הזוכים הגדולים של גביע העולם: הרשתות החברתיות וענקי המדיה

ציוצים בטוויטר, אזכורים אינסופיים בפייסבוק והכנסות גדלות מפרסומות. לא רק הצופים בבית נהנים מהמונדיאל
מתן בן ברוך |

גרמניה וארגנטינה, אלו 2 העולות הגדולות לגמר גביע העולם בכדורגל שיערך ביום ראשון בברזיל. אחת מהן תהיה המנצחת הגדולה, לפחות בכל מה שקשור בכדורגל. כשמדברים על דולרים וסנטים הזוכות הגדולות של המונדיאל הזה הן הרשתות החברתיות וחברות התקשורת והמדיה המסורתיות.

כאשר בארה"ב, המונדיאל שבר כל שיאי רייטינג אפשריים עבור רשת הספורט ESPN שהגדילה משמעותית את ההכנסות מפרסום שלה בעקבות שידורי המונדיאל. הנהנית העיקרית מההצלחה העצומה והפופלריות של המונדיאל בארה"ב היא חברת דיסני (סימול: DIS) השולטת ברשת הספורט ESPN. דיסני שילמה כ-100 מיליון דולר עבור זכויות השידור של המונדיאל, מה שהתברר בדיעבד כהצלחה מסחררת.

השאלה המתבקשת כרגע היא האם רשת FOX שרכשה את זכויות השידור עבור גביעי העולם שיערכו ב-2018 ו-2022 תמורת סכום עתק של 425 מיליון דולר תצליח גם היא לגרוף רווחים נאים מאירוע הכדורגל הגדול בעולם. רבים מאמינים שההצלחה והמשחקים המרגשים בהם נבחרת ארה"ב השתתפה יצרו קהל אוהדים מסור חדש ברחבי ארה"ב. אך אליה וקוץ בה, הטורנירים הבאים ייערכו בקטאר וברוסיה, מה שיגרום לשעות צפייה מאוד לא נוחות עבור האמריקנים.

כשמדובר במדיה החברתית, גביע העולם היה האירוע הגדול ביותר אחריו עקבו פייסבוק (סימול: FB) וטוויטר (סימול: TWTR). בפייסבוק חשפו כי ליותר מ-300 מיליון משתמשים ברשת החברתית הגדולה בעולם הייתה חשיפה ליותר מ-2 מיליארד אזכורים שונים לגבי משחקי המונדיאל. המשחק בין ברזיל לגרמניה גרר אחריו כ-200 מיליון איזכורים מ-66 מיליון משתמשים, שיא עבור משחק בודד במונדיאל.

בטוויטר דיווחו כי המשחק בין ברזיל לגרמניה הביא ל-35.6 מיליון ציוצים והיה לאירוע הספורט המדובר ביותר בפלטפורמה בכל הזמנים. בכל דקה היו כ-580 אלף ציוצים בנוגע למשחק. יהיה מעניין לראות האם אירוע הכדורגל הגדול בעולם סייע לפייסבוק ולטוויטר להגדיל את בסיס המשתמשים שלהם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.