הזווית של אזולאי: על הקול השקול של האוצר
המצבים הכי מסוכנים לאנשים שנמצאים בדיאטה הם מצבי לחץ או אירועים לא נעימים, שעימם עליהם להתמודד ביום יום. כאשר שומרי המשקל נאלצים להתמודד עם מצוקות ולחצים הם נוהגים לפצות את עצמם באכילה מוגברת ששוברת את המסגרת הדיאטטית, מתוך אמונה שכאשר דברים ישובו לשגרה, הם יחזרו למסגרת. אלא שאז מתברר, כי אכילת היתר בתקופה הקשה הייתה כל כך מוגזמת שיש צורך במשטר דיאטטי קשה בהרבה מזה שהיה בדיאטה הראשונה.
כמה מההתבטאויות האחרונות של פוליטיקאי ישראל מזכירים את שומרי המשקל. עוד לא סיימו לטעון את הפגז האחרון בטנקים ואפילו צווי ה-8 הארורים עוד לא חולקו במלואם, וכבר כמה דמויות במרחב הפוליטי-כלכלי מספרות לנו על העלות העצומה של הלחימה, וכיצד יש לחלק מחדש את התקציבים על מנת שתפקודו של המשק יישמר.
כמובן שככל שתימשך הלחימה, כך יקשה לשמור על המסגרת התקציבית. אולם בהנחה שהלחימה תסתיים בימים הקרובים, ייתכן ויש מקום להשאיר את רוב התחזיות הכלכליות שנעשו לפני המלחמה על כנן. עלותה של המלחמה מוערכת על ידי בנק ישראל בסכום של עד מיליארד שקל לשבוע ולמי שתוהה מאיין תמומן המלחמה אנו ממליצים לבחון את הנתונים הבאים.
בקופת המדינה נוצר עודף מפעילות בהיקף של 4.4 מיליארד שקל עד לסוף מאי.
אלו כספים עודפים שנוצרו בשל שתי סיבות עיקריות: האחת קשורה בפעילות הכלכלית המוגברת עד לתחילת המלחמה והשנייה נעוצה במדיניות הפיסקלית הקשוחה שנקט בה האוצר עד לאחר הבחירות. יש להזכיר, תקציב 2006 מבוסס עדיין על גרעון של 3%. למרות שהמשק צמח במספרים יפים עד המלחמה, האוצר לא הקטין את הגרעון החזוי למרות שתחזית הצמיחה הועלתה ל-5.3%.
לעודף הקיים בקופת הממשלה התווסף השבוע סכום נאה של כ-3.5 מיליארד שקל ממכירת בתי הזיקוק באשדוד, אם כי לפי שעה נראה שהאוצר נוטה להשתמש בתקבולים ממכירת בתי הזיקוק להפחתת יחס החוב – תוצר (הקטנה של כ-0.6%) ולא לנתב את הסכום למימון ההוצאות השוטפות שימומנו מהעודף השוטף.
במחשבה ראשונה ההחלטה נראית תמוהה לנוכח הצרכים החריגים של המדינה, אולם בחינה של הדברים לעומק מראה שוב שהקול הכי שקול במרחב הכלכלי בארץ נמצא באוצר. האוצר מבין שעליו לשמר את המוניטין שלו כשומר סף הכלכלי של המדינה גם בעיתות מלחמה. הדרך היחידה לשמר את דירוגה של המדינה כדי שעלויות הגיוס העתידיות לא תעלינה היא להוכיח לשווקים בארץ ובעיקר בחו"ל שגם בשעה זו המדיניות הפיסקלית נשמרת באדיקות גם אם יידרשו תיקונים מינוריים.
יהיה נחמד מאוד לגלות ביום שלאחר המלחמה שהבסיס הכלכלי שלנו לא רק שלא הצטמצם, אלא אף התרחב.
שימו לב שתוכנית ההנפקות באוגוסט לא השתנתה. האוצר ינפיק בהיקף צנוע של 1.5 מיליארד שקל, מתוך זה 300 מיליון שקל בלבד באגרות צמודות. ניתן להניח שאם האוצר היה סבור שהלחימה מחייבת את הגדלת המקורות, הוא היה מגדיל את כמות ההנפקות.
למי ששכח, בשנה שעברה מדינת ישראל נדרשה בגין ההתנתקות להוצאה הגדולה באופן משמעותי מההוצאה הנדרשת כיום בגין הלחימה. תקציב ההתנתקות חרג למרות שרובה היה מתוקצב. היה זה הבסיס הכלכלי הבריא שאפשר למדינה להמשיך ולהפגין שיעורי צמיחה מרשימים ב-2006 ולהתמודד בהצלחה עם ההוצאה החריגה. כי דיאטה לא שוברים גם כשהמצב רוח ממש ממש לא טוב.
אנו סבורים ש"הפרמיה הכלכלית" תאפיל על "הפרמיה הביטחונית" (כל עוד לא יהיו התפתחויות ביטחוניות יוצאות דופן) וכל עוד לא תשונה מסגרת התקציב (או לפחות לא תשונה באופן מהותי), המדינה לא "תעשיר" את קופתה בכספי הנפקות, לא יוטלו מיסים חדשים והמלחמה לא תתארך מעבר לימים הקרובים. במידה ואלו לא יקרו, השוק לא ידרוש פרמיית סיכון נוספת מאיגרות החוב הישראליות והשקל לא יפוחת אל מול מטבעות החוץ. לפיכך, אנו נשמור על מח"מים ארוכים באפיק הצמוד ועל מח"מים בינוניים + באפיק הלא צמוד. מניות, כמו תמיד, נבחר לפי איכותן ולא לפי המיקום הגיאוגרפי של משרדי ההנהלה.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
