האם הציפור של וול סטריט חוזרת? טוויטר עושה סימנים של קאמבק

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על הסיכויים של טוויטר לחזור לגדולת העבר בוול סטריט   

מוטי כהן | (1)
נושאים בכתבה גוגל טוויטר

 השבוע בחרתי לעסוק בחברה שלאחרונה עושה ציוצים של קאמבק - הלא היא טוויטר - הציפור המצייצת של וולסטריט.

טוויטר (TWTR) טוויטר הינה רשת חברתית אשר מאפשרת למשתמשים לפרסם סטטוסים קצרים, לשתף תמונות ווידאו ועוד. טוויטים, או ציוצים, מוגבלים ל-140 תווים של טקסט. בנוסף, טוויטר מאפשרת למשתמשים ליצור, להפיץ ולגלות תכנים חדשים כולל מעקב אחרי משתמשים אחרים. בין היתר טוויטר פופולרית ושימושית בקרב סלבריטיז, עיתונאים, קבוצות ספורט, בכירי ממשל, חברות מדיה ועוד.

טוויטר נחשבת לחברה שטרם פוענחה לגמרי בכל הקשור לרשתות מדיה חברתית בארה"ב ובעולם כולו. הסיבה לכך נעוצה בבסיס הפעילות של החברה, שבעצם לוקחת את עולם ההודעות המיידיות, ההודעות הקצרות, והופכת אותן לסטטוסים מצייצים. הרעיון של לקיחת תוכן מעניין ככל שיהיה ולקצרו ובכך ליצור איזושהיא אינטרקציה בין המשתמשים הפכה לאתגר של ממש עבור מי שאינו אדם מוכר. את זה ניתן לראות בשימושים של הלקוחות. כך שיש יותר עוקבים מאשר מצייצים - הנ"ל מעיד על רשת חברתית שפחות מבוססת על תוכן יזום מצד כלל הלקוחות, אלא יותר רשת חברתית שמובלת על ידי מובילי דעה מוכרים - אנשי ממשל, שחקני קולנוע וחברות מפרסמות.

בתקופה האחרונה קיבלנו לא מעט ידיעות על הדברים המתרחשים בצד הניהולי של טוויטר. במשך שנים דיק קוסטולו, המנכ"ל המפורסם, הוביל את החברה לשפל אחר שפל כאשר מרבית חברי הדירקטוריון לא היו מרוצים מפעילות החברה. הרבה התלוננו על ההוצאות הכבדות בתחום השכר למהנדסים, שהרבה מהם הגיעו כתוצאה ממאבק מול חברות גדולות אחרות - מה שהפך את טוויטר לספקית שכר דיי גבוהה בסיליקון - אולי דבר שאינו משתקף בתוצאות החברה.

כמו כן, הידיעה כי בכיר גדול בהנהלת גוגל עבר השבוע לטוויטר למרות היותו מקבל השכר בין הגבוהים בגוגל (130 מיליון דולר לשנה) והעובדה כי 8% מכוח העבודה בטוויטר פוטר. הנ"ל רק מעיד על המשך מגמה לא ברורה בכל הקשור לתשלומי שכר לעובדים בחברה, שעדיין לא הוכיחה כי בלעדיה יהיה קשה לצרכנים להתקיים. דבר שלא קיים אגב בפייסבוק, שעליונותה אינה בספק.

כאשר דירקטוריון של חברה בתחום צומח אינו מרוצה מתוצאות החברה - הצעד הראשון שעומד בראש העניינים הוא החלפת המנכ"ל - מי שנבחר להיות המחליף של קוסטלו הוא לא אחר מאשר המייסד והמנכ"ל הזמני ג'ק דורסי, שניהל את החברה בשלושת החודשים האחרונים מאז שקוסטולו פינה את מקומו לאור לחצים כבדים של בעלי המניות. חשוב לציין שהנ"ל נעשה במקביל להיותו של דורסי מנכל"ה של חברת סקוור, עליה נכתוב בטור מיוחד בחודש הקרוב.

כמו כן, בחודש האחרון דווח על מספר בעלי עניין שהגדילו החזקות בחברה - הודעות מסוג זה נחשבות להודעות חיוביות במיוחד ונכנסות לקטגוריה של רכישות עצמיות או רכישות בעלי עניין. 

הנסיך הסעודי בן טלאל כבר מחזיק היום ב-5% בחברה מה שהופך אותו לבעל המניות הפרטי השני הכי גדול עם החזקות בשווי של מיליארד דולר. כמו כן ביום חמישי האחרון דווח כי סטיב באלמר המנכ"ל לשעבר על ענקית התוכנה מיקרוסופט צייץ כי הוא מחזיק ב-4% משווי טוויטר. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מבחינת התוצאות הכלכליות לרבעון השני שפורסם בסוף יולי. טוויטר רשמה רווח של 7 סנט למניה והכנסות של 502 מיליון דולר (זינוק של 61% לעומת הרבעון המקביל). האנליסטים ציפו כי החברה תרשום רווח של 4 סנט למניה והכנסות של 481 מיליון דולר. בנוסף, החברה צופה הכנסות של 545-560 מיליון דולר ברבעון השלישי, בעוד שהאנליסטים צופים הכנסות של 555.8 מיליון דולר. עבור השנה כולה צופה טוויטר הכנסות של 2.2-2.27 מיליארד דולר. האנליסטים צופים הכנסות של 2.2 מיליארד דולר.

החברה עתידה לפרסם דוחות ב-27 לאוקטובר. הערכה שלי כי החברה תמשיך להציג תשואת חסר לאור הידיעות שהתפרסמו בשיחת הועידה למשקיעים, בו ציינה טוויטר כי אחוזי הצמיחה של המשתמשים בשירות צפויים להאט ברבעונים הקרובים - דבר שנחשב ללחם והחמאה של טוויטר. זו גם הדרך של האנליסטים בוולסטריט להעריך את שווי החברה.   טוויטר במספרים

  • מספר עובדים - 3638
  • שווי שוק - 21 מיליארד דולר
  • הכנסות ב-2014 - 1.78 מיליארד דולר

ניתוח השוואתי - טוויטר מול תעודת הסל של סקטור המדיה החברתית SOCL/TWTR ניתן לראות כי מתחילת השנה טוויטר נסחרת בחסר משמעותי מול הסקטור בה היא נסחרת, עם ירידות של 13% מתחילת השנה לעומת 6% עליות לכל הסקטור.  

 

ניתוח טכני של המניה בשנה האחרונה המניה ממשיכה להסחר במבנה יורד בטווחים הבינוניים והארוכים, כאשר חשוב לציין כי בטווח הקצר המניה מתאוששת עם עליות מרשימות לאחר התחתית שנוצרה בשפל של 21 לאוגוסט. המחזורים בחודש האחרון עלו גם הם, ונראים כמי שיכולים להרים את המניה עוד קצת - ההתנגדות כרגע מתקיימת ב-31.5 דולר למניה, כאשר פריצה שלה אמורה להקפיץ את שער המניה, אך מאחר ודוחות הרבעון השלישי אמורים להתפרסם בשבוע הבא זה מה שייתן את הטון לגבי המשך המגמה החיובית. לעניות דעתי אני עדיין לא רואה במניה אפשרות להשקעה, למרות התנועות החיוביות בתקופה האחרונה. צריכים להתקיים עוד מספר תרחישים שיהפכו את החברה הזו להשקעה משתלמת. הזמנה לקורס אינטרנטי ייחודי על השקעות בשוק האמריקני  

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    gil 19/10/2015 17:50
    הגב לתגובה זו
    תודה מוטי המניה הזו מזמן איבדה את זה וכנראה מחכה להצעת רכש מצד אחת המתחרות שלה אולי גוגל ?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.