בנימין נתניהו וישראל כץ
צילום: ששון תירם

"הפוך, גוטה, הפוך": התוכנית הכלכלית לפריסת "רשת בטחון לשכירים" צריכה להיות מבוססת על תגמול מעסיקים

התוכנית הכלכלית החדשה של ראש הממשלה ושר האוצר בהיקף של 90 מיליארד שקל נועדה לספק רשת ביטחון לשכירים, אך כנראה שלא נלקחו בחשבון השלכותיה על החברה - הנצחת הסעד והרחקת הצמיחה ביום שאחרי
רונן קנטור | (8)

ראש הממשלה ושר האוצר הציגו בימים האחרונים את התוכנית הכלכלית החדשה בהיקף של 90 מיליארד שקל לסיוע למשק עקב פגיעת הקורונה. תכליתה היא הענקת רשת ביטחון לשכירים, לעצמאים ולעסקים עד ליוני 2021 והיא אמורה להבטיח את הוודאות שהייתה חסרה בחודשים האחרונים במשק הישראלי.

ניכר כי תכנית זו, ככל והיא מתייחסת ל"רשת בטחון לשכירים", הוכנה בחופזה ולא נלקחו בחשבון השלכותיה על החברה בישראל לטווח הקצר והארוך. משמעות התוכנית הכלכלית, בכל הקשור ל"רשת הביטחון לשכירים", עשויה לבוא לידי ביטוי בהנצחת הסעד והרחקת מדינת ישראל מצמיחה משגשוג בתקופה שלאחר הקורונה.

עובד שהיה מועסק לפני פרוץ מגיפת הקורונה, ובצר לו פוטר מעבודתו או שמקום עבודתו נסגר, יחווה חוויה של בטלה מצד אחד, ומצד שני קבלת תשלום בדמות דמי אבטלה או תשלומי השלמה אחרים. אותו עובד עלול "להתרגל" למצב. העצלים יותר אף עלולים ליהנות מהמצב שללא צורך בעבודה כלשהי מוזרם לחשבונם תשלום דמי אבטלה שיהווה עבורם "דמי קיום", והחרוצים יותר עלולים לשקוע בתחושות דיכאון עמוקות על כך שאינם יצרנים ומקבלים תשלום בעודם בבטלה.

תהיה זו תוצאה הרת אסון לחברה ולמדינה אם נתעורר בעוד מספר שנים לגלות שגידלנו במו ידינו חבורה של "פרזיטים" מצד אחד או "חרדתיים" מצד שני, והכל בגלל החלטה שגויה של הנהגת המדינה בטיפול בסוגיית הביטחון הכלכלי של העובדים השכירים ופריסת "רשת בטחון לשכירים".

אם יורשה לי להציע למקבלי ההחלטות הצעה, הייתי אומר להם בפשטות: "הפוך, גוטה, הפוך!". התוכנית הכלכלית לפריסת "רשת בטחון לשכירים" צריכה להיות מבוססת על תגמול מעסיקים להעסיק עובדים, וכמה שיותר. הדרך להשגת מטרה זו היא בהשתתפות ישירה של המדינה ב-60% משכרו של העובד. המדינה תעביר לחשבונו של המעסיק סכום השווה ל-60% מהשכר, אשר ישולם לעובד באותו החודש.

בכך יושגו כל המטרות אותה משרתת תכנית "רשת בטחון לשכירים"; המעסיקים ישאפו לגייס עובדים רבים ככל שיוכלו, הואיל ועלות העסקת העובדים למעסיק קטנה משמעותית דרך ההשתתפות הישירה. המסר העיקרי שהמדינה תשדר בהווה ולדורות הבאים היא כי מדיניות הסעד בדמות דמי אבטלה וכדומה מיועדים למקרים קיצוניים בלבד, וכי במדינת ישראל - על עבודה משלמים. גם שיעור האבטלה במשק ירד משמעותית והמומנטום שייווצר יגרום לצמיחה במשק, מכיוון שליותר עובדים תהיה יותר הכנסה וכך צפויה לגדול ההוצאה המשפחתית עבור מוצרי צריכה.

 

על מנת למנוע ניצול לרעה של מנגנון השתתפות המדינה בשכר העובדים, יש לקבוע מנגנון דיווח מוסדר באמצעותו המעסיק והעובד מדווחים ומצהירים על היקף שעות העבודה של העובד אצל המעסיק כך שרק מהיקף שעות עבודה חודשי מסוים תהיה זכאות למעסיק לקבלת ההשתתפות של המדינה ב-60% משכרו של העובד. בנוסף, יש לקבוע קנסות גבוהים ומרתיעים למקרה של הצהרות שווא שיושתו הן על עובדים והן על מעסיקים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

במבחן התזרים למדינה, לא צפוי לחול כל שינוי מהותי לרעה מכיוון שסכום השתתפות המדינה בשכר העובד יהיה שווה או דומה ברוב המקרים לסכום דמי האבטלה אותם היה זכאי לקבל מהמדינה, עבור בטלה. מנגד, העובד יקבל מהמעסיק שכר עבור עבודתו אשר יעלה על סכום דמי האבטלה להם היה זכאי, וזאת מאחר והמעסיק משלים לעובד כחלק מהשכר את יתרת ה-40%. המעסיק יקבל אפשרות להעסקת עובדים נוספים אשר עשויים להוביל להגדלת התפוקה של העסק שלו כאשר חלק ארי משכר אותם עובדים ממומן על ידי המדינה. עקב כך, ייתכן והמדינה תצא נשכרת באופן שיחד עם הגדלת הפריון של העסק, המעסיק ישלם מיסים נוספים בגין הכנסותיו וכן בגין מס הכנסה עבור העובדים הנוספים אותם הוא מעסיק.

המסר העיקרי שיחלחל ויועבר לדורות הבאים הוא שבישראל משלמים על עבודה, לא על בטלה, והסעד באמצעות דמי אבטלה נועד רק למקרים קיצוניים באמת.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מאמר חכם!!! (ל"ת)
    לשלוח לרוהמ 22/07/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גוטה 22/07/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    רואים שמדובר בכתב מנותק ומתנשא. לקרוא למובטלים פרזיטים וחרדתיים זו חוצפה ועזות מצח. כנראה שלא אתה ולא סביבתך הקרובה הייתם אי פעם מובטלים ואין לך מושג איך זה מרגיש. אתה מדבר על כך שדמי אבטלה נועדו למצבי קיצון בלבד. נו ובאיזה מצב אנו עכשיו גאון שלנו?? רעיון התמיכה במעסיקים שכבר מתבצע במקביל (חשבו על זה קודם אז אולי אתה לא כזה חכם..) הוא נחמד אבל תאורטי ויכול לעבוד באופן מאוד חלקי אצל מעסיקים שבאמת מפעילים את העסק וצריכים עובדים. זה אולי יתרום קצת לכלכלה שזה הדבר היחיד שמעניין את הכתב אבל מה עם מאות אלפי המובטלים שישארו ללא עבודה ושאתה רוצה לשלול מהם כל אפשרות של קיום בסיסי? דמי אבטלה נועדו לטפל באזרח (המדינה נוצרה עבור אזרחיה) שנקלע למצוקה ולא לטפל בכלכלה אם על הדרך זה גם יעזור לכלכלה אז מה טוב.. צא ולמד, במרבית מדינות המערב דמי האבטלה נדיבים בהרבה מאשר אצלנו הן בסכומים והן במשך הזמן. אז מה, כולם שם פרזיטים וחרדתיים? אתה באמת חושב שמישהו שמח להיות מובטל? או אולי אתה רוצה להיות כמו ארה"ב, שם הביטוי מדינת סעד נחשב ממש לקללה. אנו באמת רוצים להיות אמריקה? כנראה שהכתב המתנשא כן.
  • 6.
    גוטה 22/07/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתם מצנזרים תגובות ראויות וענייניות רק משום שהן לא מסכימות עם דעת הכותב.
  • 5.
    הרעיון גאוני אבל איך עצמאי יעסיק עובד שהמקום שלו מתמוטט.קודם כל החקה ולאחר מכן הדג (ל"ת)
    איתן 22/07/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יעל 22/07/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
    כל אחד מבין שעדיף ללמד לדוג מאשר לתת חכה ויפה שעה אחת קודם.
  • 3.
    איתמר 21/07/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
    את המשכורת בעל העסק ירויח פעמיים יקבל עובד חינמי שהמדינה משלמת את רוב השכר וירויח בנוסף את התפוקה שהעובד נותן...מנסים לדאוג לאנשי השמנת על העובדים שמקבלים פירורים לפי ראות עינייך
  • 2.
    אורי 21/07/2020 22:38
    הגב לתגובה זו
    זהו תרגיל, חלוקת כסף לאנשים כדי שיבחרו בו שוב. המשק לא מעניין אותו.
  • 1.
    רוני 21/07/2020 22:02
    הגב לתגובה זו
    יש בעת הזאת לאפשר למשוך עד מחצית הצבירה מקרן הפנסיה בחוק לעת הזאת ללא מיסוי. דעה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.