המשבר בעיתונות מתבטא במספרים: החשיפה ל'מעריב' קרסה ביותר מ-40%
סקר TGI שבוחן את החשיפה לעיתונות ולרדיו, יגרום היום (יום א') לסערה בשוק התקשורת הישראלי, עם פרסום הנתונים, שחושפים עד כמה עמוק המשבר בשוק הפרינט. גם הפעם הסיפור האמיתי הוא כבר לא המאבק בין ישראל היום לידיעות אחרונות, אלא דעיכתו של מעריב, והיחלשותו המשמעותית של הארץ.
לאחר שנים שבהן בניגוד למגמות העולמיות של ירידה בקריאת עיתונים, בישראל דווקא נשמרה היציבות בצריכת המדיה הוותיקה, נתוני סקר TGI בוגרים גל 1 לשנת 2013 מצביעים על ירידה כללית בחשיפה לעיתונות והאזנה לרדיו, מ-66.5% בינואר-יוני 2012, ל-63.8% ביולי-דצמבר 2012, ועד 60.5% בלבד בינואר-יוני 2013. גם בעיתונות סוף השבוע חלה ירידה משמעותית, מ-66.7% בחצי הראשון של 2012, ל-62.6% בחצי הראשון של השנה.
סקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש.
מנכ"ל חברת קנטאר מדיה מחקריTGI , איתן כסיף, ציין כי "מניתוח המגמות לאורך השנים, המשתקפות ממצאי הסק, ניתן לראות כי התופעה 'החריגה' בישראל שהחלה בזמנו לאחר הופעת העיתון ישראלי ובהמשך 'ישראל היום' של שינוי במגמת קריאת עיתונים יומיים, שבתחילה אופיינה בגידול ובהמשך ביציבות בקריאת עיתונים, השתנתה למגמה המוכרת בעולם של ירידה בצריכת המדיה הוותיקה שלכך מצטרפת תופעה דומה המשתקפת גם בהאזנה לרדיו. סביר להניח כי חלק מהגורמים לתופעה זו הינם חדירת סמרטפונים וטאבלטים - אמצעים זמינים לצריכת מדיה בכל מקום ובכל זמן בהתאם לנוחיות המשתמש וגורמים אלו ימשיכו להשפיע על אופן השימוש והבחירה באמצעי המדיה של הצרכן בישראל ובעולם".
ושוב: רעידת אדמה בקרליבך, עם קריסה של 50% בתוך שנה
המאבקים בין 'ישראל היום' ל'ידיעות אחרונות' פרנסו אותנו לא רע בשנים האחרונות, אבל הסיפור האמיתי כאמור נמצא טיפה יותר מערבה מ-2 המערכות האלה, אצל הקולגות החלשים מרחוב קרליבך.
אחרי האשליה של נתוני החצי הראשון של 2012 עם התחזקות ל-11.9% ביחס לחצי שלפניו (10.7%), רשם העיתון צניחה כמותה לא נראה בעיתונות הישראלית מזה שנים. על פי נתוני יולי-דצמבר 2012 החשיפה לעיתון עמדה על 9.7%, וכעת היא על 5.8% בלבד, כלומר- ירידה של 40% מהחצי הקודם, ושל 50% בשנה. נתונים אלה מתייחסים לתקופת המשבר ב'מעריב', שעבר מידיו של נוחי דנקנר לשלמה בן-צבי.
בחודשים האחרונים מספר הגיליונות המודפסים ירד משמעותית, על פי דיווחים לא רשמיים בתוך העיתון הנתון עומד על 18 אלף בלבד, בהנהלת העיתון מסרבים לחשוף מספרים, אבל טוענים כי מדובר במספר שגוי וכי הנתון האמיתי גבוה בהרבה, אולם על פי נתוני החשיפה הנוכחיים, העיתון בהחלט לא מגיע לקורא הישראלי, שמתקשה לקבל אותו לביתו או למצוא אותו במכולת השכונתית או הסופר.
בקשר לנתוני החשיפה הגרועים של ממעריב, בהנהלת העיתון מבקשים להבהיר כי "כל מי שעקב בתקשורת, מודע למאבקו של מעריב להשתחרר ממשקולות העבר בעיקר בתחום ההפצה. רק באמצע חודש מאי קיבלנו אישור להפיץ את מעריב דרך חברת 'בר הפצה' ובסוף יוני 'מעריב' חזר למספר נקודות החלוקה והמכירה שהיינו בהם בעבר. אנו פועלים להגדיל משמעותית את נקודות המכירה ברבעון הקרוב - דבר שיבוא לידי ביטוי בTGI בשנה הקרובה".
ומה קורה ברחוב שוקן? שם המצב לא מעודד גם כן. עם קשר או בלי קשר למעבר של אתר 'הארץ' ל"חומת תשלום" והירידה במספר הגולשים הכללי באתר, גם החשיפה לחציון הראשון של 2013 עמד על 5.4%, וגם היא במסגרת מגמת הירידה שנרשמת בשנים האחרונות לחשיפה לעיתון. בחצי השני של 2012 החשיפה ל'הארץ' עמדה על 6%, מול 7% בחצי שלפניו, ירידה של 15%. בתוך שנה ירדה החשיפה לעיתון ביותר מ-20%.
"ביביתון" מול "אמפריית הרשע של נוני"
ונחזור למאבקים בין 'ישראל היום' ל'ידיעות אחרונות'. העיתון של המיליארדר היהודי-אמריקאי שלדון אדלסון, שזינק בתוך שנים בודדות למעמד של העיתון עם החשיפה הגדולה בישראל, רשם בחצי האחרון את ההיחלשות המשמעותית במיותר שלו. אם בסיכום התקופה של יולי-דצמבר 2012 החשיפה לעיתון עמדה על 39.9%, הרי שבחצי השנה האחרונה היא ירדה ב-7.5% ל-36.9% בלבד.
זה בדיוק הנתון שקיבל 'ידיעות אחרונות' - 36.9%, שנחלש קלות מ-37.3% בחצי השני של 2012, ובכך נוצר שוויון בין 2 היריבים המרים, שלאחרונה דואג אחד מהם ('ישראל היום') להתנגח בשני ('ידיעות אחרונות') במסגרת מדור כמעט יומי בהובלתו של בכיר העיתון גונן גינת.
מישראל היום נמסר כי "ישראל היום ממשיך להוביל ברמה שנתית, כפי שנאמר בהודעה על תוצאות סקר ה-TGI, ולהיות העיתון מספר אחת בשיעור החשיפה לעיתונות הכתובה בישראל. נמשיך להוביל גם בכל שנת 2013".
ב'פוסט' יכולים להיות מרוצים בסך הכל מנתוני החשיפה בחצי הראשון של 2013, למרות ההיחלשות הקלה מ-8.6% בתקופה של יולי-דצמבר 2012, ל-8.3%. בזכות ההחלשות של 'הארץ' והקריסה של 'מעריב', לאט לאט הפך העיתון לשלישי בחשיפה שלו בישראל במהלך השבוע.
עיתוני סוף השבוע: 'סופשבוע' על חשבון 'מעריב'
בגזרת עיתוני סוף השבוע, 'ידיעות אחרונות' ממשיך לרשום שיא שלילי, אבל עם ירידה קלה במיוחד הפעם - מ-41.7% בחצי השני של 2012 ל-41.5% בחצי הראשון של השנה. 'ישראל היום' רשם עלייה קלה ושיא כל הזמנים - מ-32.8% ל-33%.
ההפרש בין 2 העיתונים עמד 12.1% בחצי הראשון של 2012, כעבור חצי שנה הוא כבר היה 9.1%, וכעת הוא עומד על 8.5% בלבד.
גם בסוף השבוע קרס 'מעריב' - מ-14.1% בינואר-יוני 2012, ל-11.6% ביולי-דצמבר 2012, ל-8.1% בינואר-יוני 2012. "חבילת סוף השבוע" של מעריב, איבדה כותבים רבים לטובת סופשבוע - השבועון החדש של אלי עזור, שהרוויח גם את הקוראים של מעריב. על פי נתוני TGI, רשם העיתון החדש חשיפה של 7.4%.
בניגוד לנתוני ימי השבוע, 'הארץ' בסוף השבוע בלם את הירידה של חצי השנה הקודמת, ועלה מ-6.2% ביולי-דצמבר 2012, ל-6.3% בינואר-יוני 2013.
'מקור ראשון', כמו בעיתון האח מקרליבך, רשם ירידה חדשה בתוך שנה, מ-3.8% בחצי הראשון של 2012, ל-3.3% בחצי השני של אותה שנה, ל-2.5% בחצי השנה האחרונה. בסך הכל מדובר על ירידה של 35% בתוך שנה.
בעיתון 'בשבע' ממשיכים לזגזג: בחצי השני של 2011 החשיפה עמדה על 5.3%, כעבור חצי שנה החשיפה ירדה ל-4.9%, ובחצי השני של 2012 עלתה ל-5.3% שוב. והפעם - 4.5% בלבד.
ואילו החשיפה של גלובס בסוף השבוע זינקה ב-10% מ-3.3% ל-3.7%. בחברת קנטאר מדיה מחקרי TGI מסבירים כי במהלך התקופה הזאת, המוסף הכלכלי של 'מעריב' היה מבוסס על המותג של, התוכן והמראה של 'גלובס', ולכן יתכן ונתון זה מושפע מתופעה זו.
TheMarker דווקא מתחזק, 'גלובס' מזנק בזכות 'מעריב'
עוד שדה קרב עקוב מדם, הוא בגזרת העיתונות הכלכלית. כלכליסט (שילוב של מוסף ב'ידיעות אחרונות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') ממשיך להוביל בחשיפה, אבל רשם ירידה קלה מ-12.4% בחצי השני של 2012 ל-11.8% בחצי הראשון של השנה.
בניגוד לעיתון האם 'הארץ', עיתון TheMarker דווקא התחזק בחצי האחרון של השנה ל-6.3% מול -6.1% בחודשים יולי-דצמבר 2012. החשיפה ל-TheMarker היא מוסף בתוך 'הארץ' לביו עיתון עצמאי יומי.
ואילו גלובס רשם עלייה משמעותית מ-4.5% בחצי השני של 2012 (ואותו נתון גם בחצי הראשון של אותה שנה), ל-5.5% בינואר-יוני 2013, כלומר זינוק של יותר מ-20%. יש לציין כי גם לגבי נתון זה מסבירה חברת קנטאר מדיה מחקרי TGI כי במהלך התקופה הזאת, המוסף הכלכלי של 'מעריב' היה מבוסס על המותג של, התוכן והמראה של 'גלובס', ולכן יתכן ונתון זה מושפע מתופעה זו.
בגזרת המגזינים: 'לאשה' שוב נחלש
לאשה רושם שוב היחלשות אחרי מגמה חיובית ממנה נהנה לפני חצי שנה. העיתון מבית היוצר של קבוצת 'ידיעות אחרונות', קיבל בחציון האחרון 8.5%, מול 9% בחצי השני של 2012, 8.3% בחצי הראשון של 2012, ו-9.7% בחודשים יולי-דצמבר 2011. המתחרה, הירחון את של 'מעריב', דווקא התחזק קלות מ-2.4% ל-2.5%.
פנאי פלוס, אף הוא מקבוצת 'ידיעות אחרונות', ממשיך במגמת הקריסה: 6.3% בחצי השני של 2011, 6.1% בחצי הראשון של 2012, 5.5% בחצי השני של 2012, ו-4.2% בחצי הראשון של השנה. בסך הכל מדובר בירידה של 24% ב-6 חודשים, ו-34% בשנתיים.
בגזרת הירחונים, בלייזר ממשיך במגמת הירידה - 2.9% בחודשים ינואר-יוני 2013, מול 3.2% בחצי השנה שלפני כן, ו-3.3% בחצי הראשון של 2012.
מגזין TheMarker התחזק אף הוא כמו היומון הכלכלי: הפעם החשיפה עמדה על 2.1% מול 1.7% בחצי השני של 2012, התחזקות של 24% ב-6 חודשים.
- 9.אם מעריב לא יהפוך לחינמון מיתתו ודאית (ל"ת)חבל 04/08/2013 01:16הגב לתגובה זו
- 8.שפירא/ראשל"צ 22/07/2013 22:06הגב לתגובה זושנים אני רוצה לחתום על מנוי ל "הארץ" אך נמנע מכך בשל הפורמט הגדול והלא נוח לקריאה של העיתון. לא ברור לי מדוע מתעקש העיתון על הפורמט גדול כשכל העיתונים עברו לפורמט של The Marker. אפילו ה=TIMES של לונדון הבין זאת ועבר לפורמט של SUN
- 7.חיים 21/07/2013 15:11הגב לתגובה זומה זה משנה? ממילא התוכן הוא נגזרת של הבעלים והחברים שלו.
- 6.צריך לכתוב החצי הראשון ולא החצי האחד (1) (ל"ת)אחד 21/07/2013 13:52הגב לתגובה זו
- 5.כר מרעה 21/07/2013 13:34הגב לתגובה זוהם לא עיתון ולא ניתן להשוות אותם לשאר
- 4.יקי 21/07/2013 11:54הגב לתגובה זואני כל כך שמח שעיתון הארץ קורס למנגינת לבו של גדעון לוי אוהב ישראל
- מגינת לבו, לא מנגינת. אולי תקרא הארץ ותשכיל (ל"ת)21/07/2013 13:59הגב לתגובה זו
- 3.עבודה בעיניים 21/07/2013 11:51הגב לתגובה זומודפסים הרבה פחות ממה שמצהירים ומי שלא יוצא עד 07:30 למצוא עיתון לא ימצא.הכל נגמר כי לא מדפיסים.
- 2.מנחם 21/07/2013 11:31הגב לתגובה זואבל מתברר שהם רק שם. העיתון הולך ועמו גם האג'נדה שלו#שירות חינם לקורא שהיה בטוח שאם מחר יש בחירות ביבי לא לוקח שוב, ובהליכה#
- 1.קריסה למעריב, מדהים הנתון הזה (ל"ת)וואו 21/07/2013 11:05הגב לתגובה זו
- יוחזר מאקסוול! (ל"ת)מנוי לשעבר 21/07/2013 22:34הגב לתגובה זו
- קקפוניה 21/07/2013 15:52הגב לתגובה זובושה וחרפה מדור מביך. מה שקרה ביום חמיש האחרון עם מהשחק של מכבי תא באלופות בכלל בושה.
- יעקב 21/07/2013 17:14לאורך כל השנים שמענו ש"הארץ" נופל כי הוא שמאלני. אז הנה - מגיע גאון מהימין ההזוי, מפטר את כל הסמולנים ממעריב ומה מתברר??? שסופשבוע עם הסמולנים מנצח את מעריב, ומעריב נותר עם "מקור ראשון" ביד. אבל כנראה שגם הוא סמולני מידי, ולכן הימנים האינטיליגנטים לא רוצים לקרוא אותו. כמה חבל...

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים
מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש.
מהדורות חדשות נוספות
המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים.
במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים.
בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים.
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.