טור

כיצד מתכונן מנהל המרקום של פייסבוק, ואיך אתה תתכנן את העתיד כאיש שיווק?

מה צריך לעשות תקציבאי, איש שיווק או דובר כדי להפוך למנהל מרקום? שרון ישראל מהמי"ל - המרכז הישראלי לניהול, עם עצות לתכנון מהלך קריירה חכם
שרון ישראל | (3)
נושאים בכתבה המי"ל שרון ישראל

כולנו מעסיקים את עצמנו, כל הזמן, בעתידנו המקצועי. תחילת שנה היא זמן טוב במיוחד לתכנון קדימה של הפרקטיקה בדרך לפיסגת הקריירה. הפעם על הכוונת תפקיד מעניין במיוחד, מנהל תקשורת שיווקית, או בשמו המקוצר - מנהל מרקום.

למרות שתחילתו בשנות ה-2000, עד היום אין ממש תמימות דעים לגבי תפקידו של מנהל המרקום, גם לא בקרב מנהלי המרקום עצמם. המרקום משיק ליח"צ ולדוברות ומטפל בשיווק המסורתי, ומצד שני הוא בא לידי ביטוי אינטנסיבי בעולמות הדיגיטל: אתרים, דיוורים, רשתות חברתיות ושיתופי פעולה אונליין.

לרוב כוללת עבודת המרקום גם אחריות על עולמות השיווק המסורתיים יותר, ממודעות בעיתון ועד כנסים. כך או כך, בארגונים רבים - לא רק הייטק - השתרש תחום המרקום ומנהל המרקום, בין אם הוא כפוף למנכ"ל או למנהל שיווק, שולט ביד רמה על המסרים השיווקיים השונים של הארגון באמצעי המדיה השונים והוא זה שבעצם מוציא לפועל מגוון רחב של תכניות שיווק אסטרטגיות, שבלעדיו היו כנראה נשארות עשרות אלפי רגל מעל פני הקרקע.

מנהל המרקום הוא סוג של תמנון. הוא צריך להיות מולטי טסקינג ולשחות בחומר: הוא גם יחצן וגם דובר, גם מנהל אתרי אינטרנט וגם מנהל את הזירה הדיגיטלית, הוא זה שמפתח ומתחזק את הכלים השיווקיים של החברה, אחראי על התכנים, הפקת חומרי השיווק ומשלוח הניוזלטרים, וגם - מארגן ימי עיון ומפיק כנסים. מרקום הוא אחד התחומים היצירתיים, המאתגרים והדינמיים בעולם השיווק, וככזה, הפך ניהול המרקום למקצוע מבוקש ונחשק.

מה הופך מנהל מרקום לאיש מפתח בארגון? הדבר הכי חשוב במרקום הוא הרלוונטיות, ואת הרלוונטיות הזאת ניתן לפצח בכמה אופנים.

1. מנהל מרקום טוב הוא זה שיודע בכל רגע נתון, איזה פעילות שיווקית תקדם את הארגון שלו הכי טוב. כדי שיוכל לדעת, הוא חייב להבין בהמון תחומי פעילות, ברמה שתאפשר לו לעשות את הבחירה הנכונה והאפקטיבית ביותר לנקודת הזמן הספציפית. יותר מכך - הוא חייב להכיר את כל הפעילות של החברה, לדעת על כל מה שזז, ולהיות מוכן למהלך השיווקי הנכון לפרק הזמן המדובר. אם למשל הבון-טון כרגע הוא לואו-קוסט ויש לך מוצר רלוונטי, זה הזמן להרים את הראש ולצעוק בקול רם; מנגד - אם האווירה הציבורית היא של מיתון ויש לך מוצר פרימיומי, זה הזמן לעבוד מול מועדון הלקוחות האקסקלוסיבי שלך ולחזק את המעגלים הסגורים.

2. מנהל מרקום טוב הוא זה שמכיר את התחום לעומקו ולרוחבו. מבין את התחרות, מבין את הניואנסים והבידול בין המתחרים, מבין את יתרונו היחסי, מבין את צרכי השעה, או במילים אחרות - חי ונושם את התחום, מריח הזדמנויות מקילומטרים וגם, כשצריך, יודע להפוך לימון ללימונדה. מנהל המרקום של פייסבוק למשל - אני מניחה שהוא עסוק מזה זמן רב בתכניות עבודה שמטרתן לפצח את משמעות הרכישה של וואטסאפ עבור פייסבוק - חיבורי קהלי היעד הצעירים שנטשו לטובת רשתות אלטרנטיביות וכו' וכו'. אפשר לסמוך על פייסבוק, וחברות ההייטק ככלל לקחו את הפוזיציה הזאת צעד קדימה, שנעשתה עבודת הכנה משמעותית בצוות המרקום של החברה.

3. מנהל מרקום טוב הוא זה שמכיר לעומק את ערוצי השיווק השונים ברמה שתאפשר לו לבחור בערוץ הנכון לכל מסר. מסרים מסויימים צריכים לעבור בקול חד וברור בערוצי המדיה המרכזיים - בין אם בקמפיינים פרסומיים או באמצעות היח"צ. מסרים אחרים צריכים לפעפע באופן ויראלי ברשתות החברתיות, בפורומים שונים, בבלוגים וכיוצא באלה. מסרים אחרים חייבים לעבור באופן בלתי אמצעי או אולי פשוט יעברו טוב יותר פנים מול פנים, וכאן יעדיף איש המרקום לפעול בזירת האירועים, כנסים וימי עיון. הימים הפתוחים באוניברסיטאות הם דוגמא טובה למסר מורכב, שכולל היכרות עם צוות מרצים נרחב ועם מגוון תחומי לימוד, עם אווירה אקדמית ועם חוג מועמדים אטרקטיבי - מסר כזה מחייב זמן, תשומת לב ומגע אישי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ובחזרה להתחלה. מקצוע המרקום הוא תחום מורכב ומחייב, שמצריך ארגז כלים איכותי, ערנות, סקרנות ואינסטינקטים בריאים, וגם ניסיון עשיר בעולם השיווק הדיגיטלי והמסורתי, בארץ ובחו"ל. מי שנושא עיניים אל התפקיד צריך להקפיד על הכשרתו, להיות מצוי בכל תחומי התקשורת, ולפעול על מנת להפוך את הידע לפרקטיקה ולתיק עבודות מרשים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    (ל"ת)
    קישקוש אחד גדול 27/02/2014 08:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אפרת 26/02/2014 09:20
    הגב לתגובה זו
    יש תחושה שזה מקצוע שעסוק בביטיאל ובניראות, ואני מבינה שזשה ממש לא מדויק
  • 1.
    אלעד 24/02/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    בעידן בו מקצצים במשרות ומפילים הרבה יותר עבודה על פחות מדי עובדים, זה נראה תחום מתאים בו העובד עוסק בשלל נושאים, שיווק ויח"צ, צריך להתמחות בהכל. לדעתי זה לא אידיאלי
בואו לאכול איתי. קרדיט: רשתות חברתיותבואו לאכול איתי. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"

מגמת הירידה בכמות הצופים במהדורות החדשות ממשיכה, ואילו בפריים טיים, התאגיד מצליח סוף סוף להשיג נתונים תחרותיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג


באמצע החגים, כשעסקת החטופים היתה עוד בשלבי המו"מ, סך צופי מהדורות החדשות המרכזיות עמד על כמעט מיליון צופים. בימים האחרונים, המצב חזר לקדמותו, כאשר סך הצופים עומד על כ-700 עד 750 אלף צופים. כרגיל, חדשות 12 במקום הראשון, עם 14.9% רייטינג ו-350 אלף צופים, וכרגיל, חדשות 14 התבססה במקום השני עם קצת יותר ממחצית צופי חדשות 12, רייטינג של 6.4% ו-166 אלף צופים.  חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 4.9% רייטינג ו-111 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4.4% רייטניג ו-110 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי. 


הקרב על הפריים טיים וההתחזקות של התאגיד

כנראה שמשהו כן מצליח לעבוד בתאגיד, היות ומלבד איכות, הריאליטי הוותיק, שעלה בעונתו ה-10, ומבוסס על תכנית בריטית, הצליח סוף סוף לייצר מספרים תחרותיים עבור כאן 11. אמנם "חשיפה" עם חיים אתגר של קשת היתה בראש, עם 10.7% רייטינג ו-258 אלף צופים, אבל "בואו לאכול איתי" היה ממש אחריה, עם 9.7% ו-231 אלף צופים (כמות שלרוב מסכמת ערב שלם של שידורים בכאן11). מעבר לכך, גם "הפטריוטים" של ערוץ 14 אמנם סיימה במקום השלישי, עם 8.7% רייטינג ו-240 אלף צופים, אבל אנחנו יכולים לראות עד כמה התחרות צמודה בפריים טיים, כשההבדלים אינם מובהקים. במקום הרביעי והאחרון "כלוב הזהב" של רשת, שהיה עם 6% רייטינג ו-149 אלף צופים, שגם הם נתונים בלתי ניתנים לביטול. 

רצועות חדשות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-84 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 1.7% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.1% רייטינג ו-26 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.6% ו-53 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם עודד מנשה , עם 1.3% בלבד ו-29 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" עם פז וירדן, עם 1% רייטינג ו-22 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היתה עם 3.2% ו-75 אלף צופים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 היה עם 1.7% רייטינג ו-43 אלף צופים, ואילו "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-31 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.