בית וואלה
צילום: צילום: אלכסנדר כץ

הסוף של מדידת הרייטינג באינטרנט? אתרי וואלה יפרשו היום מהוועדה למדרוג

(עדכון) בוואלה לא מרוצים מכך למרות תשלום בסך מאות אלפי ש', הפרסום בדיגיטל לא זינק. וואלה ניתק את מדידת גימיוס בכל האתרים של הקבוצה, בין היתר ב-YAD2. וגם: mako יצא בזול, הוועדה תלחם נגד החלטת הממונה

אתר וואלה יודיע היום (יום ג') על פרישה מהוועדה למדרוג באינטרנט, במה שנראה כמשבר הגדול ביותר של הוועדה מאז הוקמה לפני מספר שנים.

מנכ"ל וואלה אילן ישועה הודיע על כך לוועדה עוד לפני כינוסו של הוועד המנהל שדן בהתנהלות אתר mako. כבר השבוע ניתק וואלה את מדידת גמיוס לאתריו, הכוללים את וואלה, וואלה שופס, יד2, יורם, TIPO, zahav.ru ועוד.

כפי שכבר פורסם באייס בשבוע שעבר , בוואלה מאוכזבים מכך שלמרות פעילות הוועדה בשנתיים האחרונות, שוק הדיגיטל בישראל לא מתרומם ותקציבי הפרסום אליו לא גדלים. מהלך כזה של וואלה - שמוביל את טבלת רייטינג האתרים מאז שהחלה להתפרסם המדידה הרשמית לפני כמעט שנתיים - עשוי לגרום לסחף של אתרים שישקלו אף הם את המשך צעדיהם.

עבור החברות בוועדה למדרוג באינטרנט, משלמים כל אחד מהאתרים עד מאות אלפי שקלים בשנה, תלוי בגודלו של האתר. על פי הערכות, וואלה משלם עבור החברות כ-300 אלף שקל בשנה. מאידך, על פי נתוני יפעת בקרת פרסום, שוק הפרסום באינטרנט עומד על כ-16% מכלל שוק הפרסום בישראל, נכון לשנת 2012, ולא צפוי להשתנות משמעותית ב-2013. גורמים בשוק התקשורת טענו בתחילת השבוע כי המהלך של וואלה מביע את מה שנציגי האתרים האחרים טוענים בישיבות הוועדה למדרוג, "על כך שהוועדה רק עולה רק כסף ולא הגדילה את ההכנסות".

גם בקרב 15 משרדי הפרסום החברים בוועדה אין שביעות רצון גדולה במיוחד מהתוצאות שהוועדה מספקת. כבר בסוף 2012 קיבל הוועד המנהל של הוועדה למדרוג החלטה להקטין את החלק היחסי של משרדי הפרסום, מ-30% ל-24%, כלומר קיטון של 20%. מאידך, חלקם של האתרים נותר על 70%, וההפרש מומן מהכנסות נוספות של הוועדה.

החשש המיידי בוועדת המדרוג שמקיימת בשעות אלו ישיבה של הוועד המנהל הוא מאפקט הדומינו שתיצור הפרישה של וואלה. הקבוצה שכוללת אתרים כמו וואלה שופס, יד2, Vgames ועוד, עלולה לדחוף את המתחרים לעשיית חושבים על פי רציונל ברור מאוד - למה להמשיך להימדד כאשר המתחרה הישיר שלך מסתיר את הנתונים מהשוק ופועל ללא שקיפות?. בשוק של וואלה שופס פועלים האתרים buy2 של mako ו-ynet שופס של ynet. מול yoram של וואלה פועל ilimudim של זאפ וכן הלאה.

בוואלה סירבו להגיב. מנכ"ל הוועדה למדרוג באינטרנט גל תורג'מן אמר לאייס: "הוועדה למדרוג רשמה לפניה את הודעת וואלה בעניין פרישתה לאלתר. אנו בטוחים שוואלה תעמוד בהתחייבויותיה הכספיות כנדרש מכל חברי הוועדה".

התגובות בשוק התקשורת: "הוועדה לא הצליחה למנף את הפעילות

בסך הכל בוועדה לא מרוצים מהפרישה של וואלה, שלדעת חבריה אין מדובר במהלך טוב לוועדה, אבל לדברי גורם, "צריך להיכנס לפרופורציות, גם גוגל ופייסבוק אינן חברות בוועדה והיא תפקדה בשנים האחרונות".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

למרות שכל הסימנים היו על השולחן, בשוק המדיה מופתעים. בכיר בשוק אמר היום לאייס: "זה מפליא אותי שהוא פרש, אבל בסופו של יום זה בסך הכל אומר שהוא רוצה לחסוך את הכסף"

-זה יותר מזה. הוא טוען שהמדידה לא הועילה

"אם היא לא הועילה לו, הוא צריך לבדוק גם את עצמו. אתרי האינטרנט הם המרכיב הדומיננטי בוועדת מדידת רייטינג האתרים, הם מהווים 70% לעומת 30% של משרדי הפרסום. כנראה שהמדידה לא הייתה מוצלחת, אך אם אכן כך, זה אומר שהאתרים, ולכולם יש חלק גדול בבעיה הזאת, לא הצליחו לבנות מדד איכותי ומקובל".

בכיר נוסף בשוק המדיה ניצב לצד מנכ"ל וואלה אילן ישועה ואומר היום (יום ג') לאייס: "אני מסכים עם אילן. הם (הוועדה, מ"ב) לא ידעו למנף את הפעילות למשהו שמועיל לשוק. המדידה לא שיפרה את המצב ולא עזרה מעבר להתעסקות בתחרות בין האתרים ולמי יש יותר גדול".

לדבריו, "מאוד צר לי שזה הגיע למקום הזה. בסופו של יום כשמסתכלים למשל על ועדת המדרוג בטלוויזיה. שם הייתה הצלחה בגיבוש הכללים ובמתודולוגיה, והיום כשאני רואה פריסות מדיה בשוק, אני לא רואה אותן בנויות על תוצאות המדידה, ללא שימוש בפילוחים דמוגרפיים, אלא רק מי האתר הגדול ביותר באופן שטחי".

וגם: mako ודיוויד גילה

בתוך כך, בסוגיית mako הוועדה התנהלה באיפוק מעורר תמיהה. על סדר היום של הוועדה עמדה סוגיית האתר מבית 'קשת', שבשבועיים האחרונים פרסם מודעות בעיתונות שטענו כי סך השימוש והגלישה החודשי ממכשירים סלולריים אל האתר, הוא הגבוה ביותר מבין האתרים הישראלים בחודש יולי, למרות שמצב העניינים אינו כך.

אותם פרסומים עוררו זעם רב בקרב חברים בוועדה שאיימו אף לפרוש ממנה, והמנכ"ל תורג'מן הוציא הודעה בה כתב כי "אין מחלוקת על כך ש-mako פעל בניגוד לכללי הוועדה". חברים בוועדה התבטאו בשבועיים האחרונים בצורה קשה נגד המהלך של mako, ולמרות זאת - הוועד המנהל החליט היום לחדד את הנהלים בהתנהלות האתרים החברים בו, אולם לא להטיל סנקציות על mako.

הוועדה גם דנה בהחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה, שהתנגד לפרסום המסמך שגובש לפני מספר חודשים על ידי הוועדה, הכולל המלצות בתחום הפרסום באינטרנט. בישיבה היום הוחלט על ידי החברים כי לדעת הוועדה החלטת הממונה שגויה ופוגעת בתעשיית הפרסום בדיגיטל, וכי על הוועדה למדרוג באינטרנט להיאבק לשינויה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    בכיר בתעשייה 31/08/2013 09:22
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד הוא רצה ששוק הפרסום באינטרנט יגדל כתוצאה מפעילות הוועדה ומצד שני הוא קידם ודחף בכל הכוח את שוק הפרפורמנס ולימד את המפרסמים לקנות רק לידים. אז איך בדיוק הוא ציפה שהשוק יגדל? זה לא הולך ביחד. המדובר ב 2 פעולות המנוגדות אחת לשנייה ואת זה התימני לא השכיל להבין.
  • 9.
    אלי 27/08/2013 18:40
    הגב לתגובה זו
    בושה!
  • 8.
    אילן העלוב 27/08/2013 17:10
    הגב לתגובה זו
    בסך הכל הוא מביא תוצאות חרא בוואלה ולקוחות כבר לא מעניין אותם וואלה בושה וחרפה לגוף הגדול בישראל
  • 7.
    עוד עובד מהתחום 27/08/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
    נכון , עקרונית אילן צודק אבל האם מהלך של עזיבה שכזאת תועיל לשוק ולוואלה או תזיק ? האם אילן הביא אלטרנטיבה או כרגיל פועל בכוחניות מתוך כוונה בסך הכל להוריד בגובה התשלום על המדידה? כל האתרים ימשיכו להימדד ווואלה לא ? נו באמת . מהלך טיפשי שמתווסף להמון החלטות טיפשיות של אילן בשנים שהוא מנכ"ל וואלה . תימני או לא תימני - הוא מנכ"ל כושל שקיבל חברה בבורסה ומרויחה והפך אותה לחברה שאף אחד כבר לא רוצה לעבוד שם .
  • 6.
    אתרים נסגרים כי אין פרסום. אז לשלם מאות אלפים (ל"ת)
    גילי 27/08/2013 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גל תורג'מן אמר לאייס: "אני בישיבה, לא יכול ל (ל"ת)
    דבר" 27/08/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
  • מכיר אותו 27/08/2013 15:14
    הגב לתגובה זו
    אין להם תשובות לשאלות הקשות באמת! לא פלא שוואלה עזבו
  • 4.
    מישהו מהתחום 27/08/2013 14:25
    הגב לתגובה זו
    לוקחים כסף כל חודש אבל לא מחדשים שום דבר...
  • 3.
    אנחנו 27/08/2013 14:03
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שמישהו יעשה משהו! האתר מספר 1 מתחילת המדידה ממשיך לקבוע!
  • 2.
    יקי 27/08/2013 14:00
    הגב לתגובה זו
    לא רואה אף אחד ממטר התימני...
  • 1.
    עובד וואינט 27/08/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
    עשו בשכל בוואלה! סתם בזבוז כסף הוועדה הזו...
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.