קרן נוי
צילום: רן יחזקאל
ראיון

"אנחנו שמחים שבוטלה העסקה עם נופר לרכישת מגלים"

כך אומר בראיון לביזפורטל פיני כהן, ממייסדי קרן נוי. הוא מתייחס לרכישת נתיב אקספרס, כיצד תחום התחבורה הציבורית צומח, איך זה קשור למדינה, וגם עונה על השאלה: האם נתיב אקספרס וקרן נוי יונפקו?
נתנאל אריאל |

קרן נוי שהוקמה ב-2011 גייסה לאורך השנים כ-10 מיליארד שקל ומשקיעה אותם בישראל, באנגליה, ספרד ואיטליה. אבל הרוב הגדול – כ-90% - מושקעים בישראל. המשקיעים בוודאי יכולים להיות מרוצים, כיוון שהקרן השיאה תשואה שנתית ברוטו של 15-16%, אם כי יש להפחית את דמי הניהול כמובן, בגובה של 1% - 2%.

 

בין החזקותיה הבולטות של הקרן: בעלות של 49% מכביש 6, ו-10% מכביש 6 צפון. כאשר בקרן יודעים להצביע כי הכבישים הללו הם הצלחה מסחררת: "יש נפח תנועה של מאות אחוזים יותר מהמתוכנן" – מה שכמובן מעלה שוב שאלות על סגירת החוזים של המדינה, כיוון שזו התחייבה מראש שאם נפח התנועה לא יגיע למספרים הרצויים היא תפצה את השותפות בפרויקט. כך קרה גם עם הרכבת הקלה. האם פקידי המדינה פשוט גרועים בהערכותיהם?

 

הקרן מחזיקה גם ב-27% מהבעלות על עיר הבה"דים עבור משרד הביטחון, ועל פי ההסכם היא נותנת שירותים למשך 25 שנה.

 

בנוסף, מחזיקה קרן נוי בנתחים משמעותיים בתחומים אנרגיה סולארית ואנרגיה תרמו-סולארית. אחד הפרויקטים הללו הוא הוא נגב אנרגיה והשני הוא מגלים - אשר לאחרונה החליטה חברת נופר אנרג'י -0.09% לסגת מלרכוש אותו.

 

"האמת שזה בוטל לשביעות רצוננו". אומר כהן "לשמחתנו, חודש אוגוסט ובכלל השנה התפוקות מצוינות. החודשים האחרונים נראים מצוין, השמש השנה הרבה יותר טובה מהממוצע הרב שנתי".

 

מדוע אתם רוכשים 40% מנתיב אקספרס ולא 50% ומעלה, כפי שמאפשרת לכם האופציה?

כהן: "כשאתה קונה חברה, אתה קונה DNA מסוים ולכן לדעתי חשוב לעשות שתי מדרגות. כן להיכנס לחברה בסכום, אבל להשאיר עוד נתח משמעותי שלא רוכשים אותו. בהמשך, נגיד בעוד שנה, אם נראה כי טוב, אפשר יהיה להגדיל את ההחזקה בעוד 10% ולהגיע לחצי מהחברה. לקנות מיד שליטה ביום הראשון זה לא נכון".

 

מדוע דווקא נתיב אקספרס?

"משרד התחבורה מדרג חברות אוטובוסים על איכות מתן השירותים שלהן, ונתיב אקספרס נמצאים בשלישייה המובילה בארץ. הם יודעים את העבודה וגם רווחיים. הם ייקחו את הכסף של ההשקעה שלנו פנימה ומתכננים באמצעות כך לזכות בעוד מכרזים ולהתרחב לעוד אשכולות תחבורה ציבורית בארץ.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

"מנכ"ל החברה הוא יריב נחמה. שהיה הרבה שנים סגן החשב הכללי לנושא תשתיות, וב3 שנים האחרונות היה מנכל ענבל (חברת הביטוח הממשלתית. נ"א). הוא הצטרף לחברה לפני שלושה חודשים והוא מנהל טוב".

 

אתם נכנסים לתחום עם הרבה תחרות, כאשר רק לאחרונה אלקטרה רכשה את אפיקים ואת אגד תעבורה, וקרן ג'נריישן רכשה את מטרופולין?

כהן עונה בחיוך: "אם תמצא לי בהזמנות נושא שהוא לא תחרותי - אשמח שתודיע לי כדי שאסתכל עליו. הכל תחרותי. גם תחום התחבורה ציבורית הוא תחרותי, אבל כאן לשם שינוי יש דגש רב מאוד על איכות מתן השירות לנוסע. הרגולטור מייחס לזה חשיבות רבה ומתגמל על כך. לכן לדעתי הוא פחות תחרותי מנושאים אחרים שאני עוסק בהם כמו התפלה.

 

"תחום התחבורה הציבורית מאוד מתפתח – שני המונופולים הגדולים אגד ודן חייבים לצמצם את הנתח שלהם בשוק. ואני אגיד, בשמרנות, שאני מקווה שנוכל להתחרות בהם ולגדול".

יצוין כי מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר נקב בראיון לביזפורטל במספר ספציפי ואמר כי הוא מצפה לרווחיות של 5% לאחר מס מאפיקים ומאגד תעבורה.

 

אתם רואים צמיחה בתחום הזה?

כהן: "בהחלט. אנחנו רואים צמיחה גדולה בעתיד בתחום. לגבי נתיב אקספרס עצמה – הכיוון המיידי הוא לגדול פה בארץ. יש הרבה מה לעשות. אבל לא רק אנחנו, המדינה רואה בתחבורה ציבורית מנוע צמיחה.

 

"התגמול בא לידי ביטוי כך שכאשר אתה ניגש למכרז אתה מקבל ניקוד, והמדינה נותנת ניקוד גבוה לרמת השירות, ומתגמלת בכך שאתה יכול להגיע לרווחיות גבוהה יותר: אם תזכה בעוד מכרזים במחיר שטוב לך – אתה תעשה עוד כסף".

 

האם נתיב אקספרס תונפק?

"אי שם באופק – כן, רוצים להנפיק. אבל לא בשנתיים הקרובות. אנחנו רוצים להתרכז בסינרגיה, לגדול באשכולות השירות, להשיג מחירים טובים ויש עוד המון דברים לעשות לפני.

 

וקרן נוי תונפק?

"אין שום יתרון לקרן נוי להיות מונפקת. אנחנו מגייסים כל 3-4 שנים. הגיוס האחרון היה 2.2 מיליארד שקל. אז אמנם אין לנו יתרון כחברה ציבורית אבל אנחנו מכיוון שהמשקיעים שלנו הם מוסדיים אז ממילא אנחנו צריכים להתנהג ומתנהגים כמו חברה ציבורית ומעדכנים כל דבר אם הוא מהותי לציבור.

 

היכן עוד אתם מתחרים כיום?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.