המס שהוקפץ ב-13,540%, והקשר הישיר לבריאות שלכם
לפעמים קשה להבין איך ממשלת ישראל פועלת. בדוח הוועדה הבין משרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי (ועדת צמח) שפורסם בנובמבר 2012 נכתב כי "לאחר ניתוח החלופות האפשריות לנפט בתחום התחבורה, מסקנתנו היא שהפתרונות מבוססי הגז הטבעי הינם הטכנולוגיות הזמינות והכלכליות ביותר להחלפת הנפט בטווח הקצר. ניתן להתחיל בהטמעה של תחליפים מבוססי גז טבעי כבר בשנים 2014-2015 ולהגיע לחדירה של כ- 50% תוך עשור". אכן, חזון מרשים ורצוי לכל הדעות.
אין מחלוקת על החשיבות של הטמעת הגז הטבעי לתחבורה על חשבון תזקיקי הנפט. סקטור התחבורה אחראי לרבע מנזקי זיהום האוויר במדינה ובשנת 2012 הוערכו נזקים אלו בכ-4.5 מיליארד שקל בשנה, וחמור מכך הוא מקור הזיהום המרכזי במרכזי הערים. היום סביר כי מדובר במספר גבוה יותר. הטמעה משמעותית של גז טבעי בסקטור התחבורה תביא להפחתה משמעותית בזיהום האוויר.
הגז הטבעי זול יותר ונקי הרבה יותר לעומת תזקיקי הנפט ורכב המונע בגז טבעי פולט לסביבה כמות מזהמים הנמוכה משמעותית לעומת רכבים העושים שימוש בתזקיקי הנפט. כך, ציי משאיות או אוטובוסים המונעים בגז טבעי פולטים עשרות אחוזים פחות מזהמים וגזי חממה לעומת אלו העושים שימוש בדיזל, ובעזרת המעבר לגז טבעי אנחנו גם מחזקים את הביטחון האנרגטי שלנו ומצמצמים את התלות בנפט.
עוד חזון למועד
אז איפה אנחנו עומדים היום תשאלו? כיום נוסעים על כבישי ישראל רק שלושה רכבים העושים שימוש בגז טבעי דחוס (CNG), כך שמימוש החזון של ועדת צמח עוד רחוק. אין טעם להתעכב יתר על המידה על העבר, שכן משק הגז הטבעי היה בקיפאון עמוק זמן רב מדי עקב אי-הוודאות הרגולטורית שהטילה את צילה על כל התפתחות בשוק, אבל מה שמטריד עכשיו הוא לאן אנחנו הולכים הלאה בתחום הגז הטבעי לתחבורה.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצערנו, למרות שהתחום רק בחיתוליו עכשיו נראה כי המלצות הועדה הבין משרדית שמונתה על ידי הממשלה ב-2013 לגבש מתווה מיסוי שיאפשר לעבור לתחליפי נפט "לאור האינטרס הלאומי האסטרטגי והפוטנציאל הכלכלי והסביבתי במעבר לתחליפי נפט לתחבורה" לא רק שלא יאפשרו את תחילת הטמעת הגז הטבעי לתחבורה, הן עשויות לגנוז לחלוטין את המהלך.
85% מס
על פי המלצות הוועדה, המכונה 'וועדת מיסוי ירוק 3', מס הבלו אותו משלמים הצרכנים שישתמשו בגז טבעי לתדלוק רכבם יגדל ב-13,540% (!), עלייה של פי 135, זאת כמובן בנוסף למס המוטל על ספקי הגז. כפועל יוצא של המלצות הוועדה, הדבר יביא לכך שעד 85% ממחיר הגז שהצרכן ישלם יהיה למיסים. ובתוספת עלויות התשתית והשיווק, מחיר הגז עצמו יהווה פחות מ-10% מהמחיר הכולל. מיותר לציין כי המלצה זו איננה מתיישבת עם החלטות והצהרות הממשלה בנוגע לעידוד צריכה מקומית של גז טבעי שכן המלצה זו מטילה מס על גז טבעי לתחבורה בגובה של פי 2 עד פי 10 מכל מדינה אחרת.
על פי המלצות הוועדה, המס לא יעלה מידית, הוא יעלה בצורה הדרגתית, אך כל מי שלא ייסב את רכבו כבר במהלך השנתיים הקרובות לא ייהנה באופן משמעותי ממתווה זה. לכאורה עליית המס צפויה להתחיל רק בשנת 2020, אך אם נהיה ריאליים, לאור העיכוב בפריסת רשת החלוקה לא צפויה התפתחות משמעותית בענף בטווח זמן זה, ולכן מדובר למעשה בהעלאת מס שנכנסת לתוקף ריאלי כבר עכשיו.
- F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך...
לסיכום, אין ספק שהמלצות הוועדה הלכו רחוק מדי וחריף מדי, הן בגובה המס והן במתווה הנבחר לעליית המס. התוצאה של מהלכים אלו ברורה – המשקיעים לא יקימו את התשתית הנדרשת לתדלוק בגז והצרכנים לא ישקיעו בהסבת הרכבים. אין גורם בענף הגז ובין אילו הנמנים על חלוצי תעשיית הגז טבעי לתחבורה שחולק על כך. ועדת הכספים של הכנסת תתכנס בקרוב לדיון חוזר בנושא, ועד אז ברשות המסים חייבת לשנות כיוון.
- 7.אור לגויים 17/02/2017 16:54הגב לתגובה זוולא רכב מונע בגז טבעי. הממשלה עשתה הכל, כל מנת למרר את חיי כל מי שחשב להעביר את צי הרכב שלו לגז טבעי והצליחה בגדול. הגז הטבעי כדלק לכלי רכב, במדינת ישראל, כבר לפני שנתיים מת מיתת חמור!
- 6.וינו 16/02/2017 17:06הגב לתגובה זוהמדינה התמכרה למס על הנפט, ולא יכולה להרשות לעצמה שהתחבורה תעבור להשתמש באנרגיה שלא ממוסה כמו הנפט. לכן המסים על הגז יהיו גבוהים
- 5.חיים 14/02/2017 08:29הגב לתגובה זוhttp://www.globenewswire.com/news-release/2017/02/13/916685/0/en/Noble-Energy-Provides-Detailed-2017-Outlook-and-Guidance.html
- 4.אמיר 12/02/2017 19:34הגב לתגובה זוחבר שנוסע הרבה שאלתי אותו למה הוא לא עובר לגז אמר שהאוצר יעשה לגז מה שעשו לסולר אחרי שכולם יעברו יעלו מיסים .....צדק
- 3.מומחה לקנוניות 12/02/2017 18:15הגב לתגובה זופחמן דו חמצני ומתאן מתמחזרים בצורה מושלמת בטבע. הבעיה זה החלקיקים הקטנים בדלק.
- 2.משה 12/02/2017 16:57הגב לתגובה זואיפה השכל ? מפיקים גז בארץ ..והממשלה מטילה מס פי 10 ממה שבעולם למה ? .....ככה
- 1.מה מבינים באוצר? כלום אפסים (ל"ת)טירוט 12/02/2017 15:27הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

איור: דפדפן אטלס של OpenAIF‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי
עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת
קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול
במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.
פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.
תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.
על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35
חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- מנפט ל-AI: איך המפרציות ממציאות את עצמן מחדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

