אירופה: מניות חברות הפיננסים בלטו בעליות שערים

על רקע התחדשות הספקולציות שבכירי הפד יאלצו לסיים את תהליך העלאת הריבית במשק האמריקני בתקופה הקרובה. מתוך 18 השווקים שנפתחו היום למסחר במערב אירופה 11 סגרו בעליות שערים. 888 החזקות עלתה ב-1%, אמפייר אונליין ירדה ב-2%, אמבלייז ירדה ב-0.64%
יניב לפן |

המדדים באירופה סגרו את יום המסחר במגמה מעורבת. מתוך הסקטורים העולים בלט סקטור החברות הפיננסיות על רקע הערכות כי בכירי הפד יאותתו על הפסקת תהליך העלאת הריבית במשק האמריקני בפגישתם ביום רביעי הקרוב. מחירי הנפט היורדים העיבו על המסחר במניות האנרגיה ואלה סגרו בירידות שערים.

ביום שישי האחרון פרסם נתון מאקרו בארה"ב שהצביע על כך שכמות מקומות העבודה שנספו במשק האמריקני במהלך החודש האחרון הייתה נמוכה מצפי האנליסטים. פרסום הנתון חזק את הספקולציות שבכירי הפד יפסיקו את תהליך העלאת הריבית לאחר פגישתם הקרובה ב-10 למאי.

בפרנקפורט סגר היום מדד הדאקס בעליה של 0.24% בשער של 6,127 נקודות, בלונדון ירד הפוטסי ב-0.40% לשער של 6,067נקודות, מדד הקאק בפריס ירד ב-0.08% ל-5,282 נקודות, מדד היורוסטוקס ירד ב-0.02% ל-3,873 נקודות, מדד ציריך עלה ב-0.57% לשער של 8,103 נקודות.

מתוך 18 השווקים שנפתחו היום למסחר במערב אירופה 11 סגרו בעליות שערים.

מניות במרכז

Axa, חברת הביטוח השנייה בגודלה באירופה, עלתה ב-1.3% וסגרה ברמתה הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט. ב-4 למאי הודיע מנכ"ל החברה כי הוא מרגיש טוב עם ציפיות החברה להכנסות ורווחים בשנת 2006.

HSBC, הבנק הגדול באירופה מבחינת שווי שוק, עלתה ב-1.7%. UniCredit, המלווה הגדול ביותר באיטליה עלתה ב-1.6%, UBS, הבנק הגדול ביותר באירופה מבחינת הכנסות עלה ב-1.3%.

Teck Cominco, חברת כריית האבץ הגדולה בעולם, הודיעה מוקדם יותר היום כי הגישה הצעה לרכוש את Inco תמורת סכום כולל של 17.8 מיליארד דולר. ההצעה מותנית בכך ש-Inco תסיר את הצעתה לרכוש את Falconbridge.

Unilever, ירדה ב-0.7%. האנליסטים בבנק ההשקעות הגדול Morgan Stanley הורידו את המלצתם למניית החברה. בבית ההשקעות העניקו למנייה המלצת "משקל שוק" אל מול המלצתם הקודמת של "משקל יתר".

ישראליות במרכז

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.52%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".