את עצמך מלמטה, לעבוד בשכבות. כרגע יש לנו 5 תכנית שם. אחת מהן, שאנחנו מפיצים, עשתה שם אחוז אחד של רייטינג - שזה 20 מיליון צופים!

-מה הסינים מחפשים בפורמטים ישראלים?

יש להם טעם שונה לגמרי. מעניינים אותם דברים אחרים. מה שהלך בעולם, לא בהכרח ילך שם. הם גם נורא ספציפיים, הם רוצים פורמט מאד מדויק. יש פערי תרבות מאד גדולים בינינו.

-דורי מדיה חזקה בשוק הדרום אמריקאי. איך זה הולך - אתם מחלקים את העולם?

'דורי מדיה' עוסקת בז'אנר מסוים. אנחנו הגדלנו את המכירות שלנו גם בשוק הזה. בברזיל אנחנו עם 7 הפקות. גם בינינו לבינם יש פערי תרבות. למשל, הפריים-טיים שלהם ביום ראשון, השבתון שלהם, הוא בין 15:00 ל-20:00. בזמן הזה משודרת תכנית אחת של 5 שעות שבתוכה יש כל שעה תכנית אחרת, משהו כמו ששטוס של ערוץ הילדים שעוטף את התכניות. וכל מדינה בדרום אמריקה היא שוק שונה לגמרי. יש לנו אשת מכירות שמתמחה בשוק הזה.

-אילו עוד טריטוריות מעניינות אתכם?

אפריקה היא טריטוריה מעניינת, אבל כרגע אין בה כסף.

-אז למה היא מעניינת?

כי היא חדשה. גם המזרח התיכון זאת טריטוריה סופר מעניינת, מדינות כמו קטאר למשל.

-אבל מי ירצה לרכוש שם פורמט ישראלי?

צריך בשביל זה לעבוד בשיטות יצירתיות.

-אז אתם מנסים להיכנס למזרח התיכון?

לא אגיד שכן ולא אגיד שלא.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מעצמה של גניבת פורמטים אוליי (ל"ת)
    rr 07/04/2014 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנחנו מעצמה של פורמטים (ל"ת)
    גילי 06/04/2014 08:53
    הגב לתגובה זו
ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו; במהדורות המרכזיות נרשמה יציבות, כשרשת משפרת קצת את הנתונים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-352 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבימים האחרונים, עם או בלי קשר לגל הפיטורין הצפוי, מצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.9% רייטינג ו-146 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, ששוב חזרה להיות בפער עצום מהמתחרים, עם 75 אלף צופים ו-3.5% רייטינג.

פריים טיים 

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו, עם רייטינג של 17.5% רייטינג ו-415 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.3% רייטינג ו-225 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי מבחינת רייטינג עם 8.2%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.6% רייטינג ו-39 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-73 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-45 אלף צופים, ואילו אחריו היהי שוויון עם "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.5% רייטינג, ו-32 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.7% ו-95 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 2.4% רייטינג ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.5% רייטינג ו-32 אלף צופים בלבד. 

גל"צ (אריאל חרמוני משרד הביטחון)גל"צ (אריאל חרמוני משרד הביטחון)

תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?

האם יש צבאות שיש להם תחנות רדיו שממומנות על ידי הציבור? כמעט ולא; שר הביטחון ישראל כ"ץ הצהיר כי יסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל עד מרץ 2026. מדובר במהלך דרמטי שמסעיר את מערכת הביטחון, את עולם התקשורת ואת הזירה הציבורית כולה. ההכרעה עשויה ליפול בבית המשפט, לאחר שצפויות להיות מוגשות עתירות שיטענו כי הסגירה מחייבת חקיקה בכנסת

רן קידר |
נושאים בכתבה גלי צה"ל ישראל כץ

שר הביטחון ישראל כ"ץ  רוצה לסגור את גלי צה"ל. הכוונה להשלים זאת עד למרץ 2026. התחנה הצבאית הוותיקה היתה מאוימת בעבר אבל לא עד כדי כך כשחייבים להודות שי גם נימוקים הגיוניים לסגירה. למה שלצבא תהיה תחנת רדיו? למה שלצבא תהיה תחנת רדיו שהציבור הוא זה שמממן אותה? בעולם זה לא מקובל.

מדובר במהלך דרמטי שמסעיר את מערכת הביטחון, את עולם התקשורת ואת הזירה הציבורית כולה. ההכרעה עשויה ליפול בבית המשפט, לאחר שצפויות להיות מוגשות עתירות שיטענו כי הסגירה מחייבת חקיקה בכנסת. לפי עמדת שר הביטחון, הפעלת תחנת רדיו אזרחית בידי הצבא היא חריגה שאין לה אח ורע במדינות דמוקרטיות. "המשך הפעלת התחנה מערב את צה"ל בשיח הפוליטי ופוגע במעמדו הממלכתי", צוין בהודעת משרד הביטחון.

על פי ההודעה, התחנה תיסגר אך גלגלצ תישאר על כנה. יוקם צוות מקצועי במשרד הביטחון שיפעל ליישום הסגירה. במקביל, ארגון עובדי צה"ל הכריז על סכסוך עבודה בתחנה, שיחול על כ־100 אזרחים עובדי צה"ל.

תגובת התחנה: מאבק משפטי

בתוך גלי צה"ל שוררת אווירת קרב. מפקד התחנה, טל לב־רם, טוען כי תהליך העבודה של הוועדה המייעצת שהובילה למסקנות היה פגום: ניגודי עניינים, מניפולציות, בחירה מגמתית של חברים והצגת מידע סלקטיבית. הוא טען כי מדובר בפגיעה בצבא העם ובחופש העיתונות.

לצידו עומדים אנשי תקשורת ואקדמיה שטוענים כי הסגירה היא מהלך פוליטי במסווה אידיאולוגי.

על פי ייעוץ משפטי שניתן לשר הביטחון בתקופת היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט, ניתן לסגור את גלי צה"ל בהחלטת ממשלה בלבד. לפי עמדה זו, מאחר שהתחנה אינה מוסדרת בחוק מפורש, אין צורך בחקיקה ראשית. לעומת זאת, יש משפטנים בכירים סבורים אחרת, אם כי החלטת יועץ משפטי לממשלה גוברת וחזקה יותר מעמדות של משפטנים.