טסלה: ריקול ל-363 אלף כלי רכב "תוכנת הנהיגה העצמית עלולה לגרום להתרסקות"
חברת כלי הרכב החשמליים טסלה TESLA INC תיאלץ לבצע 'ריקול' (החזרה לתיקון) של 362.7 אלף כלי רכב כיוון שתוכנת הנהיגה העצמית המלאה שלה "עלולה לגרום להתרסקות", כך מסר היום (חמישי) המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA) בארה"ב.
מהסוכנות נמסר כי התוכנה של טסלה מאפשרת לרכב "לעלות מעל המהירות המותרת או לחצות צמתים בצורה לא חוקית או בלתי צפויה וזה מגדיל את הסיכון להתרסקות". טסלה תצטרך לשחרר עדכון תוכנה (OTA), ללא תשלום.
בתגובה אמרה טסלה שהיא לא מודעת לפציעות או מקרי מוות בעקבות בעיות שקשורות לריקול המדובר.
לא מיותר לציין שהפסקנו לספור את מספר ה'ריקול' שמתבצעים במהלך 12 החודשים האחרונים אצל טסלה. בשנה שעברה היו כ-20 פעמים שהחברה נאלצה לבצע ריקול. באחת הפעמים, ריקול של 321 אלף כלי רכב הפיל את מניית החברה ב-7% באותו יום.
בחודש שעבר פרסמה טסלה את דוחותיה הכספיים כאשר היא רושמת ברבעון הרביעי הכנסות של 24.32 מיליארד דולר, טוב מצפי האנליסטים בשוק ל-24.16 מיליארד דולר. גם בשורה התחתונה החברה רשמה תוצאות טובות עם רווח מתואם של 1.19 דולר למניה מעל הצפי ל-1.13 דולר למניה. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי של טסלה היה רק 1.42 מיליארד דולר, בעוד השוק ציפה ל-3.13 מיליארד (להרחבה על הדוחות).
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם בשנה הקרובה טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50% וכן ייצור של 1.8 מיליון רכבים.
- 2.עידכון תוכנה נעשה מרחוק - לכן העלות נמוכה (ל"ת)לילי 17/02/2023 18:41הגב לתגובה זו
- 1.עליונות המוח האנושי על רהב הטכנולגיה (ל"ת)שלמה 16/02/2023 22:19הגב לתגובה זו
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
