כלנית היי-טק - דוח רבעון 1 לשנת 2005

עו"ד לילך דניאל |

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AIבחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AI

מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם

האם אתם יותר מהממוצע, או מתחת לממוצע?  

מנדי הניג |

דוח של בנק ישראל שפורסם בשבוע שעבר על ההתחייבויות של הציבור הישראלי נותן לנו נתונים מעניינים. רוב ההתחייבויות שלנו הן למשכנתאות, סדר גודל של 620 מיליארד שקל, ועם חובות נוספים אנחנו בחוב כולל של כ-880 מיליארד שקל. בואו נניח שהדוח לא כולל את כל החובות כי יש גם הלוואות משפחתיות ונוספות. נניח שהחוב הכולל של הציבור הוא טריליון שקל.

טריליון שקל נשמע הרבה מאוד, אבל כשמחלקים את זה לנפש - 10 מיליון איש , מקבלים שהחוב לכל אדם הוא כ-100 אלף שקל. אם נתייחס למשפחה עם 2 ילדים נקבל שיש לה חוב של 400 אלף שקל. זה ממוצע וכמו שאתם יודעים, ממוצע זה עניין בעייתי. לדוגמה - זוג צעיר שלוקח משכנתא בהיקף של 1-1.5 מיליון שקל ואפילו יותר, עמוס בחובות - הרבה יותר מהממוצע. מצד שני, יש משפחות רבות אחרי 20-30 שנה של משכנתא שאין להם חוב גדול. 

למשפחה ממוצעת יש חוב של 400 אלף שקל, וזה הגיוני כי משפחה ממוצעת היא לא זוג צעיר והיא גם לא סוג בפנסיה, היא זוג בגילאי 45-50 בערך, ובמצב כזה המשכנתא כבר נמוכה, היא בישורת האחרונה שלה, אצל חלק כבר נסגרה. 

התחלנו בחוב, אבל יש לנו יותר נכסים. יש דירה, רכב ויש נכסים פיננסים. נתחיל בדירה - דירה ממוצעת בישראל שווה כ-2.3 מיליון שקל. אנחנו מתייחסים כאן לממוצע, אז זו הדירה שיש למשפחה שהגדרנו - 4 נפשות (2 ילדים) וחוב של 400 אלף שקל. הדירה בניכוי החוב שרובו משכנתא - כ-1.9 מיליון שקל. 

יש גם רכבים. מסתבר שזה לא משמעותי להון הכולל. יש מעל 4 מיליון רכבים, שזה בממוצע 0.4 רכב לאיש, למשפחה כ-1.6 רכבים. נניח שמדובר ברכבים עם וותק של 6-7 שנות וותק ונניח בשמרנות שיש עליהם עוד חוב, נקבל אולי 100 אלף שקל שווי נטו של רכבים. אנחנו בסיכום ביניים של 2 מיליון שקל - הון ממוצע למשפחה בלי הנכסים הפיננסים. וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה.

לייזר אור איתןלייזר אור איתן

אור איתן - מערכת הלייזר החדשנית. מה היא יודעת לעשות ומה לא?

כל מה שצריך לדעת על אור איתן, מערכת הלייזר שנכנסה בחודשים האחרונים לשימוש מלא ומתגברת מאוד את כיפת ברזל

רן קידר |
נושאים בכתבה אור איתן


מערכת אור איתן, מערכת לייזר מתקדמת ליירוט איומים אוויריים, נועדה לתת מענה לבעיה שהפכה קריטית בשנים האחרונות: הצורך להתמודד עם כטבמים, רחפנים, פצמרים ורקטות קצרות טווח, בעלויות זולות ובזמן תגובה מיידי שיכול להציל חיים ולמנוע נזקים עצומים לתשתיות אזרחיות.

המערכת מבוססת על קרן לייזר בעוצמה גבוהה, המכוונת לנקודה רגישה במטרה, מחממת אותה עד שהיא מאבדת יציבות או מתפוצצת באוויר בצורה מבוקרת ובטוחה. היתרון הגדול והמהותי הוא עלות זולה במיוחד שנעה סביב כמה דולרים בודדים לכל ירי, לעומת עלותם העצומה של טילים מיירטים שמגיעה לעשרות אלפי דולרים ואף יותר עבור כל יירוט בודד. עם זאת, כמו כל טכנולוגיה מתקדמת, היא אינה פתרון קסם או יכולת בלתי מוגבלת, והיא כוללת מגבלות משמעותיות הקשורות לתנאי מזג אוויר כמו עננות כבדה או ערפל, צריכת אנרגיה גבוהה שדורשת מקורות חשמל מתקדמים, וצורך בפיקוח אנושי צמוד שמבטיח שימוש אחראי ומדויק.

כדי להבין לעומק את המערכת החדשנית הזו, את מה שהיא יודעת לעשות ואת מה שלא, את המשמעות האזורית והבינלאומית שלה, ואיך היא משתלבת בתוך מערך ההגנה המורכב של ישראל ושל מדינות נוספות, חשוב לבחון את הפרטים הטכניים והמבצעיים שמגדירים את יכולותיה. מערכת אור איתן מייצגת קפיצת מדרגה טכנולוגית שיכולה לשנות את כללי המשחק בהגנה אווירית, אך היא גם מביאה עמה אתגרים חדשים.

המערכת שפותחה על ידי רפאל ומשרד הביטחון לצד פיתוח רכיבי הלייזר על ידי אלביט מערכות, פועלת על בסיס עקרונות פיזיקליים ברורים: כאשר חיישנים מתקדמים מזהים איום נכנס, מערכת מחשוב מתוחכמת מחשבת את מסלול הטיסה החזוי ומכוונת את קרן הלייזר העוצמתית לנקודת התורפה האופטימלית במטרה, לרוב באזור המנוע או ראש הנפץ. הקרן מחממת את הרכיב הספציפי עד שהוא נמס, מתפוצץ או מאבד שליטה, והמטרה נופלת מבלי להגיע למטרה המיועדת לה ולגרום נזק לאוכלוסייה האזרחית או לתשתיות קריטיות.

שדה היישום והאתגרים הטכניים

מערכת אור איתן פותחה בשיתוף פעולה אסטרטגי ומתקדם בין משרד הביטחון הישראלי, חברת רפאל ואלביט מערכות, כשכל גורם תורם את המומחיות הייחודית שלו. הפרויקט נקרא "מגן אור" וכשהמערכת הפכה למיושמת בשטח באופן מלא, הוחלף השם ל"אור איתן". רפאל הובילה את התחום המורכב של בקרת האש והטמעת המערכת בתוך מערכי הגנה קיימים, תוך הבטחת תאימות מלאה עם מערכות כמו כיפת ברזל וקלע דוד. אלביט תרמה את יכולות הלייזר המתקדמות והאופטיקה המתוחכמת, ביחד עם מערכות חיישנים שמאפשרות זיהוי וכיוון מדויק. מדובר בפיתוח ישראלי מתקדם שמושך עניין רב ותשומת לב בינלאומית גם מצד מדינות נאטו ומדינות רבות בעולם.