רפובליקנים VS דמוקרטים - מי ינצח הפעם?

יוסי ישראל, מנהל מחלקת מחקר בתכלית, מתייחס למהלכים הבאים של הסנאט האמריקני בכל הקשור לתקרת החוב בכלכלה הגדולה בעולם
יוסי ישראל | (1)

תקרת החוב הממשלתית הפכה בשנים האחרונות לזירת ההתנגשות המרכזית בין המפלגות בפוליטיקה האמריקנית. תקרת החוב היא סכום הגרעון המרבי בו יכולה ממשלת ארה"ב להימצא, וכיום היא עומדת על 16.4 טריליון דולרים - פי 70 מהתוצר השנתי של מדינת ישראל. הסנאט בארה"ב הוא שקובע את גובה תקרת החוב, ולא שר האוצר או הנגיד.

הרוב בסנאט האמריקני משתייך למפלגה הרפובליקנית, אך מפלגת השלטון היא הדמוקרטית וסוגיית תקרת החוב היא הזדמנות מצוינת למאבקי כוחות ואג'נדות בין המפלגות. לאחר שמועד דחיית ההחלטה על העלאת תקרת החוב הגיעה, הנושא שוב חזר לרכז עניין. במידה ולא תושג הסכמה על העלאת תקרת החוב או על צמצום החובות, ממשלת ארה"ב תוכרז בקרוב כחדלת פירעון, ואת זה שום אמריקני לא רוצה. לכן הגושים הפוליטיים יגיעו לבסוף להסכמה, השאלה היא מתי ובאיזה מחיר?

על מה הם רבים?

אנחנו כישראלים רגילים שהמחלוקת הפוליטית היא בין הימין לשמאל, שעיקרה מדינית, צבאית וכו'. לעומת זאת, בארה"ב, היא אידיאולוגית או כלכלית. הרפובליקנים מאמינים בשוק חופשי טהור, כלומר מיסים נמוכים והתערבות ממשלתית מינימלית בשווקים. לכן גורסים כי הוצאות הממשלה צריכות להיות מצומצמות ככל האפשר. מנגד הדמוקרטים, יותר סוציאליסטים (בהשוואה לרפובליקנים), לכן מאמינים בהגדלת תקציב הממשלה תוך כדי העלאת מיסים ומתן סובסידיות לשכבות החלשות.

גם בסבב הנוכחי הרפובליקנים מעוניינים בקיצוץ החוב הממשלתי על ידי צמצום הוצאות הממשלה. בעוד הדמוקרטים מעוניינים להגדיל את החוב ובעתיד גם את המיסים כדי לעמוד בהוצאות.

סבבים קודמים

מאז 1960 העלה הקונגרס את תקרת החוב 78 פעמים. ההעלאה האחרונה הייתה בשנת 2011, כשרק שעות בודדות הפרידו בין המצב הרגיל להגדרתה של ארה"ב כחדלת פירעון - עת הסכים הקונגרס להעלות את תקרת החוב מ- 16.2 טריליון דולר ל- 16.4. ב-23 בינואר השנה, לאחר מאבק מורט עצבים, הוחלט בקונגרס להשעות את סוגיית תקרת החוב למשך 4 חודשים בהם הממשלה תוכל להמשיך ללוות כספים ולעמוד בהתחייבויותיה. במהלך תקופה זו אמור היה הקונגרס לחוקק חוק חדש שיקבע את תקרת החוב החדשה, אך עד כתיבת שורות אלו הגושים לא הגיעו להסכמות והחוק לא עבר.

שר האוצר האמריקני החל במסע שכנוע בקונגרס, תוך שהוא מבקש מהרפובליקנים להשאיר את המחלוקות הפוליטיות בצד. הוא טוען כי הנושא המרכזי הוא לא הגדלת תקרת החוב, אלא מתן האפשרות לממשלת ארה"ב לעמוד בהתחייבויותיה ובכל מקרה יש לממשלת ארה"ב אפשרות לעמוד בהתחייבויותיה לפחות עד לחודש ספטמבר.

צעדים מתוכננים למניעת תקרת החוב

הממשל האמריקני לא מסתמך על העלאת תקרת החוב, והחל לתכנן פעולות להקטנתו שעולות בקנה אחד עם רצונות הרפובליקנים. הצעד הראשון הוא השעייתן של הנפקות אג"ח ממשלתיות מיוחדות לרשויות המקומיות שנקראות SLUGS (מהלך בו הממשל השתמש מספר פעמים במהלך 20 השנים האחרונות). הצעד השני הוא השעיית השקעות בקרנות פנסיה מיוחדות לעובדי המדינה (G-FUND וCSDRF) ומימוש ההשקעות בהן. ההשקעות בקרנות הללו מתבצעות על ידי אג"ח ממשלתיות ייעודיות שרשומות באופן חשבונאי כחלק מהחוב. הצעד השלישי שמתכנן הממשל הוא השעיית ההשקעות ב"קרן להגנת הדולר". השקעה שמטרתה לאפשר התערבות ממשלתית בשוק המט"ח במידת הצורך וללא פגיעה בהיצע הכסף בשוק המקומי.

הסכום שיתפנה בעקבות שלושת הצעדים הנ"ל מוערך בכ-200 מיליארד דולר. בנוסף חברת "פאני מאי", ענקית המשכנתאות שהולאמה בעקבות המשבר ב-2008, הודיעה כי היא מתכננת להחזיר לממשלה 60 מיליארד דולר. זאת לצד הגידול בפדיון המיסים שנובע מהשיפור בכלכלה והירידה בהוצאות הממשלה, שנובעת מקיצוצים שהוסכם עליהם בסבב העימותים בינואר - אלה מושכים זמן ונותנים לממשל מרחב פעולה טרם ההגעה לתקרה.

לסיכום, אין ספק כי העלאת תקרת החוב תאושר גם הפעם לאחר ששני הצדדים יתרצו. הגושים מבינים כי למרות חילוקי הדעות ביניהם על דרכי ההתמודדות עם החוב, הכרזה של ממשלת ארה"ב כחדלת פירעון, תגרום נזק רב לכלכלה האמריקנית ובעצם לכל הכלכלה העולמית - דבר שאינו בא בחשבון. כפי שצוין קודם, ממשלת ארה"ב החלה בתכנון צעדים להקטנת התקציב, כפי שהרפובליקנים מאמינים שנכון לעשות. האם יסתפקו בצעדים אלו ויאשרו את העלאת תקרת החוב? בזמן הקרוב נדע.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אריה 09/06/2013 18:16
    הגב לתגובה זו
    סיכום יפה של המצב הלא סימפטי בו נמצאת הנהגת הכלכלה האמריקאית.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.