"הוכחנו שאנחנו חברת צמיחה לכן זה נכון שהשוק נותן לנו מכפיל צמיחה"
"הוכחנו שאנחנו חברת צמיחה ולכן זה נכון שהשוק נותן לנו מכפיל צמיחה" (מכפיל הרווח עומד על 42.5. נ.א) כך אומר מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר בראיון לביזפורטל לאחר הדוחות הכספיים. בהן קבוצת אלקטרה -2.67% שבשליטת אלקו -2.48% (48.55%) דיווחה על גידול של 6.7% בהכנסות לכ-2 מיליארד שקל, ה-EBITDA עלה ב-14.3% ל-145.6 מיליון שקל וכן על זינוק של כ-24% ברווח הנקי ל-50.2 מיליון שקל. צבר העבודות הסתכם בכ-18.4 מיליארד שקל, גם כאן מדובר בעליה של 9%.
ב-12 החודשים האחרונים עלתה מניית אלקטרה ב-16%, כיסתה את הנפילות של הקורונה והיא נסחרת לפי שווי שוק של 7.13 מיליארד שקל. בעשור האחרון צמחה מניית החברה ביותר מ-600% והיא נסחרת בשיא של כל הזמנים.
לדברי דויטשר "אלקטרה צמחה מאוד ב-15 השנים האחרונות בשני וקטורים - צמיחה אורגנית וצמיחה דרך רכישות. צבר ההזמנות שלנו עומד על 18.4 מיליארד דולר, עוד לפני רכישות התחבורה הציבורית וימשיך לגדול בעוד כ-3.5 מיליארד שקל, בזכות הפרויקטים שלנו לביצוע בשנים הקרובות". הצלחה של חברה לא נמדדת בזמן קצר, והצבר מבטיח לנו תכנון של שנתיים קדימה בהיקפים הללו וגם נותן ביטחון שאנחנו מוכנים לכמעט כל אתגר".
"תוצאות הרבעון הזה מצביעות על כך שהאסטרטגיה של אלקטרה להיפתח להרבה הרבה תחומים ולנצל הזדמנויות גם בשנת קורונה כשיש פרויקטים שיורדים - מוכיחה את עצמה. לצד הירידות שהיו לחצנו על הגז איפה שאפשר, כך בתשתיות וכך גם מעבדות קורונה שבאו לידי ביטוי בדוחות. ואנחנו ממשיכים להתפתח בפולין ובגרמניה כך שבסך הכל המצב שלנו מצוין".
- אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
- אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי אסטרטגיית הצמיחה שלכם?
"ב-15 השנים האחרונות אנחנו מכווננים את החברה ל"מחזור החיים" - יוזמים, מקימים ומתפעלים כל ענף הבנייה - נדל"ן, תשתיות, פרויקטים לאומיים. יש לנו כיום בעצם ארבעה מגזרי פעילות: שניים הם בעיקרן יזמיים - נדל"ן למגורים בהיקף שהולך וגדל, כולל עיר הבה"דים (העברת בסיסי צה"ל לנגב. נ.א) ופרויקטים של הולכת מים, וגז, פרויקטים ציבוריים של הממשלה וגם פרויקטים במגזר הפרטי כמו באוניברסיטת בר אילן. לצד זאת, יש לנו פעילות בישראל ובחו"ל, בפולין, בגרמניה ובארה"ב. ואנחנו ממשיכים לפעול גם במגזר של הפעלה, שירות ואחזקה (כולל חברות שעוסקות בניהול אלקטרו מכאני כמו מעליות, גנרטורים וכו', וגם שמירה וניקיון). הכניסה לתחבורה הציבורית משלימה לנו את הענף האחרון שלא היה לנו בעולם התשתיות.
"אנחנו בונים בהיקף של 13 וחצי מיליון מטרים. יש לנו החל מחוזים קטנים ועד חוזים עם רפאל ובנק הפועלים למשל. כאמור, בעולם התשתיות אנחנו מתפעלים מתקני תשתית, מים, חשמל, גז ועוד.
"הדבר המעניין היה שדווקא בתחום התחבורה, למרות שאנחנו קבלנים גדולים – בונים כבישים, רכבות, מנהרות ועוד, דווקא פה לא היינו ולכן הרכישות של אפיקים ואגד תעבורה מביאות אותנו גם להיות בתחום הזה
- מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
"בשורה התחתונה - האסטרטגיה היא שעכשיו אנחנו בונים כביש, אחר כך המדינה מאפשרת לנו להיכנס להפעלת זכיינות ל10 שנים, ותפעול נכון ויעיל תוך עמידה בקריטריונים של המדינה - נוכל ליצור הכנסות ארוכות טווח - כאמור אסטרטגית מעגל החיים".
לאיזו רמת רווחיות אתם שואפים להגיע בתחבורה הציבורית?
"הרווחית של תחבורה ציבורית היא קצת יותר טובה מהפעלה של שירות ואחזקה. אנחנו צופים רווחיות שתעלה את הממוצע של הרווחיות שלנו. כלומר, הרווחיות צריכה להיות סביב רווח נטו של 5% אחרי מס".
מה אתם עוד מתכננים בתחום?
"אנחנו רוצים לקחת את תחום התחבורה לדברים נוספים. אנחנו נמצאים במכרזים של רכבות עם השותפים, בקו הירוק בת"א. בירושלים ועוד. תחום התחבורה אצלנו ימשיך להתפתח"
האם אתם מתכננים פיצולים?
"לאלקטרה יש עשרות חברות בנות שמאוחדות בארבעת המגזרים שלנו , אבל אלקטרה היא חברה אחת, כאשר החברות לעיתים משיקות ויש פעילויות שמערבבות מספר חברות. יש לנו מטה מרכזי ונמשיך לעבוד כך. אני לא רואה חולשה בפעילות מסויימת ולכן לא צופה פיצולים"
מה לגבי רכישות נוספות?
"המדיניות שלנו היא או לקנות חברה שמביאה אותנו לגאוגרפיה שבה אנחנו לא נמצאים, כמו למשל שלוש החברות שקנינו בניו יורק, או לתחום חדש, כפי שבא לידי ביטוי ברכישות של אפיקים ואגד תעבורה. כאשר הכל תחת האסטרטגיה של ליזום הקמה ותפעול פרויקטים ותשתיות.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
