איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס

אלקטרה נערכת להרחבת פעילות התחבורה: מצרפת את קרן תשתיות ישראל כשותפה באלקטרה אפיקים ובאלקטרה מוטורס לפי שווי של 750 מיליון שקל; במסגרת הסכם תרכוש תש"י 33.33% ממניותיהן, בשתי פעימות, בתמורה לסכום כולל של כ-250 מיליון שקל

תמיר חכמוף |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.1%  , בניהולו של איתמר דויטשר, משלימה שלב נוסף בפיתוח וביסוס צמיחה של פעילותה בתחום התחבורה. היום מדווחת הקבוצה, כי חתמה על הסכם במסגרתו תיכנס תש"י (קרן תשתיות ישראל) כמשקיעה אסטרטגית בפעילות התחבורה של אלקטרה. על פי ההסכם, תרכוש תש"י, בעסקה המורכבת משתי פעימות, כ-33.3% מהחברות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס ("חברות נרכשות") לפי שווי כולל של כ-750 מיליון שקל.

אלקטרה מחזיקה טרום העיסקה ב-51% ממניות החברות הנרכשות ושותפתה, משפחת סלע, מחזיקה ביתרת המניות. בשלב הראשון של העיסקה, תרכוש תש"י כ-16.67% ממניות החברות הנרכשות בתמורה כוללת של כ-125 מיליון שקל, כך שאלקטרה תחזיק לאחר שלב זה בכ-41.67% ממניות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס. בשלב השני תש"י תרכוש כ-16.67% נוספים ממניות החברות הנרכשות תמורת 125 מיליון שקל נוספים.  לאחר השלמת שני שלבי העיסקה, יחזיקו כל אחת מבין אלקטרה בע"מ, תש"י ומשפחת סלע  בכ-33.33% ממניות החברות הנרכשות. 

העסקה כוללת הסדרים נוספים בין הצדדים, כך שהתמורה הכוללת שתתקבל באלקטרה במועד השלמת השלב הראשון צפויה להסתכם לסך של כ-100 מיליון שקל, ובמועד השלמת השלב השני צפויה אלקטרה לקבל סך נוסף של כ-63 מיליון שקל. סה"כ צפויה לקבל אלקטרה 163 מיליון שקל לאחר השלמת שני השלבים.

להערכת אלקטרה, בכפוף להשלמת העסקה על שני שלביה, במועד השלמת השלב הראשון היא צפויה לרשום רווח הון של כ-40-50 מיליון שקל, לפני מס.

כמו כן, סוכם בין הצדדים, כי כל עוד אלקטרה מחזיקה מעל 30% ממניות אלקטרה אפיקים, ואין בעל מניות אחר המחזיק בשיעור גבוה יותר, תהא לה זכות הכרעה בנושאים מהותיים כך שהחברה תמשיך לשלוט ולאחד את הדוחות הכספיים של אלקטרה אפיקים.

אלקטרה ביססה את נוכחותה בתחום התחבורה בשנים האחרונות עם שורת רכישות: אלקטרה אפיקים שנרכשה בשנת 2021 בתמורה לכ-75 מיליון שקל הון עצמי, אגד תעבורה שנרכשה באותה שנה בהשקעה של כ-30 מיליון שקל, ולצדן הקמת אלקטרה מוטורס בשנה שעברה. מהלכים אלו יצרו את בסיס פעילות התחבורה של החברה.

פעילות התחבורה של אלקטרה כוללת כיום הפעלה של מספר אשכולות תחבורה ציבורית ברחבי הארץ, מערכי היסעים לחברות וגופים ציבוריים. בסך הכל מפעילה החברה כ-280 קווי שירות באמצעות 1,250 אוטובוסים בהם נוסעים מדי שנה כ-55 מיליון נוסעים. לצד זאת, פועלת חטיבת ההיסעים של הקבוצה המעניקה שירות ליותר מ-100 לקוחות מוסדיים גדולים מכלל המשק. בנוסף, אלקטרה אפיקים הינה שותפה בתיפעול ותחזוקה של קו הרכבת הקלה "נופית" בין חיפה לנצרת לתקופת זיכיון של 21 שנים החל ממועד ההקמה. לצד זאת, כוללת פעילות התחבורה גם את חברת אלקטרה מוטורס, שהינה בעלת הזכיון ליבוא אוטובוסים חשמליים של המותג YUTONG, יצרן שהינו אחד המובילים בעולם בתחום זה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "כחלק מהאסטרטגיה להרחבת פעילות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס בשנים הבאות, אנו מצרפים עתה  את תש"י כשותפה אסטרטגית לטווח ארוך, על מנת שיחד נוכל לבסס את ההשקעות העתידיות לפיתוח הפעילויות שלנו בתחום התחבורה, שאמור להוות את אחד ממנועי הצמיחה של אלקטרה בשנים הקרובות. לתש"י יש ניסיון רב בתחום התחבורה וכן בהובלה וקידום של פרויקטי ענק משמעותיים. אנו משוכנעים ששילוב הכוחות עם קרן תש"י יאפשר לנו לבסס את צמיחתן העתידית של אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס ויחזק את מעמדן כמובילות שוק בתחומן".



ירון קסטנבאום, שותף מנהל קרן תשתיות לישראל, קרדיט: אייל לייבל.

קרן תשתיות ישראל, בניהולו של ירון קסטנבאום ובבעלות קבוצת הראל, ירון קסטנבאום, ועו"ד יהודה רווה, הינה קרן פרייבט אקוויטי המתמחה בחברות בתחום האנרגיה, תחבורה, כבישים, מים, איכות סביבה, לוגיסטיקה, תשתיות דיגיטליות, מתקנים ציבוריים ועוד. הקרן מנהלת כיום כ- 10 מיליארד שקל.

דוחות הרבעון השני

קבוצת אלקטרה סיכמה רבעון שני עם עלייה בהכנסות וברווח הנקי, אך עם ירידה בשורה התפעולית. ההכנסות זינקו בכ-14% ל-3.4 מיליארד שקל, בעיקר בזכות איחוד חברת PJM בארה"ב לצד צמיחה אורגנית במגזרי הפעילות האחרים. הרווח הנקי עלה בכ-8% ל-68 מיליון שקל, כשהוצאות המימון ירדו באופן חד. מנגד, הרווח התפעולי נשחק בכ-11% ל-97 מיליון שקל, בין היתר בשל גידול בהוצאות הנהלה וכלליות והוצאות מכירה ושיווק. צבר ההזמנות הגיע לשיא של כ-38.8 מיליארד שקל, והדירקטוריון אישר חלוקת דיבידנד של 47 מיליון שקל.

בפילוח המגזרים, נרשמה חולשה בפעילות בישראל: מגזר פרויקטים למבנים ותשתיות מקומי אמנם צמח בהכנסות ל-1.6 מיליארד שקל, אך עבר לרשום הפסד תפעולי של 9 מיליון שקל לעומת רווח של 12 מיליון ברבעון המקביל, בעיקר בשל השפעות המלחמה. מנגד, במגזר ההפעלה, שירות ואחזקה נרשמה עלייה בהכנסות ל-844 מיליון שקל, והרווח התפעולי צמח ל-74 מיליון שקל – המשקף שיפור דו־ספרתי. המגזר הבינלאומי הציג זינוק של 32% בהכנסות ל-655 מיליון שקל, עם תרומה חיובית של רכישת PJM, והרווח התפעולי בו טיפס ל-18 מיליון שקל.

מגזר הזכיינות, בו פועלת אלקטרה אפיקים, הציג דווקא מגמת שיפור ברווחיות, על אף ירידה בהכנסות. ההכנסות במגזר זה ירדו ל-267 מיליון שקל בעקבות סיום פעילות של אשכול תחבורה וסיום הקמת פרויקט קריית הממשלה בנתניה, אך הרווח התפעולי עלה ל-9 מיליון שקל לעומת 7 מיליון ברבעון המקביל, בעיקר בזכות שיפור ברווחי אלקטרה אפיקים. בסך הכול, אלקטרה ממשיכה להרחיב את בסיס הפעילות שלה, תוך שילוב בין גידול בינלאומי לבין מאמצי שימור רווחיות בפעילויות המקומיות.

אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי


מניית אלקטרה נסחרת לפי שווי שוק של כ-7.41 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-33% ב-12 החודשים האחרונים, אך רשמה ירידה של כ-7% מתחילת השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

ביקושים חזקים להנפקה של נאוויטס לקראת FID בפרויקט סי ליון

המוסדיים מסתערים גם על נאויטס: ביקושים של פי 5 מההיצע להשלמת המימון העצמי בפרויקט סי ליון; גם נאוויטס הגדילה את גודל ההנפקה בשל הביקושים, וכעת המשקיעים ממתינים ל-FID שצפוי להגיע עד לסוף השנה

תמיר חכמוף |

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -1.15%  עשתה אתמול צעד משמעותי בדרך להשלמת המימון העצמי בפרויקט הענק Sea Lion באיי פוקלנד, אחד ממאגרי הנפט הגדולים בעולם שטרם פותחו. במסגרת השלב המוסדי בהנפקה גויס ביקוש חריג של יותר מ-4.5 מיליארד שקל, פי 5 מהכמות שהוצעה, נתון שמעיד על אמון גבוה מצד השוק המוסדי במהלך. ההנפקה צפויה להכניס לחברה סכום של עד 1.2 מיליארד שקל (ברוטו), תלוי בהיקף ההקצאה בפועל.

ההנפקה כוללת 126 אלף אגדים, מתוכם 90 אלף הוקצו בשלב המוסדי (כ-887.5 מיליון שקל) ו-36 אלף אגדים (כ-351 מיליון שקל) מיועדים לשלב הציבורי. כל אגד מורכב מ-100 יחידות השתתפות ו-34 כתבי אופציה מסדרה 6. מחיר האגד נקבע מראש על 9,750 שקל, כך שהיקף הגיוס המרבי יעמוד על כ-1.228 מיליארד שקל. כתבי האופציה ניתנים למימוש עד סוף אוגוסט 2026 במחיר מימוש של 120 שקל ליחידה, צמוד לשער דולר בסיסי של 3.3430.

בהתאם להערכת שווי שהוצגה בתשקיף, לכל כתב אופציה ערך כלכלי של כ-14 שקלים, כך שהמחיר האפקטיבי ליחידה מוערך ב-92.7 שקל, דיסקאונט של כ-10.8% ביחס לשער הסגירה ערב ההנפקה (104 שקל), כאשר האופציות מעניקות למשקיעים חשיפה פוטנציאלית לעליית ערך בהמשך הדרך.

מטרת ההנפקה היא גיוס ההון העצמי הנדרש לשלב הראשון בפרויקט הדגל Sea Lion באיי פוקלנד, שעלות פיתוחו נאמדת בכ-1.4 מיליארד דולר. על פי מתווה המימון, נאוויטס מתכננת לגייס כ-1 מיליארד דולר באמצעות חוב פרויקטלי במבנה non-recourse, בעוד יתרת ההון העצמי, כ-700 מיליון דולר, תסופק ישירות מהשותפות. בתוך הסכום הזה כלולה גם הלוואה שתעמיד נאוויטס לשותפתה הבריטית בפרויקט, רוקהופר, המחזיקה ב־35% מהמאגר.

בין המשקיעים שהובילו את הביקושים ניתן למצוא את קרן נוקד, המחזיקה כבר שנים בנאוויטס וגם השתתפה לאחרונה בגיוס ההון של השותפה הבריטית רוקהופר, לצד הגופים הראל, מגדל, מיטב, פניקס, מנורה, IBI ועוד. חלקם קיבלו הקצאה מהותית, בעוד גופים אחרים נותרו מחוץ לחלוקה בשל עודף הביקוש. הדבר עשוי להוביל לביקושים נוספים בשוק עצמו, כאשר מי שלא קיבל בהנפקה ינסה לרכוש יחידות דרך המסחר.

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

הולמס פלייס עולה 8.3%, אדגר יורדת 5.8%; הביטוח מאבד 1.9% ומדד הבנקים יורד 0.6%

פיגוע הטרור הרצחני בירושלים מעיב על המסחר והמדדים נסחרים בטריטוריה שלילית, כאשר סנטימנט הורדת הריבית לא מספיק כדי לתמוך בשוק; הגירעון התקציבי המצטבר ממשיך להצטמצם וירד ל-4.7% מהתוצר; בוול סטריט, 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת פתיחת המסחר; וגם - איפה ההלוואות היקרות ביותר בבנקים בישראל?

מערכת ביזפורטל |

המדדים מאבדים גובה ברקע פיגוע ירי בירושלים, ועברו לירידות לאחר פתיחה חיובית. מדד ת"א 35 יורד 0.3% ומדד ת"א 90 יורד 0.6%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.6%, מדד הביטוח יורד 1.9%, מדד הנדל"ן יורד 0.5% ומדד הנפט והגז גם הם יורדים 0.2%. 


3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות. שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח היום בעליות קלות. החוזים עתידיים על מדדי דאו ג'ונס ו־S&P 500 עולים ב־0.2%, בעוד שנאסד"ק מוסיף 0.4% במסחר המוקדם. זאת, אחרי ירידות שנרשמו ביום שישי האחרון, בעקבות דו"ח תעסוקה חלש לחודש אוגוסט המשקיעים ממקדים את תשומת הלב בנתוני האינפלציה שצפויים להתפרסם השבוע ועשויים להשפיע ישירות על החלטת הריבית הקרובה של הפד' ב-17 בספטמבר. מדד מחירי היצרנים יתפרסם ביום רביעי, ואחריו מדד המחירים לצרכן ביום חמישי, והתמונה שהם יראו עשויה להכריע בין גישה מתונה של הפד' לבין תגובה אגרסיבית יותר.

הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% הגירעון התקציבי המצטבר ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.7% מהתוצר, לעומת 4.8% בחודש הקודם; הכנסות המדינה ממסים זינקו ב-16.7% מתחילת השנה; גביית המסים הישירים עלתה ב-13% באוגוסט.

הנתונים טובים, אבל ההישג הזה נובע מגביית מסים מואצת ולא משליטה על הוצאות המדינה שכאמור עולות בהתאם לצרכי המלחמה. הגירעון החודשי הצטמצם - באוגוסט נרשם גירעון של 9.5 מיליארד שקל, לעומת 12.2 מיליארד בחודש המקביל אשתקד. מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של 46.7 מיליארד שקל, ירידה משמעותית לעומת 84.3 מיליארד בתקופה המקבילה ב-2024.

להבדיל, בפיגוע ירי שאירע הבוקר בצומת רמות בירושלים, נורו יריות לעבר אוטובוס וכתוצאה מכך נרצחו 6 בני אדם ועוד עשרות נפצעו, בהם 4 במצב קשה. צוותי מד"א הגיעו במהירות והחלו לטפל בפצועים ולפנותם לבתי חולים. שני המחבלים שביצעו את הירי נוטרלו, המשטרה חסמה את צירי הגישה לאזור וכוחות רבים פועלים בזירה.