קריית אונו
צילום: עיריית קריית אונו
מחירי הדירות לאן

קריית אונו: הפריפריה הקרובה של ת"א. כמה עולה 4 חדרים?

עד לפני שנתיים זה היה נראה כמו חלום אפשרי, היום קריית אונו היא כבר בגדר פנטזיה. עם מחירים של 32-34 אלף שקל למ"ר בשכונות החדשות, תכנית שתכפיל את מספר התושבים, ולמרות תחבורה בעייתית מאוד, היא הולכת ומתרחקת מהצעירים
איציק יצחקי | (22)

טקס הריסת הבתים הישנים בפרויקט "עלמא" שקידם ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, נגמר בהפתעה. "בעוד 10 שנים ידברו על העיר הזאת כמו שמדברים על דובאי", הוא אמר בטקס שנערך במרץ אשתקד, שהוביל להריסת 232 מבנים ישנים ולבניית 755 דירות חדשות בעשרה בניינים של 12-20 קומות.

גם גל יודע שהציטוט הזה הוא מופרך, אבל זו לא הנקודה: העיר שלו עוברת מהפך בריא. היא מבססת את עצמה כאחת הערים היוקרתיות באזור המרכז, מפתחת שכונות חדשות, והמחירים רק עולים בשנתיים האחרונות, אפילו יותר מהקצב של ישראל כולה.

43 אלף תושבים, עם מדד כלכלי חברתי 9 מתוך 10, צפיפות סבירה, גבעת שמואל מצפון, רמת גן, סביון וגני תקווה ופתח תקוה מסביב לה - הכל נגיש, הכל זורם כי היא מחוברת דרך כביש 471 לכביש 4 וכביש 6, ואפילו התנועה בציר לוי אשכול מובילה לכבישים ראשיים. אבל בפנים, בתוך העיר - אין זרימה. 

הבעיה הכי חמורה: תחבורה. הכביש הראשי הפך לסיוט, וגם האוטובוסים לא יכולים לעקוף את הפקק. רכבת כבדה לא צפויה לעבור באזור (רק רכבת קלה, וגם זה בקצה העיר)

ברגע שאמרנו תחבורה אז חייבים להתעכב על זה - בתקופה האחרונה כביש לוי אשכול, הכביש הראשי של קריית אונו, הפך לסיוט: אפשר לעמוד חצי שעה באותו מקום, מבלי להתקדם מילימטר. גם האוטובוסים תקועים ולא יכולים לעקוף את הפקקים. בין אם זה בכביש הראשי ובין אם בכבישים שמתחברים אליו. מה קרה? אם לפני שנתיים היו שלושה נתיבים לכל כיוון ברחוב לוי אשכול אז לפני שנה וחצי העירייה צמצמה אותו לשניים כשסללה נתיב אופניים, ולפני חצי שנה היא סגרה עוד נתיב כדי לבנות נתיב תחבורה ציבורית, נת"צ. בהחלט צריך לשפר את התחבורה הציבורית באזור אבל מה שקרה בפועל הוא פקקי ענק בעורק המרכזי של העיר, כשלאנשים אין אלטרנטיבה לעבור לתחבורה ציבורית (הנתיב עוד לא פועל).

ומה לגבי רכבת? מדובר ב'פריפריה של גוש דן' - והרכבות לא מגיעות לאזור. למעשה אם אתם רוצים לנסוע ברכבת תיאלצו לקחת את הרכב ולחנות באחת משתי תחנות הרכבת של פתח תקוה (סגולה וקרית אריה, שגם המיקום שלהן נחשב גרוע במיוחד והקישוריות שלהן לתל אביב לא טובה). גם תוואי המסילה המזרחית שאמור להיבנות עד 2026 (לו יהי) יעבור באזור ראש העין ואלעד, גם כן לא רלוונטי לתושבי האזור. הרכבת הקלה אמנם צפויה להיבנות ולעבור בעיר, אבל רק בקצה שלה, יחסית בסמיכות לבית החולים שיבא, תל השומר.

עוד סיבה לא לגור כאן? נורא יקר. כשאנחנו מדברים על נדל"ן, יש את המעגל הראשון, תל אביב - ויש פריפריה. אבל לא כל הפריפריה שווה - קרית אונו היא המעגל הראשון של הפריפריה. כאן תוכלו לקנות דירות ב-30 אלף שקל למטר. אם הלכתם לשכונות החדשות, דירה תעלה לכם יותר מ-3 מיליון שקל. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

קריית אונו צומחת בקצב מהיר. לפי תכנית המתאר שלה, אוכלוסייתה של העיר תוכפל עד 2040. קרית אונו תבנה עוד 5,500 יחידות דיור (יחד עם פרוייקטים להתחדשות עירונית) ובסך הכל יש צפי ל-80,000 תושבים עד השנה הזו.  איך זה יקרה? ראשית, שטח העיר יגדל בעוד 800 דונם על חשבון תל השומר. יוקמו של יותר מ-4,000 יחידות דיור. בנוסף, בחלק המערבי של העיר תוקם שכונה חדשה. בעיר מאמינים שהגדלת שטחי התעסוקה תחזק עוד יותר את הבסיס הכלכלי שלה. 

פרויקטים של התחדשות עירונית, באמצעות תמ"א 38 ופינוי בינוי, וכן חידוש רחוב לוי אשכול, אמור לשכלל עוד יותר את מרכז העיר. תכנית המתאר שינתה גם את צירי המסחר, כך שהנגישות לצירים המרכזיים תהיה קלה יותר.

בדקנו: כמה עולה דירה ביבנה? 

מחירי הדיור בקריית מוצקין: הצפיפות הורגת. פלא שהפרוייקטים נעצרו?

מחירי הדיור בקריית ים - איפה עוד תשיגו דירה ב-900 אלף שקל?

דירה במצפה רמון - כמה זה עולה ומה התשואה?

מחירי הדירות בנתניה - לא רק בגלל הצרפתים, היכן ייעצר הטירוף

מחירי הדיור בחדרה - בכמה הם עלו והאם המשקיעים איחרו את הרכבת?

ראש העירייה יודע מה הוא עושה: בניית 850 אלף מטר בצומת סביון הוא לא רק מקור תעסוקה, אלא גם מקור גדול מאוד להכנסות ממסי ארנונה. גם קווי המטרו והרכבת הקלה אמורים להקל על התנועה.

בקרית אונו יש פחות משקיעים, העלות מאוד יקרה והתשואה, משהו כמו 2.5% לשנה, לא ממש מצדיקה את זה. בואו ניקח את המחיר הממוצע לדירה בשנה האחרונה (800 עסקאות אחרונות) - 

מחיר ממוצע ל-3 חדרים עומד על 2 מיליון שקל; מחיר ממוצע ל-4 חדרים: 2.7 מיליון שקל; מחיר ממוצע ל-5 חדרים: 3.3 מיליון שקל. אבל, ויש אבל, המחיר הזה משקף ממוצע משוקלל של שנה שלמה. המחירים ב-2022 עלו ב-19.6%, כשחלק מהעסקאות נעשו עוד לפני הפיק. המחירים היום גבוהים יותר. 

גם ההשוואה בין מחירי הדיור בקריית אונו לשאר הארץ מולידה מציאות מעניינת: לפני עשור היה המחיר הממוצע בישראל 1.3 מיליון שקל ובקרית אונו - 1.95 מיליון. היום המחיר הממוצע עומד על 1.88 מיליון שקל לעומת 3.1 בערך בקריית אונו. כלומר, הפער של 650 אלף שקל לדירה, צמח. גם באחוזים הפער גדל. המשמעות היא שקריית אונו עולה יותר מאשר העלייה הממוצעת בישראל. והמשמעות היותר רחבה: זוגות צעירים יכלו לקנות כאן דירה לפני שנתיים, אבל היום זאת משימה כמעט בלתי אפשרית. בשכונות החדשות המחיר הגיע ל-32-34 אלף שקל למטר. האם הבלימה במספר העסקאות תעזור? את זה נדע רק בעוד מספר חודשים.

מעיריית קריית אונו נמסר: "הפיכת הנתיב לתחבורה ציבורית אינה גחמה או לחץ חיצוני אלא מדיניות שראש העיר ישראל גל מוביל לפיה העירייה מעוניינת בהגדלת מרחבי ההליכה והוספת שבילי אופניים ברחובה הראשי של העיר ובהפחתת כלי הרכב הפרטיים הנוסעים בו לטובת תחבורה ציבורית. זה יותר נקי, יותר בטוח ויותר מהנה. בנוסף לכך לוי אשכול משמש בכל יום כנתיב תחבורה למעבר אלפי כלי רכב דרך קרית אונו. סגירת נתיב אחד לטובת תחבורה ציבורית תצמצם את נסיעת כלי הרכב הללו דרך קרית אונו".

עוד הוסיפו: "בעניין עליית מחירי הנדל״ן בעיר, זו תוצאה של העלייה החדה בביקוש למגורים בעיר. למה? ניהול נכון של העיר, אופי העיר, מיקום שמשלב קירבה לתל אביב יפו מחד וריחוק מהמולת המרכז, מאידך".

כמה עולה לקנות דירה בקריית אונו?

בואו נדבר על השכונות המרכזיות בקרית אונו כמו קיראון, פסגת אונו, גני אילן ורימון. בקיראון המחיר הממוצע לדירה הוא כ-3 מיליון שקל. מחיר השכירות נע סביב 6,500 שקל. העסקאות בבניינים החדשים נעות בין 32-37 אלף שקל למטר. 

בפסגת אונו המחיר הממוצע הוא 3.15 מיליון שקל, המחיר הממוצע זהה לקיראון. השכונה הזאת מבוקשת בין היתר בגלל המרכז המסחרי שלה. דירת 4 חדרים נמכרה כאן לא מזמן בסכום שיא של 3.8 מיליון שקל. ברחוב האגוז נמכרה דירת פנטהאוז בקומה 17 תמורת 6.25 מיליון שקל. ביצחק רבין, דירת 100 מטר תעלה סביב 3.6 מיליון. טירוף. השכונה סובלת ממעט פקקים בכניסה וביציאה ממנה, אבל למה צריך לצאת כשהכל נמצא במרחק הליכה? בעיקר בגלל העבודה שלכם, מסתבר.

בגני אילן כנראה שלא תוכלו להשכיר דירה. 8,100 שקל זה המחיר הממוצע. יש כאן גם בתים פרטיים. רוצים מחירים שפויים? לכו לשכונות האחרות. ברימון, למשל, תמצאו דירות במחיר שפוי יותר, סביב 24-26 אלף שקל למטר. זה יקרה בערים אחרות, אבל לא בקריה.

עסקאות אחרונות, קרית אונו:

פרויקט אומאמי (מערב העיר), 102 מ"ר, 4 חדרים, קומה 2 - 3.38 מיליון שקל.

הרימון 1, 123 מ"ר, 5 חדרים, קומה 8 - 3.4 מיליון שקל.

רחוב שטרן קורצ'אק, 109 מ"ר, 4 חדרים, קומה 5 - 2.92 מיליון שקל.

לוי אשכול 155, 106 מ"ר, 4 חדרים, קומה 1 - 2.98 מיליון שקל.

עגנון 2, 70 מ"ר, 4 חדרים, קומה 3 - 2.56 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    יצחק 21/02/2023 15:16
    הגב לתגובה זו
    אזהרה! פרויקט אומאמי וחברת קרסו נדל״ן. רכשתי מהם דירה ומדובר בחברה שיש לה תודעת שירות מזעזעת, חברה שהפרה ברגל גסה את ההסכם שלה מולי וחברה שמבקשת למסור לי דירה שמפוצצת בעשרות ליקויי בניה חמורים תוך שימוש באיומים באמצעות מכתבי עורכי דין חסרי שחר והתעלמות מוחלטת מדוח ביקורת של בודק מוסמך (מהנדס בניין). כעת, כדי להגביר את הלחץ כנגדנו, קרסו מחזיקים בדירה כבת ערובה, ומסרבים להכניס אדריכל מטעמינו כדי לקחת מידות ולקדם עבודות מטבח ונגרות בדירה.
  • 19.
    לינוי 20/02/2023 23:14
    הגב לתגובה זו
    אזהרה! פרויקט אומאמי וחברת קרסו נדל״ן. הפוסט מיועד למי שרכש או מתכוון לרכוש דירה בפרויקט אומאמי בקרית אונו של קרסו נדל״ן. כל האמור בפוסט נכתב מתוך חוויה אישית במטרה למנוע מאנשים נוספים להיכוות מחברה שיש לה תודעת שירות מזעזעת, חברה שהפרה ברגל גסה את ההסכם שלה מולי וחברה שמבקשת למסור לי דירה שמפוצצת בעשרות ליקויי בניה חמורים תוך שימוש באיומים באמצעות מכתבי עורכי דין חסרי שחר והתעלמות מוחלטת מדוח ביקורת של בודק מוסמך (מהנדס בניין), והכל כפי שמתואר מטה בהרחבה. בחודשים האחרונים רכשתי דירה בפרויקט אומאמי ״היוקרתי״ של קרסו לאחר שאיש המכירות השוויץ ברמת בניה בסטנדרטים הטובים ביותר שיש. לאחרונה נמסר לי ע״י קרסו כי הדירה מוכנה למסירה ראשונה, וביקשתי כי את המסירה יבצע בודק בית מטעמי, שהוא מהנדס בניין ולו הידע לעשות זאת. יצוין כי עוד טרם הרכישה ביקשתי להוסיף להסכם סעיף שמאפשר שאת המסירה יבצע מי מטעמי. בפועל - קרסו לא אישרו בשום אופן שבודק מטעמי יבצע את המסירה והגדילו לעשות בכך שאיימו במכתב בו טענו שכל עיכוב במסירה כתוצאה מחוסר הסכמתי לבצע את המסירה הראשונה באופן אישי - הוא עיכוב שאת השלכותיו ה
  • 18.
    הידען 27/01/2023 09:23
    הגב לתגובה זו
    לפני שבונים ככ הרבה יש לדאוג לתשתיות תחבורה. גם לרכב פרטי וגם לתחבורה הציבורית המגמגמת.
  • 17.
    יהשע בן נון 26/01/2023 21:04
    הגב לתגובה זו
    העיר הכי יפה במרכז . פרקים מהממים כמו פארק צה"ל ופארק רייספלד... אין על קריית אונו . טוב שמתעדפים תחבצ
  • 16.
    אנונימי 26/01/2023 15:12
    הגב לתגובה זו
    המחירים האלה נגמרו תעשה שעורי בית
  • 15.
    גם לפני שנתיים ולפני כמה שנים טובות קרית אונו היתה יקרה (ל"ת)
    אני 26/01/2023 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    תושב תיימני 26/01/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    תסדר את החינוך ואת העארסים עם האופנועים והמכוניות שאתה מפחד מהם
  • 13.
    יוחאי 26/01/2023 07:33
    הגב לתגובה זו
    יש כאן עליה משוגעת שלא יודעים מתי תיפסק למרות שהרווחתי מקווה שהמחירים יתייצבו וכן מעט פקקים בלוי אשכול אבל נתגבר...
  • מה בדיוק הרווחת יא לץ (ל"ת)
    ירון 26/01/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    רגע - אז מי יקנה את כל הדירות החדשות בלוי אשכול ? (ל"ת)
    הינשוף הזקן 26/01/2023 00:42
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    סתם מקום אבל המחירים רק יעלו כמו כל מקום בארץ. (ל"ת)
    שי.ע 25/01/2023 22:00
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יצחק 25/01/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
    בדובאי בכביש הראשי של העיר 5 מסלולים בכל צד של הרחוב + מחלפים. בק.אונו ברחוב הראשי מסלול אחד לכל כיוון ופקק אחד גדול. רבי הקומות משמימים חסרי כל יופי ואילו בדובאי רבי הקומות יפיפיים
  • 9.
    דן 25/01/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
    כמשתייך לעשירון 9/10 - מחירים בועתיים בצורה קיצונית ביותר .....הריבית עושה ותעשה את שלה ....נדבר עוד שנה מהיום !!!
  • 8.
    אנשים טיפשים 25/01/2023 15:29
    הגב לתגובה זו
    מי לעזזאל רוצה לגור באונו ? אין עבודה שם , אין מרכזי מסחר מעניינים ותחבורה על הפנים.
  • 7.
    תכתבו לנו כשימכרו כל הדירות במחיר הזה (ל"ת)
    לא עכשיו 25/01/2023 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חבר מפלגה 25/01/2023 15:13
    הגב לתגובה זו
    המנהיג הנערץ קיבל החלטה אמיצה ! מכרו את המכוניות לקפיטליסטים הארורים וסעו בתחב"צ !!
  • מי נשמע לוזר??? (ל"ת)
    שלדון 25/01/2023 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שי, שוכר ובוכה. 25/01/2023 15:13
    הגב לתגובה זו
    ממש לא ברור איך הצליחו לתכנן במיקום מרכזי בלב גוש דן עיר שתהייה ״חור״ שכ״כ רחוק מאיזורי תעשייה, מסחר, ותעסוקה.
  • 4.
    בעוד שנתים, נא לסמן בx את התשובה הנכונה: א. 25/01/2023 15:11
    הגב לתגובה זו
    בעוד שנתים, נא לסמן בx את התשובה הנכונה: א. 20%- ב.30%- ג.40%-
  • 3.
    עיר פקוקה ונוראית, תחבורה זוועה, גם פה יש ערסים. (ל"ת)
    25/01/2023 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נכנס אליך ראש העיר 25/01/2023 15:03
    הגב לתגובה זו
    נכנס אליך ראש העיר
  • 1.
    תושב 25/01/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    כרגיל, רוצים להיות "אירופה" אבל מממשים רק חלק מהקונספט. דירות חדשות בשפע, ללא מקומות חניה, ומסגרות חינוך לכל המשפחות שיגיעו אין באופק. אם עכשיו יש פקקים, חכו שיגיע האיכלוס. עצוב.
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

שי אהרונוביץ    צילום: דרור סיתהכל
צילום: שי אהרונוביץ צילום: דרור סיתהכל

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80

הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט

צלי אהרון |

הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.

זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ. 

מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.   

חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים  מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80,  אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל

אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.

החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.