גב ים: ההכנסות עלו ב-5% ל-500 מ' ש'; הרווח ירד ב-40% ל-260 מ' ש'

רווחי החברה שעמדה בלב התחרות על דסק"ש נחתכו בעקבות צמצום השערוכים כלפי מעלה בצל הקורונה. גב ים וויתרה לשוכריה על כ-10 מ' ש', בעוד שבחוזים חדשים בבניינים קיימים דמי השכירות רשמו עלייה ריאלית. התחזית ל-21: הכנסות של 125 מ' ש'
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה גב ים

חברת הנדל"ן גב ים -0.33% , המוחזקת ע"י נכסים ובנין -2% של דיסקונט השקעות 1.57%  מדווחת על תוצאותיה הכספיות לשנת 2020: ההכנסות מדמי שכירות עלו ל-500 מיליון שקל והרווח הנקי נחתך כמעט בחצי לכדי כ-260 מיליון שקל.

ההכנסות מדמי שכירות עלו ב-4.7% לעומת 2019 והסתכמו בכ-534 מיליון שקל. ה-NOI גדל בשיעור דומה של 5.3% ל-516 מיליון שקל, ה-FFO המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-240 מיליון שקל - גידול של 3.9%, וב-EBITDA נרשמה צמיחה של 4.8% לסכום של 480 מיליון שקל. תזרים המזומנים השוטף של החברה הצטבר לכדי 421 מליון שקל - גבוה ב-8.5% לעומת אשתקד.

בשורה התחתונה גב ים רשמה רווח נקי של 260 מיליון שקל - נמוך ב-43% מרווח של 463 מיליון שקל ב-2019. בחברה מייחסים את הירידה לקיטון בהכנסות מעליית שווי הוגן של נדל"ן להשקעה - ובמלים אחרות הקורונה פגעה בשערוכי הנכסים כלפי מעלה, תופעה שליוותה את שוק הנדל"ן המניב ב-2019.

באשר לשנה הנוכחית, בגב ים מצפים להכנסות של כ-125 מליון שקל, המהוות תוספת של כ-80 מליון שקל ל-FFO שיצמח ב-33% לעומת זה של 2020. עוד אומרים בחברה כי בסוף 2024, מצבת הנכסים תעמוד על 1.25 מיליון מ"ר, עם הכנסות שנתיות של כ-700 מיליון שקל.

ובחזרה ל-2020, צבר ההזמנות של החברה בהסכמי שכירות חתומים הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל בגין נכסים מניבים, וכ-2.75 מיליארד שקל כולל הסכמי שכירות חתומים בגין פרויקטים בהקמה. מח"מ הסכמי השכירות עומד על כ-4.4 שנים. בחברה מסרו כי הגביה ב-2020 התנהלה בקצב רגיל ובשיעור דומה לזה של שנת 2019, וכי גב ים וויתרה לשוכריה על סכום של כ-10 מליון שקל, השקולים לפחות מ-2% מההכנסות השנתיות. לדברי גב ים כל החוזים עם לקוחות החברה מכובדים ואין שינוי מגמה. 

בסוף 2020 היקף הנכסים המניבים של גב ים הסתכם בשטח כולל של כ-1,034 אלף מ"ר, ושיעור התפוסה עמד על 96%. בנוסף, לחברה עתודות של זכויות בניה זמינות, בהיקף של כ-490 אלף מ"ר. במהלך השנה האחרונה חתמה החברה על 160 חוזי שכירות בשטח של כ-197 אלף מ"ר, המניבים כ-142 מליון שקל בשנה. בגב ים מציינים כי בחוזים חדשים שנחתמו בבניינים קיימים דמי השכירות הממוצעים דמי השכירות הממוצעים עלו ריאלית בכ-4.5% (שיעור של כ-3.2% בחידושי חוזים, שיעור של כ-2.8% במימוש אופציות ושיעור של כ-7.4% בחילופי שוכרים).

במהלך השנה השלימה גב ים את הקמתם של שלושה פרויקטים בהם חלקה של החברה עומד על כ-39 אלף מ"ר, והם הבניין הרביעי בפארק גב ים נגב, הבניין השני בפארק גב ים חולון והמרכז הלוגיסטי השני בפארק גב ים מפרץ חיפה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההשקעות בפרויקטים בתכנון, רישוי והקמה במהלך 2020 הסתכמו ב-413 מיליון שקל. ברשימת הפרויקטים של גב ים הנמצאים בשלבי יזום נמנים מגדלי מתם מזרח (שלב א' - כ-28 אלף מ"ר עילי וכ-18 אלף מ"ר שטחי חניה תת-קרקעית); גב ים פארק העברית (שלב א' - שטח עילי של כ-55 אלף מ"ר, וכ-30 אלף מ"ר תת-קרקעי, חלקה של החברה עומד על 66%) בו שכרה לייטריקס כ-16 אלף מ"ר.

עוד נמצאים בשלבי ייזום הפרויקטים פארק גב ים רעננה (שלב א' - שטח עילי של כ-25 אלף מ"ר וכ-33 אלף מ"ר תת-קרקעי, חלקה של החברה עומד על 69.5%); חניון ToHa2 (כ-16 אלף מ"ר תת-קרקעי); פארק גב ים גדרות (שלב א' - מרלו"ג בשטח של כ-7,500 מ"ר עילי - את כולו תשכור א. מ. אגם לוגיסטיקה ואחסנה) ופארק גב ים מפרץ חיפה (מרלו"ג 3 - כ-6,100 מ"ר עילי).

גב ים היא הנכס העיקרי אליו לטשו עיניים המתחרים על השליטה בדסק"ש, בהם בעל השליטה הקודם בקבוצה, אדוארדו אלשטיין, והבעלים החדשים צחי נחמיאס, בעל השליטה ב מגה אור 0.35% . עוד בטרם זכתה הצעתו של נחמיאס בהליך, רכש המיליארדר אהרון פרנקל מניות של גב ים בהיקף של כ-18% ממגדל, הפניקס וגזית גלוב.

"אנו מסכמים שנת פעילות אתגרית, רווית קורונה, על כל השלכותיה. להערכתי, אירוע מתגלגל זה צפוי להימשך גם בשנה-שנתיים הקרובות. שנת 2020 לא פסחה על גב ים, אשר הגיעה מוכנה למשבר, עם ארגז כלים שמאפשר התמודדות עם האתגרים, הפעילות השוטפת היזמית, ועמידה בכל ההתחייבויות", אמר היום אבי יעקובוביץ, מנכ"ל גב ים, ברקע פרסום התוצאות.

עוד הוסיף יעקובוביץ כי "גולת הכותרת בפעילות גב ים השנה היתה חתימה על 8 הסכמי שכירות מרכזיים, ברובן עם חברות בינלאומיות, מענקיות הטכנולוגיה בעולם, הכוללות, בין היתר, את GM, GE, מייקרוסופט וחברה בינלאומית מהמובילות בעולם הטכנולוגיה. כפי שנאמר במהלך השנה, הצורך של ענקיות הטכנולוגיה לנדל"ן ולגיוסי עובדים לא נפגע, והביקושים נמשכים. זו המגמה בשוק".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳