הרמז שמספקת לנו התנודה בתשואת האג"ח של ארה"ב

מיטל גרשון, מנהלת השקעות בתכלית דיסקונט, העוסקת בניהול תיקי השקעות, מתייחסת לנעשה בבנקים המרכזיים ברחבי העולם ולצעדיהם האחרונים
מיטל גרשון | (2)

הבנק המרכזי של יפן הודיע על תוכנית אגרסיבית לרכישת אג"ח על מנת להמריץ את הכלכלה. הבנק התחייב לעשות כל שניתן לתמיכת היעדים להמרצת הכלכלה. הוא החליט להרחיב את המאזן שלו ע"י רכישת אג"ח לטווח ארוך בכ-60-70 טריליון ין בשנה - סכום שיכפיל את הבסיס המוניטרי במהלך השנתיים הקרובות.

מאחר וכלכלת יפן הינה כלכלה מוטת ייצוא, המדינה מאמצת מדיניות אגרסיבית שמחלישה את שערו של המטבע המקומית בתקווה ששער נמוך יעודד את הגידול בייצוא ויתמוך בצמיחת הכלכלה. יפן הודיעה על תוכנית הוצאות חדשה של 117 מיליארד דולרים, למרות שהינה המדינה בעלת שיעור החוב הגבוה ביותר של חוב לתוצר. התקווה שהרחבה כמותית בשילוב הגדלת הוצאות הממשלה בפעולות המעוררות צמיחה, יעוררו את עליית האינפלציה ויסיימו תקופה ארוכה של דיפלציה.

מערבה משם, הבנק המרכזי האירופי הפחית את הריבית מרמה של 0.75% ל- 0.5%. בהודעת הריבית, ציין דראגי, כי הבנק עושה מספר פעולות על מנת להגדיל את הנזילות בשווקים לפחות עד 2014 וככל שיידרש. דראגי הוסיף ואמר כי הבנק שוקל לרכוש Asset-backed securities, כחלק מאפשרויות הפעולה העומדות לרשותו. הוא ממשיך לעודד נמרצות הגדלת מתן הלוואות ע"י הבנקים.

המאזנים של ארבעת הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם (ארה"ב, האיחוד האירופי, יפן וסין) גדלו ביותר מפי 4 - מרמה של 3 טריליון ד' ל-13 טריליון במהלך החמש שנים האחרונות. בניגוד למדינות רבות בעולם שמרחיבות בעת הזו את ההקלות הכמותיות הפד מתחיל לאותת לפעולות שונות.

על פי התנהלות השווקים, ישנה ציפייה שהפד יתחיל לפחית את רכישת האג"חים. מתחילת המשבר העולמי הפד תומך בכלכלה במשך 3 תוכניות הרחבות כמותיות, כאשר כעת הפד רוכש אג"ח ו-MBS בכ-85 מיליארד ד' בכל חודש כל שעד סוף שנת 2013 מאזן הפד יכלול 4 טריליון ד' החזקות באג"ח. צמיחת הכלכלה היא עדיין אנמית. כל עוד הצמיחה והסיכון לעלייה משמעותית באינפלציה ישארו נמוכים, הריבית תישאר נמוכה. המטרה של הפד - לייצר יציבות מחירים ותעסוקה מלאה במשק (אשר נמצא הרבה מעל רמת 6% אבטלה).

כאשר בוחנים את רמת התשואות הנוכחיות מול הממוצע מתחילת השנה, ניתן לראות בבירור כי רמת התשואות בארה"ב הינה ברמתה הגבוהה השנה ורחוקה מאוד מרמת התשואה הממוצעת. אג"ח לעשר שנים נסחרות ברמה של 2.1%, כאשר במהלך השנה נרשמה ירידה בתשואה לרמה של 1.62%. רמת התשואות בשאר במדינות המרכזיות (איטליה, ספרד, בריטניה, צרפת ואוסטרליה) נעות סביב הממוצע או נמוך ממנו, כך שארה"ב מובילה את תהליך עליית התשואות. המשקיעים עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות הן מבחינת התנהלות הפד והן מבחינת התנהגות השווקים.

בעוד רוב מדינות העולם נמצאים בעיצומו של תהליך הרחבה מוניטרית, כשהמשמעותיות ביניהן יפן ואירופה ומדינות רבות נוספות הודיעו לאחרונה על הורדת הריבית (אוסטרליה, דרום קוריאה, וייטנאם, פולין ועוד), הפד הצהיר כי אם יהיה שיפור מתמשך במצב הכלכלה, הוא ישקול במהלך הפגישות הבאות להפחית את קצב הרכישות. האמירה הינה כללית ומסוייגת, אך מצביעה על שינוי כיוון חשיבה. הבנק המרכזי האמריקני שואף להגיע לנקודה בא ניתן יהיה לתת לכלכלה להתחיל לתפקד באופן עצמאי, הדרגתי ומבוקר. תשואות האג"ח של ארה"ב לעומת התשואות בשאר העולם מראות, כי המשקיעים אכן סוברים שהתהליך הולך לכיוון הזה. אך עם זאת, אני בספק אם התהליך יקרה בעתיד המאוד קרוב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 11/06/2013 21:14
    הגב לתגובה זו
    מכל הכתוב כאן מה הרמז שאליו התכוונה הכותבת?
  • 1.
    במקום כלכלה תלמדו ספרות כדי לפרשן את דברי הנגיד. (ל"ת)
    כלכלנים חארטה 09/06/2013 18:08
    הגב לתגובה זו
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.