ניתוח

סכנה, בועה: ינון אריאלי מסמן את המניה הכי חמה כיום - וממליץ ב'שורט עצבני'

אחרי רצף כתבות ב-Bizportal במהלך החג על מניות מומלצות לקניה, ד"ר אריאלי הולך הפוך ומסמן מניה רותחת (500% השנה) לשורט
ינון אריאלי | (18)

הבן הקטן שלי הכי אוהב לראות איך לוקחים בלון ומנפחים אותו עד שהוא מתפוצץ. כנראה שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ, כי גם אני אוהב לראות התפוצצויות, אבל של בועות בשוק ההון. כמו במקרה של הבלון שאתה יודע שהוא קרוב לפיצוץ אבל לא יכול לדעת מתי להפסיק לנפח, כך גם בבועות - אפשר לזהות שהן יקרות, אך קשה לדעת מתי יקרה הפיצוץ בפועל.

בשנים האחרונות, התפתחה בועה לא רק באפיק האג"חי, אלא גם במניות. למשל, אצל יצרניות המדפסות התלת-ממדיות, חברות נדל"ן אמריקניות, חברות מתחום הברזל והמתכות הכבדות, ואחת הבועות המתוקשרות ביותר היא במניית יצרנית המכוניות החשמליות טסלה מוטורס (TSLA).

בניגוד לבטר פלייס, טסלה עושה את הדברים נכון. ראשית, היא בנתה מכונית סקסית, ספורטיבית, שנראה שכיף להיראות כשיושבים בתוכה. בנוסף, היא מונעת באמצעות סוללה חשמלית שניתנת לטעינה בכל מקום, ויכולה לנסוע עד 230-300 מייל ללא טעינה (בהתאם לדגם הסוללה) - בהחלט מרחק משביע רצון. המכוניות של החברה לא רק זוכות לדירוג גבוה בסקרי צרכנים, אלא גם בטוחות להפליא ומקבלות שבחים במבחני ריסוק.

למרות הטרנדיות, בשלב זה יש לטסלה יש רק דגם אחד, model S, שעלותו יקרה יחסית - מעל 70 אלף דולרים (כולל הסוללה) - מה שמציב את המכונית בדרגת מחיר של מכוניות יוקרה כמו פורשה או מרצדס. עלות הייצור הגבוהה של המכוניות החשמליות, ובעיקר הסוללה, מציבה רף מחיר גבוה, שלפחות כרגע, לא ניתן להוזיל אותו.

החברה אמנם שוקדת בימים אלו על פיתוח דגם נוסף (model X), שעשוי להיות זול יותר, אבל כנראה שלא באופן משמעותי, ובכל מקרה יחל להימכר רק לקראת סוף 2014. לרכבי טסלה תווית מחיר גבוהה למדי, מה שמגביל את מספר הרכבים שהחברה תמכור. לדוגמא בארה"ב, רכבים פרטיים סטנדרטיים עולים פחות מ-20 אלף דולר ואפילו רכבי SUV עולים פחות מ-40-50 אלף דולר - מה שצפוי לצמצם את קהל היעד לאוכלוסיה אמידה בלבד.

ברבעון השני של 2013 טסלה מכרה בסך הכל כ-5,000 רכבים בארה"ב ורכב אחד (ראשון) באירופה. לפי הערכות החברה, היא תמשיך בקצב הזה ברבעונים הקרובים כך שהיא תמכור כ-21 אלף רכבים בשנה הקרובה. למרות המספרים הקטנים, נראה שהמניה של טסלה עולה כאילו לא קיים כוח משיכה בעולם. מאז הונפקה באמצע 2010 הספיקה לעלות בלא פחות מ-780%, והיום נסחרת לפי שווי שוק של מעל 20.5 מיליארד דולר. לשם השוואה, יצרניות הרכב הגדולות בעולם, טויוטה, עם שווי שוק 191 מיליארד דולר ומכירות של מעל 9 מיליון מכוניות ב-2012, ורנו עם שווי שוק של 21 מיליארד דולר ומכירות של מעל 2.5 מיליון רכבים בשנה החולפת. האם זה הגיוני שחברה שהולכת למכור בסך הכל כמה עשרות בודדות של רכבים בשנה הקרובה תתמקם במקום העשירי בדירוג יצרניות הרכב בעולם?

אין ספק שטסלה משנה את חוקי המשחק ועשויה להוות שחקן מוביל בתחום המכוניות החשמליות בעולם בעתיד. עם זאת, זה נראה בועתי כאשר חברה שמייצרת 20 אלף רכבים בשנה בלבד נסחרת בשווי שוק של 20 מיליארד דולר - כמעט שווי של מיליון דולר לכל מכונית שהיא מייצרת. צריך לזכור כי הנפט בעולם לא הולך להיגמר בקרוב, ועד כמה שאולי מפריע לנו מבחינת זיהום האוויר, מכוניות המונעות בדלק הן עדיין זולות באופן משמעותי בהשוואה למכוניות חשמליות, גם כשלוקחים את עלות הדלק בחשבון.

בנוסף, טסלה אינה לבד במגרש המשחקים החשמלי. היום, מרבית חברות הרכב כבר מוכרות מכוניות חשמליות או היברידיות בהיקפים כאלו או אחרים. לכן, גם אם טסלה תיהפך לשחקן המוביל, התחרות שלה עם החברות האחרות רק תלך ותגבר, ותקשה עליה להשתלט על נתח שוק גדול מדי. במידה וכן תצליח להשתלט על נתח שוק משמעותי, זה בוודאי לא יקרה מחר בבוקר - מהפכות לוקחות זמן ועולות כסף, הרבה מאוד כסף.

ניקח תרחיש אופטימי בו יוכפל קצב המכירות בחמש השנים הקרובות, ולאחר מכן יילך ויצטמצם בהדרגה עד שיגיע לקצב סביר יותר - נניח שיעור רווחיות הכי גבוה בענף, נקזז את כל הוצאות הרכוש הקבוע האדירות עם הפחת ונהוון את התזרים החזוי בשיעור שמאפיין חברה גדולה - נקבל שטסלה לא שווה יותר מכמה עשרות אחוזים מעל המחיר הנוכחי. תזכרו שזה תרחיש אופטימי למדי שמרבית הסיכויים שלא יתרחש, לכן הסיכוי שנראה את מניות החברה בחצי מהמחיר הנוכחי בשנים הקרובות גדול בהרבה מזה שנראה אותן בנקודה גבוה יותר.

לאחרונה, המראיין של CNBC שאל את אותה השאלה את מייסד ומנכ"ל החברה, אלון מאסק. זה האחרון אמר בפירוש (אם כי בגמגום) שהמחיר של המניה נדיב מאוד, ולדעתו הערכת השווי שהשוק נותן לחברה היא יותר ממה שבאמת מגיע לה בשלב זה. ב-23/8 נאמר שהמניה נסחרה ב-148 דולרים, ומאז הספיקה לעלות ב-14% נוספים. כנות המנכ"ל פשוט מרשימה, אולי היא נובעת מחוסר הניסיון שלו בראיונות בתקשורת או שהוא באמת אדם פשוט שהולך עם ג'ינס וטי-שירט ומנסה לעשות טוב ללקוחות שלו (ואני אוהב את זה). ולמרות הכל, הדברים שלו מחזקים את העובדה שאכן מדובר בבועה נפוחה יותר מדי.

אז איך אפשר לעשות מזה כסף?

מספיק להסתכל על מה שקרה לשורטיסטים במניה בשנה האחרונה - הם נשחטו אחד-אחד ועדיין ממשיכים להתבצר בעמדות השורט שלהם (יתרות השורט על המניה כ-30% מסך המניות הנסחרות שאינן בידי בעלי עניין) - חשוב להבין שמי שיעשה שורט בשלב הנוכחי בלי גב חזק של מזומנים למקרה שיקבל margin call, עלול לאבד את המכנסיים.

מצד שני, אין לי ספק שמתישהו בשנים הקרובות משהו בטסלה ישתבש. זה יכול להגיע מתקלה טכנית מהותית באחת ממכוניות החברה, להגיע מאי עמידה בתחזיות האנליסטים או ממכירת מניות שולית של אחד מבעלי העניין, שתייצר כדור שלג שילך, יגדל ויפיל את המניה. דרך יעילה להרוויח מהירידה הזו תוך לקיחת סיכון נמוך בהרבה מאשר ביצוע שורט, יכולה להיות באמצעות קניית אופציות פוט רחוקות.

היום יש לחברה אופציות פוט הפוקעות בינואר 2015 במגוון רחב של מחירים. בכל זאת מדובר בתקופה קצרה יחסית, לכן לדעתי יש עדיפות לאופציות הנמצאות סביב מחצית ממחיר המניה הנוכחי. אף על פי שפוטנציאל התשואה שלהן נמוך יותר משל האופציות הרחוקות יותר מהכסף, ישנה סבירות גדולה יותר שבמהלך השנה וחצי הקרובות תצליחו למכור אותן ברווח משמעותי.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    כתחליף - מתן תרומה לנזקקים לקראת יום כיפור (ל"ת)
    מבקר פנים 07/09/2013 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    מלאנוקס מה עושים (ל"ת)
    מלא 07/09/2013 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    סוחר צב 07/09/2013 17:42
    הגב לתגובה זו
    טסלה שורט רק בסגירה/חציה ברורה מתחת ממוצע נע ל 40 יום שכרגע עומד על 143 דולר עד אז כדאי להסתכל מהצד ולנצל את הזמן לקריאה של הספר המרתק שנכתב בשנת 1841 וכוחו יפה גם היום Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds
  • 12.
    עוד חרטטן שעולה הנבואה נתנה לשוטים (ל"ת)
    22 07/09/2013 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שמוליק 06/09/2013 11:59
    הגב לתגובה זו
    ינון תודה, כתבה מעניינת ומשכילה, כעת TSLA במעקב בהמתנה לטריגר לשורט. ישר כוח
  • 10.
    משקיע 05/09/2013 22:21
    הגב לתגובה זו
    http://aswathdamodaran.blogspot.co.il/2013/09/valuation-of-week-1-tesla-test.html
  • 9.
    עומר 05/09/2013 11:24
    הגב לתגובה זו
    ינון בסך הכול הזכיר את המניות שאתם טוענים שירדו ולא המליץ עליהן, הנה ציטוט: "בסריקה האחרונה מלפני מספר ימים, מצאתי בשוק הישראלי את המניות גרינסטון, צמיחה (449.9 0%) ולהב (לשעבר אס.אר.אוברסיז), שנסחרות מתחת לשווי הנט-נט שלהן (אם כי לא ב- 2/3 כמו שגראהם אהב). כצפוי, לשלושתן סחירות נמוכה למדי, אבל יכול להיות שכדאי להציץ עליהן." הוא כתב "יכול להיות שכדאי להציץ עליהן" ולא "רוצו לקנות אותן". אם קניתם בלי לבדוק אתם יכולים רק להאשים את עצמכם
  • 8.
    הדרי שלך 05/09/2013 00:26
    הגב לתגובה זו
    דורון הדר אמר שאתה תקבל שבץ מוחי מר יינון אריאלי אמן סלה אינשאללה! לפי דבריו אתה לכאורה מריצן מניות כרוני. תתבייש לך אם זה נכון.
  • 7.
    ירון 05/09/2013 00:24
    הגב לתגובה זו
    ינון אריאלי הדוקטור לנוכלות ורמאות לכאורה(זה דוקטור זה הילדון כאפות הזה?) נתן כאן אינספור המלצות ואנשים מפסידים הרבה כסף מכל ההמלצות שלו. דורון הדר מספנסר אמר בכלל שינון אריאלי מריץ מניות וממליץ עליהן אחרי שחבריו רכשו אותן בעצמו. ינון אריאלי אתה אפס מאופס ושתקבל שבס מוחי יכלום ושום דבר אחד! איש קטן ועלוב אפס! שהשם ייסגור איתך חשבון אדון ינון אריאלי הרקוב. לסיום, לדעתי טסלה מוטורס תגיע לשער של 400 דולר תוך שנה וחצי מהיום-תירשמו!
  • שמוליק 06/09/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
    מה שעושה ינון הוא רק פורס את מפת השוק \ מניה . אין לך מספיק סבלנות להמשיך עוד קצת ולקרוא שמתחת לכל כתבה מופיע : הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. לך תקנה לך מלפפון ללונג ודחוף עמוק עמוק בתוך ה...
  • 6.
    תודה על ההמלצה לנסווקס. דווקא שם פגעת בינתיים (ל"ת)
    ועוד משהו ליינון 04/09/2013 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רוכש טסלה 04/09/2013 12:51
    הגב לתגובה זו
    לא הזכרת כמעט מובילות בשוק וערכה, תקציבים ודחיפה כמעט אישית של אובמה, ומעל לכל- חברה פשוט שמכה את כל התחזיות רבעון אחרי רבעון. מבחני ריסוק? ריסקה את המכשירים. חשבו שיהיה הפסד ברבעון האחרון? עשתה רווח. עומדת להתפשט באירופה ובסין. בינתיים נראה לי מסוכנת מאד לשורט.
  • 4.
    המצליף 04/09/2013 12:28
    הגב לתגובה זו
    מי שמקשיב לכותב הכתבה כדאי שיתכונן נפשית להפסיד הרבה כסף(זה כבר להרבה לפני ועלול לקרות גם לבאים אחרי). אגב אם כבר אתם באמת חושבים על שורט אז עדיף כבר למכור קולים מאשר לקנות פוטים, הפרמיה על הפוטים כל כך שמנה שגם ירידה של 50% במניה לא תביא לכם רווח.
  • 3.
    דוקטור לחוקי תנועה 04/09/2013 01:54
    הגב לתגובה זו
    החברה נסחרה ב4 מליון שקל עם מזומן של 6.5 מליון שקל ורוצה לקנות אג"חים של אידיבי שאינם סחירים בשליש מחיר תמורת מניות נוספות. מה שאומר שאם היא תצליח, שווי המניות עשוי לעלות פי שלוש בגלל שווי האג"חים שיוחזקו. בכל מקרה כרגע לפי מזומן נטו היא שווה חמישים אחוז יותר.
  • 2.
    גם שם יש בועה לא? (ל"ת)
    מה לגבי לינקדאין 04/09/2013 01:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איזה מין מזל 03/09/2013 22:01
    הגב לתגובה זו
    המלצת אלביט מדיקל- מאז ירדה מעל 20% כאשר נקבת מחיר יעד פי שניים מזמן המלצת גרינסטון -חרדה גם כמעט 20% מתי תבין ששוק ההון מתוחכם יותר ומניות שלא עולות 2-3 שנים וגם לא בשוק עולה לא יעלו אפילו שיש סיבות פונדמנטליות חגבי TSLA - מתישהו המנייה תרד אבל היא עוד יכולה להפתיע למעלה- ואגב כל ארהב בשורט ולונג על המניה הזו
  • יריב 08/09/2013 12:09
    הגב לתגובה זו
    סינרג'י הוציאה דו"ח איום ונורא אחרי שאריאלי המליץ עליה בחום וגם דורי בניה מדשדשת (לדעתי עד פקיעת האופציות בסוף השנה) לאחר שהומלצה כאחת משתי המניות הטובות בשוק. למרות זאת, אני אוהב את התעוזה של יינון אריאלי ששופך אור על חברות וכיוונים שאף אחד אחר אינו מעז. צריך פשוט לעשות חשבון אישי לפני שקונים אם מה שהוא כותב נשמע הגיוני או לא. גורו הוא לא, אבל חבל שאין עוד רבים כמוהו ששופכים קצת אור על כיווני השקעה עלומים.
  • אי 04/09/2013 11:26
    הגב לתגובה זו
    אם אני לא טועה גרינסטון קשורה לצמיחה שקשורה לקידוח שמן אז אם ימצאו שם נפט או גז יש לה עדיין סיכוי לפרוץ למעלה אם כי לדעתי אריאלי לא הכניס את הפרמטרים האלה
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.