איתמר דויטשר אלקטרה תשתיות
צילום: לירון אלוני
ראיון

"הוכחנו שאנחנו חברת צמיחה לכן זה נכון שהשוק נותן לנו מכפיל צמיחה"

לאחר הדוחות, מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר, מספר לביזפורטל על אסטרטגיית הצמיחה, מדגיש כי צמיחה נמדדת לאורך שנים רבות והאם אלקטרה מתכננת רכישות נוספות
נתנאל אריאל |

"הוכחנו שאנחנו חברת צמיחה ולכן זה נכון שהשוק נותן לנו מכפיל צמיחה" (מכפיל הרווח עומד על 42.5. נ.א) כך אומר מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר בראיון לביזפורטל לאחר הדוחות הכספיים. בהן קבוצת אלקטרה 3.07%  שבשליטת  אלקו 3.51%  (48.55%) דיווחה על גידול של 6.7% בהכנסות לכ-2 מיליארד שקל, ה-EBITDA עלה ב-14.3% ל-145.6 מיליון שקל וכן על זינוק של כ-24% ברווח הנקי ל-50.2 מיליון שקל. צבר העבודות הסתכם בכ-18.4 מיליארד שקל, גם כאן מדובר בעליה של 9%.

ב-12 החודשים האחרונים עלתה מניית אלקטרה ב-16%, כיסתה את הנפילות של הקורונה והיא נסחרת לפי שווי שוק של 7.13 מיליארד שקל. בעשור האחרון צמחה מניית החברה ביותר מ-600% והיא נסחרת בשיא של כל הזמנים.

לדברי דויטשר "אלקטרה צמחה מאוד ב-15 השנים האחרונות בשני וקטורים - צמיחה אורגנית וצמיחה דרך רכישות. צבר ההזמנות שלנו עומד על 18.4 מיליארד דולר, עוד לפני רכישות התחבורה הציבורית וימשיך לגדול בעוד כ-3.5 מיליארד שקל, בזכות הפרויקטים שלנו לביצוע בשנים הקרובות". הצלחה של חברה לא נמדדת בזמן קצר, והצבר מבטיח לנו תכנון של שנתיים קדימה בהיקפים הללו וגם נותן ביטחון שאנחנו מוכנים לכמעט כל אתגר".

"תוצאות הרבעון הזה מצביעות על כך שהאסטרטגיה של אלקטרה להיפתח להרבה הרבה תחומים ולנצל הזדמנויות גם בשנת קורונה כשיש פרויקטים שיורדים - מוכיחה את עצמה.  לצד הירידות שהיו לחצנו על הגז איפה שאפשר, כך בתשתיות וכך גם מעבדות קורונה שבאו לידי ביטוי בדוחות. ואנחנו ממשיכים להתפתח בפולין ובגרמניה כך שבסך הכל המצב שלנו מצוין".

מהי אסטרטגיית הצמיחה שלכם?

"ב-15 השנים האחרונות אנחנו מכווננים את החברה ל"מחזור החיים" - יוזמים, מקימים ומתפעלים כל ענף הבנייה - נדל"ן, תשתיות, פרויקטים לאומיים. יש לנו כיום בעצם ארבעה מגזרי פעילות: שניים הם בעיקרן יזמיים - נדל"ן למגורים בהיקף שהולך וגדל, כולל עיר הבה"דים (העברת בסיסי צה"ל לנגב. נ.א) ופרויקטים של הולכת מים, וגז, פרויקטים ציבוריים של הממשלה וגם פרויקטים במגזר הפרטי כמו באוניברסיטת בר אילן. לצד זאת, יש לנו פעילות בישראל ובחו"ל, בפולין, בגרמניה ובארה"ב. ואנחנו ממשיכים לפעול גם במגזר של הפעלה, שירות ואחזקה (כולל חברות שעוסקות בניהול אלקטרו מכאני כמו מעליות, גנרטורים וכו', וגם שמירה וניקיון). הכניסה לתחבורה הציבורית משלימה לנו את הענף האחרון שלא היה לנו בעולם התשתיות.

"אנחנו בונים בהיקף של 13 וחצי מיליון מטרים. יש לנו החל מחוזים קטנים ועד חוזים עם רפאל ובנק הפועלים למשל. כאמור, בעולם התשתיות אנחנו מתפעלים מתקני תשתית, מים, חשמל, גז ועוד.

"הדבר המעניין היה שדווקא בתחום התחבורה, למרות שאנחנו קבלנים גדולים – בונים כבישים, רכבות, מנהרות ועוד,  דווקא פה לא היינו ולכן הרכישות של אפיקים ואגד תעבורה מביאות אותנו גם להיות בתחום הזה

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"בשורה התחתונה - האסטרטגיה היא שעכשיו אנחנו בונים כביש, אחר כך המדינה מאפשרת לנו להיכנס להפעלת זכיינות ל10 שנים, ותפעול נכון ויעיל תוך עמידה בקריטריונים של המדינה - נוכל ליצור הכנסות ארוכות טווח - כאמור אסטרטגית מעגל החיים".

לאיזו רמת רווחיות אתם שואפים להגיע בתחבורה הציבורית?

"הרווחית של תחבורה ציבורית היא קצת יותר טובה מהפעלה של שירות ואחזקה. אנחנו צופים רווחיות שתעלה את הממוצע של הרווחיות שלנו. כלומר, הרווחיות צריכה להיות סביב רווח נטו של 5% אחרי מס".

מה אתם עוד מתכננים בתחום?

"אנחנו רוצים לקחת את תחום התחבורה לדברים נוספים. אנחנו נמצאים במכרזים של רכבות עם השותפים, בקו הירוק בת"א. בירושלים ועוד. תחום התחבורה אצלנו ימשיך להתפתח"

 

האם אתם מתכננים פיצולים?

"לאלקטרה יש עשרות חברות בנות שמאוחדות בארבעת המגזרים שלנו , אבל אלקטרה היא חברה אחת, כאשר החברות לעיתים משיקות ויש פעילויות שמערבבות מספר חברות. יש לנו מטה מרכזי ונמשיך לעבוד כך. אני לא רואה חולשה בפעילות מסויימת ולכן לא צופה פיצולים"

מה לגבי רכישות נוספות?

"המדיניות שלנו היא או לקנות חברה שמביאה אותנו לגאוגרפיה שבה אנחנו לא נמצאים, כמו למשל שלוש החברות שקנינו בניו יורק, או לתחום חדש, כפי שבא לידי ביטוי ברכישות של אפיקים ואגד תעבורה. כאשר הכל תחת האסטרטגיה של ליזום הקמה ותפעול פרויקטים ותשתיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רונן שור מנכ"ל אקסל סולושנס
צילום: יח"צ

בכ-90 מיליון שקל: אקסל רוכשת שתי ביטחוניות - המניה זינקה כבר אתמול; צירוף מקרים?

אקסל בנויה משכבות של רכישות היא רכשה 14 חברות מאז הפיכתה לציבורית והיום היא מעדכנת על רכישה נוספת של סטארלייט ונקסטוויב שעוסקות ב-RF ומיקרוגל ומתכננת לממן את זה בגיוס אג"ח; הרכישה מגיעה 3 חודשים אחרי עסקת סינאל, שהתבררה כמהלך בעייתי עם חשיפת טעות מהותית בדוחות הנרכשת

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקסל

לפני שנדבר על הרכישה אנחנו רוצים לדבר רגע על המניה. המניה של אקסל אקסל 12.52%   קפצה לנו על המסכים אתמול וכנראה גם אתם תהיתם מה מתבשל שם. המניה עוד הספיקה לרדת מתחת לרף הפתיחה אבל מאיזור 11 בבוקר היא התחזקה וזינקה עד 8% עד שנעלה ב-6.7%. כל זה לא קרה במחזורים זניחים זה קרה בתמורה עצומה של 5.1 מיליון שקל שזה כמעט פי שבעה מהמחזור הממוצע שלה בשבוע האחרון. אז למי מכם שתהה אמש אם יש התפתחות חדשה סביב עסקת סינאל הבעייתית גילה הבוקר שזה סיפור אחר. אקסל שוב יצאה לשופינג, הפעם ביטחוני ויש סיכוי שמישהו ידע משהו ו"עשה עם זה" משהו. זה לא ממש מפתיע ולא כל כך חריג, לצערנו, לראות זינוקים או צניחות במניות לפני שהציבור מתעדכן על מה קרה. 

זה חלק מהרעה החולה של הבורסה המקומית, זה מה שהעניק לה את הכינוי "ביצה". מי שקיווה שהמצב הזה שייך לעבר מגלה כל פעם מחדש שיש עוד דרך ארוכה לעשות, מענישה והרתעה ומחקר - אותו ניתן לבצע בקלות - כדי לגלות מי העמיס או התפטר לפני שהמשקיעים ידעו. מעגל הקסמים הזה ממשיך וימשיך כל עוד חברות וגופים מסוימים ינהלו את הקשר עם השוק דרך "סקופים" ומהצד השני גופי תקשורת יזינו את הפיד מ"בלעדי" ל"בלעדי".


הגרף התוך-יומי של אקסל - צילום מתוך הטרמינל


הרחבת דריסת הרגל בשוק הביטחוני

אקסל חתמה על הסכם לרכישת סטארלייט טכנולוגיות ונקסטוויב טכנולוגיות, שתי חברות ותיקות שהוקמו בשנת 2000 ופועלות בתחום מערכות ה-RF והמיקרוגל לתעשיות ביטחוניות. אלו  טכנולוגיות שנמצאות בשימוש נרחב במערכות כטב"מים, כלים אליהם יש ביקוש גדול לא רק בשל המערכה הביטחונית שהייתה בישראל אלא וביתר שאת מהמציאות הגיאופוליטית באירופה כשכלי טיס בלתי מאוישים משנים את פניו של שדה הקרב. בין הלקוחות של החברות נמנות רפאל, אלביט, התעשייה האווירית ועוד. במקרים מסוימים הן מספקות רכיבים ייעודיים שמהווים חלק מובנה במוצרים המרכזיים של הגופים האלה, כך שהביקוש לפעילות שלהן מושפע ישירות מצברי ההזמנות הגדלים של התעשיות הביטחוניות. 2 החברות נשלטות במלואן על ידי המייסדים רמי בל-עש ואודי פרידמן, מהנדסים בעלי ניסיון של שנים רבות, אלו גם ימשיכו להוביל את הפעילות לפחות שנתיים וייתכן עד חמש שנים קדימה.

העסקה בנויה משני נדבכים. במועד ההשלמה תשלם החברה 49.2 מיליון שקל במזומן, ובשלב ב' היא תוסיף עד 40.3 מיליון שקל נוספים במידה והחברות יעמדו ביעדי הרווח הממוצעים לשנים 2026-2028. עוד סוכם כי סטארלייט ונקסטוויב יוכלו לחלק דיבידנד מהרווחים שבקופה לפני השלמת העסקה, כך שההון העצמי של כל אחת מהן לא ירד מ-1.5 מיליון שקל.

השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.