מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

MADE IN CHINA: יצרניות ה-EV לא עוצרות

NIO ו-Xpeng דיווחה על צמיחה של מעל 300% בנתוני מסירת הרכבים לחודש ינואר: ביחס לנתוני טסלה ושלושת החברות הסיניות, השוק מתמחר את שווי החברה בכ-1.445 מיליון דולר בממוצע על כל רכב שנמסר
אור צרפתי | (3)

השילוש הקדוש מסין, יצרניות הרכבים החשמליים: אקספנג XPENG (סימול:XPEV), ניו (סימול:NIO) ולי (סימול:LI), פותחות את שנת 2021 עם נתוני מסירה חזקים, המצביעים על כך ששוק ה-EV בסין רק החל לצמוח. למרות שיעורי הצמיחה, מניות החברות מראות חולשה בעוד טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מזנקת.  

במהלך שנת 2020, מסרה טסלה 499,550 רכבים בסה״כ, החברה נסחרת לפי שווי של כ-787.8 מיליארד דולר, או 1.575 מיליון דולר על כל רכב שנמסר.  

במהלך חודש ינואר, ניו הגדילה את מכירות הרכבים בכ-352% ל-7,225 רכבים חשמליים. הקרוסאובר החשמלי החדש EC6, שהושק רשמית במהלך חודש דצמבר היווה כ-39% מסך המסירות בחודש ינואר. קצב צמיחת הנמסיס הסיני של טסלה מתגבר , במהלך חודש נובמבר דיווחה החברה על צמיחה של כ-109%, בדצמבר בכ-121% וסה״כ מסרה 42,728 רכבים במהלך שנת 2020, כ-8.5% מטסלה בעוד שווי השוק של החברה מהווה כ-11% משווי השוק של טסלה, או כ-2.06 מיליון דולר על כל רכב שנמסר. 

 

אקספנג היא היריבה הקטנה יותר, אך צומחת בקצב מהיר יותר ומובילה בתחום הנהיגה האוטונומית, כזאת שלא יורדת מהענקית האמריקאית. Xpeng דיווחה על 6,015 מסירות רכבים במהלך החודש, צמיחה של כ-470% לעומת התקופה המקבילה, וזאת לאחר שדיווחה על צמיחה של כ-326% במהלך חודש  דצמבר. מכירות הרכבים הוכפלו במהלך הרבעון הרביעי לכ-13 אלף, וסה״כ בכל שנת 2020 החברה רשמה 27,041 רכבים שנמסרו המהווים כ-5.4% מאלו של טסלה ואילו שווי השוק של החברה מהווה כ-4.3% לאחר הירידות בשבוע האחרון או כ-1.27 מיליון דולר על כל רכב שנמסר. היריבה הקטנה מבין השלושה החלה לייצא את הרכבים לאירופה ומחזיקה בשני מפעילים בשליטתה בסין. 

 

LI, עדיין לא דיווחה על נתוני המסירה בחודש ינואר, אך אלו צפויות להמשיך את הצמיחה של כ-530% עליה דיווחה בחודש דצמבר. מכירות הרבעון הרביעי של החברה טיפסו בכ-67%, היחידה של הכפילה את כמות הרכבים. במהלך כל שנת 2020 דיווחה החברה על כ-32.6 אלף רכבים שנמסרו, המהווים כ-6.5% מסך מסירות הרכבים בשנת 2020 של טסלה, ואילו שווי השוק של החברה מהווה כ-3.6% בלבד או כ-883 אלף דולר או  על כל רכב שנמסר. 

 

למרות נתוני המסירות החזקים, החברות מתמודדות עם תחרות קשה ביותר. טסלה החלה לספק את הקרוסאובר החשמלי החדש לשוק הסיני ב-18 לינואר, לאחר שהחלה למכור את דגם 3 בסין שזכה לאהדה רבה והפך לרכב החשמלי המוביל במדינה. נראה שמגרש מהמזרח יש מספיק מקום לכולם, לדברי האנליסטים של Wedbush, סין היא ההזדמנות הגדולה ביותר בשוק ה-EV, וצפויה להכפיל את שיעור הרכבים החשמליים במהלך השנים הקרובות. 

 

נכון להיום, שווקי ה-EV המתפתחים בעולם נמצאים במזרח בהובלת סין, ובאירופה בהובלת נורבגיה, כאשר ארצות הברית נותרת מאחור. עם זאת, לשוק האמריקאי פוטנציאל רב, במיוחד לאחר תפיסת השלטון ע״י הדמוקרטים. עם כניסתו לתפקיד, ביידן הצהיר כי הוא צופה להחליף את כלל הרכבים הציבוריים לרכבים חשמליים ולעודד את המגמה הירוקה, אך באותו נאום ציין כמה פעמים ״לקנות תוצרת אמריקה״ מה שמעניק יתרון לחברות המקומיות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בשבועיים הקרובים NIO תתייצב על שער שמעל 80$ (ל"ת)
    רננה 02/02/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק מזומן 02/02/2021 09:23
    הגב לתגובה זו
    רק אחוז אחד בעולם בכלל מחפש רכב חשמלי באינטרנט..
  • מור 03/02/2021 00:18
    הגב לתגובה זו
    נרדמת בשמירה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.