ה-FTSE100 בתשואת חסר ביחס לדאקס - האם הוא מהווה הזדמנות קניה?
מתחילת השנה הפוטסי 100 (FTSE) ירד בכ-30%, מרמה של 7,604 נקודות ב-2 לינואר, לרמה של 5,615 נקודות בחמישי לפני סגירת המסחר. הדאקס (Dax) הגרמני, ירד באותה התקופה מ-13,386 נקודות, לרמה של 10,273 נקודות. 25% ירידה.
עם זאת, כמו המגמה ביתר הבורסות באירופה, בחודש האחרון המדד העוקב אחר הביצועים של 100 החברות הבריטיות הגדולות אמנם במגמה כללית של עלייה, אבל עדיין מפגר אחרי הדאקס והסטוקס 600.
"בריטניה מאוד פגיעה בעניין החשיפה של המדד על סקטורים בעלי אופי מחזורי כמו אנרגיה, כרייה ובנקים", אמר סבסטיאן ליון, מייסד חברת טרוי ניהול נכסים במכתב לקליינטים. "הדיבידנדים על רווחים הוא סימן שקרי של ערך", הוסיף.
האם הפוטסי הפך להזדמנות?
ראשית, בטווח הארוך, כנראה שהפוטסי - כמו יתר המדדים המובילים בבורסות בעולם - יעלה. אין מנוס. בורסה שרק יורדת היא בורסה שאין לה מקום בעולם הכלכלי המודרני. לכן כשהמשבר יגמר ועוד לפני כן, סביר להניח שיהיה תהליך של זחילה מעלה בשלב כלשהו.
- מרחץ דמים ברכבת ללונדון: שני חשודים נעצרו לאחר מתקפת סכין
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל האם זה שווה את הסיכון העכשווי? בריטניה, במצבה הנוכחי, היא מאין תמונת מראה לגרמניה. שתיהן הכלכלות הגדולות והעוצמתיות באירופה - גם היום, אבל גם באופן היסטורי של ה-200 שנה האחרונות. האחת עומדת בראש הגוש האירופאי, השנייה בדיוק יצאה ממנו לפני המשבר. לשתיהן גם בעיות כלכליות חמורות.
מלחמת הסחר פגעה בגוש האירו בצורה קשה, כך שעוד לפני ההתפרצות, גרמניה הראתה סימני מיתון - יחד עם צרפת שהייתה מושבתת בעקבות מחאה על רפורמה בפנסיה, איטליה בלי כלכלה מתפקדת וספרד עוד לא התאוששה מהמשבר ב-2008.
מנגד, חוסר הוודאות של הברקזיט, שיצא לפועל באופן סופי ב-31 לינואר, יצר - מעבר לאפטיה - גם לא מעט סיכונים ותלות של בריטניה בהסכמי סחר עם ארצות הברית ומוקדי כוח נוספים מחוץ לגוש האירו - דבר המחליש את עמדתה במפת הכוח העולמית.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נקודה נוספת הפוגעת בבריטניה, היא אופן הניהול של משבר הקורונה. התגובה של הרשויות, שתחילה דיברה על חיסון עדר ואז עברה שינוי של 180 מעלות, כמו גם הדבקותו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בקורונה ואשפוזו - הם אינדיקטור לעוצמת משבר המנהיגות הפוקד את האי הבריטי - וזה לא מבשר טובות. כמו כן, החוסר בגיבוי של בלוק המדינות האירופאי וחוסר בהסכם קבע עם האיחוד, עלול לטרפד את יכולתה של בריטניה להתאושש מהמשבר.
- 4.הכיוון הכלכלי 17/04/2020 15:43הגב לתגובה זווגם לא כעת. משקיע לטווח ארוך ראוי שיחזיק גם את ה FSTE100 כחלק מפיזור מייתי גלובלי. למשל דרך אחזקת iShares IWDA. hakivunhakalkali.com
- 3.סוף סוף ארז ליבנה השתחרר מתסמונת ה-לונג שלו (ל"ת)חזרה למציאות 17/04/2020 14:21הגב לתגובה זו
- 2.הנביא 17/04/2020 11:53הגב לתגובה זוכל ה"סחלה" של מניות זבל שנמצאות במדדים הישנים גורם לעיוות במדדים (מניות רציניות למעלה, והסחלה נעלמות מהמדדים). לא כל כך קשה להבחין מה הסחלה ומה מוביל.
- 1.שחר 17/04/2020 09:41הגב לתגובה זושורט (על משהו) כ"הימור בטוח"? מה זה פה, עיתונות כלכלית או קזינו?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
דיימון, שמנהל גוף עם יותר מ-300 אלף עובדים ברחבי העולם, מאמין שדווקא היכולת להתנתק מהטלפון היא סמל למנהיגות ולשליטה. "אנשים חושבים שתגובה מיידית לכל הודעה היא סממן של יעילות", אמר באחד הנאומים שלו בעבר, "אבל בפועל הם רק מוסחים יותר. היכולת להתרכז, לשמוע, להבין - היא זו שבונה מנהלים טובים".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתקפה על דור הזום: ככה לא בונים חברה
באותו קו ביקורתי, דיימון ממשיך להביע ספקנות עמוקה כלפי תרבות העבודה מהבית ואל מול דור ה-Z, שלדבריו "שכח מה זה לעבוד באמת יחד". בראיון פנימי שהודלף מוקדם יותר השנה נשמע דיימון כשהוא מאבד סבלנות כלפי עובדים שמסרבים לחזור למשרד. "אל תספרו לי שעבודה מהבית ביום שישי זה משהו שבאמת עובד,” הטיח בעובדיו. "אני מתקשר להרבה אנשים בימי שישי, ואי אפשר להשיג נפש חיה. נמאס לי מהשטויות האלה".
