האם פקידי האוצר משחקים במספרים - הגירעון עולה אבל לא רק בגלל הקורונה
בימים האחרונים, התקשורת מלאה בדיווחים על המאבקים בין פקידים באוצר לבין הממשלה. חלק בעד הפקידים, חלק בעד הממשלה. אבל בלי להיכנס לפרטים, הנה כמה הערות על מה למדנו ממשבר הקורונה על יועצים כלכליים, ועל משרד האוצר.
הערה ראשונה: לפני כמה ימים דיברתי עם חבר שיודע חשבון, ד"ר רונן בר-אל. אמרתי לו שלפני הקורונה, החוב הממשלתי של גרמניה היה באזור ה-60% תוצר, בערך כמו אצלנו. עד סוף השנה, הוא צפוי להגיע לאזור ה-75% אחוזי תוצר, בזמן שאצלנו הוא כבר חזוי להגיע לאזור ה-85%. רונן ספר על האצבעות, ושאל אותי ככה: "איך יכול להיות שגרמניה יצאה באחת מחבילות הסיוע הגדולות ביותר בעולם במונחי תוצר, ומדינת ישראל יצאה באחת מחבילות הסיוע הקטנות ביותר במונחי תוצר, ובכל זאת החוב שלנו גדל ביותר משלהם?" לא הייתה לי באמת תשובה. אבל היה לי ניחוש. שאלתי: "האם יכול להיות שמישהו במשרד האוצר ייפה את הנתונים לפני הקורונה, ועכשיו יש לו הזדמנות נפלאה לנקות את הספרים? הרי כשבכל מקרה יש גירעון ענק, אף אחד לא סופר 10-15 מיליארד שקל שהולכים לאיבוד".
רונן ענה בבוז: "איך זה יכול להיות? הרי כולם יודעים שפקידי האוצר מוכנים להיאבק נגד כל מי שצריך כדי להגן על הכסף של אזרחי המדינה". מה יש להגיד, הוא צודק. אבל בכל זאת יש לי תחושה לא נוחה ששר האוצר הקודם ידע את מי הוא בוחר לתפקיד.
הערה שנייה: ראיתי באינטרנט שיו"ר הוועדה המייעצת לכלכלה, פרופסור אבי שמחון, טען שלחלק כסף לאזרחים זה הפתרון הכי טוב למצב הנוכחי, כי אם לאנשים יהיה כסף, הם יצרכו יותר, ואם הם יצרכו יותר, התוצר יחזור לצמוח. אז חזרתי לאותו רונן, שהוא במקרה גם המומחה שלי למבוא למקרו-כלכלה. שאלתי אותו אם מה שלימדו אותי בשנה א' באמת נכון ושכל מה שצריך כדי להוציא משק ממשבר זה שהממשלה תבזבז יותר כסף. רונן ענה לי בערך ככה: "אם זה כל מה שהממשלה היתה עושה, זה באמת לא היה כל-כך נורא. נכון שזה שטות, אבל לפחות מחלקים כסף לכולם, ולכן לאנשים אין תמריץ לשקר ולעשות כל מיני דברים משונים כדי לקבל את הכסף. אבל האם אנחנו נראה גידול משמעותי בצריכה כמו שלימדו אותך במבוא למקרו? לא. כי חוץ מלחלק לאנשים כסף, הממשלה גם סגרה את המשק. אז איפה אתה רוצה שאנשים יעשו קניות? או שאנשים יסגרו קצת את המינוס, או שיכניסו את הכסף לחיסכון שיהיה להם מאיפה לשלם את המסים כשהממשלה תחליט להעלות אותם, או שיקנו ב-e-bay. בכל מקרה, את התוצר שלנו, זה לא יגדיל".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הערה שלישית: אחרי שרונן הסביר לי את זה, הוא גם נתן לי לקרוא מאמר של יועץ אחר של ראש הממשלה, פרופסור אורי חפץ. מכל המאמר, הבנתי דבר אחד: הדבר הכי חשוב, זה שהממשלה תדאג להחזיר לתושבים ולעסקים את תחושת הביטחון. אז שאלתי את רונן אם מה שהממשלה עושה נותן לו תחושה של בטחון. "בטח," הוא ענה. "אני בטוח שהולך להיות רע".
אביחי שניר, האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן
- 6.חבקוק 21/07/2020 18:30הגב לתגובה זוכולם יודעים כי פקידי האוצר "משחקים במיספרים " לפי מה שנוח להם. יש כאן מצב שהזנב מקשקש בכלב. ואם אתם לא מאמינים לי - תשאלו את כל שרי האוצר שדעיין איתנו.
- 5.בול. קלעתם ישר בפוני (ל"ת)איגור סמיגור 21/07/2020 18:03הגב לתגובה זו
- 4.שיר 21/07/2020 17:38הגב לתגובה זולא מתאים שבאתר פיננסי יפורסם כזה מאמר... התוצר של גרמניה והתוצר של ישראל, רחוקים מלהיות זהים. ולכן, גם אם ההוצאה על הקורונה דומה בשתיהן במונחים אבסולוטיים, היא רחוקה מלהיות דומה באחוזים מהתוצר...
- 3.אנונימי 21/07/2020 17:01הגב לתגובה זולעניין הגירעון הצפוי הכל תלוי במספרים שמוכנסים לנוסחה. למיטב הבנתי אצלנו לוקחים בחשבון את הירידה בגביית המיסים ואת הגידול בהוצאות שניהם יצטרכו להיות ממומנים בחוב. יכול להיות שבגרמניה כרגע לפחות לקחו רק את ההוצאה ואותה העמיסו על החוב הקיים.
- 2.אני מציע למחברים של פוסט זה לחזור ולפרסמו בעוד שנה! (ל"ת)bardaat 21/07/2020 16:53הגב לתגובה זו
- 1.מרידור היה צריך מזמן לעוף, כולל הכלכלנית הראשית בע 21/07/2020 16:19הגב לתגובה זומרידור היה צריך מזמן לעוף, כולל הכלכלנית הראשית בעלת הניסיון הרב שירה גרינברג הם לא מספיק טובים אבל לעיתונאים קשה להגיד את זה אז הם אומרים ביבי ביבי שהאמת היא שהאוצר חלש ולא אמין
- שמואל 21/07/2020 19:02הגב לתגובה זואז ביבי סתם בובה יחצנית כמו שחשבתי

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.