כלל עסקי ביטוח, לא לבעלי לב חלש..
1.כמו כל חברות הביטוח בארץ נהנית כלל ביטוח מרפורמת בכר, שיצאה לפועל בשנים האחרונות.
2.רפורמות בתחום הפנסיה מגדילות עוד את שווי הנכסים המנוהל של כלל עסקי ביטוח.
3.לפני כחודשיים פורסם ה EV (ערך גלום בפוליסות ביטוח חיים והבריאות) בחברה עבור כלל עסקי ביטוח שעומד על כ 5.5 מיליארד ₪.
4.שוק האשראי החוץ בנקאי שהולך ונבנה במשק הישראלי ומייצר הכנסות גדולות בתחום החיתום, נעצר כרגע , אך יש להסתכל עליו כעל שוק עונתי – הוא עוד ישוב...
5.כרגע, בעקבות האינפלציה הגבוהה שגררה הפסדי הון באגרות החוב, מצבה של כלל עיסקי ביטוח נראה רע, אך מחירה צלל בכ 30% מהשיא בעקבות זאת. אנו צופים כי ירידת ריבית וכניסה להאטה מסוימת עלולות לייצר רווחי הון באיגרות החוב ובכך לסיים את תקופת ההפסדים בפוליסות המשתתפות ברווחים כבר ברבעון הקרוב.
6.כחברה הפועלת בשוק המקומי היא איננה מפסידה מהתחזקות השקל – נתון חשוב מאד בתקופה כשלנו.
7.זכיה אחרונה של חברה נכדה, כלל בריאות, בחוזה ביטוח סיעודי קופ"ח מכבי.
מצד שני, יש לזכור כי המשך ירידות בשוק ההון מעיבות על פעילות הפיננסיים והחיתום, ומייצרות בעיה בפוליסות משתתפות ברווחים.
לסיכום, מניית כלל עסקי ביטוח יכולה להיות הזדמנות מעניינת מאד עם סיכון מצד שוק המניות, אך אם ניקח רק את שווי הערך הגלום נכון ל 31.12.2006 ללא תמחור שאר פעילויות כגון ניהול פנסיה, גמל ופיננסיים, יוצא שכלל נסחרת בדיסקאונט עמוק, כאשר שווי החברה כרגע הוא 4.5 מיליארד ₪ בלבד.
לאלו שמאמינים ששוק המניות מגרד את התחתית – כלל עסקי ביטוח היא הזדמנות אטרקטיבית מאד.
בהצלחה!
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
