כיצד מתכונן מנהל המרקום של פייסבוק, ואיך אתה תתכנן את העתיד כאיש שיווק?
כולנו מעסיקים את עצמנו, כל הזמן, בעתידנו המקצועי. תחילת שנה היא זמן טוב במיוחד לתכנון קדימה של הפרקטיקה בדרך לפיסגת הקריירה. הפעם על הכוונת תפקיד מעניין במיוחד, מנהל תקשורת שיווקית, או בשמו המקוצר -
למרות שתחילתו בשנות ה-2000, עד היום אין ממש תמימות דעים לגבי תפקידו של מנהל המרקום, גם לא בקרב מנהלי המרקום עצמם. המרקום משיק ליח"צ ולדוברות ומטפל בשיווק המסורתי, ומצד שני הוא בא לידי ביטוי אינטנסיבי בעולמות הדיגיטל: אתרים, דיוורים, רשתות חברתיות ושיתופי פעולה אונליין.
לרוב כוללת עבודת המרקום גם אחריות על עולמות השיווק המסורתיים יותר, ממודעות בעיתון ועד כנסים. כך או כך, בארגונים רבים - לא רק הייטק - השתרש תחום המרקום ומנהל המרקום, בין אם הוא כפוף למנכ"ל או למנהל שיווק, שולט ביד רמה על המסרים השיווקיים השונים של הארגון באמצעי המדיה השונים והוא זה שבעצם מוציא לפועל מגוון רחב של תכניות שיווק אסטרטגיות, שבלעדיו היו כנראה נשארות עשרות אלפי רגל מעל פני הקרקע.
מנהל המרקום הוא סוג של תמנון. הוא צריך להיות מולטי טסקינג ולשחות בחומר: הוא גם יחצן וגם דובר, גם מנהל אתרי אינטרנט וגם מנהל את הזירה הדיגיטלית, הוא זה שמפתח ומתחזק את הכלים השיווקיים של החברה, אחראי על התכנים, הפקת חומרי השיווק ומשלוח הניוזלטרים, וגם - מארגן ימי עיון ומפיק כנסים. מרקום הוא אחד התחומים היצירתיים, המאתגרים והדינמיים בעולם השיווק, וככזה, הפך ניהול המרקום למקצוע מבוקש ונחשק.
מה הופך מנהל מרקום לאיש מפתח בארגון? הדבר הכי חשוב במרקום הוא הרלוונטיות, ואת הרלוונטיות הזאת ניתן לפצח בכמה אופנים.
1. מנהל מרקום טוב הוא זה שיודע בכל רגע נתון, איזה פעילות שיווקית תקדם את הארגון שלו הכי טוב. כדי שיוכל לדעת, הוא חייב להבין בהמון תחומי פעילות, ברמה שתאפשר לו לעשות את הבחירה הנכונה והאפקטיבית ביותר לנקודת הזמן הספציפית. יותר מכך - הוא חייב להכיר את כל הפעילות של החברה, לדעת על כל מה שזז, ולהיות מוכן למהלך השיווקי הנכון לפרק הזמן המדובר. אם למשל הבון-טון כרגע הוא לואו-קוסט ויש לך מוצר רלוונטי, זה הזמן להרים את הראש ולצעוק בקול רם; מנגד - אם האווירה הציבורית היא של מיתון ויש לך מוצר פרימיומי, זה הזמן לעבוד מול מועדון הלקוחות האקסקלוסיבי שלך ולחזק את המעגלים הסגורים.
2. מנהל מרקום טוב הוא זה שמכיר את התחום לעומקו ולרוחבו. מבין את התחרות, מבין את הניואנסים והבידול בין המתחרים, מבין את יתרונו היחסי, מבין את צרכי השעה, או במילים אחרות - חי ונושם את התחום, מריח הזדמנויות מקילומטרים וגם, כשצריך, יודע להפוך לימון ללימונדה. מנהל המרקום של פייסבוק למשל - אני מניחה שהוא עסוק מזה זמן רב בתכניות עבודה שמטרתן לפצח את משמעות הרכישה של וואטסאפ עבור פייסבוק - חיבורי קהלי היעד הצעירים שנטשו לטובת רשתות אלטרנטיביות וכו' וכו'. אפשר לסמוך על פייסבוק, וחברות ההייטק ככלל לקחו את הפוזיציה הזאת צעד קדימה, שנעשתה עבודת הכנה משמעותית בצוות המרקום של החברה.
3. מנהל מרקום טוב הוא זה שמכיר לעומק את ערוצי השיווק השונים ברמה שתאפשר לו לבחור בערוץ הנכון לכל מסר. מסרים מסויימים צריכים לעבור בקול חד וברור בערוצי המדיה המרכזיים - בין אם בקמפיינים פרסומיים או באמצעות היח"צ. מסרים אחרים צריכים לפעפע באופן ויראלי ברשתות החברתיות, בפורומים שונים, בבלוגים וכיוצא באלה. מסרים אחרים חייבים לעבור באופן בלתי אמצעי או אולי פשוט יעברו טוב יותר פנים מול פנים, וכאן יעדיף איש המרקום לפעול בזירת האירועים, כנסים וימי עיון. הימים הפתוחים באוניברסיטאות הם דוגמא טובה למסר מורכב, שכולל היכרות עם צוות מרצים נרחב ועם מגוון תחומי לימוד, עם אווירה אקדמית ועם חוג מועמדים אטרקטיבי - מסר כזה מחייב זמן, תשומת לב ומגע אישי.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
ובחזרה להתחלה. מקצוע המרקום הוא תחום מורכב ומחייב, שמצריך ארגז כלים איכותי, ערנות, סקרנות ואינסטינקטים בריאים, וגם ניסיון עשיר בעולם השיווק הדיגיטלי והמסורתי, בארץ ובחו"ל. מי שנושא עיניים אל התפקיד צריך להקפיד על הכשרתו, להיות מצוי בכל תחומי התקשורת, ולפעול על מנת להפוך את הידע לפרקטיקה ולתיק עבודות מרשים.
- 3.(ל"ת)קישקוש אחד גדול 27/02/2014 08:58הגב לתגובה זו
- 2.אפרת 26/02/2014 09:20הגב לתגובה זויש תחושה שזה מקצוע שעסוק בביטיאל ובניראות, ואני מבינה שזשה ממש לא מדויק
- 1.אלעד 24/02/2014 12:34הגב לתגובה זובעידן בו מקצצים במשרות ומפילים הרבה יותר עבודה על פחות מדי עובדים, זה נראה תחום מתאים בו העובד עוסק בשלל נושאים, שיווק ויח"צ, צריך להתמחות בהכל. לדעתי זה לא אידיאלי
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
