הזווית של אזולאי: על מה שיחלץ אותנו מה"חור השחור"?
בתחילת המלחמה הצהיר הרמטכ"ל, כי המערכה שעומדת להתרחש "תחזיר את לבנון עשרים שנים לאחור". לפי דיווחי העיתונים בימים האחרונים נראה, כי דווקא ישראל היא זו שחוזרת כמה שנים לאחור. לפחות מהבחינה של ניהול המדיניות הכלכלית.
מערכת הביטחון כבר זכתה לקבל כשני מיליארד שקל בעקבות המלחמה, וכעת היא דורשת חמישה מיליארד שקל נוספים בתקציב של השנה הבאה. שאר השרים מבינים גם הם את חולשתם של הנושאים בהנהגת המדינה, וכעת הדרישות לתוספת תקציב ב-2007 נאמדות ב-20 מיליארד שקל. בהנחה שרוב דרישות התקציב הן לא יותר מגחמות פופוליסטיות, דווקא דרישות התקציב של משרד הביטחון הן מקוממות במיוחד.
מערכת הביטחון טוענת בימים האחרונים, כי המחסור בתקציבים הוא זה שגרם לכמה מהתקלות במהלך המלחמה שעל כמה מהן נמנו מחסור חמור בציוד, מזון (!!!) ודברים אלמנטריים נוספים.
רוב הציבור ששומע את הטענות מתחיל לפקפק בנחיצותו של הקיצוץ בתקציב הביטחון, ומי יהיה האמיץ שיוותר על בטחונו בשביל כמה שקלים?
על מנת לנסות ולהשתמש בכמה שפחות מונחים דמגוגיים, החלטנו לנסות ולדלות כמה נתונים על תקציב הביטחון מתוך האתר של משרד האוצר. נחסוך לכם את הטרחה. חוץ מ"התפתחות ביצוע תקציב הגמלאות של משרתי הקבע" ו "התפלגות מימוש קרן הפיקדון" לא תמצאו כלום.
דהיינו, "חור שחור".
חוץ מכמה יחידי סגולה, אף אחד במדינה אינו יודע כיצד מחולק התקציב, מה השימוש של כל שקל מתוך 45 מיליארד השקלים ומי מחליט על החלוקה. כל ניסיון שנעשה במהלך השנים האחרונות להבין את השימושים שעושה מערכת הביטחון בכספים נהדף על ידי המערכת, בטענה שהיא אינה יכולה לחשוף את חלוקת התקציבים מטעמים ביטחוניים. אפילו ונניח שטענה זו נכונה, היא בוודאי אינה יכולה להסתיר את העובדה שמחסור באפודים, פנסים, מזון ומים וכו' קשור יותר בניהול תקציב לקוי מאשר בהיקף תקציב כולל.
הטענה מקוממת, גם לאור העובדה שההוצאה הביטחונית בעשר השנים האחרונות עלתה מ-16.4% ל-18% מהתקציב.
יתכן שחלוקה של תקציב הביטחון, או חלקה לפחות צריכה להישאר חסויה, אולם היא צריכה להיות מפוקחת על ידי גורמים כלכלים מקצועיים כדי שאלו יתנו את דעתם על הכלכליות של כל תקציב, אגף ביטחוני וכו'.
במקביל, ניתן למצוא מידה רבה של צדק בעמדותיהם של "מורדי העבודה" החדשים, שמתנגדים לקיצוץ בתקציב לטובת תקציב הביטחון, מאחר ובכך משתנים סדרי העדיפויות שנקבעו עם הקמת הממשלה.
הסיבה העיקרית שבגללה חשוב שרמת החוב הכולל של ישראל תרד היא שיהיה ביכולתו של האוצר לנקוט בפעולה אנטי מחזורית, כל אימת שהמדינה המיוחדת שלנו נקלעת למצב חירום.
בחודש האחרון כתבתי כמה פעמים על כך שאת המערכה האחרונה ניתן יהיה לממן מעודפים שהצטברו בקופת המדינה, ולכן לא ברור מדוע נחוץ כעת לקצץ בתקציב. מה גם, שהולך ומתברר, כי לפחות הנזקים הישירים של המלחמה הם קטנים ממה שהעריכו.
אל להם לקברניטי המדינה לשנות כעת את סדרי העדיפויות שנקבעו בעת שכוננה בשל המלחמה. הנושא החברתי - לא רק שאסור שיירד מסדר היום, אלא אף ראוי להעמידו בראש הסולם. מי שתוהה לגבי מה ש"דוחף" את תושבי הצפון להגזים בהערכת נזקיהם, ראוי שיבין כי לראשונה מזה שנים, תושבי האזורים האלו זוכים לתשומת לב מצד הרשויות וזו ניתנת בנסיבות טרגיות.
הנושא שראוי להעמידו בראש סולם העדיפויות הינו החינוך.
מזה כשש שנים ההוצאה הלאומית לחינוך בישראל נמצאת כמעט באותה רמה מזה כשש שנים. מאחר וכלכלת ישראל נשענת ברובה על יצוא ידע, בין אם זה מיכון או בין אם זה טכנולוגיה, הדרך היחידה לשמר את מגמת השיפור בישראל היא להגדיל באופן משמעותי את תקציב החינוך למרות שההוצאה הלאומית על חינוך בישראל היא מהגבוהות בעולם (מה שמחייב כנראה רפורמה גם במשרד החינוך). רק כך תצליח ישראל לשמור על מעמדה כמעצמה טכנולוגית ובכך למנוע את התופעה הרעה של בריחת מוחות.
תמיד יש מקום לאופטימיות, אולם במדינה שבה שר המשפטים מואשם במעשה מגונה, הנשיא נחשד באונס (!!!) וחלוץ מכבי חיפה אומר לאחר תיקו עם ליברפול - "קרענו להם את הצורה", לא נתפלא אם דרישותיו של משרד הביטחון יזכה לתוספת תקציבית, מה שיחזיר אותנו עשרים שנים לאחור.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
