קרן נוי
צילום: רן יחזקאל
ראיון

"אנחנו שמחים שבוטלה העסקה עם נופר לרכישת מגלים"

כך אומר בראיון לביזפורטל פיני כהן, ממייסדי קרן נוי. הוא מתייחס לרכישת נתיב אקספרס, כיצד תחום התחבורה הציבורית צומח, איך זה קשור למדינה, וגם עונה על השאלה: האם נתיב אקספרס וקרן נוי יונפקו?
נתנאל אריאל |

קרן נוי שהוקמה ב-2011 גייסה לאורך השנים כ-10 מיליארד שקל ומשקיעה אותם בישראל, באנגליה, ספרד ואיטליה. אבל הרוב הגדול – כ-90% - מושקעים בישראל. המשקיעים בוודאי יכולים להיות מרוצים, כיוון שהקרן השיאה תשואה שנתית ברוטו של 15-16%, אם כי יש להפחית את דמי הניהול כמובן, בגובה של 1% - 2%.

 

בין החזקותיה הבולטות של הקרן: בעלות של 49% מכביש 6, ו-10% מכביש 6 צפון. כאשר בקרן יודעים להצביע כי הכבישים הללו הם הצלחה מסחררת: "יש נפח תנועה של מאות אחוזים יותר מהמתוכנן" – מה שכמובן מעלה שוב שאלות על סגירת החוזים של המדינה, כיוון שזו התחייבה מראש שאם נפח התנועה לא יגיע למספרים הרצויים היא תפצה את השותפות בפרויקט. כך קרה גם עם הרכבת הקלה. האם פקידי המדינה פשוט גרועים בהערכותיהם?

 

הקרן מחזיקה גם ב-27% מהבעלות על עיר הבה"דים עבור משרד הביטחון, ועל פי ההסכם היא נותנת שירותים למשך 25 שנה.

 

בנוסף, מחזיקה קרן נוי בנתחים משמעותיים בתחומים אנרגיה סולארית ואנרגיה תרמו-סולארית. אחד הפרויקטים הללו הוא הוא נגב אנרגיה והשני הוא מגלים - אשר לאחרונה החליטה חברת נופר אנרג'י 0% לסגת מלרכוש אותו.

 

"האמת שזה בוטל לשביעות רצוננו". אומר כהן "לשמחתנו, חודש אוגוסט ובכלל השנה התפוקות מצוינות. החודשים האחרונים נראים מצוין, השמש השנה הרבה יותר טובה מהממוצע הרב שנתי".

 

מדוע אתם רוכשים 40% מנתיב אקספרס ולא 50% ומעלה, כפי שמאפשרת לכם האופציה?

כהן: "כשאתה קונה חברה, אתה קונה DNA מסוים ולכן לדעתי חשוב לעשות שתי מדרגות. כן להיכנס לחברה בסכום, אבל להשאיר עוד נתח משמעותי שלא רוכשים אותו. בהמשך, נגיד בעוד שנה, אם נראה כי טוב, אפשר יהיה להגדיל את ההחזקה בעוד 10% ולהגיע לחצי מהחברה. לקנות מיד שליטה ביום הראשון זה לא נכון".

 

מדוע דווקא נתיב אקספרס?

"משרד התחבורה מדרג חברות אוטובוסים על איכות מתן השירותים שלהן, ונתיב אקספרס נמצאים בשלישייה המובילה בארץ. הם יודעים את העבודה וגם רווחיים. הם ייקחו את הכסף של ההשקעה שלנו פנימה ומתכננים באמצעות כך לזכות בעוד מכרזים ולהתרחב לעוד אשכולות תחבורה ציבורית בארץ.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

"מנכ"ל החברה הוא יריב נחמה. שהיה הרבה שנים סגן החשב הכללי לנושא תשתיות, וב3 שנים האחרונות היה מנכל ענבל (חברת הביטוח הממשלתית. נ"א). הוא הצטרף לחברה לפני שלושה חודשים והוא מנהל טוב".

 

אתם נכנסים לתחום עם הרבה תחרות, כאשר רק לאחרונה אלקטרה רכשה את אפיקים ואת אגד תעבורה, וקרן ג'נריישן רכשה את מטרופולין?

כהן עונה בחיוך: "אם תמצא לי בהזמנות נושא שהוא לא תחרותי - אשמח שתודיע לי כדי שאסתכל עליו. הכל תחרותי. גם תחום התחבורה ציבורית הוא תחרותי, אבל כאן לשם שינוי יש דגש רב מאוד על איכות מתן השירות לנוסע. הרגולטור מייחס לזה חשיבות רבה ומתגמל על כך. לכן לדעתי הוא פחות תחרותי מנושאים אחרים שאני עוסק בהם כמו התפלה.

 

"תחום התחבורה הציבורית מאוד מתפתח – שני המונופולים הגדולים אגד ודן חייבים לצמצם את הנתח שלהם בשוק. ואני אגיד, בשמרנות, שאני מקווה שנוכל להתחרות בהם ולגדול".

יצוין כי מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר נקב בראיון לביזפורטל במספר ספציפי ואמר כי הוא מצפה לרווחיות של 5% לאחר מס מאפיקים ומאגד תעבורה.

 

אתם רואים צמיחה בתחום הזה?

כהן: "בהחלט. אנחנו רואים צמיחה גדולה בעתיד בתחום. לגבי נתיב אקספרס עצמה – הכיוון המיידי הוא לגדול פה בארץ. יש הרבה מה לעשות. אבל לא רק אנחנו, המדינה רואה בתחבורה ציבורית מנוע צמיחה.

 

"התגמול בא לידי ביטוי כך שכאשר אתה ניגש למכרז אתה מקבל ניקוד, והמדינה נותנת ניקוד גבוה לרמת השירות, ומתגמלת בכך שאתה יכול להגיע לרווחיות גבוהה יותר: אם תזכה בעוד מכרזים במחיר שטוב לך – אתה תעשה עוד כסף".

 

האם נתיב אקספרס תונפק?

"אי שם באופק – כן, רוצים להנפיק. אבל לא בשנתיים הקרובות. אנחנו רוצים להתרכז בסינרגיה, לגדול באשכולות השירות, להשיג מחירים טובים ויש עוד המון דברים לעשות לפני.

 

וקרן נוי תונפק?

"אין שום יתרון לקרן נוי להיות מונפקת. אנחנו מגייסים כל 3-4 שנים. הגיוס האחרון היה 2.2 מיליארד שקל. אז אמנם אין לנו יתרון כחברה ציבורית אבל אנחנו מכיוון שהמשקיעים שלנו הם מוסדיים אז ממילא אנחנו צריכים להתנהג ומתנהגים כמו חברה ציבורית ומעדכנים כל דבר אם הוא מהותי לציבור.

 

היכן עוד אתם מתחרים כיום?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5